150-200meter netkabel?
Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 03-01-04 16:54

Kan man slippe godt fra at trække et 150-200meter UTP (alternativt Coax)
kabel?
Det er til en af naboerne, der gerne vil med på vores ADSL forbindelse.

Hvor langt kan de forskellige netværkskabler nå (UTP, Coax, AUI)?

Jeg vil helst slippe for at stille trådløst netværk op hvis jeg kan.

Jeppe Ladefoged
http://www.underflow.dk
degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk (Spamfilter: Fjern ÆØÅ)

Fra : Morten Davidsen

Dato : 03-01-04 17:04

Hmm, tjek denne side
http://www.homenethelp.com/web/explain/maximum-cable-length.asp
Umiddelbart er max-længden 100 meter.

En hel anden ting er det juridiske i at dele ADSL-forbindelsen, - men det
lader jeg dig om :)

/MD

"Jeppe Ladefoged" <degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk> skrev i en
meddelelse news:bt6oja$hfd$1@sunsite.dk...

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 03-01-04 17:08

> Hmm, tjek denne side
> http://www.homenethelp.com/web/explain/maximum-cable-length.asp
> Umiddelbart er max-længden 100 meter.

Øv

> En hel anden ting er det juridiske i at dele ADSL-forbindelsen, - men det
> lader jeg dig om :)

Nå, men så laver vi et netværk så de kan skrive ud på vores printer
Sagen er den at de ikke kan få ADSL. Vi har nok været heldige at få det
sidste ledige kobber

Fra : Villy Jensen

Dato : 03-01-04 19:35

> http://www.homenethelp.com/web/explain/maximum-cable-length.asp

Thin Ethernet , 10 base 2 , max-længde 185 meter (RG 58) kan sagtens trække
en internetforbindelse.

Du skal have et netkort med BNC i din PC, og der skal være en 10 MBPS HUB
med BNC stik (eller et netkort med BNC i PC) hos naboen. Herudover kræves 2
BNC t-stykker og 2 50-ohms BNC terminatorer for at få det til at funke.

Det er noget forældede dele, men du må kune købe det brugt (bortset fra de
185 meter RG 58 - forhandles typisk i 100-meter-ruller
http://www.brinck.dk/ledning.asp )

Hub: http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=6797 (varenummer 280202)

(hvor i DK- jeg har netkort, T-stykker, terminatorer og RG 58 på lager?)

Mvh Villy [2830]
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-01-04 17:27

In article <bt6oja$hfd$1@sunsite.dk>, Jeppe Ladefoged wrote:
> Kan man slippe godt fra at trække et 150-200meter UTP (alternativt Coax)
> kabel?

Hmm, specificationen siger 90m hård og 10m blød, hvis det skal
være cat5e. Da I max skal dele 2Mbit, så kan det måske
godt være, at du kan presse 2Mbit ud af en 150-200m trækning.

Prøv!

AUI kan vist trækkes en del længere (mener det er 300m).

Iøvrigt er det vist kun WOL^D^D^DTiscali der tillader at I deler
forbindelse --- det var det i hvertfald for 1 år siden hvor jeg
startede deling af min forbindelse med mine naboer.

Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-01-04 22:57

On Sat, 3 Jan 2004 16:54:19 +0100, "Jeppe Ladefoged"
<degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk> wrote:

> Hvor langt kan de forskellige netværkskabler nå (UTP, Coax, AUI)?

http://www.hojmark.net/distances.html

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens

Dato : 04-01-04 11:26

"Jeppe Ladefoged" <degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk> skrev i

> Kan man slippe godt fra at trække et 150-200meter UTP (alternativt Coax)
> kabel?

187 meter kan virke i praksis, og levere 100Mbit fulldublex.
Der er kun en måde at finde ud af det på, standarden siger 100 meter, men
300 meter er opnået ved en enkelt lejlighed.

Mvh Jens

Fra : Lausen

Dato : 04-01-04 21:13

"Jeppe Ladefoged" <degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvor langt kan de forskellige netværkskabler nå (UTP, Coax, AUI)?
>
> Jeg vil helst slippe for at stille trådløst netværk op hvis jeg kan.

Der findes rent faktisk STP kabel (shielded UTP) (samme stik = RJ45) som kan
nå ud på ca 300 meter .... bemærk det er noget dyrere end UTP kabel

/Lausen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-01-04 22:53

On Sun, 4 Jan 2004 21:12:45 +0100, "Lausen"
<donaldduck@hotmail.com> wrote:

> Der findes rent faktisk STP kabel (shielded UTP) (samme stik = RJ45)
> som kan nå ud på ca 300 meter ....

Det kan man stadig ikke gøre ifølge standarden. Det gør ingen
forskel om det er shielded eller ej.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-01-04 15:25

"Lausen" <donaldduck@hotmail.com> wrote in message

> Der findes rent faktisk STP kabel (shielded UTP) (samme stik = RJ45) som
kan
> nå ud på ca 300 meter .... bemærk det er noget dyrere end UTP kabel

sludder, det er det samme... UTP kabel kunne lige så godt som STP kabel
virke ved 300 meter

UTP, STP mf. fås i 305, 500 1000 meter ruller... Men det betyder ikke at det
skulle være beregnet til at virke ved de længder.

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 05-01-04 21:38

> Hvor langt kan de forskellige netværkskabler nå (UTP, Coax, AUI)?

Det ender med at blive Coax kabler med RG11 eller RG8 (10base-5).
Det skulle kunne nå 500meter. 10mbit går også an.