Jordens poler vender?
Fra : Peter L

Dato : 01-01-04 15:26

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/3359555.stm

- Kan den manglende beskyttende magnetiske skjold være
årsag til global opvarmning? da der kan komme flere stråler ind?

- Forsvinder skjoldet helt når polerne engang vender (midlertidigt)? og vil
alting uddø pga. strålingen?

Tak på forhånd.

Mvh
Peter Lind
/Studerende

Fra : Anders Köhler

Dato : 01-01-04 22:39

"Peter L" <peter.l@mail.dk> skrev i en meddelelse
> http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/3359555.stm

klip

> - Forsvinder skjoldet helt når polerne engang vender (midlertidigt)? og
vil
> alting uddø pga. strålingen?

Det kan jeg næppe tro da polerne jo har vendt mange gange tidligere i
jordens historie, hvilket blandt andet kan iagtes på de magnetiske dele af
bjergarterne der dannes ved spredningszonen i Atlanterhavet.

Mvh
Anders

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-01-04 10:50

Anders Köhler wrote:
> [...]
> jordens historie, hvilket blandt andet kan iagtes på de magnetiske
> dele af bjergarterne der dannes ved spredningszonen i Atlanterhavet.

Hvordan kan man måle/fastslå at polerne har 'vendt'?
Er det strålingsmængden der stiger fordi jorden mister sit 'magnetiske
skjold', eller hvad?

Hvor ofte, og med hvilke intervaller, er det foregået?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-01-04 11:14

Carsten Finn Rasmussen skrev:
> Hvordan kan man måle/fastslå at polerne har 'vendt'?
> Er det strålingsmængden der stiger fordi jorden mister
> sit 'magnetiske skjold', eller hvad?
> Hvor ofte, og med hvilke intervaller, er det foregået?

Her er et link, hvor du kan læse en del om polvending.
(Det er dette fænomen Ørsted-satellitten bla. har målt på).
http://www.rummet.dk/3370029

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-01-04 13:06

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Her er et link, hvor du kan læse en del om polvending.
> (Det er dette fænomen Ørsted-satellitten bla. har målt på).
> http://www.rummet.dk/3370029

Mange tak.
En forklaring der passer mit videnskabelige niveau udmærket :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Anders Köhler

Dato : 02-01-04 11:25

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan man måle/fastslå at polerne har 'vendt'?

Nu er jeg ikke geolog, men jeg mener at man fastslår det ved at se hvilken
vej plus/minus polerne på magnetitkornene i bjergarten vender i forhold til
den orientering bjergarten har haft under sin løbende dannelse og vandring
mod havbundsoverfladen.

> Hvor ofte, og med hvilke intervaller, er det foregået?

Hvor tit polerne skifter plads husker jeg ikke, men det skete senest for
lidt mere end 700 000 år siden. Det er forskere der mener at det er ved at
ske igen "snart", det sker dog gradvist (i løbet af flere tusinde år) men
kan godt allerede i min levetid nå at få en betydning for klimaet i Danmark
hvis den magnetiske nordpol eksempelvis allerede om 50 år befinder sig et
sted i Sibirien, Canada eller Grønland.

Så kan det være at julemanden komemr til at bo både på Grønland og Nordpolen

Mvh
Anders