Christen Theodor Laursen
Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 04-01-04 12:17

Jeg ville være meget taknemmelig, hvis en af de mange, hjælpsomme sjæle i
denne NG ville hjælpe mig med et par opslag, så jeg kunne komme videre evt.
via nettet. Vel vidende, at jeg senere kan lave de opslag, der skal til for
at dobbelttjekke.
Det drejer sig om min oldefar Christen Theodor Laursen, der var født
19.09.1869 i Vium sogn, Lysgaard herred, Viborg amt som søn af Jacob Laursen
og Ane Kirstine Jacobsen.
Oplysningen om forældrene har jeg fra Christens død i Skaverup, Asmindrup
sogn, Holbæk amt 04.09.1954.
Min far har tidligere fortalt mig, at min oldefar ihvertfald havde en
broder, som vistnok deltog i arbejdet omkring et lokalt museum - muligvis
Blichermuseet; men her er jeg lidt usikker.
Ihvertfald går beretningen på, at denne broder til min oldefar var en viril
ældre herre, som efter at have passeret de 70 skulle have giftet sig med en
ganske ung kvinde og tilmed fået ét eller to børn med den unge kone. Om det
en af de sædvanlige skrøner - tja, det kan I i NG måske hjælpe mig med.
Christen Theodor Laursen blev gift med Anna Sophie Frederikke Larsen omkring
1894, muligvis i Egebjerg kirke i Odsherred; men dette er den sidste gren af
min slægtsforskning, som jeg er ved at tage hul på. Derfor de lidt vage
data.
I håb om et positivt svar, vil jeg vente i spænding.
Og i øvrigt godt nytår til alle og især de af jer, der har hjulpet med
opslag og oplysninger undervejs.
Ellen Rasmussen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-01-04 12:54

Sun, 4 Jan 2004 12:16:46 +0100, skrev Ellen Rasmussen:

>Min far har tidligere fortalt mig, at min oldefar ihvertfald havde en
>broder, som vistnok deltog i arbejdet omkring et lokalt museum - muligvis
>Blichermuseet; men her er jeg lidt usikker.

Det kan vel opklares ved at spørge dem:

Kjellerup Kommunes Museum
Blicheregnens Museum
Blichersvej 30, Thorning
8620 Kjellerup
Tlf. 87 702 470
Fax. 87 702 475
E-mail: bem@kjellerup.dk

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Niels Jørgen Engel

Dato : 04-01-04 16:24

Jeg kan ikke hjælpe dig med en broder - men ifølge Vital Records fik
Christen Theodors forældre også børnene Jacobine Petrine Laursen (født
26.3.1872 og døbt i Vium 16.5.1872) samt Anna Marie Lovise Laursen (født
8.12.1874 og døbt i Viuf 18.1.1875)
Da Vital Records for Viuf ser ud til at dække perioden 1822-1877 må den
eventuelle broder nok være født efter 1877.

Med venlig hilsen

Niels Jørgen Engel

Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 07-01-04 12:07

> [...]
> I håb om et positivt svar, vil jeg vente i spænding.
> Og i øvrigt godt nytår til alle og især de af jer, der har hjulpet med

Foreløbig tak til Kurt og Niels Jørgen.
Jeg har fået taget mig sammen til at skrive til egnens museer og omkring
Vital Records, så mener jeg tidligere at have søgt forgæves i det arkiv; men
nu kan jeg godt se, at det giver pote.
Kun er der en lille mislyd fordi Laursen muligvis undervejs bliver til
Laustsen eller jeg skal måske lede efter en lignende konstellation, gift et
andet sted end i Vium.
Jeg må se at få fundet ud af, om "min" Jacob evt. dør i Viuf, så jeg kan få
fødested; men tak for jeres hjælp.
Venlig hilsen Ellen Rasmussen

Fra : Niels Jørgen Engel

Dato : 08-01-04 18:51

I Vital Records skal du ikke tænke på om det er Laursen eller Lausten eller
lignende.
Hvis du ikke sætter "flueben" i " Use exact spelling" - så finder en søgning
på Jacob Laursen - at Jacob Lausten blev gift 4. juni 1869 i Vium med Ane
Kirstine Jacobsen.Her står endvidere at han var 29 år ved vielsen - og at
hun var 19 år.
Det er altså meget sandsynligt, at det er den Jacob Lausten der blev født
12.11.1839 i Vium (døbt 23.2.1840), som søn af Laust Christensen og
Petronelle Pedersen.

Folketællingen 1845 siger :
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Laust Christensen, 44, Gift, , Fæstehuusmand og Dagleier, Almind Sogn V. Amt
Petronelle Pedersen, 37, Gift, , hans Kone, Thorup Sogn V. Amt
Peter Christian Laustsen, 15, Ugift, , deres Børn, Vium Sogn V. Amt
Christen Laustsen, 12, Ugift, , deres Børn, Do [Vium Sogn Viborg Amt]
Jacob Laustsen, 5, Ugift, , deres Børn, Do [Vium Sogn Viborg Amt]
Ane Kirstine Laustsen, 2, Ugift, , deres Børn, Do [Vium Sogn Viborg Amt]