Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ixus 400 og røde øjne
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 03-01-04 14:23

Hej

Jeg købt før jul et Ixus 400, og syntes det er et super lækkert kamera.

Problemet er bare at folk meget nemt for røde øjne, hvilket irreterer mig
voldsomt. Jeg bruger auto funktionen, vil det blive bedre hvis jeg brugte
manuel indstilling?

Anti rødøje funktionen hjælper ikke en dyt :(

Venligst
Hans Mouridsen

Fra : Will Bill

Dato : 03-01-04 14:36

Hej

Jeg har samme kamera

Jeg fik også nogle rødøjn billeder her i julen. Jeg fandt ud af, at det er
en god ide ikke at være alt for tæt på motivet, da rødøjn funktionen så
fokuserer meget midt på motivet. Prøv selv at holde knappen halvt ned, og du
ser, at rødøjelyset lyser mest op midt på motivet.

Derfor: Gå lidt tilbage, så det røde skær lyser mere bredt.
Og prøv evt. at zoome ind i stedet for at gå tæt på.

Virker det ?

/WB

Fra : Peter Binderup

Dato : 03-01-04 14:45

Så vidt jeg har forstået så skyldes det at blitz'en sidder meget tæt på
linsen på disse kompakte kameraer og det gør at vinklen mellem lyskilden
(blitzen) når den rammer øjet og reflektionen tilbage til linzen er
meget skarp hvilket giver de røde øjne.

Det er vist bare noget man må leve med når man har blitzen integreret i
kameraet.

Så der er ikke ret meget andet du kan gøre end at bruge de programmer
der fulgte med til at fjerne de røde øjne.

/Peter

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 03-01-04 15:14

Hej

> Det er vist bare noget man må leve med når man har blitzen integreret i
> kameraet.

Okay :|

> Så der er ikke ret meget andet du kan gøre end at bruge de programmer
> der fulgte med til at fjerne de røde øjne.

Hvad hedder dette program? Kan man evt. bruge Adobe Photoshop?

Venligst
Hans

Fra : John Poulsen

Dato : 03-01-04 15:29

Alternativt: Prøv at undgå at tage billeder af folk direkte forfra -
prøv f. eks. i en 30 - 45 graders vinkel.. Foruden som nævnt at bruge
zoomen..

Pøj - pøj fremover...

Mvh.

John

Fra : Peter Binderup

Dato : 03-01-04 15:43

Hans Mouridsen wrote:
> Hvad hedder dette program? Kan man evt. bruge Adobe Photoshop?

ja du kan sagtens bruge - der findes nogle actions man kan finde via
Google. Til min Ixus V3 fulgte der et program med der hedder
Photoimpression og det har en ganske udemærket redeye fjerner.

/Peter

Fra : Soren Hedeby Sorense~

Dato : 03-01-04 20:09

Peter Binderup <binderup@mail.dk> wrote:

>ja du kan sagtens bruge - der findes nogle actions man kan finde via
>Google. Til min Ixus V3 fulgte der et program med der hedder
>Photoimpression og det har en ganske udemærket redeye fjerner.

Eller prøv at bruge Image Analyzer - dansk freeware
De røde øjne fjernes ganske let med dette program.
http://meesoft.logicnet.dk/

mvh

Søren H. Sørensen, Viborg
(slet FJERN fra min e-mail adresse)

Fra : Will Bill

Dato : 03-01-04 19:36

> Så der er ikke ret meget andet du kan gøre end at bruge de programmer
> der fulgte med til at fjerne de røde øjne.

Det er jeg så ikke enig i.
Jeg har taget over 500 billeder af øjne med mit ixus 400 og kun en håndfuld
havde røde øjne.
Eller jeg bare god til at tage billeder ?

/WB

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 03-01-04 18:57

> [...]
> manuel indstilling?
>
> Anti rødøje funktionen hjælper ikke en dyt :(

Man kan ikke få i pose og sæk, et kompakt kamera med professionelle
resultater til følge, blitzen sidder for tæt på objektivet, og det kan der
jo ikke laves om på, men prøv at tænde mere lys i lokalet, så "blænder"
øjnene ned og refleksionerne mindskes. Når du bruger blitz er stemningen på
billedet alligevel ødelagt !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : 2rb1

Dato : 03-01-04 22:23

Du kan også bede folk lukke øjnene eller vende ryggen til ;0)

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:bt6vji$7r6$1@news.dansketelecom.com...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-01-04 23:03

"2rb1" <daws@do.dk> skrev :

>Du kan også bede folk lukke øjnene eller vende ryggen til ;0)

Og jeg kunne bede dig om at kigge på

med venlig hilsen
Knud

Fra : Peter Holm

Dato : 03-01-04 23:26

Hans Mouridsen wrote:
> [...]
>
> Problemet er bare at folk meget nemt for røde øjne, hvilket irreterer
> mig voldsomt. Jeg bruger auto funktionen, vil det blive bedre hvis

Jeg har samme cam og har helt opgivet at bruge blitz til almindelige
person-indendørsbilleder.
Derimod øver jeg mig i at bruge en højere ISO, som man kan stille under FUNC
på IXUS400 (ISO 200 eller 400) og så holde kameraet stille. Så undgår man
helt røde øjne og man får også langt mere liv i billederne.
Se feks dette pic af min datter, som dog på ingen måder er fotografisk
perfekt, men stadig langt bedre end et overblitzet-rødøje-foto.

Mvh
Peter

Fra : Pico

Dato : 03-01-04 23:55

Peter Holm wrote:

> [...]
> billederne. Se feks dette pic af min datter, som dog på ingen måder
> er fotografisk perfekt, men stadig langt bedre end et

Hvad gør du ved den kraftige rødfarve der er i billedet ?
Har du ikke mulighed for i et IXUS 400 at ændre farvebalancen så billedet
ikke bliver ødelagt ?
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 01:24

> [...]
> manuel indstilling?
>
> Anti rødøje funktionen hjælper ikke en dyt :(

Brug alm. blitz funktion - så får du taget billedet når du trykker på
udløseren og ikke lang tid efter!

Evt. røde øjne fjerner jeg i Photoshop - rund marque rundt om begge øjne og
så ind i levels og fjerne den røde farve, det virker udmærket.

Mvh Jan Petersen

Fra : Karl Johan Agesen

Dato : 04-01-04 11:05

Hans Mouridsen wrote:
> [...]
> manuel indstilling?
>
> Anti rødøje funktionen hjælper ikke en dyt :(

Hej Hans
Som jeg har forstået det er problemet med røde øjne størst, der hvor der
er en meget lille afstand mellem blitz og objektiv (linsen). Afstanden
mellem blitz og objektiv er meget lille ved de små compact-kameraer, så
der er problemet størst.

Brug et eller andet fotobehandlingsprogram til at fjerne de røde øjne.
Jeg bruger selv PhotoShop Elements 2.0 til det; men der er mange andre
muligheder.

Hilsen
Karl Johan Agesen