MS Windows
briani 27239
XP partition ??
Fra : P.sørensen

Dato : 01-01-04 16:39

Jeg skal til at formattere - har pt. XP på en partition for sig (c:), som
anbefalet bl.a. her i gruppen. Så skulle man kunne nøjes med at formattere
C: drevet, installere XP igen - og så er alt tilbage ved det gamle...eller?
Jeg kan nu se, at nogle - ikke alle - programmer alligevel kræver
geninstallation for at virke, hvis de har ligget på et andet drev, f.eks.
d:. Og INGEN af programmerne findes i listen "Start/Alle programmer"..,
hvordan får man dem derind igen?Nogle forslag til løsning af dette?
Endvidere har jeg erfaret, at 5gb ikke er nok, som ellers anbefalet, da en
del programmer ikke giver dig valget mellem c: eller f.eks. d:, men
automatisk installerer sig selv på c: drevet. Så du ender op med windows
PLUS en del programmer derudover.
Kommentarer/erfaringer/forslag, inden jeg begynder forfra med -
forhåbentlig - den sidste formattering iår..(2004 !)
m.v.h. Sørensen

Fra : Pico

Dato : 01-01-04 18:16

P.sørensen wrote:
> [...]
> (c:), som anbefalet bl.a. her i gruppen. Så skulle man kunne nøjes
> med at formattere C: drevet, installere XP igen - og så er alt

Der er noget du har misforstået. Hvis du formatere C, hvor XP ligger og
så installer igen på C står du med en hel nyinstallation af XP, hvor du skal
til at installere alle programmer, lave indstillingerne osv.

> [...]
> del programmer derudover. Kommentarer/erfaringer/forslag, inden jeg
> begynder forfra med - forhåbentlig - den sidste formattering

Det er rigtigt med størelsen, jeg havde også 5 GB i starten og installerede
alt hvad der var muligt på en anden partion. Pagefilen lå/liger dog på C, det
reder en del plads ved at flytte den. Hibernate er slået fra og aligevel måtte
jeg øge til 7 GB for at det ikke skulle skorte på plads.

Må jeg foreslå dig at formatere C installere XP og alle de programmer (gerne
på en anden partion) som du ved du normalt bruger, lav de indstillinger du
foretrækker, altså XP kørere som du gerne vil have med alle tilgængelige
rettelser fra MS og så videre. Derefter laver du et Image med Driver Image
eller Ghost af C drevet. Når der senere går kluder eler hvad der ellers sker
med XP, der iøvrigt kørere på tredie år hos mig, kan du bare smide imaget
tilbage, tager ikke ret lang tid, og du har en ren installation igen.
Der skal selvfølgelig laves et nyt image hvis du installere nogle programmer
som du vil bruge fremover, eller også skal du kun installere de få nye
programmer.
Pico

Fra : P.sørensen

Dato : 01-01-04 20:37

, kan du bare smide imaget
> tilbage, tager ikke ret lang tid, og du har en ren installation igen.

okay, det er selvfølgelig en mulighed - men hvis du gør som du nævner, og
bruger f.eks. ghost til at få windows tilbage, har du så ALT som det plejer
at være, bl.a. den nævnte "alle programmer" liste??
m.v.h. Sørensen

Fra : Kim

Dato : 01-01-04 22:37

"P.sørensen" <removepbs@adslhome.dk> skrev
> [...]
plejer
> at være, bl.a. den nævnte "alle programmer" liste??

Jeg bryder mig ikke om Ghost...jeg mener den er for
kompliceret...så mener jeg at den indbyggede
System-genkaldese i XP er klart at foretrække, og
den er ekstrem enkel at bruge..

Men hvis nogen her ligger inde med en dansk
beskrivelse af hvordan man bruger Ghost, trin for trin
er jeg da interesseret ?

Mvh Kim

Fra : Pico

Dato : 03-01-04 00:32

P.sørensen wrote:
> [...]
> nævner, og bruger f.eks. ghost til at få windows tilbage, har du så
> ALT som det plejer at være, bl.a. den nævnte "alle programmer" liste??

Ja, hele C drevet er som det plejer, der er henvisninger til de programmer
der ligger på andre drev. Alt kørere som da du lavede imaget.

Kim skriver i følgende indlæg at han synes Ghost er svær at bruge, jeg
må indrømme at jeg kun har brugt det en gang og det virkede lidt forvirende.
Jeg bruger Driver Image Pro og det er let at finde ud af bare man forstår
engelsk til husbehov.
Pico

Fra : Kim

Dato : 01-01-04 22:34

> [...]
> anbefalet bl.a. her i gruppen. Så skulle man kunne nøjes med at formattere

Nemlig.

> - og så er alt tilbage ved det gamle...eller?

Nej, selvfølgelig ikke.

> Jeg kan nu se, at nogle - ikke alle - programmer alligevel kræver
> geninstallation for at virke, hvis de har ligget på et andet drev, f.eks.
> d:.

Mit råd: Tag backup af alt hvad du har og så instalér det igen.
Andre vil npok anbefale det at lave et ghost af din rene XP install,
jeg syntes bare det er for kompliceret med Norton Ghost-programmet.

> Og INGEN af programmerne findes i listen "Start/Alle programmer"..,

Nej, selvfølgelig ikke. Tag backup af alt hvad du har, slet derefter
og så instalér det igen.

> hvordan får man dem derind igen?Nogle forslag til løsning af dette?

Tag backup af alt hvad du har, slet derefter
og så instalér det det igen.
Det eneste jeg er opmærksom på når jeg laver en ren Install af XP er
backup af mine dokumenter, mails, adresse-kardotek savegames,
billeder, hjemmeside osv osv...

> [...]
> del programmer ikke giver dig valget mellem c: eller f.eks. d:, men
> automatisk installerer sig selv på c: drevet. Så du ender op med windows

Hvis vi snakker Win XP Pro, vil jeg anbefale at C-drevet mindst
er på 9 Gb, og så lægger/installerer jeg også alle drivere og
programmer til grafikkort, lydkort, DirectX, office, IE og OE
og lign. alle på C-drevet.
Resten ligger jeg primært på et andet drev, så er det også lettere
at rydde op i sine mapper og have styr på hvad der ligger hvor og hvorfor.

> Kommentarer/erfaringer/forslag, inden jeg begynder forfra med -
> forhåbentlig - den sidste formattering iår..(2004 !)

Mine beskedne forslag:
DL Servicepack ca. 130 Mb og opdaterings-pakken så du installerer
detter lige efter ind på en "ren" installation. Jeg har disse filer m.m.
fast
liggende på mit backupdrev :)

Slå systemovervågning fra på alle drev undtagen C-drevet.

Indstil XP til ikke at genstarte hvis den møder en fejl...

Slå automatisk opdatering fra inde i Services...

Studér evt. denne side: http://www.blackviper.com/
Der er mange gode forslag til installation af XP

Vær opmærksom på i hvilken rækkefølge samt hvilke
prog./drivers du installerer, så kan du altid fjerne noget der evt.
ikke er blevet installeret korrekt, for så ved du hvad det er,
skriv det evt. op indtil du har styr på hvilken rækkefølge
der er bedst for din maskine.

Go arbejdslyst og godt Nytår.

Mvh Kim