Hvordan lærer man hunden at dække?
Fra : Jimmy

Dato : 02-01-04 20:26

Hej

Jeg er i tvivl om den bedste metode til at lære en 10 uger gammel hvalp at
dække.

Jeg forsøger ved at have en godbid i hånden og trække den hen ad gulvet.
Hunden følger med og kommer derved til at dække.

Men hvornår skal jeg sige dæk? Når vi starter øvelsen eller når han ligger i
sin dæk eller når han er lige ved at dække?

Mvh
Jimmy

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 02-01-04 20:54

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvornår skal jeg sige dæk? Når vi starter øvelsen eller når han ligger
> sin dæk eller når han er lige ved at dække?

Når du starter øvelsen. Sig kommandoen samtidig med at du fører hånden med
godbidden ned.
Jeg vil nu ikke anbefale, at du starter med dækøvelse før 5 mdr.'s alderen.
Jeg starter aldrig med øvelser, som passificerer hunden, men kun med
lystbetonede ting, som tager udgangspunkt i bytte- og spordrift.
Dæk, sit og stå er rene undertrykkelsesøvelser og tager efter min mening
hundens arbejdsglæde fra starten.

Bjarne Laursen
www.riesenschnauzer.dk

Fra : Jimmy

Dato : 02-01-04 21:06

"Bjarne Laursen" <ingen@ingen.dk> wrote in message

> Når du starter øvelsen. Sig kommandoen samtidig med at du fører hånden med
> godbidden ned.

Super.

> [...]
> lystbetonede ting, som tager udgangspunkt i bytte- og spordrift.
> Dæk, sit og stå er rene undertrykkelsesøvelser og tager efter min mening

Det har jeg ikke hørt før.
Alle jeg har snakket med siger at dette er simple øvelser, som man bør lave
mens den er helt lille, da de er lette for den.
Samtidig har mange nævnt, at det er væsentligt lettere at lære hunden ting,
hvis man starter tidligt.

Jeg skal da overveje dine kommentarer, da jeg godt kan se man passificerer
den, men samtidig får den jo en godbid, så helt spildt håber jeg ikke den
føler det er.

Mvh
Jimmy

Fra : Pia J

Dato : 02-01-04 21:15

> alderen.

> Det har jeg ikke hørt før.

Nu da vi ved din hvalp måske har et knæ-problem ville jeg også vente. Jeg
troede min var stædig, men så fandt vi i sommer ud af, at hun faktisk har
rendt rundt med en knæskade det første år af sit liv, uden vi kunne se det.
Hun lagde sig meget nødig i dæk selvom hun kendte kommandoen. Haltede ikke,
men i bakspejlet kan jeg godt se hvorfor hun var uvillig, stakkels tøs.

:Pia

Fra : Jimmy

Dato : 02-01-04 21:21

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> Nu da vi ved din hvalp måske har et knæ-problem ville jeg også vente.

Det kan jeg ikke rigtigt finde ud af om den har.
Jeg kan ikke føle der skulle være noget mærkeligt ved hans knæskaller, og
han kan uden problemer strække benene helt ud (gør han lige nu, hvor han
sover) og han kan bukke dem uden problemer.
Han kan også ligge på maven med benene helt ret bagud og sidde som en frø

Det er kun når han løber hans hæjre bagben er lettere stift.

Jeg har, efter den dyrlægestuderende overbo så på ham, valgt at se tiden an,
da han fungerer perfekt og kun løber når han ser noget spændende.

Mvh
Jimmy

Fra : Pia J

Dato : 02-01-04 21:42

> Det kan jeg ikke rigtigt finde ud af om den har.

