Hjælp til placering af GPS
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-01-04 21:32

Jeg skal til at have boret *hullet* til min nye GPS (garmin gpsmap162), men
det er jo en kritisk handling og kan (kun svært) fortrydes.

Og nu er jeg blevet i tvivl om placeringen.

Jeg har indtil nu kun haft en lommenavigator, så jeg har ikke så mange
praktiske erfaringer med en fast navigator.

Jeg har "simuleret" et par billeder (fantastisk hvad man kan med et
digitalkamera og lidt software) og lagt dem på:

http://www.maximalt.dk/gpsplac/valg.htm

Alle kommentarer og input modtages med tak. - gerne kommentarer både om det
praktiske og om udseende....

Ansvaret for den endelige placering skal jeg nok selv tage <smile>.

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : "Troels Hansen

Dato : 02-01-04 21:44

Under kompasset ville jeg i alt fald ikke placere det.
Hvis du selv tager og holder gps'en hen til kompasset finder du ud af
hvor meget sådan en klump elektronik forstyrrer....

mvh Troels

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-01-04 22:27

Troels Hansen <4895> wrote:
> Under kompasset ville jeg i alt fald ikke placere det.
> Hvis du selv tager og holder gps'en hen til kompasset finder du ud af
> hvor meget sådan en klump elektronik forstyrrer....
Enig.

Ellers løsning B eller C. Helst C så kan man næsten stadig sidde med ryggen
mod sejlretningen uden at GPS gnaver sig helt ind i ryggen.
Hmm... Lidt mere parallelt med loggen end billedet antyder vil pynte.

Ellers skulle du måske overveje at bytte om på log og GPS. Det er min
erfaring med en GPS128, som ligner din at man kommer til at betjene
knapperne en hel del, og så er det rart at de ikke sidder alt for lavt.

Jeg har også set en alternativ montering, hvor GPS'en er monteret på en
svingplade ved kahytsnedgangen så den kunne betjenes både i kahytten og i
cockpittet.
Det er der både fordele og ulemper ved. I søgang kan det være en dårlig ide
at støtte sig til denne plade.

--
Ole Pagh

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-01-04 23:33

Mange tak. Kom bare!! - mere af den slags....

Det med kompasset er sikkert et godt fif. Det havde jeg ikke tænkte på.

Det med svingplade har jeg tænkt på. Det gider jeg ikke. Jeg har en bærbar
pc'er om læ, som jeg kan bruge dernede, så den faste GPS'er skal bare sidde
optimalt ift arbejdet i cockpittet.

Hmm... bytte om ?? det tænker jeg lige lidt over ....

/Bjarke

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message news:3ff5e22d$0$30062$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-01-04 11:10

OK, nu har jeg tilføjet en mulighed "D" til web siden:
http://www.maximalt.dk/gpsplac/valg.htm som foreslået med lidt mere luft
imellem dem.

Hvad sir' I så ??

Mange tak for svarene indtil nu. Det er skønt at have nogle at diskutere den
slags med.

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-01-04 11:14

Redaktionel kommentar: Jeg kan kun rotere billederne i "ryk" i programmet. I
den virkelige montering kommer instrumenterne selvfølgelige til at sidde
helt lige.

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-01-04 12:03

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bt64d6$1n2a$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> imellem dem.
>
> Hvad sir' I så ??
>
> Mange tak for svarene indtil nu. Det er skønt at have nogle at diskutere

Hej Bjarke
Den forrige ejer af vores Pd har lavet din løsning nr. A. Og jeg har
overvejet at lave din løsning D. Men da både ekkolodet og Furunoen stikker
ret langt ud på bagsiden, vel jeg flytte kompasset over i bagbord og
instrumenterne i styrbord - altså spejlvendt af din løsning D. Dette fordi,
kabyssen er i bagbord, og her er der altid en gevaldig aktivitit, så
kompasset, der ikke rager meget ud, vil ikke forstyrre de store
armbevægelser. I styrbord er der nav.bord og el-panel, så behøver jeg heller
ikke at skal trække lange kabler og bruge tid på at skjule dem pænt.
Desværre er skotmontering af instrumenterne meget udsat for albuer og knæ.
Jeg havde foretrukket montering på ruffet under sprayhooden, som jeg havde
det i Ohlsonen og Maxien.
Hilsen
Steffen

PS. Prøv lige at kommentere mit indlæg til Tage D.

