øøh hvordan med variabler ??
Fra : Thomas

Dato : 03-01-04 11:01

Øøøh dette er forkert, men hvordan gør jeg ??

hvis den skal kontrollere at enten prtype, prtype1,prtype2,prtype3,prtype4
er lig med index...

$foresp = mysql_query("SELECT
U_Username,U_Number,U_Picture,prtype,prtype1,prtype2,prtype3,prtype4,klbrnr,
klpost FROM w3t_Users,klinik

WHERE prtype

OR prtype1

OR prtype2

OR prtype3

OR prtype4 = '$index'

And klbrnr =U_Number

And klpost > '$id'

And klpost < '$id1'");

thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-01-04 11:12

On Sat, 3 Jan 2004 11:00:54 +0100, "Thomas" <thomas@4701.dk> wrote:

>WHERE prtype
>
>OR prtype1
>
>OR prtype2
>
>OR prtype3
>
>OR prtype4 = '$index'

Hvert udtryk bliver delt af "OR", så du skal tjekke for hvert felt:

WHERE prtype = '$index'
OR prtype1 = '$index'
OR prtype2 = '$index'
OR prtype3 = '$index'
OR prtype4 = '$index'

En anden notation kunne være:
WHERE '$index' IN (prtype, prtype1, prtype2, prtype3, prtype4)

Bemærk dog:
I førstnævnte eksempel skal du bruge parenteser, for i følgende
querydel:

WHERE prtype = '$index'
OR prtype1 = '$index'
OR prtype2 = '$index'
OR prtype3 = '$index'
OR prtype4 = '$index'
And klbrnr =U_Number
And klpost > '$id'
And klpost < '$id1'

... så vil din AND-udsagn kun være knyttet til prtype4. Jeg går ud fra,
at de matche, uanset om det er prtype0-4, der findes noget på.
Så brug enten denne:

WHERE (prtype = '$index'
OR prtype1 = '$index'
OR prtype2 = '$index'
OR prtype3 = '$index'
OR prtype4 = '$index')
AND klbrnr =U_Number
AND klpost > '$id'
AND klpost < '$id1'

... eller undgå helt OR:

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: fodbold (og ikke fodboldt)

Fra : Thomas

Dato : 03-01-04 12:55

tusind tak

Fra : Thomas

Dato : 03-01-04 17:21

øøhm lige et spørgsmål mere
Kan man ud fra dette bede den om at tjekke om og sørge for at den kun
vælger hvert U_Number1 gang for hver visning ????? således at man undgår
dobbelt visning af data...

");

thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-01-04 18:20

On Sat, 3 Jan 2004 17:21:13 +0100, "Thomas" <thomas@4701.dk> wrote:

>Kan man ud fra dette bede den om at tjekke om og sørge for at den kun
>vælger hvert U_Number1 gang for hver visning ????? således at man undgår
>dobbelt visning af data...

Jeg kender ikke din datamodel, men du kan prøve at tilføje til
slutningen af din query:

GROUP BY U_Number

--
- Peter Brodersen