Molly knoklede også rundt for fuld skrue, det eneste tegn var at hun virkede
lidt stiv i lænden og brugte sin hale til at bremse med ved at rotere den
som en helikoptervinge. Hun blev endda tidligt undersøgt af en dyrlæge, som
blot annoncerede, at hun sikkert havde HD fordi hun er en blanding, men at
de først ville fotografere når hun var et år. Det fik jeg så gjort, og hun
har de fineste hofter og albuer. 3 mdr. senere blev hun pludselig halt og
det blev bare værre og værre. Til sidst fandt jeg en dyrlæge som kunne
fortælle mig at hun for længe siden havde sprunget korsbåndet og nu også
havde flækket menisken. Hvorfor de kunne se at det havde stået på længe var,
at hendes lårmuskel var helt underudviklet, hun har slet ikke brugt benet
ordentligt, men har kompenseret ved at blive skæv i ryggen. Da jeg så fik
fikset denne ved kiropraktor, var hun pludselig nødt til at støtte på knæet
og blev derfor øm og halt. Men inden da kunne man intet mærke på hende.

Hun er langhåret, derfor havde jeg ikke observeret forskellen på hendes
muskler. Hun blev opereret for godt 3 mdr. siden og nu er hendes lår næsten
lige tykke, hun bruger m.a.o. sit ben nu.

Det jeg vil frem til er ikke, at din hund HAR en skade. Men den kan sagtens
lære dæk også om 3 måneder eller mere, det er ikke en øvelse der haster. Så
jeg ville for en sikkerheds skyld droppe det, mens jeg så knæet an. Det der
sker med løse knæskaller er, at den sagtens kan sidde normalt det meste af
tiden, for i enkelte tilfælde at hoppe ud - der er forskellige grader af
lidelsen. Men din hvalp har meget bløde led lige nu mens den vokser stærkt,
så bare den mindste uregelmæssighed kan give slid på brusken, og dæk er en
lidt belastende øvelse for knæ. Er brusken først skadet snakker vi slidgigt.

:Pia

Fra : Jimmy

Dato : 02-01-04 22:01

> Det jeg vil frem til er ikke, at din hund HAR en skade.

Nej nej - det ved jeg

> Men den kan sagtens
> lære dæk også om 3 måneder eller mere, det er ikke en øvelse der haster.

Det har I nok ret i.

Ville I så nøjes med sit indtil den kan den 100% eller bør jeg variere med
f.eks. stå?

Tak for svaret - Der er noget at tænke over.

Mvh
Jimmy

Fra : Pia J

Dato : 02-01-04 22:11

> Ville I så nøjes med sit indtil den kan den 100% eller bør jeg variere med
> f.eks. stå?

Du kan da finde på andre sjove ting! Hold (bære) og slip en genstand. Søge
efter godbidder med næsen - supergodt til at gøre en lille hundehjerne træt.
Det lærte jeg Max da han var 10 uger. Gå på plads og pænt i snor. Giv pote.
Blive siddende og vente mens man går fra den, ind i et andet rum, hvor den
så først må komme når man kalder. Start med en meter og øg gradvis.

Husk at kun træne få minutter ad gangen, men gerne mange gange. Hvis hvalpen
begynder at se sig omkring eller gabe, så er det fordi du har trænet 2
minutter for meget :)

:Pia

Fra : Jimmy

Dato : 02-01-04 22:29

> Du kan da finde på andre sjove ting!

[klip en masse gode ting]

Det var en fin liste.

Jeg skal lige være med - Jeg skal ikke forsøge at lære den mere end een ting
ad gangen, altså vente med næste ting til den kan sit 100%?

Dog skal den lære at gå pænt i snor i samme periode som den lærer sit.

Mvh
Jimmy

Fra : Pia J

Dato : 02-01-04 22:34

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote in message

> Jeg skal lige være med - Jeg skal ikke forsøge at lære den mere end een
ting
> ad gangen, altså vente med næste ting til den kan sit 100%?

Hmmm - den regel har jeg ikke fulgt. Men måske kun et par stykker, og kun en
pr. trænings-session?

:Pia

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 02-01-04 22:32

> [...]
> Blive siddende og vente mens man går fra den, ind i et andet rum, hvor den
> så først må komme når man kalder. Start med en meter og øg gradvis.

Her vil jeg gerne lige tilføje at man faktisk 8 ud af 10 gange i starten bør
gå tilbage til hunden. Lærer hunden først at den altid skal komme til dig
fra sit risikerer man at hunden begynder at komme før end man kalder. Gør
man det andet får man en hund der sidder meget roligt, for den ved at du
kommer tilbage og gør du ikke det, så kalder du bare.

