P4 3GHZ CPU Bliver meget varm 80+ grader
Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 04-01-04 02:13

Hej

Jeg har en PC med en Pentium 4 3 GHZ HT, på et MSI 648F Neo motherboard og 1
GB PC3200 RAM, med et FX5600 256 MB Grafikkort. CPU Blæseren er en
GlacialTech P4 LowNoise.
Der er også et SoudBlaster Live Player 5.1 og et WinTV PVR-350 kort i
maskinen. Strømforsyningen/kabinet er Bogart MidiTower 350w (jeg er ikke
sikker på strømforsyningen.

Jeg har installeret MSI Core Center, som viser FAN Speed og temperatur, som
lukker maskinene hvis temperaturen overstiger 80 grader.

Maskinen er webserver og mailserver og er derfor altid tændt og temperaturen
er normalt omkring 60-65 grader med en fan speed på 3308, men hvis jeg så
start MS Word 2000, med et dokument på ca 100 kb, så stiger temperaturen i
løbet af 30 sekunder til 80+ grader men fan speeden falder til 3245 eller
3108 rpm (det kan tydlig høres). Hvis man så minimerer MS Word vinduet så
falder temperaturen igen og fan speeden går op til 3308 igen. Jeg har aldrig
set fan speed højre en 3308, og det er ligegyldigt om jeg lader MS Core
Center styrer fan speed eller sætter den til max hele tiden det samme sker.

Er der nogen der har en ide om hvad der er galt??

Mvh
Carsten Schack-Eriksen

Fra : TommyF

Dato : 04-01-04 12:21

>Maskinen er webserver og mailserver og er derfor altid tændt og temperaturen
>er normalt omkring 60-65 grader med en fan speed på 3308, men hvis jeg så
I det tilfælde ville jeg fjerne GF kortet som trods alt udvikler en
del varme, og isætte et GFX kort der ikke kræver nogen særlig køling
når den nu ikke skal bruges til spil, og har du en blæser til at
trække den varme luft ud af kabinettet bagpå??

-------
Hvorfor skal man være stille i et vaskeri...
Fordi Bamseline er koncentreret.
--------

Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 04-01-04 16:45

"TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> skrev i en meddelelse

> I det tilfælde ville jeg fjerne GF kortet som trods alt udvikler en
> del varme, og isætte et GFX kort der ikke kræver nogen særlig køling
Hmm, jeg købte maskinen færdig konfigureret hos mm-vision, så jeg forvented
jo ligesom at den køling der er indbygget virker. Temeperaturen i kabinette
bliver iøvrigt ikke højre, det er CPU temperaturen der i løbet 30 sekunder
stiger til 80+ når MS Word startes.

> når den nu ikke skal bruges til spil, og har du en blæser til at
> trække den varme luft ud af kabinettet bagpå??

Nej, der er ingen kabinet propel, det var jo meningen at det skulle være en
stille pc.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 04-01-04 21:27

Carsten Schack-Eriksen wrote:
> Hmm, jeg købte maskinen færdig konfigureret hos mm-vision, så jeg
> forvented jo ligesom at den køling der er indbygget virker.

Naturligvis...

> Temeperaturen i kabinette bliver iøvrigt ikke højre, det er CPU
> temperaturen der i løbet 30 sekunder stiger til 80+ når MS Word
> startes.

Det lyder nu altså unægteligt som om, der ikke er kontakt til CPU'ens
overflade, således at den slet ikke kan afgive sin varme optimalt.

> Nej, der er ingen kabinet propel, det var jo meningen at det skulle
> være en stille pc.

Okay...

--
Martin K

Fra : Leony

Dato : 04-01-04 22:25

In news:bt9ce5$i6h$1@sunsite.dk,
Carsten Schack-Eriksen <carsten@schack-erikson.dk> typed:

> Hmm, jeg købte maskinen færdig konfigureret hos mm-vision, så jeg
> forvented jo ligesom at den køling der er indbygget virker.

Tag computeren under armen og kvitteringen i lommen.
Gå/kør/cykl/kravl derefter ned i butikken og tag en snak med dem.

Der er vel en eller anden form for garanti/reklamationsret.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 04-01-04 22:48

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Gå/kør/cykl/kravl derefter ned i butikken og tag en snak med dem.
>
> Der er vel en eller anden form for garanti/reklamationsret.

Det er også mit næste træk, men man opdager jo altid sådanoget lørdag
eftermiddag, hvor der er lukket.

Fra : Leony

Dato : 05-01-04 14:43

In news:bta1mj$2tf$1@sunsite.dk,
Carsten Schack-Eriksen <carsten@schack-erikson.dk> typed:

> Det er også mit næste træk, men man opdager jo altid sådanoget lørdag
> eftermiddag, hvor der er lukket.