Fra : Alvin

Dato : 03-01-04 14:41

Steffens argument med at placere GPS´en højt for at undgå at den bliver mast
af et knæ er væsentligt for at underbygge en høj placering. Når båden
krænger og GPS´en sidder i læ side og genuaen skal hales 4 gram så har man
problemet med at placere sine underekstremiteter.......og for gæster og
mindre erfarne er det helt umuligt ....særligt i hårdt vejr. Dette argument
sammenholdt med at den er nemmere at betjene giver, for mig, en høj
placering......men det er ikke min navigator....desværre.

MVH

Alvin

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-01-04 12:09

> [...]
meddelelse news:bt64d6$1n2a$1@news.cybercity.dk...
> OK, nu har jeg tilføjet en mulighed "D" til web siden:

D er pænest. Der er nu bedre balance mellem instrumenterne i SB og BB
sider - GPS og kompas fylder næsten det samme og sidder nu over for
hinanden. Men det er jo altså en ren subjektiv æstetisk vurdering

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Carsten Holck

Dato : 03-01-04 17:07

Bjarke Christensen wrote:
> Mange tak. Kom bare!! - mere af den slags....
>
> Det med kompasset er sikkert et godt fif. Det havde jeg ikke tænkte
> på.

Hvis du kigger i manualen er der givet et sted under specifikationer hvor
der står noget om "compass safe distance" det er en væsentlig dimension at
overholde hvis man vil kunne stole på sit kompas

/carstenm

Fra : Torben Bach

Dato : 03-01-04 00:06

Hej Bjarke
I min båd har jeg min GPS lige under mit ekkolod (fishfinder), så jeg kan
varmt anbefale dig B eller C - om det er centreret eller ej er en smag sag.

Uden at træde i noget, så har jeg nu aktiveret mit killfilter, hvilket evt.
er grunden til min "tavshed".

Med venlig hilsen
Nybegynderen (men en "gammel" kamphane)
Torben

Fra : Tage Danielsen

Dato : 03-01-04 09:37

Jeg vil tilslutte mig Ole Paghs løsningsforslag - for så vidt jeg husker
(har selv haft en 162er) så ser man skærmbilledet tydeligere jo mere direkte
man kan komme til at se ind mod skærmen, ja faktisk ser man skærmen bedst
lidt skråt nedefra, men det lader sig jo ikke gøre i et cockpit medmindre
man placerer den på en bøjle ovenpå "garagen" hvilket så er særdeles
upraktisk i mange andre henseender.

En af de ting jeg syntes var mest generende ved 162eren var at man hele
tiden så sit eget spejlbillede i skærmen når man sad foran den og skulle
aflæse data. Skærmen er på ingen måder gjort rekleksfri eller
refleksdæmpende som man ser på mange andre kortplottere - det var altså
pis.. irriterende.

Lige en sidste ting - jeg ville selv lave en lille afstand mellem GPSen og
Loggen, måske 10-30mm, det syntes jeg ser pænere ud end at sætte dem helt
tæt sammen som du har illustreret på dine fotos.

PS jeg har placeret min antenne inde i hulrummet i cockpitkarmen og den har
fungeret perfekt hele sidste sæson. Jeg var træt af placeringen på
agterpulpitten hvor den hele tiden var i vejen under fortøjningsmanøvrer og
når jeg skulle betjene min påhængsmotor. Dog skal det siges at
agterpulpitten på en Pd'er er meget lav.

Hilsen
Tage Danielsen
særdeles tilfreds ejer af Garmin 182c
med farveskærm - en kanon GPS

Fra : Ole Pagh

Dato : 03-01-04 10:08

Tage Danielsen wrote:

> [...]
> fortøjningsmanøvrer og når jeg skulle betjene min påhængsmotor. Dog
> skal det siges at agterpulpitten på en Pd'er er meget lav.

