hvad skal jeg købe (trådløst netværk)
Fra : Gert

Dato : 03-01-04 14:13

Hejsa

har brug for lidt gode råd
jeg står for at skulle sætte trådløst netværk op mellem mit hus og et
sommerhus
afstanden er ca 70m med en enkelt bygning imellem.

hastighed har ikke det store at sige, bare det er relativt stabilt.
tilslutning i hus er til switch 10/100 og der skal så et netkort i sommerhus
pc

hvad det økonomiske angår så er det sat til ca 1200-1500,- selvfølgelig
gerne billigere

hvad vil i anbefale ??

Med venlig Hilsen
Gert Møller

Fra : Jens

Dato : 03-01-04 15:30

"Gert" <GRM@SPAMSAKS...c.dk> skrev i en

> hvad det økonomiske angår så er det sat til ca 1200-1500,- selvfølgelig
> gerne billigere

Enten et kabel mellem de 2 bygninger, eller et par linksys wap11 eller
wap54.

Mvh Jens

Fra : Gert

Dato : 03-01-04 15:47

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> "Gert" <GRM@SPAMSAKS...c.dk> skrev i en

> Enten et kabel mellem de 2 bygninger, eller et par linksys wap11 eller
> wap54.
>
> Mvh Jens

Hejsa

der er lagt et midlertidigt kabel nu, men det er ikke acceptabelt i længden
bla. pga. trancient faren og at der når foråret kommer, vil være tung
trafik.
og rør + nedgravning vil gøre det en hel del dyrere

ser straks på de linksys

jeg har i forvejen kig på
en D-link-Airplus DI 614+ til kr 731 hos ITbutikken
og et
Ovislink AirLive WL-1120 PCI til kr 234 hos samme forhandler

kan det anbefales/ udelukkes ??

Med venlig Hilsen
Gert Møller

Fra : Brizz

Dato : 03-01-04 16:50

> jeg har i forvejen kig på
> en D-link-Airplus DI 614+ til kr 731 hos ITbutikken
> og et
> Ovislink AirLive WL-1120 PCI til kr 234 hos samme forhandler

Jeg bruger selv en D-Link DI 614+ trådløs router og 2 stk. D-Link DWL- 520+
trådløse netkort og det fungerer bare hos mig. Dog ikke over 70m men det
burde ikke være et problem. og det kører 22 mbit.
Gav 1799 skr for 2 mdr siden.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jens

Dato : 04-01-04 11:19

> [...]

> trafik.
> og rør + nedgravning vil gøre det en hel del dyrere

heromkring koster det ca 30kr pr meter at nedgrav et rør med et cat5 kabel
i, en lille grave maskine kan lejes for 130 kr /time på 2 timer kan man
sagtens grave 70 meter og dække dem til igen.
Så i den sidste ende kan et nedgravet rør være lige så billigt eller
billigere end trådløse broer.

> [...]
> og et
> Ovislink AirLive WL-1120 PCI til kr 234 hos samme forhandler

Kender dem ikke, men Dlink kommer ikke indenfor her igen, uanset hvad de så
kalder deres fætterBR dimser.

Mvh Jens

Fra : Brizz

Dato : 04-01-04 11:58

> Kender dem ikke, men Dlink kommer ikke indenfor her igen, uanset hvad de

> kalder deres fætterBR dimser.

af hvilken årsag om jeg må spørge?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jens

Dato : 04-01-04 18:22

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> så
>
> af hvilken årsag om jeg må spørge?

Nej, du må ikke spørge.
Dels er jeg næsten kommet over DI604, dels må jeg ikke bruge bogstaver i den
rækkefølge om søndagen.....

Mvh Jens

Fra : Gert

Dato : 04-01-04 12:01

> [...]

