Fiberspørgsmål
Fra : Kas.

Dato : 04-01-04 10:42

Hejsa

Vi er to andelsforeninger, der har planer om at koble os sammen og dele en
internetforbindelse. Vi har til huse i to forskellige beboelsesejendomme, og
vi tænker derfor, at der skal føres et fiberkabel fra den ene ejendom til
den anden.

Hvad er max-længden på et fiberkabel?
Hvor kan man købe et ca. 100 m fiberkabel + connectors?
Hvor finder jeg mere information om, hvordan man samler en fibertilsutning?
Kan det i det hele taget betale sig at lave det selv, eller er det bedst at
købe sig til installationen?

Mvh. Kasper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-01-04 12:10

On Sun, 4 Jan 2004 10:42:27 +0100, "Kas." <no@spam.dk> wrote:

> Hvad er max-længden på et fiberkabel?

Det afhænger af fiberen, hastigheden og den anvendte teknologi.
www.hojmark.org/distances.html

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-01-04 14:36

> Det afhænger af fiberen, hastigheden og den anvendte teknologi.
> www.hojmark.org/distances.html

404

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-01-04 14:46

http://www.hojmark.net/distances.html virker

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-01-04 17:35

> http://www.hojmark.net/distances.html virker

Jep - så, at han også havde .net kort efter min post.

--
Mvh. Jesper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-01-04 15:31

On Sun, 4 Jan 2004 14:35:44 +0100, "Jesper Nielsen"
<jn@nielsenit.invalid> wrote:

> 404

JS .net F.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-01-04 12:12

"Kas." <no@spam.dk> wrote in message news:8eRJb.24$SQ6.9@news.get2net.dk...
> [...]
og
> vi tænker derfor, at der skal føres et fiberkabel fra den ene ejendom til

Typist 550meter for multimodefiber, og vist op til 2km ved lavere
hastigheder end 100 og 1000Mbit

> Hvor kan man købe et ca. 100 m fiberkabel + connectors?

ved en installatør vil jeg tro... ved ikke om man fx kan købe direkte hos
crimp e.l

Fra : Arne Keller

Dato : 04-01-04 12:18

Kas. wrote:
> [...]
> vi tænker derfor, at der skal føres et fiberkabel fra den ene ejendom til

Lyder som en god ide.

> Hvad er max-længden på et fiberkabel?

Der findes kun 2 typer som kan anbefales idag:
OM3 multimode fiber som har en max længde på 300 meter ifølge standarderne.
OS2 singlemode fiber, LWP (Low Water Peak) som afhængig af interfaces
kan række 2/5/10/40/70 Km jo længere jo dyrere.

> Hvor kan man købe et ca. 100 m fiberkabel + connectors?

Hos et fornuftigt installationsfirma, pas på der er uendeligt mange
ukompetente installatører som påstår at de kan alt om kabling, det er
ofte meget misvisende.
Spørg om en forklaring på OM3 og LWP fiber hvis de ligner et
spørgsmålstegn så find en anden installatør.

> Hvor finder jeg mere information om, hvordan man samler en fibertilsutning?

Google: fiber LC connector

> Kan det i det hele taget betale sig at lave det selv, eller er det bedst at
> købe sig til installationen?

Det kan efter min mening ikke betale sig, træk kablet selv med
instruktion fra installatøren og lad ham terminere og måle.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-01-04 21:13

Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote:

> [...]
>OS2 singlemode fiber, LWP (Low Water Peak) som afhængig af interfaces
>kan række 2/5/10/40/70 Km jo længere jo dyrere.

OS2? Når jeg søger på det får jeg mest hits på OS/2
(operativsystemet). Kalder man det LWP eller OS2 fiber? Er der
forskellige tykkelser? Jeg checkede lige Avaya og de har f.eks. en
multi-mode produktserie med 62.5 micron - jeg troede man kun brugte 50
nu om dage?

Hvad er der af forskelle mellem de forskellige producenter? Eller er
det generelt tilfredsstillende blot at kræve OM3/LWP og ikke
specifikke produktserier?

Er OM3/LWP standarder? Hvor finder jeg beskrivelser af dem?

