Har kig på et nyt mobo...
Fra : Laziter [9440]

Dato : 03-01-04 14:00

Nemlig dette:
http://www.abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1&model=7

Hvad siger I til det?
Kan det anbefales?
Jeg sidder med en AMD Tbred XP 1800+ CPU med superstepping (JIUHB Uge 20
2003) og gerne vil OC lidt...
Jeg har med vilje valgt en model med onboard GFX da jeg ikke har råd til
både mobo og GFXkort..
Og så koster det "kun" 849,- lige for tiden, det kan jo være det bliver lidt
billigere inden jeg får samlet alle kronerne sammen.

Jeg er meget interesseret i for og imod på dette mobo da det er det jeg har
mest kig på, jeg lurede lidt på nogle fra Asus & Soltek og blev overbevist
(indtil videre) at dette var nummer 1..

Mvh
Benjamin
laziter@NOSPAMgyxi.dk (fjern NOSPAM)

Fra : JK

Dato : 03-01-04 15:20

On Sat, 3 Jan 2004 14:00:22 +0100, "Laziter [9440]"
<laziter@NOSPAMgyxi.dk> wrote:

> [...]
>mest kig på, jeg lurede lidt på nogle fra Asus & Soltek og blev overbevist

Hej

Det er da et godt bundkort.

Jeg kan anbefale at du anvender 2 ramstænger, da det giver mere ydelse
for grafik, end når man kun har 1 stang. Så det anbefales med 2x 256
Mbyte ram, pc3200.

Jeg har set med et tilsvarende leadtek k7mcr18gm, at 2 ram stænger
giver 50% bedre '3Dbenchmark 2001 SE', end med kun 1.

På det kører jeg en låst 1800+, stepping KIXIB, ved 11.5x175=2017 MHz.
Ved 1.75 volt (den har standard 1.60 volt).
Dette leadtek svarer til abit'en og fås fra
http://www.demoshop.dk/page69.htm for kun 488,- kr.
Bundkortet kan ikke indstille multiplier for en ulåst cpu, men man kan
med en ulåst benytte pin-mod metoden.
http://www.ocinside.de/index_e.html

Læs nogle reviews på NF7-M:
http://www.nforcershq.com/modules.php?name=Reviews&rop=ABIT

Det fra viper-lair er et af de mest positive:
http://www.viperlair.com/reviews/cpu_mobo/abit/amd/nf7m/index.shtml

mvh

John

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-01-04 17:44

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> mest kig på, jeg lurede lidt på nogle fra Asus & Soltek og blev overbevist

Hvilket grafikkort har du nu?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 03-01-04 18:19

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse

> Hvilket grafikkort har du nu?

Jeg har mit onboard ProSavage8 DDR der deler 32 Mb system RAM, så med det
bundkort jeg har kigget på kommer jeg da til at blive en del bedre kørende.

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-01-04 20:31

> [...]
> >

> Jeg har mit onboard ProSavage8 DDR der deler 32 Mb system RAM, så med det
> bundkort jeg har kigget på kommer jeg da til at blive en del bedre

Jooh, det er et Geforce 4 MX der er onboard.
Det svarer til et Geforce 2 GTS i ydelse, det samme gør et Geforce FX 5200.
Det er bestemt ikke det helt vilde.
Jeg ville nok vælge et billigt Geforce 2 som midlertidigt kort og så købe et
NF7-S i stedet.
Der er flere grunde til at NF7-M ikke er så god en løsning som NF7-S.

Fra : JK

Dato : 03-01-04 20:52

On Sat, 3 Jan 2004 20:30:52 +0100, "Martin Johansson"
<martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote:

>Der er flere grunde til at NF7-M ikke er så god en løsning som NF7-S.

F.eks. at nforce2 igp chipset er ældre end nforce 400, og det
understøtter ikke fsb400 cpu'erne. Selv om jeg nok tror, at det
uofficielt godt kan klare det bedre end noget andet nforce2 igp kort
..