Rinnie

Fra : Holm

Dato : 02-01-04 21:05

> [...]
>
> Men hvornår skal jeg sige dæk? Når vi starter øvelsen eller når han ligger
> sin dæk eller når han er lige ved at dække?

Hej Jimmy

Det er en udmærket metode du bruger , men du kan også placere godbidden
længere inde ved hvalpens bryst , så får du ikke strukket hunden ud , men
rumpen kommer ind under hunden, istedet for bagud.

Jeg mener personligt at man sagtens kan bruge kommando fra første gang man
introducerer en øvelse.
Derimod skal man gøre hunden helt sikker i én øvelse før man begynder på en
ny.

Jeg synes du skal begynde med at give komandoen mens han ligger i dæk , han
vil lynhurtigt forstå meningen , og snart kan du give dæk komandoen på vej
ned , og til slut når du indleder dæk.
Og husk så at rose ham meget !

Jeg har altid trænet mine hunde i alle øvelser kombineret med komando , og
resultaterne er virkelig gode.

Jeg træner meget varieret med mine hunde , bla er min 1 årige hvalp nu ved
at lære alle de forskellige øvelser via kropssprog , og derefter udelukkende
på kommandoerne.
Han forstår begge dele lige godt , og det er fantastisk at kunne træne så
varieret , for det giver mange flere muligheder.
Jeg kan give ham en mundtlig kommando fra et skjul , ( så bruger han ørerne)
og jeg kan give ham en visuel kommando ( så bruger han øjnene)
....det er klart at dette kun kan trænes med tiden , når de enkelte øvelser
sidder rigtigt fast.

God fornøjelse med hvalpen ( hvad er det for én ?)

Hilsen Holm

Fra : Jimmy

Dato : 02-01-04 21:17

"Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote in message

> Det er en udmærket metode du bruger , men du kan også placere godbidden
> længere inde ved hvalpens bryst , så får du ikke strukket hunden ud , men
> rumpen kommer ind under hunden, istedet for bagud.

Det er da også rigtigt - det så jeg adfærdsterapeuten gøre.

> [...]
> introducerer en øvelse.
> Derimod skal man gøre hunden helt sikker i én øvelse før man begynder på

Der har jeg fejlet. Jeg har lært ham sit og den er han rimeligt god til, men
for at give ham lidt adspredelse i øvelserne gik jeg over til at forsøge med
dæk.

> Jeg træner meget varieret med mine hunde , bla er min 1 årige hvalp nu ved
> at lære alle de forskellige øvelser via kropssprog , og derefter
udelukkende
> på kommandoerne.

Ja det er ret imponerende.
Tyson er rigtigt dygtig til Ja-Nej-øvelsen med godbid foran ham han ikke må
tage.
Den øvelse kan jeg også lave udelukkende med kropssprog. Det gør mig så glad
at han er så dygtig.

> God fornøjelse med hvalpen ( hvad er det for én ?)

Moren er en labrador/Islandsk fårehund.
Faren er en utilpasset Rottweiler/Stafford Shire, der lavede et hul i hækken

Det resulterede i ni hvalpe og en meget meget udkørt mor!

Mvh
Jimmy

Fra : Kimmi

Dato : 03-01-04 08:49

> [...]
>
> Jeg forsøger ved at have en godbid i hånden og trække den hen ad gulvet.
> Hunden følger med og kommer derved til at dække.

Hej Jimmi
Helt fin! Hvis du gør afdækningen fra et sit, bør du trække godbiden mod
hunden, frem for at trække den hen af gulvet. Det er en bedre bevægelse
teknik for hunden, og giver en naturligt hurtig dæk.

> Men hvornår skal jeg sige dæk? Når vi starter øvelsen eller når han ligger
> sin dæk eller når han er lige ved at dække?

Når han ligger i sin dæk, og gentag ordet en del gange med Godt Dæk, Godt
Dæk.
mvh/kimmi

Fra : René Løweneck

Dato : 03-01-04 12:58

Hej Jimmy !