Hmm.. Yderst interessant.

Vil det sige at et, lad os sige , 5-8 mm glasfiberlag incl gelcoat _ikke_
dæmper signalet fra satelitterne synderligt ?.
Har du, inden endelig montering, aflæst styrken på signalerne med antennen
placeret både i det fri og under cockpitkarmen, og hvis ja, hvilken forskel
var der ?.

--
hilsen Ole Pagh

Fra : Tage Danielsen

Dato : 03-01-04 10:53

> [...]
> Har du, inden endelig montering, aflæst styrken på signalerne med antennen
> placeret både i det fri og under cockpitkarmen, og hvis ja, hvilken

Jeg har ikke lavet en endelig montering af antennen endnu, men det skulle gå
lidt stærkt her inden sommerferien 2003 hvor jeg netop havde erhvervet min
nye Garmin. Jeg var noget i tvivl om hvor jeg skulle placere antennen, men
var sikker på at jeg ikke ville ha den på søgelænderet igen.
Havde egentlig en ide om at sætte den under sprayhooden ved venstre side af
"garagen", men kunne ikke lige se hvordan jeg lettest muligt kunne få kablet
gennem dækket og frem til GPSen. Derfor prøvede jeg så for sjovt at sætte
antennen i et let tilgængeligt hulrum i bagbords cockpitkarm, og der har den
faktisk siddet siden.
Jeg har sejlet små 2000sm med denne placering og har overhovedet ikke
konstateret nogen som helst problemer. Og- ja, jeg aflæste selvfølgelig
signalstyrkerne inden, og der er da ingen tvivl om at det bedste er at sætte
antenne i fri luft, men signalerne blev faktisk kun dæmpet en 10-20% (så
vidt jeg husker) ved placeringen under dæk. Dog blev de satellitter som lå
langt nede mod horisonten dæmpet noget mere eller forsvandt helt.
Jeg har kendskab til andre bådejere som har placeret antennen under dæk med
godt resultat, så det er da absolut en mulighed hvis man har problemer med
placeringen, det er jo heller ikke alle både der har søgelænder.

Hilsen
Tage Danielsen
Pd 134 Triton
Egå

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-01-04 11:48

"Tage Danielsen" <tage*****@baad.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> antennen i et let tilgængeligt hulrum i bagbords cockpitkarm, og der har

Hej Tage
Da vi i maj købte Pd nr. 18 sad antennen til Furunoen yderst på bagbords
søgelænder. Der gik da heller ikke lang tid før den blev revet af. Nu
overvejer jeg at sætte den ned i cockpitkarmen. Antennen ligner en
champignon. Ideen er at bore et så stort hul, at stilken kan komme ned i
hulrummet og kun hatten er fremme. Underkanten af hatten limes fast med
Sikaflex. Så skulle den være af vejen men stadig have frit udsyn.
Tror du, det kan du?
Hilsen
Steffen
Pd nr. 18
Århus

Fra : Tage Danielsen

Dato : 03-01-04 13:55

> [...]
> hulrummet og kun hatten er fremme. Underkanten af hatten limes fast med
> Sikaflex. Så skulle den være af vejen men stadig have frit udsyn.

Det lyder som en god ide - jeg har mødt en Pd'er for nogle år siden som
havde gjort det på den måde - en enkel og diskret udseende løsning, som dog
kun kan lade sig gøre takket være den ret lille antenne. Garmins
paddehatteantenne er noget større så den må nok placeres på andre måder.

Hilsen
Tage Danielsen
Pd 134 Triton
Egå

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-01-04 20:23

Puhh, som du kan se af mit forrige indlæg, så overvejer jeg det i mindst 14
dage inden jeg borer et 6 mm hul. Et så stort hul, som du her taler om, det
ville tage mig mindst et år <smile>

Det ville helt sikkert virke godt, bare man ikke fortryder placeringen eller
GPS'en går i stykker og man skal ud og have en ny hvor champignonen har en
anden dimension.

