Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Slaveblitz - Minolta Dimage Xt
Fra : Lars

Dato : 02-01-04 14:26

Hejsa

Jeg har købt mig et Minolta Dimage Xt camera
Mest pga. størrelsen, da det skal kunne ligge i min lomme - stort set altid.
Billedkvaliteten betyder mindre for mig end det, at jeg kan have det på mig.
Det tager OK billeder til mit brug, men engang imellem kunne jeg godt ønske
mig lidt mere blitz.

Og nu til spørgsmålet:
Er der nogen der har erfaring med slaveblitz til dette camera?
Hvis ja, er jeg meget interesseret i at høre nærmere

Mvh og godt nytår
Lars kr. Nielsen

Er du Newf-interesseret så kig på www.tavestpaa.dk

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-01-04 00:12

Hej Lars,

"Lars" <vln@post11.tele.dk> wrote in message
> Og nu til spørgsmålet:
> Er der nogen der har erfaring med slaveblitz til dette camera?
> Hvis ja, er jeg meget interesseret i at høre nærmere

Jeg har netop lavet en slaveblitz til mit Canon IxusII. Det fungerer ganske
godt, men billederne kan nemt blive overeksponeret, da blitzen er rigelig
kraftig. Det skal dog siges at slave-blitzen pt. altid afgiver fuld effekt,
og derfor kommer der alt for meget lys på korte afstande. Det giver meget
gode resultater hvis blitzen fx. peges op i loftet.

Ixus kameraet har en FEL lock funktion, som er beregnet til
panorama-billeder eller hvis man skal tage snap-shots uden den forsinkende
prøveblitz. Når denne funktion aktiveres, udføres et enkelt prøveblitz, hvor
lysforholdende vurderes og lagres til den/de kommende eksponeringer.
Slaveblitzen blitzer med på prøve-blitzen, og kameraet reagerer derfor på
lysmængden. Når prøveblitzen er udført, kan den egentlige eksponering finde
sted (slave-blitzen skal blot lades op igen).

Jeg har brugt blitzen fra et gammelt Polaroid kamera jeg havde liggende. Det
er en ret kraftig blitz på 24 Joule, så man skal ikke lige kigge ind i den.
Jeg skilte kameraet ad og fandt ud af hvordan det virkede. Derefter lavede
jeg en lille detektor, som opfanger blitzen fra Ixus og straks udløser
slaveblitzen. Resultatet er en imponerende kraftig blitz!

Jeg overvejer dog at udbygge blitzen med et reguleringskredsløb. Enten med
feed-back på lysmængden, eller blot mulighed for at lave mindre kraftige
blitzer..

Mvh Thomas

Fra : Richard

Dato : 05-01-04 23:04

Thomas Jørgensen wrote:
> [...]
> jeg en lille detektor, som opfanger blitzen fra Ixus og straks udløser
> slaveblitzen. Resultatet er en imponerende kraftig blitz!

Selvgjort er velgjort; men kan man ikke stadig købe den optiske udløser
fiks og færdig med kabel og stik, der passer til flashen?

Men under alle omstændigheder er en slaveblitz et praktisk værktøj, når
man ikke gider slæbe ekstralys og reflektor med. Især hvis man
fotograferer i et et enkelt rum, hvor slaveblitzen kan placeres
centralt, så man ikke hele tiden skal flytte den

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : KC

Dato : 07-01-04 21:49

Thomas Jørgensen <toms@no-spam-thx.dk> wrote:

> Derefter lavede jeg en lille detektor, som opfanger blitzen fra Ixus....

Hej
Må jeg strax udbede mig et diagram - please

mvh Kell

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 08-01-04 21:34

"KC" <4200slet@c.dk> wrote in message

> Hej
> Må jeg strax udbede mig et diagram - please

Det er faktisk ret simpelt. Inde i Polaroid kameraet sad der en
fotodetektor, som minder om en lille solcelle i et glasklart to-92 hus. Den
frembringer en spænding på over 0.7 volt når der blitzes indenfor ½ meter.
Det passer perfekt til at styre en BC547 som sidder som jordet-emitter og
trigger blitzen.
Den egentlige opgave bestod i at finde ud af hvilke ledninger til blitzen
jeg skulle bruge.. Da jeg blot genbrugte detektoren fra Polaroidkameraet,
kan jeg ikke lige hjælpe med at finde et alternativ. Men måske en standard
LDR (light-dependent resistor) kan bruges.
Hvis du har en "rigtig" blitz, skal du dog også finde ud af hvordan du skal
styre den.

Mvh Thomas Jørgensen.

Fra : KC

Dato : 09-01-04 12:53

Thomas Jørgensen <toms@no-spam-thx.dk> wrote:

> "KC" <4200slet@c.dk> wrote in message

> Det er faktisk ret simpelt.

OK&TAK

mvh Kell

Fra : Lars

Dato : 07-01-04 19:03

Hej igen

Det er altid herligt, når man kan få noget hjemmegjort til at lykkes, men nu
er det ikke et "hjemmesløjd" projekt, jeg vil i gang med.
Det kræver at jeg hiver bøgerne ned fra hylden for at friske mit
elektronikteori op igen, da det er forsvundet fra min hjerne (ikke at det
nåede at sætte sig særlig godt fat)

Det jeg søger er en fiks og færdig slaveblitz, som udløses af glimtet fra
mit cameras blitz (da der ikke er stik til blitz)
Det skal jo så også helst passe så nogenlunde til cameraet, så mine billeder
bliver belyst fornuftigt.

Mvh. Lars

Fra : Richard

Dato : 07-01-04 21:57

Lars wrote:

> [...]
> mit cameras blitz (da der ikke er stik til blitz)
> Det skal jo så også helst passe så nogenlunde til cameraet, så mine billeder

Erh, har du spurgt din fotoforhandler?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Lars

Dato : 08-01-04 07:15

Ja, helt uden evner er jeg jo heller ikke - han vil undersøge og vende
tilbage !!!!
Minolta er også spurgt - de siger nej, men tænker jo sikkert ikke i
"alternative" baner

Derfor mit spørgsmål her, hvor fantasien nok blomstrer lidt mere.

Mvh. Lars