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote in message
> Jeg er i tvivl om den bedste metode til at lære en 10 uger gammel hvalp at
> dække.

Den bedste måde, er den sammme som anvendes til at lære et spædbarn en
trediegradsligning med 2 ubekendte, før alt muligt andet )

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : M.Hansen

Dato : 03-01-04 17:03

DU KAN JO MELDE DIG IND I EN HUNDE KLUB
DET ER SOM REGL EN GOD IDE

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-01-04 17:36

> DU KAN JO MELDE DIG IND I EN HUNDE KLUB
> DET ER SOM REGL EN GOD IDE

Du kunne jo lære at svare ordenigt eller melde dig ud af den her "klub"

Mvh Martin

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-01-04 18:59

"Jimmy" skrev d. 02-01-04 20:26 dette indlæg :
> [...]
ligger i
> sin dæk eller når han er lige ved at dække?

Hej Jimmy

ALT det - og meget meget meget meget mere - kan de vise og fortælle
særdeles effektivt i en hundeklub. Det er sådan et sted man kan træne
sin hund, under kyndig vejledning fra en masse mennesker, - der ved en
masse om hunde, - også hundehvalpe

Og så er det så billigt, at man tror det er løgn ! (de fleste steder
mellem 40-60 kr. pr. måned i snit).

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 05-01-04 19:15

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> særdeles effektivt i en hundeklub. Det er sådan et sted man kan træne
> sin hund, under kyndig vejledning fra en masse mennesker, - der ved en

Jeg har aldrig rigtigt forstået ovenstående (ret hyppige) svar.

Betyder det, at man ikke skal spørge andre hunde-interesserede herinde?

Det er da i alles interesse at ens hund begynder at lære allerede som helt
lille hvalp.
Jo ældre den bliver, jo sværere bliver det for den at indlære.

Samtidig har det jo den store fordel, at hunden stimuleres mentalt.

Du kan ikke vide det, men jeg skal gå og har meldt os ind i en klub der
starter til februar.

Jeg har ikke hørt om nogen klubber, der starter før februar og jeg kan
virkeligt ikke lade hunden ligge mentalt død hen i en måned!

Mvh
Jimmy

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-01-04 19:59

> Betyder det, at man ikke skal spørge andre hunde-interesserede herinde?

Nej det er helt fint at spørge

> Det er da i alles interesse at ens hund begynder at lære allerede som helt
> lille hvalp.
> Jo ældre den bliver, jo sværere bliver det for den at indlære.

Uh nu er alder altså ikke noget at regne, så længe du tæller hundens alder i
uger , så skal den nok komme efter det.

> Samtidig har det jo den store fordel, at hunden stimuleres mentalt.

Alt for den er nyt, så den skal nok blive stimuleret. Så tag du det bare
helt roligt. Når den er ca 3 mdr gammel, så er den ved at være gammel nok,
til et hvalpekursus, så begynd du bare at lede efter et hvalpehold.

> Du kan ikke vide det, men jeg skal gå og har meldt os ind i en klub der
> starter til februar.

Lyder fint

> Jeg har ikke hørt om nogen klubber, der starter før februar og jeg kan
> virkeligt ikke lade hunden ligge mentalt død hen i en måned!

Mentalt død, det er der jo ikke noget der hedder for den lige nu, for som
sagt, stort set alt for den er nyt, og alt mætter og trætter. Men det er da
ok at lege lidt ind i den, men lad være med at prøve at træne intensivt. Den
er trods alt kun en baby.

M.V.H.....Benny..

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-01-04 20:09

"Jimmy" skrev d. 05-01-04 19:15 dette indlæg :

> Jeg har aldrig rigtigt forstået ovenstående (ret hyppige) svar.
>
> Betyder det, at man ikke skal spørge andre hunde-interesserede
herinde?

Hej Jimmy.

JO SELVFØLGELIG skal man da spørge herinde, klart.
Men når du nu lykkeligvis starter til Februar måned ja så vil du erfare
ret hurtigt, at det er mere eller mindre komplet umuligt at "træne" hund
i en nyhedsgruppe. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre.

