Ophavsret og benyttelse af kilder
Fra : Kim Melchior

Dato : 04-01-04 06:46

Dette kan jo nok vaere noget af en varm kartoffel.

Jeg kan ikke se noget galt i at kopiere direkte saa laenge kredit er
givet hvor oplysningerne kom fra.

Men det afhaenger vel af hvordan oplysningerne bliver brugt. Hvis man
arbejder med noget der er beregnet paa udgivelse saa skal man vel nok
vaere lidt mere forsigtig end noget man arbejder med udelukkende for
egen eller naermeste families brug.

Kim Melchior

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 07-01-04 07:39

> Dette kan jo nok vaere noget af en varm kartoffel.
>
> Jeg kan ikke se noget galt i at kopiere direkte saa laenge kredit er
> givet hvor oplysningerne kom fra.
>
> Kim Melchior

Kære Kim Melchior,

Det er ikke en varm kartoffel, men et lovmæssigt klart defineret emne.
Se:

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

Kapitel 4 - Ophavsrettens gyldighedstid

§ 63. Ophavsretten til et værk varer, indtil 70 år er forløbet efter
ophavsmandens dødsår .....

Stk. 2. Når et værk er offentliggjort uden angivelse af ophavsmandens
navn, alment kendte pseudonym eller mærke, varer ophavsretten, indtil
70 år er forløbet efter udgangen af det år, da værket blev
offentliggjort.

Fremstillere af fotografiske billeder

§ 70. Den, som fremstiller et fotografisk billede (fotografen), har
eneret til at råde over billedet ved at fremstille eksemplarer af det
og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden.

Stk. 2. Retten til et fotografisk billede varer, indtil 50 år er
forløbet efter udgangen af det år, da billedet blev fremstillet.

Fremstillere af kataloger m.v.

§ 71. Den, som fremstiller et katalog, en tabel, en database eller
lignende, hvori et større antal oplysninger er sammenstillet, eller
som er resultatet af en væsentlig investering, har eneret til at råde
over det pågældende arbejde som helhed eller en væsentlig del deraf
ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt
for almenheden.

Stk. 4. Beskyttelsen efter stk. 1 varer indtil 15 år er forløbet efter
udgangen af det år, hvor arbejdet blev fremstillet. Hvis et arbejde af
den nævnte art gøres tilgængeligt for almenheden inden for dette
tidsrum, varer beskyttelsen dog indtil 15 år er forløbet efter
udgangen af det år, hvor arbejdet første gang blev gjort tilgængeligt
for almenheden.

Venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen