Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Action i Photoshop fra TIFF til JPEG
Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 02-01-04 14:35

Hej.

Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe mig.
Jeg har en masse billeder i TIFF format, og dem skal jeg gerne have over i
JPEG format. Det letteste ville være, at lave en action, men jeg kan ikke få
den til, at gemme i JPEG format automatisk.
Er der nogen, der kan give mig et hint.

Mvh

Thomas Jørgensen
www.freelance-foto.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 02-01-04 20:53

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@Freelance-Foto.dk_NOSPAM> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der kan give mig et hint.

Åben billedet. Find Action-fanebladet (ligger ofte sammen med History). Vælg New
Action og giv den et navn. Tryk på Record.

Foretag nu de rettelser du ønsker (f.eks. Auto Levels, Image Size, Unsharpen
Mask).

Vælg Save for Web. Vælg JPG-format. Personlig synes jeg at 65 givet et ganske
godt forhold mellem kvalitet/filstørrelse, når billedet er til web.

Du kan med fordel undlade at ændre filnavnet, men bare vælge en anden mappe. Sig
Save til sidst.

Når du har gemt billedet under et nyt navn stopper du Action'en. Du kan nu køre
Action'en fra menuen File > Automate > Batch og f.eks. udføre ændringerne på en
hel mappe - helt uden at røre en finger.

Hvis den stadig ikke vil samarbejde, så tjeck lige om din TIF-fil har 16-bit per
kanal. Hvis dette er tilfældet, så kan du rette det under Image > Mode >
8-bits/Channel. Så burden den kunne gemme i JPG uden problemer.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas A. Jørgensen