Endvidere er alle de fejl der laves i hundetræning, menneskefejl
(førerfejl) - og hvilke fejl laver DU nu som hundefører ?
Nej vel ! - du ved ikke selv hvilke fejl du selv laver - det kan de der
trænere i klubberne se - men det kan man som regel aldrig selv. Så du
får bare *alle* fordelene ved at starte i en hundeklub - mit gæt er at
du, men ikke mindst din hund, vil være overstadigt lykkelige, hver
eneste gang i skal til træning.

Pøj-pøj med kræet - og træningen !

> Det er da i alles interesse at ens hund begynder at lære allerede som
helt
> lille hvalp.

Enig.

> Jo ældre den bliver, jo sværere bliver det for den at indlære.

Ikke ubetinget enig.

> [...]

> Jeg har ikke hørt om nogen klubber, der starter før februar og jeg kan
> virkeligt ikke lade hunden ligge mentalt død hen i en måned!

Nej selvfølgelig skal du ikke lade hunden ligge død mentalt og det er
kanon at du allerede arbejder med den. Men ha´ lige i baghovedet, at det
du måske træner intensivt i januar måned, måske kan vise sig at være
forkert i februar ? Medmindre du er *sikker* på hvordan en spcifik
øvelse indlæres, så lad være indtil du kan se hvordan de gør i klubben.
Det er altså bare min mening.

> Mvh
> Jimmy

Med venlig hilsen - og endnu engang pøj-pøj

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 05-01-04 20:19

> [...]
> forkert i februar ? Medmindre du er *sikker* på hvordan en spcifik
> øvelse indlæres, så lad være indtil du kan se hvordan de gør i klubben.

Jeg har erfaret, at der er lige så mange meninger om hvordan man skal gøre,
som der er sandkorn i Sahara.

De øvelser jeg træner Tyson i er dem, som en adfærdspsykolog lærte os.

Jeg er kommet så langt, at jeg gør det bedste jeg kan - hverken mere eller
mindre.

Ser man i trådene herinde vil man se, at folk er uenige om, hvornår og
hvordan man træner.
Jeg er derfor gået væk fra at se på det som "den rigtige måde at gøre det
på" men på hvad der statistisk set virker bedst.

Jeg værdsætter skam al input, men forstod ikke helt svaret om at jeg bare
skulle starte i en klub.

Mvh
Jimmy

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-01-04 20:32

"Jimmy" skrev d. 05-01-04 20:19 dette indlæg :

> Jeg har erfaret, at der er lige så mange meninger om hvordan man skal
gøre,
> som der er sandkorn i Sahara.

Netop.
Det er _derfor_ det bedste råd du nok kan få er, at vente med at træne
(eller træne intensivt) til du starter i klubben. Som Benny ganske
rigtigt skriver, så er svært at understimulere så bette et kræ
(medmindre man altså er idiot og låser hunden inde i et bryggers 23½
time i døgnet, eller lignende).

> De øvelser jeg træner Tyson i er dem, som en adfærdspsykolog lærte os.

Joooeee - men du er jo immervæk kommet i tvivl alligevel, eller ?

> Jeg er kommet så langt, at jeg gør det bedste jeg kan - hverken mere
eller
> mindre.

Sådan er det bare.

> Ser man i trådene herinde vil man se, at folk er uenige om, hvornår og
> hvordan man træner.

EXACTLY ! - det er DÉT der er min pointe. Du får lige så mange råd som
der er sandkorn i Sahara - og hvilket et af disse råd vil du så bruge ?
(forstår du hvad jeg mener ?).

> Jeg er derfor gået væk fra at se på det som "den rigtige måde at gøre
det
> på" men på hvad der statistisk set virker bedst.

Ikke forstået. Har aldrig set en statistik over hvad der virker bedst -
har kun set det "live" på hundene.

> Jeg værdsætter skam al input, men forstod ikke helt svaret om at jeg
bare
> skulle starte i en klub.

Okay.