Jeg har iøvrigt set en af Garmin's nye antenner, der er flade "kapsler" man
monterer på en overflade. Mon det ikke også kommer til alle andre mærker
(hvis det ikke allerede er sket, som nævnt er garmin jo ikke specielt langt
fremme på dette område).

Jeg tror jeg ville vælge en mindre drastisk løsning. Hvorfor ikke montere
den på en helt lav antennefod beskyttet fra tovværk ind under en af
"hjørnerne" under bagpulpitterne ?? Det giver kun 3 små skruehuller, der er
nemme at lukke igen. Det ville jeg have gjort, men desværre krummede min
kant lidt for meget der til at det ville komme til at sidde pænt. Jeg er
derfor endt op med en klassisk placering. Den har endnu ikke været i
farezonen for tovværket; men det er sikkert fordi min Magic har en masse
andre ting, som tovværket har travlt med at sætte sig fast i <smile>

Til orientering findes der allerede Garmin champignoner der er mindre (en
anelse mindre end de kendte Furono der har fandtes de sidste 2 ?? år). Men
de kommer kun med de nyeste sendinger af gps'er og forhandler ligger
øjensynligt inde med en del af dem gamle store. Det fandt jeg ud af kort tid
efter jeg havde købt min. - store ...

/Bjarke

Fra : Ole Pagh

Dato : 03-01-04 21:04

Bjarke Christensen wrote:

> [...]

> forhandler ligger øjensynligt inde med en del af dem gamle store. Det
> fandt jeg ud af kort tid efter jeg havde købt min. - store ...

Her er link til en ekstern antenne der kun fylder ganske lidt.
Desværre er den mest til biler, da den er sort og har magnetfod, men den
loves garanteret vandtæt.
Det er en aktiv antenne med 25dB forstærkning og forsynet med 5V igennem
kablet på samme måde som Garmins.

Jeg har haft sådan en antenne og den virkede OK.
Bemærk at det KUN er antenne og ikke komplet "GPS mus" med indbygget
modtager.

fås for ca kr 400,- her i UK:
http://www.lowe-electronics.com/acatalog/Lowe_Electronics_Accessories_24.html

eller for kr 700,- i DK:
http://www.gps.dk/product/detail/description/40/4/51

--
hilsen Ole Pagh

Fra : Jens Mogensen

Dato : 07-01-04 21:56

Da jeg fik min GPS (Garmin) forsøgte jeg at holde antennen mange forskellige
steder i, og omkring cockpittet, for at finde den position, hvor der var
bedst signal

Men jeg syntes, den kom til at sidde i vejen alle steder, enten for skøder
eller for fortøjningslinier.

Da jeg samtidigt lagde mærke til, at signalet var ca. lige godt alle
steder - og da en anden sejler fortalte, at han, med godt resultat, havde
sat en GPS med indbygget antenne ind i skottet, så antennen var bag
glasfiber, forsøgte jeg med antennen inde i båden. - Næsten lige så godt
signal!.

Jeg har derfor nu skruet den fast på et lille stykke krydsfiner, der er sat
fast oppe over loftet i stikkøjen, dvs. inde i ryglænet i cockpittet. Ingen
nye huller nogle steder, og kabelføringen var meget let gennem hulrummet
over køjen og op gennem dobbeltvægen i skottet.

Jeg har sejlet med det i en sæson nu, og GPS'en får mere end rigeligt signal
(opgiver selv nøjagtigheden til 5-6 m), selvom der sidder en person lige
ovenpå antennen!.