Men det er der vel heller ikke brug for med en 1800+. Med fsb333 har
du allerede overclocked med 25% og ved fsb400 bliver det 50%.

Jeg tror faktisk NF7-M er udmærket, og det har en agp port desuden.
Jeg har ogs påpeget at leadtek k7mcr18gm kan omtrent det samme. Det
har bare færre OC-muligheder. CPU-voltage kan gives +0.15 med jumper
og ram voltage kan uppes til 2.7 volt. Derudover kan man hæve fsn med
spring på 1 MHz.

mvh

John

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-01-04 01:15

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse

> F.eks. at nforce2 igp chipset er ældre end nforce 400, og det
> understøtter ikke fsb400 cpu'erne. Selv om jeg nok tror, at det
> uofficielt godt kan klare det bedre end noget andet nforce2 igp kort

Ja noget lignende har jeg også læst, men fsb333 er nu også fint nok til mig,
jeg skal ikke have en fsb400 CPU det første lange stykke tid alligevel.

> Men det er der vel heller ikke brug for med en 1800+. Med fsb333 har
> du allerede overclocked med 25% og ved fsb400 bliver det 50%.

Mon ikke fsb333 er nok til min lille CPU? Den bliver nok ikke glad hvis jeg
fodrer den med fsb400 uden en fryser omkring sig.

> [...]
> har bare færre OC-muligheder. CPU-voltage kan gives +0.15 med jumper
> og ram voltage kan uppes til 2.7 volt. Derudover kan man hæve fsn med

Tjekkede lige Abit's softmenu, den har vist rige muligheder for OC, jeg tror
altså det bliver dette kort, jeg finder ikke meget andet til prisen når nu
mit krav er onboard grafik..
Så hvis der skulle være nogen der fandt et bedre kort til samme pris (849,-
iflg. EDBpriser) med onboard grafik, så tøv ikke med at lade mig vide det

Takker foreløbigt for inputs for og imod mit valg af bundkort.

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-01-04 02:30

> [...]
mig,
> jeg skal ikke have en fsb400 CPU det første lange stykke tid alligevel.

Din lille superstepping 1800+ kan blive en 400 Mhz FSB Cpu.

> Mon ikke fsb333 er nok til min lille CPU? Den bliver nok ikke glad hvis
jeg
> fodrer den med fsb400 uden en fryser omkring sig.

Det er ikke noget problem.
Der blev aldrig udsendt en 400 Mhz FSB Thoroughbred, men der er blevet kørt
400 Mhz Fsb på gode steppings siden Januar/Februar 2003.
Varmen er heller ikke noget stort problem, dog skal kølingen være i orden
som altid ved OC.

> [...]
(849,-
> iflg. EDBpriser) med onboard grafik, så tøv ikke med at lade mig vide det

Der er ikke andet til den pris, så valget er let.

> Takker foreløbigt for inputs for og imod mit valg af bundkort.

Det er det bedste kort, der opfylder dine krav.
At jeg så mener du vil være bedre tjent med et NF7-S er så en anden sag.

Fra : Anders Bak

Dato : 04-01-04 04:18

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er det bedste kort, der opfylder dine krav.
> At jeg så mener du vil være bedre tjent med et NF7-S er så en anden sag.

Aner ikke om det er bedre, men har selv kig på Albatron KM18G-PRO til 599.-
her: http://www.topdata.dk/
-det er også nforce med grafik - og jo ihvertfald lidt billigere.

Og så har jeg iøvrigt læst, at der nu kommer nforce med grafik og 400 MHz
fsb:
http://www.xbitlabs.com/news/mainboards/display/20031218201051.html
http://www.nforcershq.com/modules.php?name=News&new_topic=6
-måske det var værd at vente på at det kom til landet?

/Anders

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-01-04 12:11

"Anders Bak" <not_my_real_email@getnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.nforcershq.com/modules.php?name=News&new_topic=6
> -måske det var værd at vente på at det kom til landet?

