Storskøde til Granada 34
Fra : Steen Andreasen

Dato : 03-01-04 15:57

Hej

Jeg skal have skiftet mit storskøde fordi tovværket flere steder er slidt
igennem. Mit skødesystem er af den type, hvor jeg har mulighed for at have
to udvekslinger afhængigt af om der hales i en eller to af linerne.
Endvidere er skødet er splejset sammen til en "uendelig" line.

Hvis jeg vælger at fortsætte med samme system skal jeg altså til at splejse
det ny skøde sammen. Hvordan gør man det, og er det så svært at det skal
udføres af en professionel?

Behøver jeg overhovedet at splejse enderne sammen? Systemet vil vel virke
også med enderne åbne?

Eller skal jeg finde en helt anden løsning??

mvh Steen

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-01-04 17:16

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
splejse
> det ny skøde sammen. Hvordan gør man det, og er det så svært at det skal

En prof. skulle ikke være nødvendigt. Der findes nogle pinde i div.
størrelser, der kan bruges til øjesplejs og sammensplejs i flettet tovværk.
Hvad det lige er for nogle fyre kan jeg ikke huske.

> Behøver jeg overhovedet at splejse enderne sammen? Systemet vil vel virke
> også med enderne åbne?

JA - det behøver du. Ellers kan enderne rende ud af systemet, og da de ikke
har samme gearing, kan du slet ikke stole på noget som helst, hvis det ikke
er i en løkke. Desuden så HUSK: Flamsk knob i enden af fald, men ikke
skøder. Hvorfor ikke skøder?: Det er slemt man ikke kan få luften ud af
sejlet. Skal du lave et nyt storskøde, så lav det så langt (nu det er
lukket) at du kan fire bommen meget løs.

> Eller skal jeg finde en helt anden løsning??

JA - systemet er lavet til store sejl, hvor der ingen spil er til hjælp. Men
jeg husker ikke at en Granada 34 er så magtfuld, at det ikke kan laves på
"normal" vis.
Så hvis du har normale overarme og du ikke skal trimme storsejlet perfekt
til kapsejlads, så drop systemet. Du kan sikkert sælge det til en entusiast
og for den pris købe nye blokke.

> mvh Steen
Hilsen
Steffen

Fra : Ole Pagh

Dato : 03-01-04 20:28

Steffen Skov wrote:
> [...]
> kan få luften ud af sejlet. Skal du lave et nyt storskøde, så lav det
> så langt (nu det er lukket) at du kan fire bommen meget løs.

Sådan her jeg ikke lært det.

Et spilerskøde skal kunne løbe ud, men fokkeskødet må ikke kunne løbe ud,
men skal være så langt at sejlet kan blafre.
Jeg mener at have læst at for nogle år siden forliste en sejlbåd i
pålandsvind lige ved et havneindsejling netop fordi fokkeskødet var løbet ud
og forsejlet derfor ikke kunne skødes.
Om der var fordi at storen var nede og båden derved ikke kunne manøvreres
ordentligt eller om det var fordi fokkeskødet senere gik i skruen, ved jeg
ikke.

I øvrigt mener jeg at det endeløse storskøde med 2 'gear' er en genial
løsning som kun kan anbefales.

--
hilsen Ole Pagh