> sagtens grave 70 meter og dække dem til igen.
> Så i den sidste ende kan et nedgravet rør være lige så billigt eller

mja men priser ender nok lidt anderledes aligevel!
og jeg har massere af argumenter imod kablet

hvis du bemærker så skriver jeg i mit første indlæg at de 70m er i lige
linje med en bygning imellem.
og nej at føre kabel gennem den bygning er ikke en mulighed.så man skal uden
om, så er vi ligepludselig oppe på ca 120m kabel,
næste hindring blir så at der ligger både telefon, vand (en 90mm ledning) og
el samt dræn og privat kloark på stykket. dvs skal der graves, skal der en
der har godt styr på sin maskine til det og så holder de 130,- /timen ik
mere. :-/
for hakker du enten vand el, eller telefon over så koster det dyrt!

endnu en hindring er privat fællesvej, har sådan en først været gravet op
blir den aldrig helt god igen. uden at bruge penge på den.

jeg kan også som en lille side bemærkning nævne at, da der i sin tid blev
lagt vand ind tog det ca 2 timer at grave de ca 15 m fra hus til
hovedledning netop fordi vejen skulle graves op og der er MANGE sten i den +
lidt klipper (geografisk er vi på Bornholm)
og det var med en almindelig størrelse gravemaskine.

sidst men ikke mindst risiko for trancient (lyn) og nok det jeg frygter mest
ved det hele.
den er en hel del mindre ved trådløs.

men nu nok om det (for jeg kan godt finde flere argumenter he he)

> jeg har i forvejen kig på

> Kender dem ikke, men Dlink kommer ikke indenfor her igen, uanset hvad de

> kalder deres fætterBR dimser.
>
> Mvh Jens

he he

for at nævne hvad det er endt med (efter at ha læst lidt i div. indlæg)

netkort : Ovislink AirLive WL-1120PCI-802.11b til kr 234,-
Accespoint: Linksys IWNAP WAP 11 til 579,-

ialt med porto mm kr 875,-
jeg takker for input og råd

Med Venlig Hilsen
Gert Møller
www.fordp7-bornholm.dk
www.lynghoy.dk

Fra : Jens

Dato : 04-01-04 18:27

"Gert" <GRM@SPAMSAKS...c.dk> skrev i en

> mja men priser ender nok lidt anderledes aligevel!
> og jeg har massere af argumenter imod kablet

>[....................]

Det fremgik jo ikke specielt tydeligt at der var den slags forhindringer,
som jeg skrev "heromkring" i vestjylland er klipperne ikke større end
blæsten kan flytte dem på en god dag. (netop i Jelling klistrer de dog lidt
sammen i leret)

> netkort : Ovislink AirLive WL-1120PCI-802.11b til kr 234,-
> Accespoint: Linksys IWNAP WAP 11 til 579,-
>
> ialt med porto mm kr 875,-

Jeg havde nok satset på wap54, men sådan er det jo så forskelligt.
Wap11 har jeg selv haft kørende over 120 meter gennem 4 mure, dog som
bridge, med kablede net på begge sider.

> jeg takker for input og råd

NP. og god fornøjelse.........

Mvh Jens

Fra : Gert

Dato : 10-01-04 13:04

> "Gert" <GRM@SPAMSAKS...c.dk> skrev i en

> Det fremgik jo ikke specielt tydeligt at der var den slags forhindringer,
> som jeg skrev "heromkring" i vestjylland

nej ok det fik jeg ikke med i første indlæg

> Jeg havde nok satset på wap54, men sådan er det jo så forskelligt

..mja men nu er hastigheden ikke det store krav, bare det overstiger et 56K
modem

> Wap11 har jeg selv haft kørende over 120 meter gennem 4 mure, dog som
> bridge, med kablede net på begge sider.

men nu er det hele kommet hjem, og opsætnings mæssigt kom det til at fungere
i løbet af en ½ time
og enhederne ved siden af hinanden.

men da det først var placeret hvor de skulle være, gik det galt intet
signal.
jeg har så haft flyttet rundt på dem (mest accespointet) og jeg kunne kun få
hul igennem når de kunne "se" hinanden.
og mistanken falder mest på Ovislink kortet for at være noget rigtigt L*rt

MVH
Gert Møller

Fra : Jens

Dato : 10-01-04 18:10

> [...]

> hul igennem når de kunne "se" hinanden.
> og mistanken falder mest på Ovislink kortet for at være noget rigtigt L*rt

wap11 er bestemt ikke ligeglaf med hvilke materialer den skal sende gennem,
en glasrude dur ikke hvis den er for tæt på antennerne.
Har du prævet at sætte wap11 ned til 1Mbit og så se om den kan række ?

Men.... hvordan ser opstillingen ud ?
Har du 3 wap11 og et ovislink netkort ?