Ja se bare dette kort fra BioStar:
http://www.biostar.com.tw/products/mainboard/board.php3?name=M7NCG%20400

Det ser jo spændende ud, og er også rimeligt billigt $60-69, måske skulle
man vente lidt og så købe det istedet

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-01-04 14:12

> [...]
>
> Det ser jo spændende ud, og er også rimeligt billigt $60-69, måske skulle

Du har bemærket hvor lille det Biostar kort er, ikke?
Det er micro atx.
Der er kun tre pci slots, NF7-M har fem.
Hvis det skal være onboard grafik, så lad det være NF7-M.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-01-04 14:39

> [...]

> Det er micro atx.
> Der er kun tre pci slots, NF7-M har fem.
> Hvis det skal være onboard grafik, så lad det være NF7-M.

Jo det har jeg godt lagt mærke til, men jeg er ikke den store forbruger af
PCI slots, jeg har f.eks. ikke brugt et eneste af de 5 jeg har i min
nuværende maskine.
Og det at det er et micro atx gør det jo kun en fordel, jeg spekulerer
nemlig i noget vandkøling ude i fremtiden, med et så lille bundkort får jeg
mere plads i bunden af mit kabinet til at have diverse udstyr
stående/liggende

Mvh
Benjamin

Fra : Laziter [9440]

Dato : 03-01-04 20:51

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse

> Der er flere grunde til at NF7-M ikke er så god en løsning som NF7-S.

Jow det kan jeg da godt se..

- SoundStorm, er ikke tvingende nødvendigt for mig da jeg ikke kan komme til
at udnytte det alligevel på grund af pladsmangel.
- SATA, kunne sikkert være fint men igen ikke noget jeg står og har brug for
lige nu og sikkert heller ikke for brug for lang tid fremover.
- 400 Mhz FSB, her var måske noget der kunne bruges, men ikke lige nu, jeg
står ikke og vil købe en ny CPU der kan udnytte det.

Kunne ikke rigtigt se flere ting der skulle gøre det bedre..

Hvad det onboard GFX angår, så tror jeg nu nok at jeg vil få stor (større)
glæde af det, end med det jeg har nu, jeg er ikke den store spiller af 3D
spil, har dog nogle enkelte jeg spiller og gerne vil have til at køre bedre,
desuden kan jeg jo opgradere til et bedre GFX kort når pengene er der til
det.

Ja nu ved jeg godt at det lyder som om jeg er 100% fast besluttet på netop
dette kort (se min første tråd), men jeg vil gerne have lidt flere inputs
inden jeg foretager et endeligt køb, både positive og negative kommentarer,
oplevelser med kortet osv.. Og for en god ordens skyld vil jeg sætte max.
prisen for et nyt mobo til 900 kr. så er der da lidt at gå ud fra

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-01-04 21:13

> [...]
> står ikke og vil købe en ny CPU der kan udnytte det.
>
> Kunne ikke rigtigt se flere ting der skulle gøre det bedre..

Din superstepping cpu skulle sagtens kunne køre 200+ Mhz FSB altså 400+ Mhz
FSB DDR.
Der er vel en grund til at du har investeret i en superstepping?
Soundstorm er skam også udemærket i alm. stereo og kan spare indkøb af et
dyrt lydkort.

> [...]
bedre,
> desuden kan jeg jo opgradere til et bedre GFX kort når pengene er der til

Det er sandt.
Men det er ligesom at Abit har stoppet udviklingen af NF7-M i forhold til
NF7-S, mener ikke de har lavet en tilsvarende rev 2.0 af NF7-M.
Det kan give problemer i forhold til OC, ved dog ikke hvad dit "mål" er?

> [...]
> oplevelser med kortet osv.. Og for en god ordens skyld vil jeg sætte max.
> prisen for et nyt mobo til 900 kr. så er der da lidt at gå ud fra

Kig her for mange flere anmeldelser:
http://www.nforcershq.com/modules.php?name=Reviews&rop=ABIT
Tjek også deres forum:
http://www.nforcershq.com/forum/
Det er inddelt efter producenter, så kan du jo se hvad folk siger om NF7-M.
Nforcershq beskæftiger sig ikke med andet end nForce bundkort, så de ved
hvad de taler om.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 03-01-04 21:52

> [...]
Mhz
> FSB DDR.
> Der er vel en grund til at du har investeret i en superstepping?

