MS Windows
briani 27239
Skifte bundkort uden at skulle geninstalle~
Fra : Tomas Ploug

Dato : 02-01-04 17:34

Hej
Findes der en måde hvorpå det kan lade sig gøre at skifte bundkort og
processor uden at skulle geninstallere alt?

Jeg bruger XP

MVH

Tomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 17:50

In article <3ff59d6f$0$9834$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, plot22001
@yahoo.dk says...
> Findes der en måde hvorpå det kan lade sig gøre at skifte bundkort og
> processor uden at skulle geninstallere alt?

I teorien, ja - i praksis, næppe.

> Jeg bruger XP

9x/ME kræver ikke reinstall, det gør NT/2000/XP desværre.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 02-01-04 18:05

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> In article <3ff59d6f$0$9834$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, plot22001
> @yahoo.dk says...
>
> I teorien, ja - i praksis, næppe.

Joda

> 9x/ME kræver ikke reinstall, det gør NT/2000/XP desværre.

Ikke helt korrekt.
Den hurtige metode er jo at prøve. Tag en backup af dine vigtige data,
udskift bundkortet og prøv. Der er en chance for at det virker.

Teroien bag:
Windows XP/2000 er ret afhængig af hvilket storage-drivere der bliver
brugt. Alle andre drivere kan blive fundet under opstarten, hvorimod
storage-driverne ikke kan blive fundet under startup, de skal
installeres sammen med operativsystemet.

Hvis du bruger et program til partitionskopiering (til udruldning på
mange maskiner), kan programmet Sysprep anbefales. Sysprep kan
installare alle de storagedrivere til dig som du måtte få brug for.
Sysprep downloades ved siden af den nyeste ServicePack og er en del af
det der kaldes Deployment Tools.

Sysprep kan også hjælpe dig med at installere storagedrivere til en
enkelt installation, men så er vi nok ude i noget der tager lige så lang
tid som en geninstallation af windows.

Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 19:22

In article <3ff5a4b6$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, raenil
[no_spam]@whirlwind.dk says...
> Teroien bag:
> Windows XP/2000 er ret afhængig af hvilket storage-drivere der bliver

Nej. NT-baserede Windows-versioner gemmer info om bundkort/processor.
Hvis den info-fil ikke stemmer overens med virkeligheden nægter
systemet at starte.

> storage-driverne ikke kan blive fundet under startup, de skal
> installeres sammen med operativsystemet.

Du er ikke reddet selvom du har en SCSI-controller i maskinen til at
boote fra. Reinstall.

Fra : mbi

Dato : 02-01-04 21:31

> [...]

> systemet at starte.

> Du er ikke reddet selvom du har en SCSI-controller i maskinen til at

Den eneste, nogen lunde sikre og afprøvede metode er som følge:
Man skifter det man skifte vil...
Derefter booter man på en wxp cd, går til installation og når denne
opdager, at der findes en anden udgave af wxp på hd-en, lader man den
foretage en reparation af denne.
Til sidst henter man updates fra windows update.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 22:13

In article <1g6ye9d.10ry3lb1r14vcuN%mbi@mbi.dk>, mbi@mbi.dk says...
> Til sidst henter man updates fra windows update.

Din metode virker ikke med Win2000, har prøvet det for 2 måneder siden.
Det blev reinstall.

Fra : mbi

Dato : 03-01-04 12:11

> [...]

> In article <1g6ye9d.10ry3lb1r14vcuN%mbi@mbi.dk>, mbi@mbi.dk says...
>
> Din metode virker ikke med Win2000, har prøvet det for 2 måneder siden.

Manden skriver også at han bruger wxp...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-04 15:29

In article <1g6zj5y.11xkjkwhmjpvoN%mbi@mbi.dk>, mbi@mbi.dk says...
> Manden skriver også at han bruger wxp...

Forskellen mellem Win2000 og WinXP er ikke særlig stor.

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 04-01-04 15:41

> In article <1g6zj5y.11xkjkwhmjpvoN%mbi@mbi.dk>, mbi@mbi.dk says...
>
> Forskellen mellem Win2000 og WinXP er ikke særlig stor.

Jo, på det aktuelle område. Du behøver ikke udskifte HAL på WXP
Windows 2000
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;824125&Product=win2000

Og en til Windows XP:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;314082&Product=winxp

Morten

Fra : Leif Poulsen

Dato : 02-01-04 18:21

"Tomas Ploug" <plot22001@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Findes der en måde hvorpå det kan lade sig gøre at skifte bundkort og
> processor uden at skulle geninstallere alt?

<Klip>

Uden at vide for meget om det ville en opstart i fejlsikret tilstand, hvor
alle enheder fra enhedshåndtering fjernes måske være en ide.
Så kan du vælge hvilke drivere, der skal bruges når Windows spørger efter
dem. Det er så spørgsmålet om du overhovedet kan komme ind i fejlsikret
tilstand.

Mvh Leif

Fra : Tomas Ploug

Dato : 02-01-04 18:47

Tak for svarene.
Nu har jeg nogle muligheder at "lege" med.
Godt nytår
Mvh/Tomas

Fra : bjørn

Dato : 02-01-04 22:09

jeg har selv lige skiftet og det eneste jeg gjorde var at bede xp om at
reparere den eksisterende windows.....25 minutter og jeg var oppe at køre
igen.

Fra : Peter

Dato : 03-01-04 01:49

> [...]
> Findes der en måde hvorpå det kan lade sig gøre at skifte bundkort og
> processor uden at skulle geninstallere alt?

Hej Thomas

Det kan godt lade sig gøre. Jeg har selv gjort det flere gange, med
held.
Måske dette link kan hjælpe dig:
http://www.windowsreinstall.com/install/other/motherboard/winxp.htm

Det er tilsyneladende MEGET vigtigt, at du ikke forsøger at boote op på den
gamle harddisk installation, med det nye bundkort for at rep operationen
skal lykkedes. Hvorfor ved jeg ikke.
Altså boot ikke op på harddisken, men isæt Win XP skiven i cd drevet og boot
på den.
Sig ja til at installere Windows Xp.
Tryk F8 for at acceptere betingelserne.
Ved næste skærmbillede tryk R, for at reparere værende installation.
Opdater windows XP via windows update.

Peter B

Fra : Tomas Ploug

Dato : 04-01-04 02:18

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sig ja til at installere Windows Xp.
> Tryk F8 for at acceptere betingelserne.
> Ved næste skærmbillede tryk R, for at reparere værende installation.

Tak for dine gode råd.
Metoden virker og alt kører

KH/Tomas

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 03-01-04 01:56

"Tomas Ploug" <plot22001@yahoo.dk> wrote in message
> Hej
> Findes der en måde hvorpå det kan lade sig gøre at skifte bundkort og
> processor uden at skulle geninstallere alt?

Jeg fandt en Technetartikel om samme emne:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;824125&Product=win2000

Prøv at læse den.

Morten

Fra : Morten Due Jensen