> [...]
>ofte meget misvisende.
>Spørg om en forklaring på OM3 og LWP fiber hvis de ligner et
>spørgsmålstegn så find en anden installatør.

Er det din anbefaling at terminere al ny fiber i LC?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 06-01-04 22:39

Lars Kim Lund wrote:

> OS2? Når jeg søger på det får jeg mest hits på OS/2
> (operativsystemet).

Ja det var dengang man kunne få et grafisk OS med multitasking og uden
blå skærm

> Kalder man det LWP eller OS2 fiber? Er der
> forskellige tykkelser?

Ifølge gældende standarder findes der en OS1 som er standard SingleMode
fiber som vi har kendt i mange år, denne fiber er specificeret anvendt
op til 2000 meter.

I den standard vi arbejder på nu for kabling i Industrien er man blevet
enige om at udvide området og gå op til 10 Km, en vurdering af pris og
tekniske muligheder har gjort at man nu har specificeret en OS2 som er i
overensstemmelse med ITU G652c, som er SingleMode fiber uden dæmpning
omkring 1400nm hvor man billigst kan lave CWDM til LAN og Campus
installationer. Flere større spillere i kabling markedet som selv har
kontrol over glasproduktionen er i gang med at udfase OS1 til fordel for
OS2.

Da denne beskrivelse bare findes i vore interne dokumenter er det ikke
så underligt at du ikke fandt noget Hvad hovedet er fuldt af render
munden over med, jeg sidder netop og læser op til det næste møde som er
i Feb/Mar.

> Jeg checkede lige Avaya og de har f.eks. en
> multi-mode produktserie med 62.5 micron - jeg troede man kun brugte 50
> nu om dage?

62,5 Micron var den eneste MultiMode fibertype i standarderne tidligere,
derfor er alle seriøse producenter tvunget til at levere denne fibertype
i en lang årrække fremover for fortsat at kunne udvidde på
eksisterende installationer.
OM3 fiber er altid 50 micron og det er dagens MultiMode fiber

> Hvad er der af forskelle mellem de forskellige producenter? Eller er
> det generelt tilfredsstillende blot at kræve OM3/LWP og ikke
> specifikke produktserier?

Lad os starte med OM3, her foreskriver kabling standarderne at
producenten skal teste fibren med DMD (Diferential Mode Delay)
testudstyr for at måle de forskellige optiske veje gennem fibren og
forskellen mellem dem, hvis fibren klarer denne test og de øvrige
fibertests overholder den kravene og vil som alt andet standardiseret
kunne forventes at fungere i de fleste tilfælde. DMD testudstyr er lab
udrustning og test kan ikke udføres på installationer. Kun få
producenter på markedet har mig bekendt DMD testudstyr, jeg har set test
på en del af det fiber som sælges som OM3 (også på det Danske marked)
som ikke kan klare en DMD test. Derfor må min anbefaling være at man
skal købe fra en producent man tror findes i fremtiden og sørge for at
få garantier for applikationernes funktion over fibren.

Singlemode fiber specificeres blandt andet af ITU og LWP fiber er
standardiseret og har været anvendt i serviceprovider netværk i en del år.

> Er OM3/LWP standarder? Hvor finder jeg beskrivelser af dem?

OM3 er beskrevet i kabling standarderne ISO/IEC 11801 2.ed eller DS/EN
50173-1.

OS2 bliver beskrevet i Industri kabling standarden og er derudover
beskrevet i ITU standarden.

> Er det din anbefaling at terminere al ny fiber i LC?

Ja helt klart, efter min mening er slaget om Small Form Factor
konnektoren overstået og LC har vundet, konnektoren har væsentlig bedre
optiske egenskaber end SC konnektoren, f.eks typisk 0,1dB dæmpning mod
øvriges 0,3-0,7dB.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-01-04 22:57

On Tue, 06 Jan 2004 22:38:53 +0100, Arne Keller
<arne@kellernet.org> wrote:

> Ja helt klart, efter min mening er slaget om Small Form Factor
> konnektoren overstået og LC har vundet

LX.5?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 07-01-04 00:01

Asbjorn Hojmark wrote:

> LX.5?

