Hjælp før køb af SAAB 9000 Turbo fra 1990
Fra : Lars Christensen

Dato : 31-12-03 14:06

Hej

Jeg har set et tilbud på en SAAB 9000 Turbo fra 1990

Hvilke kendte fejl er der på denne vogn, eller hvad skal jeg være
opmærksom på ?

/lars

Fra : Henrik B.

Dato : 31-12-03 15:21

Lars Christensen wrote:
:: Hej
::
:: Jeg har set et tilbud på en SAAB 9000 Turbo fra 1990
::
:: Hvilke kendte fejl er der på denne vogn, eller hvad skal jeg være
:: opmærksom på ?

Hvilken model? 2,0 el. 2,3. CD eller CC (4- eller 5-dørs).

Generelt en god. stærk bil med oceaner af plads, massere af udstyr og
sikkerheden selv. Der er dog et par punkter der kræver opmærksomhed, men som
sagt: Hvilken model?

M.v.h.

Fra : Lars Christensen

Dato : 31-12-03 15:33

> Hvilken model? 2,0 el. 2,3. CD eller CC (4- eller 5-dørs).

Det er en 2.0 og 5 dørs

Fra : Henrik B.

Dato : 31-12-03 15:53

Lars Christensen wrote:
::: Hvilken model? 2,0 el. 2,3. CD eller CC (4- eller 5-dørs).
::
:: Det er en 2.0 og 5 dørs

Ok. Meget driftsikker, uden de store problemer. Tjek at div. el-udstyr
virker: ruder, spejle, A/C-Klima m.v. Tjek for rust i dørbunde, for- og
bagklap. Tjek motorophæng (specielt de nederste hydrauliske) og "kødbenet" -
den knogle med to gummi-bøs der sidder mellem motor og torpedoplade. Tjek
gummibøsninger i undervognen. Disse kan bl.a. tjekkes i let blæst, hvor den
vil have tendens til at sejle lidt, hvis de er slidt.

Hvis du ellers har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig på: saab @
tdcadsl . dk

M.v.h.

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-03 15:56

On Wed, 31 Dec 2003 15:53:25 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Tjek gummibøsninger i undervognen. Disse kan bl.a. tjekkes i let blæst

Det er nemmere på en bremsetest, hvor dårlige bøsninger afsløres
øjeblikkeligt. Jeg har lige fået kontrolleret mine undervognsbøsninger
på dén måde...

/Mogens

Fra : Lars Christensen

Dato : 31-12-03 16:15

> Det er nemmere på en bremsetest, hvor dårlige bøsninger afsløres

Jeg hat tjekket sidste syn på www.bilsyn.dk :

Betinget godkendt med flg. :
FEJLOVERSIGT
7 9 09 Karrosseri tæret zone C
8 10 BREMSEKONTROL
9 11 Aksel nr. 1 Målt: 422 Venstre: 220 Højre: 202 Skævbremsning 12%
Ovalitet - Venstre: Højre:
10 11 Aksel nr. 2 Målt: 242 Venstre: 120 Højre: 122 Skævbremsning 11%
Ovalitet - Venstre: Højre:
11 12 Driftbremse : i orden
12 13 Retarder :
13 14 MILJØKONTROL
14 15 Forureningsniveau : i orden

Hvor er zone C ?
Bremserne er tilsyneladende OK - DVS ok bøsninger

/lars

Fra : Torben E

Dato : 31-12-03 16:41

"Lars Christensen" <lars@splitbus.com> skrev i en meddelelse

> Hvor er zone C ?

Såvidt jeg husker den mindst kritiske zone, check om det er lavet.

> Bremserne er tilsyneladende OK - DVS ok bøsninger

Det kan du ikke udlede af det, jeg tror Mogens mener visuel
kontrol under prøvning på bremsefelt.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Lars Christensen

Dato : 31-12-03 16:52

> Såvidt jeg husker den mindst kritiske zone, check om det er lavet.

Mindst kritisk zone er jo heldigvis mange steder, er der nogen der ved
lidt mere specifikt hvor ?

/lars

Fra : Niels Bengaard

Dato : 31-12-03 17:21

> Mindst kritisk zone er jo heldigvis mange steder, er der nogen der ved
> lidt mere specifikt hvor ?

Læs beskrivelsen her

https://www.bilsyn.dk/aut/public/hvader/synet-pages/undervogn/karosseri.htm

Niels

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-03 17:05

On Wed, 31 Dec 2003 16:41:23 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Det kan du ikke udlede af det, jeg tror Mogens mener visuel
>kontrol under prøvning på bremsefelt.

Jep - i princippet ganske korrekt. Men fejlen vil også optræde ved en
skævbremsning - karrossen/ophæng gi'r sig simpelthen...

/Mogens

Fra : Lars Christensen

Dato : 31-12-03 16:55

Er der en af jer der kan hjælpe mig med en instruktionsbog til bilen ?

/lars

Fra : Hans Paulin

Dato : 31-12-03 17:11

Lars Christensen skrev:

> Er der en af jer der kan hjælpe mig med en instruktionsbog til bilen ?

....jeg har vist én til en NSU 1000...
Hans

Fra : Lars Christensen

Dato : 31-12-03 16:59

Er der nogen af jer der er fra Kbh's området og måske ville være
behjælpelig med at kigge lidt på bilen ?

/lars

Fra : Lars Christensen

Dato : 05-01-04 12:11