OT: Lovgivning vedr. brug af webcam?
Fra : Belial

Dato : 02-01-04 12:20

Er der nogen der ved hvordan reglerne er vedr. brug af webcam? Jeg har en
kunde, som gerne vil have sat et par webcams op på et par forskellige
lokationer (en strand og en havn), men kunden mente at have hørt, at det nu
er forbudt at gøre dette. Jeg har ikke selv hørt at det skulle være forbudt.
For nyligt var der dog noget fremme om en ny EU lov om at eksempelvis
diskoteker ikke må tage billeder af deres gæster og lægge disse op på
nettet. Jeg ved ikke om dette også kan have noget med webcams at gøre?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-01-04 12:31

"Belial" <666_NOSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> diskoteker ikke må tage billeder af deres gæster og lægge disse op på
> nettet. Jeg ved ikke om dette også kan have noget med webcams at gøre?

Datatilsynet fører tilsyn med den slags, - du kan måske finde oplysninger på
www.datatilsynet.dk.
Ellers spørg i nyhedsgruppen news:dk.videnskab.jura

Jeg kan ikke lige i øjeblikket erindre den helt præcise retstilstand, men
generelt er videoovervågning ikke tilladt på offentligt område, og hertil
hører et webcam.
Hvis webcamsene (eller hvad de hedder i flertal...) er placeret så langt
væk, at man ikke kan identificere personer på billedet kan det muligvis lade
sig gøre alligevel, men spørg et af de to ovevnnævnte steder.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-04 12:38

Belial skrev:

>Er der nogen der ved hvordan reglerne er vedr. brug af webcam?

Der er lovgivning omkring overvågning. Kort fortalt så må private
overhovedet ikke overvåge offentlige områder.

Hvis man anbringer et webcam så højt at det er umuligt at
genkende biler og personer, så er det ikke overvågning i lovens
forstand.

>Jeg har en kunde, som gerne vil have sat et par webcams op på et par forskellige
>lokationer (en strand og en havn)

Det er næppe muligt at undgå persongenkendelse, og så er det
ulovligt.

>men kunden mente at have hørt, at det nu er forbudt at gøre dette.

Loven er ikke ny.

>For nyligt var der dog noget fremme om en ny EU lov om at eksempelvis
>diskoteker ikke må tage billeder af deres gæster og lægge disse op på
>nettet. Jeg ved ikke om dette også kan have noget med webcams at gøre?

Det har ikke noget med overvågning at gøre, men med at
offentliggøre billeder af folk. Følgende to paragraffer (i hvert
fald den sidste) i straffeloven er aktuelle i den sag. Hvilket
apparat der benyttes (kamera, video, webcam, papkassefotoapparat)
er ligegyldigt:

§ 264 a.   Den, som uberettiget fotograferer personer, der
   befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes
   med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det samme gælder
   den, der ved hjælp af kikkert eller andet apparat
   uberettiget iagttager sådanne personer.

§ 264 d.Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes
   den, der uberettiget videregiver meddelelser eller
   billeder vedrørende en andens private forhold eller i
   øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder,
   der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
   Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen
   eller billedet vedrører en afdød person.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-01-04 12:59

> [...]
> fald den sidste) i straffeloven er aktuelle i den sag. Hvilket
> apparat der benyttes (kamera, video, webcam, papkassefotoapparat)

Datatilsynet bryder sig nu heller ikke om det:

"Offentliggørelse på internet af billeder af genkendelige personer betragtes
som en elektronisk behandling af personoplysninger. Dette gælder uanset om
billedet er ledsaget af en tekst, der identificerer den pågældende.
Persondatalovens regler skal derfor være opfyldt, for at en sådan behandling
lovligt kan finde sted."

(http://www.datatilsynet.dk/vaerd_at_vide/index.html)

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-04 14:55

Per Christoffersen skrev:

>Datatilsynet bryder sig nu heller ikke om det:

Næ. Tak for den oplysning.

--
Bertel

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 02-01-04 19:09

"Belial" <666_NOSPAM@esenet.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>er forbudt at gøre dette. Jeg har ikke selv hørt at det skulle være forbudt.

Her er nogle links til artikler, der berører dette emne:

http://www.djh.dk/ejour/1102/20DetIdeelleSted.html
http://www.djh.dk/ejour/1102/20WebcamsOvervaagn.html
http://www.djh.dk/ejour/0103/21WebcamJuraen.html
http://www.djh.dk/ejour/0203/22KortNyt.html (øverste note)