> Mvh
> Jimmy

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 05-01-04 20:56

> gøre,
>
> Netop.
> Det er _derfor_ det bedste råd du nok kan få er, at vente med at træne

Hvorfor skulle deres råd være mere korrekte?
Hvad er et korrekt råd?

Her er hvad en erfaren hundeejer fortalte mig om de klubber han har været i:

Klub 1: Tæver i løbetid må gerne træne med. Man skal lære at kontrollere
hanhundenes drifter
Klub 2: Hunde skal lære at gå i snor ved at have en grime på og gå ved siden
af hinanden i et spænd - De må på intet tidspunkt lege sammen
Klub 3 - Hunde skal slås over over næsen, hvis de laver noget "forkert"
Klub 4 - Hunde skal have en godbid hver gang de gør noget godt
Klub 5 - Man skal skrige sin hund i hovedet mens han river den i
nakkeskindet for at fortælle den den har gjort noget forkert

Kort sagt - Der er lige så mange meninger som der er sandkorn i Sahara.
Den ene mening er ikke mere korrekt end den anden. Klubber er forskellige,
hvorfor jeg ikke mener dit råd er "det bedste råd".

Det bedste råd i en jura-gruppe er ikke nødvendigvis "kontakt en advokat" -
ligesom det bedste råd herinde ikke er "gå til en klub".

Hvad er så pointen med nyhedsgrupper, hvis alle spørgsmål blot henvises til
fageksperter?

Mvh
Jimmy

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-01-04 21:17

"Jimmy" skrev d. 05-01-04 20:56 dette indlæg :

Hej Jimmy.

Sorry - gider ikke rigtigt diskutere når du ikke forstår min pointe, -
ville såmænd bare give dig et råd, udfra 25 år med en masse dejlige
hunde. Beklager at du ikke kunne bruge det til noget.

Hej hej.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 05-01-04 21:24

> "Jimmy" skrev d. 05-01-04 20:56 dette indlæg :
> >

> Hej Jimmy.
>
> Sorry - gider ikke rigtigt diskutere når du ikke forstår min pointe, -

Nej det er lidt kedeligt når man ikke kan overbevise den anden om at man har
ret

> ville såmænd bare give dig et råd, udfra 25 år med en masse dejlige
> hunde

Så burde du da have masser af erfaring at øse ud af?

Mvh
Jimmy

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-01-04 21:39

"Jimmy" skrev d. 05-01-04 21:24 dette indlæg :
> [...]
man har
>ret

> Så burde du da have masser af erfaring at øse ud af?

Hej Jimmy.

Erfaring at øse af ? Nej desværre. Er helt blank. Ingenting. Nada. Zip.
Null.

Hvorfor skulle min erfaring være den "rigtige" ?

Det er da i øvrigt heller ikke sikkert, at en Advokat i Jura-gruppen med
30 års erfaring i konkurssager, overhovedet har den erfaring du skal
bruge for så vidt angår konkurssager, vel ?

For at det ikke skal blive for kedeligt herinde for dig, så giver jeg
dig hermed ubetinget ret. 100 %.

PS: Hvis man spilder tiden, hvordan fejer man den så op ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 06-01-04 09:35

> man har

> Hej Jimmy.
>
> Erfaring at øse af ? Nej desværre. Er helt blank. Ingenting. Nada. Zip.
> Null.

OK - Jeg har fået meget erfaring allerede, som jeg videregiver til dem der
spørger.
Forstår ikke hvorfor du ikke vil gøre det samme.

> Hvorfor skulle min erfaring være den "rigtige" ?

Hvorfor skulle den fra en klub være den "rigtige"?

> Det er da i øvrigt heller ikke sikkert, at en Advokat i Jura-gruppen med
> 30 års erfaring i konkurssager, overhovedet har den erfaring du skal
> bruge for så vidt angår konkurssager, vel ?

Du forstod ikke min pointe.

> For at det ikke skal blive for kedeligt herinde for dig, så giver jeg
> dig hermed ubetinget ret. 100 %.

