Biskop i Odense Christian Ramus (1687/88 -~
Fra : Kim Melchior

Dato : 03-01-04 16:28

Er der nogen der ved om der findes et portræt af denne biskop, og i
givet fald hvor?

Han var født i Trondhjem, Norge enten 1687 eller 1688, søn af Melchior
Ramus og Anna Kyhn.

Allerede 1711 under Pesten fik han gejstlig Ansættelse i København,
førend han endnu havde naaet den Alder, Loven kræver, først som
Hjælpepræst ved Garnisons Kirke, hvor Sognepræsten var bortrejst af
Frygt for Sygdommen, og dernæst som Kapellan ved Holmens Kirke, hvor
hans Formand var død af samme Sygdom. Han blev i 1728 Præst i
Vordingborg og Provst over Baarse Herred. Den 18. Jan. 1732 udnævntes
han til Biskop over Fyns Stift.

Han ægtede 1. (1712) Magdalene Cathrine Gosbruch (d 1713), en
kjøbenhavnsk Bryggerdatter; 2. (1713) Elisabeth Holst (d 1730), Datter
af Tøjhusskriver Jac. Nielsen; 3. (1735) Sophie Seidelin (d 1741),
Datter af Konferensraad Hans Hansen Seidelin. og Enke efter Præsten
Iver Didrichsen Brinck

mvh

Kim Melchior

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 03-01-04 19:19

Uden at ville lægge hovedet på blokken så tror jeg der hænger et billed af
ham (sammen med de sandre biskoper i Odense) i sidebygningen til domkirken i
Odense. Normalt står døren ind til sidebygningen åben og malerierne kan ses
inde fra domkirken.

mvh
Poul Erik Nikolajsen

Fra : Kim Melchior

Dato : 04-01-04 01:25

Hej Poul Erik,

Mange tak for oplysningen. Det kan godt vaere at det er en god ting
at du ikke lagde hovedet paa blokken, for ifolge hvad der staar i
Danmarks Kirker under St Knuds Kirke, saa er der billeder af
biskopperne fra Odense Stift for de sidste 150 aar. (Da bogerne blev
udgivet). Biskop Ramus gaar noget laengere tilbage.

Men det var et godt forslag.

mvh

Kim Melchior

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 04-01-04 11:03

Ja, men jeg tror nu på at mit forslag er bedre end som så...
De billeder jeg så, sidst jeg kikkede ind af den dør, går længere tilbage
end 150 år. Blandet andet hænger der et portræt af Thomas Kingo og det er da
immervæk 300 år siden han døde. Og jeg skal ta' meget fejl hvis rækken ikke
er komplet fra hans tid og frem.

Mvh
Poul Erik Nikolajsen

Fra : Kim Melchior

Dato : 04-01-04 17:07

HEj Poul Erik,

Jeg har taget dit forslag op og sendt en email til Kordegnen i St
Knuds Kirke og spurgt om der er et billede af Biskop Ramus i deres
samling. Det kan aldrig skade. Igen mange tak for oplysningen.

Kim