Mvh Jens

Fra : Gert

Dato : 10-01-04 21:12

> wap11 er bestemt ikke ligeglaf med hvilke materialer den skal sende
gennem,
> en glasrude dur ikke hvis den er for tæt på antennerne.

nej det har jeg så fundet ud af

> Har du prævet at sætte wap11 ned til 1Mbit og så se om den kan række ?

jeps har haft prøvet alle indstillingerne uden forandring.

> Men.... hvordan ser opstillingen ud ?
> Har du 3 wap11 og et ovislink netkort ?

nej pt har jeg kun en wap 11 (version 2.6) og Ovis kortet,
men nr 2 wap 11 er bestilt så den ligger klar når jeg kommer hjem igen
lørdag.
og virker det så ikke med det, blir næste indkøb udvendige antenner, det må
da for faen kunne virke

MVH

Gert Møller
www.fordp7-bornholm.dk
www.lynghoy.dk

Fra : Jens

Dato : 11-01-04 11:10

"Gert" <GRM@SPAMSAKS...c.dk> skrev i en

> nej pt har jeg kun en wap 11 (version 2.6) og Ovis kortet,

Det er ikke nok, oviskortet rækker ikke over 30 meter.

> men nr 2 wap 11 er bestilt så den ligger klar når jeg kommer hjem igen
> lørdag.

Så kan du have 100 meter mellem de 2 wap11.
wap11 er bedst i bridgemode, synes jeg, når de får macadressen på den
modsvarende enhed søger den jo kun efter denne, og sender kun til denne.

> og virker det så ikke med det, blir næste indkøb udvendige antenner, det

> da for faen kunne virke

Jeg så nogen nye for ikke så længe siden til 500kr /stk
hos www.shg.dk vare 240224 (Netgear antenne)
Dog tager de så 500 kr for 5 meter kabel, med en Fconnector i hver ende, den
kan man nu selv lave for under 100 kr.

Mvh Jens

Fra : Gert

Dato : 11-01-04 12:08

> "Gert" <GRM@SPAMSAKS...c.dk> skrev i en

> Det er ikke nok, oviskortet rækker ikke over 30 meter.

det oplyser fabrikanten desvære ikke noget om :-/ havde jeg vidst det ville
jeg ha valgt et andet kort, men kunne netop godt li det kort fordi det havde
en "løs" antenne med 1 m kabel på.
men jeg havde aligevel også bestilt et nyt netkort samtidig med nr 2 Wap 11
det er et "D-Link Air DWL 510 "

> Så kan du have 100 meter mellem de 2 wap11.

se så begynder det at ligne noget

> wap11 er bedst i bridgemode, synes jeg, når de får macadressen på den
> modsvarende enhed søger den jo kun efter denne, og sender kun til denne.

oki der kan det godt tænkes jeg får brug for lidt support, da det er meget
begrænset hvad jeg har rodet med sådan noget
men nu skal jeg jo lige ha de sidste dele hjem først

> Jeg så nogen nye for ikke så længe siden til 500kr /stk
> hos www.shg.dk vare 240224 (Netgear antenne)

takker det er noteret
jeg har lånt en antenne fra firmaet, for lige at forsøge om jeg kunne få hul
igennem med det udstyr jeg har nu,
men desvære uden held, men jeg er ret sikker på at jeg vælger at sætte en
antenne op fast, så jeg har en endnu bedre dækning

> Dog tager de så 500 kr for 5 meter kabel, med en Fconnector i hver ende,
den
> kan man nu selv lave for under 100 kr.

krydret priser må man sige :-/
godt jeg har mulighed for at hamstre det gennem firmaet jeg er ansat i

men nu skal det bare blive lørdag igen, så jeg kan komme til at lege

MVH
Gert Møller

www.fordp7-bornholm.dk
www.lynghoy.dk

Fra : Jens

Dato : 11-01-04 14:04

"Gert" <GRM@SPAMSAKS...c.dk> skrev i en

> se så begynder det at ligne noget

Jeg havde 2 wap11 med 102 meter imellem, den ene stod udendørs på en mark,
altså ude i fri natur, den anden inde i stuen bag en stor rude, og en
dobbelt mur, og det gav et link på 6Mbit uden udfald over 12 timer, med de
originale antenner.
Formentligt ligger begrænsningen i netkortet i pcèn, da det ikke har så
meget strøm at lave en ordentlig effekt med, men det er kun en formodning.
Hvor meget betydning det har at den ene stod frit ved jeg ikke, men nu står
de samme wap11ere som bro over en vej, hvor der er 68 meter mellem dem,
begge står indendørs, men den kunne ikke stå i vindueskarmen som det var
meningen oprindeligt, den er flyttet ud i en skunk, den anden står midt i et
hus på en reol i stuen.
Der er 11Mbit link (ifølge wap11èrne selv)
24 timer i døgnet
Begge stadig med de originale antenner.