Næ, den fulgte såmænd bare med den færdigsamlede computer jeg købte, jeg
opdagede det ved et tilfælde at det var en superstepping CPU

> Soundstorm er skam også udemærket i alm. stereo og kan spare indkøb af et
> dyrt lydkort.

Jeg er generelt ikke ret krævende hvad lyd angår, for min skyld kunne der
fint have været sparet på lyd-delen fra starten af.

> Men det er ligesom at Abit har stoppet udviklingen af NF7-M i forhold til
> NF7-S, mener ikke de har lavet en tilsvarende rev 2.0 af NF7-M.
> Det kan give problemer i forhold til OC, ved dog ikke hvad dit "mål" er?

Nej der er ikke lavet et rev. 2.0 af NF7-M, de er stoppet ved rev. 1.21 så
vidt jeg lige kunne dømme ud fra deres side.
Jeg har ikke noget egentligt mål, det bliver nok bare en omgang OC for at
spare penge på en ny CPU, og for at prøve hvor meget jeg kan presse ud af
min nuværende CPU..

Men tak for dine synspunkter, det sætter da gang i overvejelserne

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-01-04 22:05

> [...]
>
> Næ, den fulgte såmænd bare med den færdigsamlede computer jeg købte, jeg
> opdagede det ved et tilfælde at det var en superstepping CPU

Det var da heldigt.
Så vil det da være en skam, ikke at udnytte den.

Jeg har selv en 1800+ jiuhb dut3c der kører 2.0 Ghz (10x200). Den skal
højere op når jeg får anskaffet mig en thermalright slk-947u.

> [...]
> spare penge på en ny CPU, og for at prøve hvor meget jeg kan presse ud af

Grunden til de ikke er gået videre med NF7-M er at efterspørgslen ikke har
været særlig høj.
Folk vil hellere have NF7 eller NF7-S, NF7-M har levet et undercover liv.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-01-04 01:34

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse

-klip-
> Grunden til de ikke er gået videre med NF7-M er at efterspørgslen ikke har
> været særlig høj.
> Folk vil hellere have NF7 eller NF7-S, NF7-M har levet et undercover liv.

Det er egentligt lidt synd at NF7-M ude på sidelinien, efter at have læst en
del anmeldelser, mange gode og positive endda, af kortet er jeg blevet
overbevist om at dette kort sagtens kan dække mit behov et godt stykke ud i
fremtiden.
De eneste kritikpunkter jeg fandt på dette kort, var det onboard grafikkort,
men sådan er det vist med det fleste bundkort med onboard grafik tror jeg.
Og så var der et punkt med aflæsning af AMD's indbyggede thermaldiode, den
var ikke implementeret på dette kort. Det var de to punkter der mødte mest
kritik af de ca. 15 anmeldelser jeg har læst indtil nu.
Ellers får det ros for at være et hurtigt og stabilt kort med masser af OC
potentiale, et godt køb til pengene.

Jeg takker for inputs, vil dog stadig gerne have evt. andre anbefalinger af
bundkort til omkring 850-900 kr. med onboard grafik og et godt OC
potentiale.

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-01-04 02:25

> [...]
af
> bundkort til omkring 850-900 kr. med onboard grafik og et godt OC

Det bliver svært.
nForce2 chipsættet er det chipsæt der pt. giver størst mulighed for OC.

Epox har også et nF2 board med onboard grafik, det hedder EP-8GRA+.
Men det koster 999 jeg vil også mene at Abit kortet er bedre.
Udover disse to kort, tror jeg ikke der er nForce2 kort med onboard grafik i
Danmark.
Det med aflæsning af thermaldioden gælder for alle kort i NF7 serien.
Ved ikke om det er anderledes på det nye AN7.
Dog benyttes en interne temp diode i forbindelse med måling af "nedluknings
temp" den kan bare ikke aflæses.