Tests af Bilers evne til at slæbe en Campi~
Fra : Kim Hansen

Dato : 01-01-04 16:31

Hej ! (igen)

Vi har i familien snakket lidt om at skulle prøve en campingferie for at se
om det er noget for os, og så tænkte jeg lidt på om der ikke findes en
hjemmeside hvor man kan se noget om de forskellige bilers evner som
"trækdyr" til forskellige campingvogne ? For jeg mener at bare fordi en bil
må trække en trailer på f.eks. 1300 kg. er der jo ingen der siger at bilen
faktisk gør det ret godt, og så vil det jo være lidt rart at vide hvor tung
en campingvogn man skal gå efter for at få noget der "spiller" sammen.

Mvh. Kim

Fra : Kim Olsen

Dato : 01-01-04 16:35

Hej Kim

Du har helt ret. Et samspil mellem motorstørrelse, bilens vægt, trækkraft og
gearing kan sagtens betyde at to forholds ens biler ikke begge er lige
velegnede.

Jeg vil foreslå, at du kikker på de biltests, som DCU og ikke mindst FDM
laver. Der focuseres også på dette.

Og så ville jeg nok "kaste" oplysninger i denne nyhedsgruppe om den bil du
tænker på at købe.
Så skal der nok være nogle der kender til det.

God jagt.'
Kim Olsen

Fra : Kim Hansen

Dato : 01-01-04 16:47

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tænker på at købe.
> Så skal der nok være nogle der kender til det.

Jeg har en Mazda6 2.0 Touring St.car, men om den egner sig som "trækdyr" til
en Campingvogn aner jeg ikke.

Kim

Fra : Per H

Dato : 01-01-04 17:28

On
>Jeg har en Mazda6 2.0 Touring St.car, men om den egner sig som "trækdyr" til
>en Campingvogn aner jeg ikke.

jeg har en Mazda 626 2.0 og trækket en wilk 500 med total 1200 kg.

Men om dener egnet, ved jeg heller ikke.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Carsten Stage

Dato : 01-01-04 17:36

Per H wrote:

> jeg har en Mazda 626 2.0 og trækket en wilk 500 med total 1200 kg.
>
> Men om dener egnet, ved jeg heller ikke.

Det burde være en trækker. 2-liters motoren har en størrelse der antyder
stor trækkraft ved lave omdrejninger samt heste nok ved almindelig
marchhastighed. Mit eneste umiddelbare forbehold er det relativt store
udhæng over bagakslen, men det behøver ikke at være et problem, blot stiller
det større krav om korrekt balance og pakning af påhænget.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : T. Hartung

Dato : 01-01-04 17:35

"Kim Hansen" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har en Mazda6 2.0 Touring St.car, men om den egner sig som "trækdyr"
til
> en Campingvogn aner jeg ikke.

Den ville jeg ikke være betænkelig og trække CV med!! Den skal nok klare
skærene ingen problemer der. Moderne biler er idag meget stærke og en 2,0'er
skal nok rive den CV den lovligt må trække over Brenner - så kør bare ))

Godt nytår !!

--
mvh.

T. Hartung ** Nu også med GPS **
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Sten bo

Dato : 02-01-04 09:26

T. Hartung wrote:
> [...]
> klare skærene ingen problemer der. Moderne biler er idag meget stærke
> og en 2,0'er skal nok rive den CV den lovligt må trække over Brenner

Og godt nytår fra sten bo

Dersom man oplever egen kombination utryg er det måske en meget god ide at
skifte til lidt hårdere dæmpere og fjedre. Mange værksteder har nu en i
gulvet - rulle
testmaskine med tilhørende computer og kan tjekke hele undervognen på ganske
kort tid.
Skal man handle er det måske noget der kan indgå i handlen. Sig den skal
trække dit max f.eks 12-1300 kg De er gerne lidt bløde i knæene hvis man
er seriøst intereseret. og bilen alligevel skal ha den store tur inden
salget.

De fleste mekanikkere er nogle værre knægte og ved udmærker hvad der skal
til for at få bilen bilen til at køre ordentligt. - Dem der tester behøver
selvfølgelig ikke at være dem der sælger eller skal lave arbejdet på vognen

Ring rundt og forhør dig om de har rette udstyr.

Min mekanikker fandt et sted hvor han ku få et sports sæt, 4 stk. Monroe
dæmpere og hårde fjedre for 2600.

Vi kører CC Venezia og vores vintercamping begynder i morgen -

Ålefjeldet/Vaset/Fagernes - minus 21 og de lover sne igen i morgen.

Nej - vi skal selvfølgelig i Hytte Der siger admiralen stop - selv om vi
kan
lægge OBH s El varme tæpper i sengene og strømmen er billig i Norge.
Pejsen er svær at undvære.

Alle ønskes en rigtig hyggelig vinter.

Og glem så al det negative - "Propperne" i ørene virker perfekt. Man kan
også tilføje enkeltord i sien til indholdet.. Prøv at
skrive; filtrere, i hjælp - index.

omendskønt... men altså, man _kan_

Solen skinner og dagene længes.
--
Godt nytår til alle.
sten bo

Savner du en færge?
Kik på http://www.dfhs.dk/

Fra : KOSU

Dato : 02-01-04 22:11

Jeg skriver blot for at give lidt af mine erfaringer videre. Jeg har kørt
med cv i nogle år, trukket af en Lada Samara 1300. Som alle nok ved er der
ikke for mange HK i en sådanne bil, så hvis man kan leve med at skulle geare
ned op ad bakke kan det sagtens lade sig gøre. Jeg syntes dog at der skal et
større tryk på bagakslen en de fleste forskriver, jeg syntes at det
reducerer vognens tendens til at danse når det blæser.
Mvh Flemming

Fra : Kim Olsen

Dato : 03-01-04 11:02

Jeg har kørt
> [...]
> større tryk på bagakslen en de fleste forskriver, jeg syntes at det
> reducerer vognens tendens til at danse når det blæser.

Ja vi har også kørt i fire år med en Lada Samara 1300 62 HK (islandske) og
en Sprite Musketeer.
Det gik overraskende godt, og hvis bare man kørte efter forholdene og brugte
gearne lidt, var der faktisk ikke problemer.
En enkelt 14% stigning i tjekkiet gav dog lidt sved på panden da bilen
begyndte at tabe fart i første gear. Men vi nåede også op der.
Forøvrigt var Lada'en den mest økonomiske campingtrækker jeg nogensinde har
haft 11 km /l med campingvogn.
Det kan min nuværende Citroen Xantia altså ikke klare..

Mine forældre havde iøvrigt engang en Audi 100 Diesel, der ellers var en
tung bil med en 2 liters motor. Men den kunne ikke "slæbe dynen af en død
mand" og var håbløs som campingtrækker.

Men der viser jo også at det er et samspil af flere ting der gør om bilen er
egnet.

Hilsen

Kim Olsen