Det skal du være velkommen til. Jeg kan godt lide en god diskussion, hvis
den blot bakkes op af saglige argumenter.

> PS: Hvis man spilder tiden, hvordan fejer man den så op ?

Du kan jo blot argumentere for din sag fremfor at blive irriteret over at
jeg ikke forstår det du forsøger at kommunikere ud.

Mvh
Jimmy

Fra : Claus

Dato : 06-01-04 06:46

> Hvorfor skulle deres råd være mere korrekte?
> Hvad er et korrekt råd?

Hej Jimmy.

Nu har jeg ikke fulgt med i hvad hund du har ( race ) eller hvad du vil
træne. Men det er helt sikkert at du i en ng. som her vil få mange
forskelige svar og ude i klubberne træner man meget forskeligt.

Som Benny siger din hund tager ikke skade ad, bare at være hvalp og
tøffe rundt og opdage verden, som Eifel siger hellere vente med at lære
noget end at lære noget forkert.
Fejl indlæring er det største probx når man træner hund.Lad være med at
indlære ting du ikke er sikker på.

Stimuler din hund i hverdagen, gå nogle ture, kør med bus eller tog mød
menesker, så den er klar når i skal til træning første gang.
Brug vente tiden til at finde ud af hvad du vil træne og hvor henne,

Man kan få nogle enkle råd i en ng. man man kan ikke lære at træne hund
her.

Claus

Fra : Jimmy

Dato : 06-01-04 09:38

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message

> "Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> skrev i en meddelelse

> Hej Jimmy.
>
> Nu har jeg ikke fulgt med i hvad hund du har ( race ) eller hvad du vil
> træne.

Det er en blanding mellem Labrador, Islands Fårehund, Rottweiler og Stafford
Shire.
Jeg vil træne dæk i denne tråd.

> Som Benny siger din hund tager ikke skade ad, bare at være hvalp og
> tøffe rundt og opdage verden, som Eifel siger hellere vente med at lære
> noget end at lære noget forkert.

Hvad er forkert og hvad er rigtigt?
En klub kan ikke nødvendigvis lære mig det mere rigtigt end folk herinde
kan.
Jeg nævnede en del eksempler på hvordan forskellige klubber bærer sig ad,
hvilket bør vise, at klubber ikke er den eneste vej til en løsning.

> Man kan få nogle enkle råd i en ng. man man kan ikke lære at træne hund
> her.

Det har da gået godt for mange, mig selv inklusive og f.eks. tråde højere
oppe om at gå spor.
Jeg er uenig i at news ikke kan lære mig noget. Hvorfor skulle en bog så
kunne?

Jeg har fået mange gode og værdifulde råd herinde og værdsætter det skam
meget.

Mvh
Jimmy

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-01-04 12:53

Hej Jimmy

Du kan vel egentligt ( Håber jeg da ) godt se, at hvis du, hver gang nogen
siger noget, drager det i tvivl, så kan man jo undre sig over, at du
overhovedet spørger.

Som Claus siger, der er mange måder at opnå en god hund på.
Lige nu er det ikke vigtigt, at din hund kan dække af. Uanset hvor den så
end kommer til træning, så får den lært det, spørgsmålet er bare,
hvornår....

Derimod er det vigtigt, at den får lov til at opleve verden, både inde og
ude. Prøver at køre bil, bus, tog, elevator. Ja alt det som hunden risikerer
at blive udsat for, gennem et forhåbentligt langt liv, så den uden at kny
går med, hvor du end går. Jo mere du gør af den slags nu, gør jo, at du
opholder dig i maximaltid sammen med hunden, og det er langt vigtigere end
at den kan dækkes af. Du opnår et bånd, mellem dig og hund, og hvad dine
lyster så end er med hunden, så er der god tid. Som eifel siger, hellere
lære ingenting, end lære noget forkert.

