2 spørgsmål
Fra : Peter Hansen

Dato : 03-01-04 10:44

Godt nytår til gruppen

Vil spørge om noget angående Raid 0. Jeg har 2 harddiske på hver 160 gb og
jeg har dem sat på ide portene. Nu kunne jeg godt tænke mig at prøve at køre
raid 0 og mit bundkort et gigabyte Ga-81sxt understøtter det. Spørgsmålet er
om jeg skal formatere begge diske inden dette eller om Raid 0 bare spejler
begge diske efter indgrebet ??
Det andet spørgsmål er angående ram. Jeg har 2 klodser på hver 256 ram der
sidder i sokkel 1 og 3. Jeg kører med en Psb. på 800 mhz og hybertreading.
Nu kunne jeg tænke mig at komme yderligere 512 ram i men fungerer det hele
hvis jeg kommer de nye ram i sokkel 2 og fire. Jeg har hørt noget om at Psb
800 kun virker hvis rammene sidder i 2 sokler.

Jeg kører Win XP prof og Pentium 4 3,0 ghz

Da jeg er ret i ny i faget håber jeg at jeg har formuleret mig så i kan
forstå dette *SS*

Hilsen Peter

Fra : HKS

Dato : 03-01-04 13:45

"Peter Hansen" <gwph@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
er
> om jeg skal formatere begge diske inden dette eller om Raid 0 bare spejler

Begge diske skal formateres og lige for at rette på dig. Raid 0 spejler ikke
noget, det er raid 1 det fungerer som backup (mirror). Raid 0 er stripe.
hvilket betyder den skriver lidt til hver disk hele tiden.

I dette tilfælde vil Raid 0 give dig 320 GB pæn hurtig hardisk med 0 fejl
tolerance. Hvis den ene disk fejler ryger det hele, eller.

160gb hardisk (raid 1) med samme skrivehastighed, dobbel læsehastighed og
backup. Hvis den ene disk ryger kan du sætte en ny i og beholde dine data.

> [...]
Psb
> 800 kun virker hvis rammene sidder i 2 sokler.
> Jeg kører Win XP prof og Pentium 4 3,0 ghz

Bare der er ligemeget ram i hver bank eller i det her tilfælde 1+2 og 3+4
burde det virker i dual stadigvæk.

Hvis du allerede har det så prop det i. Den fortæller i starten om den kører
dual eller ej, eller download CPUZ, den kan fortælle hvad du kører.

/HKS

Fra : Henrik Dissing

Dato : 03-01-04 17:54

On Sat, 3 Jan 2004 13:45:00 +0100, HKS wrote:

>"Peter Hansen" <gwph@mail.tdcadsl.dk> wrote in message

>Begge diske skal formateres

Sludder

Formatering er etablering af et filsystem på en given partition. Evt.
partitionering og formatering af de involverede diske går tabt ved
etablering ad RAID array'et og skal derfor udføres efterfølgende.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : HKS

Dato : 03-01-04 19:40

"Henrik Dissing" <sorry@drowned.in.spam.invalid> wrote in message

Raid

> Sludder

Ja, det har du da helt ret i, ved ikke lige hvorfor det blev formuleret som
det gjorde. Man laver selvfølgelig sit raid setup først og derefter de
partitioner man ønsker og dertilhørende formatering.

/HKS

Fra : Henrik Dissing

Dato : 03-01-04 17:07

On Sat, 3 Jan 2004 10:43:39 +0100, Peter Hansen wrote:

> [...]
>om jeg skal formatere begge diske inden dette eller om Raid 0 bare spejler

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med "om Raid 0 bare spejler
begge diske efter indgrebet", men nej, du skal ikke formatere diskene før du
bygger dit RAID-0 array.

Når du har dit array på plads, vil alt andet se ud som om du kun har én,
stor disk. Dvs. du kan partitionere og efterfølgende formatere helt uden at
spekulere på at der fysisk set er to diske.

Dit RAM spørgsmål vil jeg overlade til andre at besvare.

Fra : Peter Hansen

Dato : 04-01-04 18:17

Tak for de råd jeg fik dejligt hurtigt at de var der.

Hilsen Peter