Spejl mod spejl teorier..?
Fra : Peter L

Dato : 02-01-04 01:08

Mig og nogle kammerater sad og diskuterede hvad man ville se hvis man
stillede 2 spejle over for hinanden
og man kunne se igennem det ene bagfra.
Vi fandt ud af, at der ville/måtte være afstand mellem de 2 spejle... dette
mellemrum ville gøre at det ene spejl
ville virke mindre end det andet. Derfor ville de to spejle hinanden og man
vil kunne se spejlet blive mindre og mindre
ud i uendeligheden til det ikke kunne ses mere.

For at afstanden ikke skulle være et problem, så diskuterede vi om hvad man
ville se hvis man lukkede spejlene sammen
til en kugle. Her er problemet at der ikke ville komme lys ind og rummet
ville derfor bare være sort.

Hvad ville der ske hvis man åbnede kuglen og lod en lys-stråle ind og
derefter lukkede hurtigt..?
Hvad ville man kunne se, hvis man kunne se ind?

Nogen der har noget interessant eller noget de spekulerer på, som minder om
dette at fortælle?

Mvh
Peter Lind
/Studerende

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-04 10:27

Peter L skrev:

>Mig og nogle kammerater sad og diskuterede hvad man ville se hvis man
>stillede 2 spejle over for hinanden
>og man kunne se igennem det ene bagfra.

Prøv at tage to spejle og hold op over for hinanden og se hen
over det ene med næsen helt nede til kanten. Så kan du få
fænomenet at se ved at vippe med spejlene.

Hvis man kikkede ind gennem et gennemsigtigt spejl, ville det
være sværere at se fænomenet fordi noget af lyset så ikke blev
spejlet.

>Hvad ville der ske hvis man åbnede kuglen og lod en lys-stråle ind og
>derefter lukkede hurtigt..?

Uden enrgitab ville lyset fare rundt uendeligt længe, men da
strålen vil afgive enrgi hver gang den rammer luftmolekyler eller
et spejl, vil den til sidst forsvinde og energien blive optaget
som varme.

>Hvad ville man kunne se, hvis man kunne se ind?

Hvis man kunne se ind, ville lyset kunne komme ud, og så vil det
ret hurtigt blive totalt mørkt.

--
Bertel

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 02-01-04 17:15

Peter L wrote:
> Nogen der har noget interessant eller noget de spekulerer på,
> som minder om dette at fortælle?

Check Povray der er et suverænt godt raytracing program
(www.povray.org). Der kan du simulerer en vilkårlig kombination
af flade og kugleformede spejlende flader m.m.m.m.
(med meget meget merer) og se hvordan det ser ud.

N.b. povray tracer kun et vist antal reflektioner dybt hvis strålen
ikke terminerer på et ikke-reflektererende objekt. Resultatet er en
sort pixel. Der findes en variabel med navn max_tracedepth eller
lign. der kan bruges til at ændre dybden.

(Jeg havde bøvl med dette da jeg ville trace 250000
halvgennemsigtige kugle i en kasse.)

--
mvh. Carsten