Switch problemer...???
Fra : Winie Ravn

Dato : 03-01-04 02:58

Hejsa

Jeg sidder med en switch og et problem som jeg ikke lige helt fatter, der er
vist noget af min lærdom i sin tid der er gået i glemmeren...

Jeg har en Nortel Networks BayStack 70-16T Switch,
en 98 + en XP PC, og så Webspeed fra TDC...

98 var før smidt direkte i kabelmodemet, men da jeg skulle ha' min XP smidt
på den forbindelse også, købte jeg en switch til formålet...

Det eneste der skulle til på 98 maskinen, var at give den gatewayen, så var
den glad 169.254.0.0...

Men det var XP maskinen ikke tilfreds med, jeg har en fornemmelse af at det
har noget med tildeling af IP'er at gøre...

Tjekker jeg info på nettet af XP maskinen, siger den...
IP : 168.254.135.211
Sub : 255.255.0.0
Gate : 169.254.0.0 - den gav jeg den

Og hopper jeg på http://www.myip.com på 98 maskinen, får jeg IP =
80.167.103.125, hvilket jeg går ud fra er min IP ud af huset...

Hvad er det lige mester jakel her fedter rundt i, og ikke rigtig kan hitte
ud af...??

Og er det ligegyldigt i hvilken port på switchen kabelmodemet sidder, eller
er der en port den har det bedst i...??

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : Jesper Arenskov

Dato : 03-01-04 03:15

Hej

Har du husket at bestilt 2 dynamiske ip adr. hos Kabel tv ?

Mvh

Jesper

Fra : Winie Ravn

Dato : 03-01-04 11:03

Hej Jesper

"Jesper Arenskov" <Jesper@arenskov.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Har du husket at bestilt 2 dynamiske ip adr. hos Kabel tv ?

Det har intet med det at gøre, bl.a. fordi problemet er det samme når jeg
kun har min XP maskine sluttet til, og det andet, at netop en switch, router
eller hub gør at man kan nøjes med en IP ud af huset...

Så det er min opsætning af det lille netværk der er problemet, under XP...

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : Calle.

Dato : 03-01-04 11:31

Winie Ravn wrote:
> [...]
> jeg kun har min XP maskine sluttet til, og det andet, at netop en
> switch, router eller hub gør at man kan nøjes med en IP ud af huset...

det er du gal på den, det kan man kun med en router, ikke med switch eller
hub

--
Calle

Fra : Jens

Dato : 03-01-04 11:29

"Winie Ravn" <winie###@mail.tele.dk> skrev i en

> Det har intet med det at gøre, bl.a. fordi problemet er det samme når jeg
> kun har min XP maskine sluttet til,

Det har i høj grad med det at gøre, at din xp ikke kan komme på alene
betyder at din ene ip ikke er frigjort fra din anden pc`s macadresse hod din
udbydder.

>og det andet, at netop en switch, router
> eller hub gør at man kan nøjes med en IP ud af huset...

Nej, det er kun routeren der gør at man kan nøjes med en ip ud af huset.
Switchen eller hubben er bare et "dobbeltstik" til netkablet, pcèrne er
direkte på nettet og skal have en ip hver fra din udbydder.

> Så det er min opsætning af det lille netværk der er problemet, under XP...

Det kan du godt påstå, fejlen er at du har en switch hvor der skulle være en
router.
Eller kun ret til èn ip, hvor du har brug for 2.
Nogle udbyddere tildeler flere ipèr, men lader kun det antal gå på nettet
som de selv finder behageligt, hos mig er det 6, den syvende får en ip, men
kan ikke se nettet alligevel.

Køb en router og lav dit eget lan, flere pcèr med delte filer direkte på
nettet er ikke ret smart i længden, på et eller andet tidspunkt kommer man i
tvivl om hvem der egentligt kan se hvad på ens pc.
Desuden kan du risikere at din udbydder giver dig ipèr i hvert sit net, så
du ikke kan lave et lan med dem, den slags undgås helt med en router til
under 500 kr.

Mvh Jens

Fra : Cubus

Dato : 03-01-04 11:30

> [...]

> kun har min XP maskine sluttet til, og det andet, at netop en switch, router
> eller hub gør at man kan nøjes med en IP ud af huset...

Jo, det er det du mangler. læs http://tdckabeltv.dk/?UniversID=617
nederst. Havde du tilsluttet en router istedet for en switch kunne du
have fået det til at spille her og nu.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Winie Ravn

Dato : 03-01-04 15:43

Hej igen

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> "Winie Ravn" <winie###@mail.tele.dk> skrev

> Jo, det er det du mangler. læs http://tdckabeltv.dk/?UniversID=617
> nederst. Havde du tilsluttet en router istedet for en switch kunne du
> have fået det til at spille her og nu.

Ja, til dels vil jeg gi dig ret, hvis jeg bare vil ha' den maskinerne smidt
på nettet her og nu, ja, så er det en router...

Som skrevet i første indlæg, er lidt lærdom gået i glemmeren af ikke at være
blevet brugt for meget, men jeg kan stadig komme på nettet med begge
maskiner, det kræver bare at den ene sættes som server, og skal styre
internet forbindelsen...

Og det er der jeg er nu, fordi det er en switch jeg har fået fingre i, og
extra netkort har jeg også, så det skulle ikke være noget problem at få det
til at spille...

Men opsætningsmæssigt halter det lidt, men så må jeg jo bare finde nogle
bøger frem fra gemmeren...

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : Cubus

Dato : 03-01-04 16:00

> [...]

> til at spille...
>
> Men opsætningsmæssigt halter det lidt, men så må jeg jo bare finde nogle

Måske du kan bruge noget her:

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/

--
Cubus