Har så vidt jeg ved ubetydelig markedsandel.

LC konnektoren findes mig bekendt hos alle producenter af både kabling
og trancievere.
Hos visse producenter af kabling er LC den eneste konnektor som
garanteres til 10Gbps.

Lidt statistik:
http://www.google.com/search?num=20&hl=sv&ie=ISO-8859-1&q=LX.5+fiber+connector&btnG=Google-s%F6kning&lr=
Giver her 221 hits.

http://www.google.com/search?num=20&hl=sv&ie=ISO-8859-1&q=LC+fiber+connector&btnG=Google-s%F6kning&lr=
Giver her 26.000 hits

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-01-04 00:41

On Wed, 07 Jan 2004 00:01:14 +0100, Arne Keller
<arne@kellernet.org> wrote:

> Har så vidt jeg ved ubetydelig markedsandel.

Mjo, jeg tænkte mere på din holdning til dens egenskaber. (Men
spørgsmålet var måske nok lige lovlig summarisk formuleret).

> LC konnektoren findes mig bekendt hos alle producenter af både
> kabling og trancievere. Hos visse producenter af kabling er LC
> den eneste konnektor som garanteres til 10Gbps.

Hvis jeg husker LCs oprindelse korrekt, kan du vel heller ikke
siges at være helt 'ufarvet' i din bedømmelse af den?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 07-01-04 01:21

Asbjorn Hojmark wrote:

> Mjo, jeg tænkte mere på din holdning til dens egenskaber. (Men
> spørgsmålet var måske nok lige lovlig summarisk formuleret).

Det er en connector som teknisk ligner LC, men jeg har aldrig arbejdet
med den eller haft den i hånden.

> Hvis jeg husker LCs oprindelse korrekt, kan du vel heller ikke
> siges at være helt 'ufarvet' i din bedømmelse af den?

Næ det er jo rigtigt, men vi foretrækker vel alle at anvende det vi ved
fungerer ?

Da konnektorern blev opfundet af Lucent for mange år siden solgte og
installerede jeg deres produkter, men som jeg også skrev så er det min
opfattelse at den er blevet valgt af markedet nu.

Jeg arbejder med forskellige fiberkonnektorer men foretrækker personligt
helt klart LC og bruger også en del kræfter på at promovere den.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-01-04 10:56

On Wed, 07 Jan 2004 01:21:21 +0100, Arne Keller
<arne@kellernet.org> wrote:

> [LX.5] er en connector som teknisk ligner LC, men jeg har aldrig
> arbejdet med den eller haft den i hånden.

Nå, OK.

> Næ det er jo rigtigt, men vi foretrækker vel alle at anvende det
> vi ved fungerer ?

Det er klart.

> [...] men som jeg også skrev så er det min opfattelse at den er
> blevet valgt af markedet nu.

Det ser sådan ud. Om ikke andet, så fordi hardwareproducenterne
ser ud til at have valgt den til den anden ende.

> Jeg arbejder med forskellige fiberkonnektorer men foretrækker
> personligt helt klart LC og bruger også en del kræfter på at
> promovere den.

Det var derfor jeg tænkte, at du sikkert kendte konkurrenterne.

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 07-01-04 19:30

Asbjorn Hojmark wrote:
> On Wed, 07 Jan 2004 01:21:21 +0100, Arne Keller
> <arne@kellernet.org> wrote:

Snip

> Det var derfor jeg tænkte, at du sikkert kendte konkurrenterne.

Jeg prøver

Men som du ved kan det være svært at have skudsikre argumenter mod
konkurerende produkter som man ikke anvender og derfor ikke kender alle
fordele/ulemper ved.

Hvis jeg f.eks spørger dig hvorfor Cisco IP telefoni apparatet skulle
være bedre end Alcatel apparatet kan du sikkert remse en række forhold
op, men ofte bygger dette på den ene producents opfattelse af tingene,
som måske ikke er hele sandheden, samtidig med at et komponent jo er
afhængig af resten af setupet omkring løsningen.

Som jeg ser det bør sammeligningen meget mere bygge på sammeligning af
hele løsningen: produkter, samlet ydelse, support, garantier osv.