:-/
Lad os vide hvordan det går.

Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 05-01-04 19:34

> Lad os vide hvordan det går.
>
> --

Har idag snakket med mm-vision, de havde fået en PC magen til med samme
problem, den viste 95 grader, men han brændte ikke fingerne da han rørte
CPU'en, så det er nok føleren der er noget galt med. Men jeg har efter råd
fra dem slået automatisk nedlukning fra, så den ikke slukker ved 80 grader,
og lige nu viser den 88 grader med laveste mulige omdrejning på cpu fanen
(2000 rpm) og den kører stadig stabilt, og selv om den er 100% belastet ser
det ikke ud til at den vil over 88 grader.

Mvh
Carsten

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 05-01-04 19:50

> Har idag snakket med mm-vision, de havde fået en PC magen til med
> samme problem, den viste 95 grader, men han brændte ikke fingerne da
> han rørte CPU'en, så det er nok føleren der er noget galt med.

Så skal bundkortet da byttes, det er jo defekt.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Leony

Dato : 06-01-04 15:51

In news:btcanj$2cs$1@sunsite.dk,
> [...]

> laveste mulige omdrejning på cpu fanen (2000 rpm) og den kører stadig
> stabilt, og selv om den er 100% belastet ser det ikke ud til at den

Det kan måske fixes med en BIOS opdatering.

Personligt synes jeg dog at Soeren's råd lyder som det bedste
alternativ.

Fra : TommyF

Dato : 05-01-04 15:41

>Det er også mit næste træk, men man opdager jo altid sådanoget lørdag
>eftermiddag, hvor der er lukket.

Sjovt nok de samme dage jeg altid finder ud af at jeg her og nu skal
bruge det og det hardware, som regel Lørdag kl 14:00.
Eller gerne 1 dag før en længere helligdagslukning.

-------

Fra : TommyF

Dato : 05-01-04 15:50

>Hmm, jeg købte maskinen færdig konfigureret hos mm-vision, så jeg forvented
>jo ligesom at den køling der er indbygget virker.
Det er ikke sikkert at bygmesteren har tænkt i samme bane, han har
måske kun gået efter en stille pc, og ikke så meget efter varmen.

>Nej, der er ingen kabinet propel, det var jo meningen at det skulle være en
>stille pc.
Ok, der kan fås meget stille blæsere, og bare en der suger ud gør
underværker.

Da jeg fik mit GFx5800 kort i istedet for mit gamle GF4200 streg temp.
Med 6°

Jeg går i samme tanker som dig med en P4 3.0HT med næsten ingen køling
for at minske larmen, med det er måske ikke så god en ide.
Jeg er spændene på at høre hvad forhandleren siger til det.

-------

Fra : Leony

Dato : 04-01-04 14:30

In news:bt7pbg$gbs$1@sunsite.dk,
> [...]

> kb, så stiger temperaturen i løbet af 30 sekunder til 80+ grader men
> fan speeden falder til 3245 eller 3108 rpm (det kan tydlig høres).

Du har tjekket at køleren er monteret korrekt.
Umiddelbart lyder det som om at den ikke har kontakt med CPU.

Fra : Anders S...

Dato : 04-01-04 21:23

"Carsten Schack-Eriksen" <carsten@schack-erikson.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> set fan speed højre en 3308, og det er ligegyldigt om jeg lader MS Core
> Center styrer fan speed eller sætter den til max hele tiden det samme

Hvad siger BIOS om tempraturen når du kikker der?

MVH
Anders

Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 04-01-04 22:54

> Hvad siger BIOS om tempraturen når du kikker der?

Hvis jeg er hurtig, så kan jeg fange den på 70 grader, men temperaturen
falder hurtigt.

Mvh
Carsten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 05-01-04 11:14

"Carsten Schack-Eriksen" skrev
> Hvis jeg er hurtig, så kan jeg fange den på 70 grader, men temperaturen
> falder hurtigt.

Hvis en heatsink virker rigtigt skal den blive
varm ved belastning. Jo hurtigere den reagerer,
jo bedre er den. At temperaturen falder hurtigt synes
at indikere at heatsink er ok, mens blæser måske er en smule
underdimensioneret.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : TommyF

Dato : 05-01-04 15:44

On Mon, 5 Jan 2004 11:14:08 +0100, Peter Schrøder <nospample@se>
wrote:

> [...]
>jo bedre er den. At temperaturen falder hurtigt synes
>at indikere at heatsink er ok, mens blæser måske er en smule
Ja, men bruger P4 3.0HT ikke en del strøm, jeg tænker her på at det er
en ret kraftig cpu, men 80° er nok en del i overkanten.

-------