Du spørger så, hvorfor klubbens træning er den rigtige. Ja igen, hvad skal
din hund blive, derudfra vælger du klubben. Lad os bare slå noget fast, med
7" søm. Klubben kan ikke træne din hund i noget, som du ikke selv kunne
gøre. Men klubben har lagt retning og system i træningen, således at intet
relevant bliver glemt, og man har som regel nogen at træne med, hvilket igen
vil sige, at man også har figuranter til træningen, hvis sådanne skal
bruges. Hunden har en træner, som ikke er dig, og læg mærke til dette, for
det er, selv om de fleste nødigt indrømmer det, ret så vigtigt. Det er jo
pudsigt nok, lige så meget dig, der er til træning, som det er hunden.
Din hund bliver ikke bedre end du er, og træner du den forkert, ender det
ofte med at i går til dyrlægen, men du går alene hjem. Men syntes man gangen
derhen var svær, så kan jeg roligt love dig, at turen hjem er værre. Vil du
bruge din hund til de lidt mere voldsomme former, så er det et "Absolut Must
" at hunden får en god træner, og du også holder ørerne stive, for ellers
kommer i begge tilskade.

M.V.H....Benny..

Fra : Jimmy

Dato : 06-01-04 13:12

"Benny Mortensen" <ginokenneyll@arved.de> wrote in message
> Hej Jimmy
>
> Du kan vel egentligt ( Håber jeg da ) godt se, at hvis du, hver gang nogen
> siger noget, drager det i tvivl, så kan man jo undre sig over, at du
> overhovedet spørger.

Det gør jeg heller ikke hver gang!
Jeg er uenig i at man ikke kan lære træningsteknikker over news.

Samtidig mener jeg ikke et svar som "gå til en fagekspert" er sagligt, da
alle spørgsmål kan besvares på den måde.

Det er det diskussionen går på - ikke om træning er godt eller skidt eller
noget helt tredie.

En anden ting der blev diskutteret er hvor man lærer den rigtige træning.
Dette har jeg også uddybet min holdning til mange gange.

Jeg har droppet at lære den at dække, da der var saglige argumenter imod
dette tidligere.

Tak for dit indlæg - jeg er enig og som skrevet mange gange skal hunden skal
til træning i februar.
Derimod mener jeg godt at man kan lære den ting og sager i den
mellemliggende tid.

Mvh
Jimmy

Fra : Kimmi

Dato : 07-01-04 16:22

> Derimod mener jeg godt at man kan lære den ting og sager i den
> mellemliggende tid.

Hej Jimmy
Det vil jeg godt give dig helt ret i, og også selvom det måtte være dæk. Det
tager hunden ingen skade af, så længe du bruger godbidder, en blid hånd og
godt med ros.
mvh/kimmi

Fra : Jimmy

Dato : 07-01-04 17:02

"Kimmi" <Denaus@bigpond.com> wrote in message

> [...]
Det
> tager hunden ingen skade af, så længe du bruger godbidder, en blid hånd og

Hej Kimmi

Tak for dit input - Er glad for at høre jeg ikke er alene om den holdning

Min kæreste begyndte igår aftes og nu hvor jeg er kommet hjem kan han give
pote! Jeg er meget imponeret af hans indlæringsevne.

Mvh
Jimmy

Fra : Kimmi

Dato : 08-01-04 14:24

> Hej Kimmi
>
> Tak for dit input - Er glad for at høre jeg ikke er alene om den holdning

Hej Jimmy.

Du er velkommen! hverken du eller vi er alene om den holdning.

> Min kæreste begyndte igår aftes og nu hvor jeg er kommet hjem kan han give
> pote! Jeg er meget imponeret af hans indlæringsevne.

Hvad indlæringsevne angår er den jo størst når hunden er meget ung, og den
indlærning hænger som regel ved for resten af hunden liv.Men i at have sagt
det, er det også på sådan et tidspunkt i hundens liv den er mest modtagelig
for fejl indlæring, som kan være svært at rette op på, men dog ikke umuligt.
Så man bør måske nok træde lidt forsigtig! At undgå at lave fejl er næsten
umuligt, uanset hvad alder hunden har. Men en ting er sikket, IMO hvis man
vil have top resultater, bør man starte så tidlig som muligt, jeg ser
bestemt ingen fordel ved at vente, og i så fald, vente på hvad?
mvh/kimmi