Hvordan kommer jeg videre ?
Fra : Mette Broberg

Dato : 02-01-04 22:34

Er der nogen, der har en idé til hvordan jeg kan få bekræftet at Peder
Mikkelsen Vestergaard, der dør i Østerild sogn 6. maj 1828, er den samme
som Peder Mikkelsen, der optræder i Fæstebønder v. Kølbygård og
Vesløsgård (Thisted lokalhistoriske museum).

Om Peder Mikkelsen Vestergaard ved jeg med sikkerhed følgende.

Han bliver gift i 1802 i Budolfi sogn, Aalborg under navnet Peder
Mikkelsen Hoxer – Hoxer er et stednavn i Østerild så sandsynligheden
taler for, at han kommer herfra

Han flytter til Østerild med kone og børn mellem 1807 og 1810.

Hans døtres navne er
Cecilie Marie
Anne Kirstine
Mette Marie
Johanne

De tre første er født i Budolfi, den sidste i Østerild – Fadderne ved
børnenes fødsel giver ikke rigtig nogen hjælp.

Han dør som sagt 6. maj 1828, 60 år gammel

Oplysningerne om den ”anden” Peder Mikkelsen er følgende:

En gård i Hoxer, hk. 3.5.2.0.
1766 K235
Mikkel Christensen 31 Østrild, 1780/1168, 1745/638,
~Sidsel Christensdt. 40 her 1781/1286 1765/526
|-Christen født 1767
|-Peder født 1768
|-Mette født 1769
|-Anne Kirstine født 1778

Muligvis er det også ham, der optræder i folketællingen i 1801 i Østerild:

Thisted, Hillerslev, Østerild, Hoxer, , , 4, FT-1801

Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Peder Jensen, 55, Gift, huusbonde, bonde og gårdbeboer,
Anne Marie Pedersdatter, 64, Gift, hans kone, ,
Peder Michelsen, 33, Ugift, tjenestekarl, ,
Else Marie Jensdatter, 22, Ugift, tjenestepige, ,

Grunden til, at jeg tror på at der kan være tale om den samme person er
1.   Peder Mikkelsen Vestergaard kaldes ved sin vielse Hoxer
2.   Peder Mikkelsen Vestergaard er ved sin død 60 år dvs. født i 1768,
hvilket stemmer med oplysningerne fra kølbygård
3.   Peder Mikkelsen Vestergårds tre ældste døtre hedder Cecilie, Anne
Kirstine og Mette, hvilket svarer til at Peder Mikkelsens (kølbygård)
mor hedder Sidsel og hans to søstre Anne Kirstine og Mette

Jeg kan ikke bruge Mikkel Christensens og Sidsel Christendatters død og
skifte, da de allerede dør ca. 1785.

Er der nogen, der har idéer til hvordan sammenhængen kan bekræftes eller
afkræftes.

Mette Broberg

Fra : Hans Poulsen

Dato : 03-01-04 17:24

Mette Broberg <mette_broberg@post.tele.dk> wrote in message news:<3FF5E3C8.5010400@post.tele.dk>...
> [...]
> skifte, da de allerede dør ca. 1785.
>
> Er der nogen, der har idéer til hvordan sammenhængen kan bekræftes eller

Kære Mette Broberg

Måske skal du vejen omkring lægdsrullerne, før du har den fornødne sikkerhed.

Med venlig hilsen og godt nytår

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Brian Jensen

Dato : 04-01-04 12:55

In article <3FF5E3C8.5010400@post.tele.dk>, mette_broberg@post.tele.dk
says...
> [...]
> som Peder Mikkelsen, der optræder i Fæstebønder v. Kølbygård og
> Vesløsgård (Thisted lokalhistoriske museum).

Det sikreste må være at finde et evt. skifte ved hans død. Her vil
børnene jo være nævnt.

Mvh
Brian

Fra : K. Thidemann

Dato : 05-01-04 13:45

On Fri, 02 Jan 2004 22:34:00 +0100, Mette Broberg
<mette_broberg@post.tele.dk> wrote:

>Jeg kan ikke bruge Mikkel Christensens og Sidsel Christendatters død og
>skifte, da de allerede dør ca. 1785.

Det forstår jeg nu ikke, især når man ser børnene var sat i pleje,
måske på grund af moderens tilstand.

Mikkel dør i Østerild 1779, d. 3die Nov. døde Michel Christensens i
Hoxer blev begravet, var 49 år gammel.
Skifte efter:
Michel Christensen, Hoxer.
Kolbygaard, side 222 / 1749-1786 / 041744

Zidsel Christensdatter Hoxer.
Kolbygaard-Veslogaard, side1286 / 1749-1786 /041743

Zidsel dør 1781 - hun findes hængt udi laden. Det ser ud til hun længe
har været uden forstandens brug, og børnene sat i pleje. Måske er der
også en sag omkring dette.

Peder ses IKKE konfirmeret i sognet.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 05-01-04 13:59

> [...]

>Vesløsgård (Thisted lokalhistoriske museum).
>
>Om Peder Mikkelsen Vestergaard ved jeg med sikkerhed følgende.

Skifte iflg. http://ddd.dda.dk/dprob/Search.asp

Peder Mikkelsen (p:)05 Jun 1828 Vestergaard,
,
Hillerslev - Hundborg, Thisted 267b, 291 / 1824-1830 / 053094
(S:)Karen Marie Pedersdatter

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 07-01-04 17:14

On Fri, 02 Jan 2004 22:34:00 +0100, Mette Broberg
<mette_broberg@post.tele.dk> wrote:

>Jeg kan ikke bruge Mikkel Christensens og Sidsel Christendatters død og
>skifte, da de allerede dør ca. 1785.

Hej Mette

Iflg. http://ddd.dda.dk/dprob/Search.asp
Michel Christensen Hoxer, Kolbygaard, Hillerslev, Thisted
Kolbygaard, 222 / 1786-1818 / 041744 (S:)Zidsel Christensdatter

Da Michel dør i 1779 og Sidsel i 1781 ville jeg lige se hvorfor
1786-1818 var anført.

I 1791 giver Peder Michelsen Hoxer arveafhald, prøv selv af finde det
på side 222 Kølbygaard gods.

Mvh
ketty Thidemann

Fra : Mette Broberg

Dato : 07-01-04 17:23

Hej Ketty

Tusind tak for den hjælp du har givet, det kunne se ud som om, du har
fundet et link, som kan give mig løsningen.

Så nu vil jeg arbejde videre med det.

Venlig hilsen
Mette