Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hjælp til farevjustering af ACDSee og Phot~
Fra : Martin Gleit

Dato : 03-01-04 13:08

Mine billeder (RAW 300D) er mørkere når de åbnes af ACDSee end når de åbnes
af Photoshop eller Capture 1. Hvordan kan det være? Har prøvet at justere
farveprofilerne i Photoshop til både Adobe 1998 og SRGB men det hjælper
ikke...

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-01-04 13:39

Martin Gleit skrev:

> Mine billeder (RAW 300D) er mørkere når de åbnes af ACDSee end når
> de åbnes af Photoshop eller Capture 1. Hvordan kan det være?

Fordi ACDSee ikke er farvestyret i den forstand (du kan dog justere
på gammaen i ACDsee, men det er lysår fra hvordan farvestyringen
fungerer i et professionelt billedbehandlingsprogram som Photoshop.

> Har prøvet at justere farveprofilerne i Photoshop til både Adobe
> 1998 og SRGB men det hjælper ikke...

Nej, det gør det sikkert ikke. Den eneste måde du kan få ens farve-
gengivelse i Photoshop og ACDsee er enten at vælge den farveprofil
som beskriver din skærm som arbejdsrum i Photoshop og så konvertere
alle dine billeder til dette arbejdsrum. Det er dog ikke ret smart
at gøre, efter min mening. Det ville være langt smartere at bruge
korrekturvisnings-funktionen i Photoshop. Hvis du vælger Skærm-RGB
i menuen Vis > Korrekturopsætning, så vil Photoshop sende numrene
direkte til skærmen på samme måde som f.eks. ACDSee gør og medmindre
du har justeret på gammavisningen i ACDsee, vil farverne være ens
i Photoshop og ACDsee når korrekturvisningen Skærm-RGB er slået til.

Madsen.

Fra : Martin Gleit

Dato : 03-01-04 13:49

Mange gange tak for svaret Thomas...nu viser de i al fald ens billeder...men
opstår der så ikke et problem mht. til evt. udprintning hvis jeg stiller
indstiller view til monitor RGB eller har det ingen betydning? (jeg tænker
på om det er den rigtige farveinfo jeg sender til udprintning, hvis du
forstår?)

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-01-04 14:09

Martin Gleit skrev:

> Mange gange tak for svaret Thomas

Velbekom.

> [...]
> til monitor RGB eller har det ingen betydning? (jeg tænker på om
> det er den rigtige farveinfo jeg sender til udprintning, hvis du

Når du skriver View, så mener du korrekturvisning (proof setup),
ikke?, eller har du sat arbejdsrummet inde i farveindstillingerne
til Monitor-RGB?

Normalt vil man ændre korrekturvisningen til printerens farveprofil
når man i Photoshop vil forudse hvordan farverne ser ud på printet
når man printer ud fra Photoshop (det er hele ideen med korrektur-
visningen). Korrekturvisningen ændrer kun det du ser på skærmen.
Den ændrer ikke numrene i billedet og den fjerner heller ikke den
farveprofil som du evt. har integreret i billedet, men hvis du har
slået Monitor-RGB til og du i Print med eksempel-menuen (Ctrl + P)
i Photoshop vælger, at kildeområdet er korrektur-visningen, så vil
farverne ændre sig på printet.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/print_med_korrektur.gif>.

Dette medie er egentlig ikke specielt velegnet til at forklare det
til bunds, men jeg kan anbefale dig et kig på:
<http://www.computer-darkroom.com/ps7_print/ps7_print_mac.htm>.

Madsen.

Fra : Martin Gleit

Dato : 03-01-04 14:29

> Velbekom.

> Når du skriver View, så mener du korrekturvisning (proof setup),
> ikke?, eller har du sat arbejdsrummet inde i farveindstillingerne
> til Monitor-RGB?

jeg mener proof setup...det jeg gerne vil er at ACDSee ligner det "rigtige"
billede i photoshop og ikke omvendt, for så får jeg vel et forkert billede
når jeg sender det til udprintning i forhold til hvordan jeg har behandlet
det

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-01-04 19:08

Martin Gleit skrev:

> [...]
> photoshop og ikke omvendt, for så får jeg vel et forkert billede
> når jeg sender det til udprintning i forhold til hvordan jeg har

Når du printer ud fra hvilket program?

ACDSee er ikke farvestyret. Photoshop er. Det er Photoshop der
viser dig de rigtige farver udfra den farveprofil som du evt. har
integreret i billedet. Hvis du ingen farveprofil har integreret i
billedet, vil visningen på skærmen i Photoshop blive baseret på
det valgte arbejdsrum inde i Photoshops farveindstillinger.
Vha. korrekturvisningen kan du simulere hvordan billedet vil se ud
på tværs af forskellige enheder, så hvis du har en farveprofil som
beskriver output-enheden, kan du få farverne printet ud som du ser
dem på skærmen i Photoshop.

Visningen i ACDsee er _altid_ baseret på Skærm-RGB (som du så har
mulighed for at gøre lysere eller mørkere vha. en gamma-indstilling
i ACDSee).

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-01-04 13:49

Fra : Martin Gleit

Dato : 03-01-04 14:33

problemet fremstår iøvrigt kun men jpgs der er konverteret fra raw...rene
jpegs vises ens af begge programmer...hmm