MS Windows
briani 27239
Ny bootsektor på D (XP Pro UK)
Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 03-01-04 23:51

G'aften

Jeg har et C-drev med W98 og Knoppix Linux samt et D-drev med XP Pro UK.
Bootsektoren med Lilo ligger på C og styrer opstarten af elle tre systemer.

Hvis jeg fjerner C, hvordan får jeg så en bootsektor på D (der herefter
bliver C), der booter mit velfungerende XP-system?

VH
Finn A. Hansen

Fra : BOH

Dato : 03-01-04 23:58

Hansen & Bennetsen wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg fjerner C, hvordan får jeg så en bootsektor på D (der
> herefter bliver C), der booter mit velfungerende XP-system?

Har lige lavet øvelsen idag, manglede blot at gøre disken 'aktiv' (kan gøres
med fdisk).
Check lidt tilbage: Subj: Fjerne første harddisk (3/1-2003)

--
Mvh Morten

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 04-01-04 00:20

BOH wrote:

> Har lige lavet øvelsen idag, manglede blot at gøre disken 'aktiv' (kan gøres
> med fdisk).
> Check lidt tilbage: Subj: Fjerne første harddisk (3/1-2003)

Gider du skære det ud i pap? Er der ikke noget med, at fdisk forlanger
en formattering efter aktivering/oprettelse af aktiv partition?

VH
FAH

Fra : Pico

Dato : 04-01-04 00:31

Hansen & Bennetsen wrote:

> Gider du skære det ud i pap? Er der ikke noget med, at fdisk forlanger
> en formattering efter aktivering/oprettelse af aktiv partition?

Fdisk sletter alt på harddisken.
Pico

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-01-04 09:31

Ikke hvis du kun sætter en partition som aktiv.

Fra : Edmund

Dato : 04-01-04 09:20

Hansen & Bennetsen skrev:
> Gider du skære det ud i pap? Er der ikke noget med, at fdisk forlanger
> en formattering efter aktivering/oprettelse af aktiv partition?

Det er kun ved oprettelse af partition den spørger om det, men du har jo
oprettet den, så den skal bare gøres aktiv.

Men ellers kan du i XP.
Gå ind i Kontrolpanel / administration / diskhåndtering
Højreklik på d-drevet og marker partition som aktiv

Kopier NTLDR, NTDETECT.COM over på D
Ret eller opret boot.ini til:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

Sluk pc og fjern C-drevet.

Hvis disken er gjort aktiv via Kontrolpanel / administration /
diskhåndtering kan den måske boote nu, eller må du også en tur i
genoprettelseskonsol.

Boot på den XP cd, gå i genoprettelseskonsol(Recoveryconsole)
Vælg hvilken windows du vil ind i.
Tast administrator kode(den kode du indtastede under installation, og
altså ikke den kode som du har på din normale administrator bruger
konto ), bare return hvis du ingen kode har.

Skriv Fixboot
Har du ikke fjernet dit C-drev, skriv Fixboot d:
bekræft valg
skriv exit, og pc´en genstarter

Dit XP drev, kommer altså ikke til at hedde C: når du arbejder i XP, den
vil stadig huske sig selv som D, ellers ville der jo gå kludder i alle
henvisningerne i Reg-databasen.

Hvis man åber stifinder og aktiver mappe-visning, bliver stifindertræet
ude til venste gråt. Det gjorde den i XP home, hvad med jeres XP pro?
--
Mvh Edmund

Fra : BOH

Dato : 04-01-04 22:51

Edmund wrote:
> Hvis man åber stifinder og aktiver mappe-visning, bliver
> stifindertræet ude til venste gråt. Det gjorde den i XP home, hvad
> med jeres XP pro?
[snip..]

Jeg oplevede også problemer i explorer efter at have fjernet drev c:
Træet var der (i venstre side) men der var ingen ikoner ud for diske, mapper
m.v.
Jeg havde drev D: og I: så jeg lavede I: om til C: så var alt ved det
gamle...
Der må have været "genveje" til C: rundt omkring i systemet...

--
Mvh Morten