Hvilke planeter har vi besøgt?
Fra : Peter L

Dato : 01-01-04 18:56

Hvilke planeter har vi sendt "elektronisk-udstyr" til?

Fra : Pongo

Dato : 01-01-04 19:52

Peter L wrote:
> Hvilke planeter har vi sendt "elektronisk-udstyr" til?

Hvis vi taler om at lande på andre planeter er det vel kun Mars og Venus
vi har landsat sonder på. Taler vi derimod om nære forbi flyvninger,har
vi været tæt forbi alle planeter på nær Pluto.
/Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-01-04 20:05

Pongo skrev:

>Hvis vi taler om at lande på andre planeter er det vel kun Mars og Venus
>vi har landsat sonder på. Taler vi derimod om nære forbi flyvninger,har
>vi været tæt forbi alle planeter på nær Pluto.

Jeg ved det ikke sikkert, men har man ikke også 'landet' sonder
på Merkur?

På Merkur og Venus må man vist sige 'lande' for med temperaturer
over 300 grader er det vist et spørgsmål om i hvilken tilstand
den lander.

Voyager <etellerandetnummer> fløj forbi og fotograferede alle
planeterne undtagen Neptun.

--
Bertel

Fra : ML-78

Dato : 01-01-04 20:19

> Voyager <etellerandetnummer> fløj forbi og fotograferede alle
> planeterne undtagen Neptun.

De to Voyager-rumsonder fløj forbi og fotograferede Jupiter, Saturn, Uranus og
Neptun.

ML-78

Fra : Pongo

Dato : 01-01-04 20:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> den lander.
>
> Voyager <etellerandetnummer> fløj forbi og fotograferede alle

Jeg fandt en liste med de vigtigste missioner her.
http://seds.lpl.arizona.edu/nineplanets/nineplanets/spacecraft.html
Den er ganske vist ikke komplet, men jeg kan ikke lige se at der har
været forsøgt landing på Merkur.

De lykkedes faktisk russerne at holde liv i en sonde på Venus' overflade
i hele 53 minutter, da de i 1975 landede Venera 9. De fik også et enkelt
billede tilbage
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/image/planetary/venus/venera9-10.jpg

/Klaus

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-01-04 01:29

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> På Merkur og Venus må man vist sige 'lande' for med temperaturer
> over 300 grader er det vist et spørgsmål om i hvilken tilstand
> den lander.

"Vi" har også droppet en sonde dybt ind i Jupiter. Men der er der jo
heller ikke særlig meget landeri.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-01-04 02:09

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Jeg ved det ikke sikkert, men har man ikke også 'landet' sonder
> på Merkur?

Det er vist rigtigt.

> På Merkur og Venus må man vist sige 'lande' for med temperaturer
> over 300 grader er det vist et spørgsmål om i hvilken tilstand
> den lander.

Dem på Venus var vist designede til at klare de skrappe vejrforhold -
men alligevel holdt de vist ikke forfærdelig længe.

Der blev for nogle år siden sendt en sonde ned i Jupiters
atmosfære. Der kan man selvfølgelig ikke rigtig snakke om at lande, da
den jo ingen overflade har...

> Voyager <etellerandetnummer> fløj forbi og fotograferede alle
> planeterne undtagen Neptun.

Jeg mener at Voager 1 besøgte Jupiter, Saturn og Uranus; senere
besøgte Voager 2 desuden Neptun. Dermed er Pluto velsagtens den eneste
planet i solsystemet, vi ikke har besøgt...

/Rasmus

Tell them we are not Gods but SysAdmins,
which is the next best thing.

Fra : N. Foldager

Dato : 02-01-04 13:26

Peter L:

>Hvilke planeter har vi sendt "elektronisk-udstyr" til?

Hvis vi medregner forbiflyvninger med tilbagesendelse af
videnskabelige data, har vi besøgt dem alle, undtagen Pluto.
Hertil 3 asteroider og nogle kometer.

Hvis vi kun medregner bane rundt om det pågældende legeme, har vi
besøgt Venus, Mars, Jupiter og asteroiden Eros.

Hvis vi kun medregner landinger har vi besøgt Venus, Mars, Jupiter og
Eros. Jupiters natur gør, at sonden destrueres under passagen ned i
planeten. Der er udført bløde landinger med fortsat datatransmission
fra overfladen af Venus, Mars og Eros.

Der er foretaget meget detaljerede studier fra bane om Jupiter af
dennes måner Io, Europa, Callisto, Ganymed og Amalthea.

Fra Marsbane er fotograferet dennes måner, Phobos og Deimos.

Under forbiflyvninger har man især studier af Saturnmånen Titan og
Uranusmånen Miranda.

Vores egen Måne har fået besøg af flere ubemandede sonder og rovere,
12 mennesker, og siden er den undersøgt gennem flere år af sonder i
Månebane.

Fire sonder har forladt Solsystemet efter forbiflyvning af flere
planeter: Pioneer 10 og 11 samt Voyager 1 og 2.

En del sonder har ligget i kredsløb om og studeret Solen.
Specielt SOHO, som fortsat er aktiv, Ulysses, der som den første har
overfløjet Solens poler og Cluster, som består af 4 samarbejdende
sonder til samtidig måling af magnetforhold og solvind i flere
punkter.

Venlig hilsen

Niels Foldager