Mvh Jens

Fra : Gert

Dato : 11-01-04 16:17

> [...]

> altså ude i fri natur, den anden inde i stuen bag en stor rude, og en
> dobbelt mur, og det gav et link på 6Mbit uden udfald over 12 timer, med de

det lyder lovende specielt når man tænker at mit ønske er bare at få
noget der tilsvarer eller en smule bedre end et 56k modem som der hidtil har
været i sommerhuset

> Formentligt ligger begrænsningen i netkortet i pcèn, da det ikke har så
> meget strøm at lave en ordentlig effekt med, men det er kun en formodning.

det har du nok ret i !

> Hvor meget betydning det har at den ene stod frit ved jeg ikke,

det har efter min bedste overbevisning ret stor betydning, da der jo ikke er
ret mange forhindringer

> [...]
et
> hus på en reol i stuen.
> Der er 11Mbit link (ifølge wap11èrne selv)

jamen jeg håber da at jeg er lige så heldig

MVH

Gert Møller
www.fordp7-bornholm.dk
www.lynghoy.dk

Fra : Gert

Dato : 17-01-04 22:53

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> "Gert" <GRM@SPAMSAKS...c.dk> skrev i en

<snip>
> Der er 11Mbit link (ifølge wap11èrne selv)
> 24 timer i døgnet
> Begge stadig med de originale antenner.

så kom det til at virke, men ikke som jeg havde håbet på oprindeligt.
jeg kunne ikke få accespoint 1 og 2 til at snakke sammen med mindre de står
i bridge mode,
hvilket jo så betyder at der skal netkabel mellem pc og accespoint.
yderligere satte jeg en ekstern antenne på det ene accespoint, så nu kører
det bare rigtig godt.

opstillingen ser sådan her ud

(i hus) router <-> switch<-> accespoint med ekstern antenne
<~^~trådløs~^~> Acces point<->pc (i sommerhus)

dog står jeg så med 2 trådløse netkort som ikke kan komme på netværket pga
Bridge systemet :-/ men det går jo nok

tak for input og hjælp her fra

MVH

Gert Møller

www.lynghoy.dk
www.fordp7-bornholm.dk

Fra : Jens

Dato : 18-01-04 12:36

"Gert" <GRM@SPAMSAKS...c.dk> skrev i en meddelelse

> (i hus) router <-> switch<-> accespoint med ekstern antenne
> <~^~trådløs~^~> Acces point<->pc (i sommerhus)

Er der ikke en switch mellem sidste AC og pcèn ?

> dog står jeg så med 2 trådløse netkort som ikke kan komme på netværket pga
> Bridge systemet :-/ men det går jo nok

Wab11 kan enten bridge eller være accespunkt, du skal have en mere, men der
ville jeg nok vælge en bfsr11, trådløs router.

> tak for input og hjælp her fra

NP.

Mvh Jens

Fra : Gert

Dato : 18-01-04 12:55

> "Gert" <GRM@SPAMSAKS...c.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke en switch mellem sidste AC og pcèn ?

nope bruger et crossover kabel direkte fra accespoint til netkort i pc

> Wab11 kan enten bridge eller være accespunkt, du skal have en mere, men
der
> ville jeg nok vælge en bfsr11, trådløs router.

tjae men det venter jeg nok med i første omgang, mine pc'er her i huset er
hård fortrådet gennem switchen, så behovet for trådløst er ikke så stort her

Med venlig Hilsen
Gert Møller

www.fordp7-bornholm.dk
www.lynghoy.dk

Fra : Jens

Dato : 18-01-04 16:37

> nope bruger et crossover kabel direkte fra accespoint til netkort i pc

Ok.

> [...]
> hård fortrådet gennem switchen, så behovet for trådløst er ikke så stort

Trådet net er også min foretrukne metode emdmu.

Mvh Jens