Hvis du er ked af at bore, kan du da prøve en lignende løsning. Der er jo
'ingen skade sket' hvis du senere vælger at flytte antennen.

mvh Jens

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bt74rc$9be$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> de kommer kun med de nyeste sendinger af gps'er og forhandler ligger
> øjensynligt inde med en del af dem gamle store. Det fandt jeg ud af kort

---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-01-04 12:17

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bt4kgv$28h1$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> http://www.maximalt.dk/gpsplac/valg.htm
>
> Alle kommentarer og input modtages med tak. - gerne kommentarer både om

Hej Bjarke
På MAXIMALT skriver du:

"jeg skal lave et lille "trick" med dækpladerne på bagsiden, så de alligevel
kommer til at sidde lige over hinanden (Garmin'en stikker ikke ret meget
bagud, så det går nok ...)"

Hvorfor skal du lave et lille trick? Kan du ikke lave en dækplade, der er
bred og høj nok til at dække begge instrumenter?
Da jeg vil flytte mine instrumenter til styrbord over nav.bordet, har jeg
tænkt mig at "sløre" dækpladen med et par hylder eller andet til blyanter
viskelæder, passer, m.v., så det ikke bare er en grim kasse, der rager ud i
kahytten.

Hilsen
Steffen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-01-04 18:24

Hej Steffen,

Jo, det kunne jeg sagtens, men jeg har købt min båd af en der ikke har lavet
ret meget om på den, så den ser faktisk stadig ud som ny indvendig. Da jeg
også har købt instrumenter der ikke stikker ret meget ind i båden har jeg
muligheden for at få den til at se meget "original" og "ny" ud indvendigt.
Det er selvfølgelig en smagssag om man kan lide det.

Lige et par fotos af bagsiden (måske ikke lige de bedste, men det var hvad
jeg havde liggende):

Bagsiden af kompasset ser således ud med en original silva bagplade:
http://www.maximalt.dk/gpsplac/sb.jpg
(er selvfølgelig blevet skiftet til en der ikke er i stykker. Lynetten's
bådservice kan skaffe dem fra Silva)

Bagsiden i bagbord side så således ud da jeg havde demonteret den gamle log:
http://www.maximalt.dk/gpsplac/bb.jpg
Den nye log har et lidt anderledes hul, men heldigvis således, at det ny er
helt skjult bag den originale plade

Min plan var at købe endnu en Silva bagplade til at skjule bagsiden af
GPS'en, således at der blot bliver 2 helt ens sorte bagplader om læ. Hvis
jeg trækker GPS'en lidt til siden for at få displays over hinanden (mulighed
C) får jeg lidt udfordring med at jeg ikke helt kan få 2 af de 4 skruer ind
bag dækpladen.

Håber det forklarer.

Efterfølgende sætter jeg sikkert en hylde op foran så man ikke kan se
resultatet af alle mine overvejelser og anstrengelser. - men det har jeg det
helt fint med. - sådan er jeg ... <smile>

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-01-04 23:42

Ups, så lige at web publiceringen havde fejlet. De to billeder er der nu.
Sorry !!

(always check ....)

> Hej Steffen,

CUT

Fra : Steffen Skov

Dato : 04-01-04 10:59

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bt6tsa$2vqk$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> muligheden for at få den til at se meget "original" og "ny" ud indvendigt.
> Det er selvfølgelig en smagssag om man kan lide det.

Det kan jeg godt se, det er en meget diskret/pæn løsning, der absolut er at
foretrække. Desværre har vores Pd haft for mange skiftende ejere med hang
til boremaskine og stiksav. Jeg har et stort lappearbejde i cockpittet for
mig.

> [...]
(mulighed
> C) får jeg lidt udfordring med at jeg ikke helt kan få 2 af de 4 skruer

Indersiden af gavlen på en Pd har en krydsfinerplade. Denne er så
gennemhullet og grim at den skal skiftes, og jeg vil sætte afstandslister på
så instrumenterne ikke vil rage så langt ud, men desværre er de stadig meget
dybe, så de kan ikke skjules så pænt som hos dig (desværre). Alternativet er
at skifte hele molevitten, men jeg har ikke lige vundet i LOTTO.

> Håber det forklarer.

Meget fint!

> [...]
det
> helt fint med. - sådan er jeg ... <smile>

Det bliver da ikke nødvendigt - der er jo intet at <skjule>

Hilsen og god arbejdslyst
Steffen