Et spørgsmål om Coca Cola og is...!
Fra : Lars Poulsen

Dato : 01-01-04 13:59

Jeg håber dette er det rigtige sted at spørge!

Nytårsaften besøgte vi nogle venner, og ude på deres terasse stod en kasse
sodavand (Coca Cola). Det var jo som bekendt frostvejr, så cola'erne blev
rigtig kolde.

På et tidspunkt tog vi nogle stykker ind. De var dejligt kolde, og ikke
frosne.
I det øjeblik vi tog kapslerne af, begyndte de at fryse fra toppen og ned.
De nåede næsten at blive bundfrosne inden de tøede op igen.

Hvad er det der sker?

Jeg har ikke en brik forstand på kemi og fysik, men der er sikkert en helt
naturlig forklaring.

Med venlig hilsen

Lars Poulsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-01-04 15:06

Lars Poulsen <lars@skabelsen.dk> skrev:

> Jeg håber dette er det rigtige sted at spørge!

Det er det da.

> [...]
> I det øjeblik vi tog kapslerne af, begyndte de at fryse fra toppen
> og ned. De nåede næsten at blive bundfrosne inden de tøede op

De har nok været underafkølede Du kan sammenligne det med isslag, hvor
det regner i frostvejr, hvor vandet fryser til is i det øjeblik vandet
rammer en overflade.

Der er en kort forklaring på
http://www.natnet.dk/leksikon/ordbog/u/underafkoeling/

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 01-01-04 15:34

Lars Poulsen wrote:
> [...]
> I det øjeblik vi tog kapslerne af, begyndte de at fryse fra toppen og ned.
> De nåede næsten at blive bundfrosne inden de tøede op igen.

De var sandsynligvis underafkølede. Det betyder at temperaturen var nået
under frysepunktet for væsken (cola) uden at den havde dannet
iskrystaller. Muligheden for at underafkøle en væske er afhængig af dens
sammensætning. Hvis man påvirrker en underafkølet vædske, vil den kunne
danne iskrystaller meget hurtigt. Det kan f. eks. være en ændring i
temperaturen eller en eller anden form for fysisk påvirkning.

Iøvrigt et fænomen som jeg meget gerne ville se!

I USA har de nogle steder is-storme hvor det regner med en masse
underafkølet vand, som omgående fryser til is når det rammer noget. Der
er en god film hvor man ser resultatet af det fænomen. Den hedder "The
Ice Storm", men handler faktisk om noget helt andet.

Her er en lille nyhed om en rigtig is-storm, hvis det har interesse:

http://www.canoe.ca/CNEWSIceStorm/home.html

Mvh. Michael.

Fra : LR

Dato : 01-01-04 15:44

> [...]
> temperaturen eller en eller anden form for fysisk påvirkning.
>
> Iøvrigt et fænomen som jeg meget gerne ville se!

Ind til da kan du overophede noget vand i en microovn.

Rens et nyt glas meget omhyggeligt og hæld 1 cm. vand i. Efter noget tid i
microovnen eksploderer det.

Der er ikke bare tale om damplommer, stødkogning, mv. Vandet bliver faktisk
over 100 grader varmt.

Mvh,

Lasse

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-01-04 16:24

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> wrote:
> [...]
> danne iskrystaller meget hurtigt. Det kan f. eks. være en ændring i
> temperaturen eller en eller anden form for fysisk påvirkning.

I dette eksempel må det vel hænge sammen med, at partialtrykket af CO2
over/væsken falder - ellers ville frysningen vel ske, når man bevægede
flasken(?)

> Iøvrigt et fænomen som jeg meget gerne ville se!
>
> I USA har de nogle steder is-storme hvor det regner med en masse
> underafkølet vand, som omgående fryser til is når det rammer noget.

Det har vi vel osse i DK (= isslag) - men det kan utvivlsomt blive mere
voldsomt under varmere himmelstrøg.

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 16:35

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> wrote in message

> Iøvrigt et fænomen som jeg meget gerne ville se!

Stil en sodavand i fryseren i en 1 time, tag den ud og åben den så. Om en 1
time er nok, kan jeg ikke huske - det er lang tid siden, jeg har lavet
forsøget sidst.

Det må selvfølgelig heller ikke være FOR lang tid, for så er den frosset
inden du tager flasken ud. Evt. er flasken også gået i stykker.

Hilsen
Uffe

Fra : Emil

Dato : 01-01-04 16:50

Michael Zedeler skrev:

> [...]
>temperaturen eller en eller anden form for fysisk påvirkning.
>
>Iøvrigt et fænomen som jeg meget gerne ville se!

Min far lavede stuntet ved afkøle en (tror jeg) mættet opløsning
af glaurbærsalt og vand i flaske med bred åbning.

Efter afkøling blev væsken hældt plaskende i en dyb tallerken,
hvor det straks fik konsistens som vandholdigt sne.

m.v.h. Emil

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-04 17:04

"Lars Poulsen" <lars@skabelsen.dk> wrote in message

> Jeg håber dette er det rigtige sted at spørge!

jeg spurgte om det samme sidste år:

se tråden her:
http://groups.google.com/groups?dq=&hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3e122c5a%240%2447403%24edfadb0f%40dtext01.news.tele.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dg:thl2179321858d%26dq%3D%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26selm%3D3e122c5a%25240%252447403%2524edfadb0f%2540dtext01.news.tele.dk

http://shor.ter.dk/654684011

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 01-01-04 17:53

Lars Poulsen <lars@skabelsen.dk> writes:

> [...]
> ikke frosne. I det øjeblik vi tog kapslerne af, begyndte de at
> fryse fra toppen og ned. De nåede næsten at blive bundfrosne inden

Det koster energi at danne en bobbel i en cola. Det betyder at når der
dannes en bobbel, så mister colaen varmeenergi. Med andre ord bliver
en cola koldere af at boble.

Det er let at teste denne effekt. Tag en flaske cola ned fra
hylden. Åben flasken og hæld colaen op i en glas. Vent et stykke tid
og mål colaens temperatur i glasset. Nu vil du opdage at colaen i
glasset er koldere en den omgivende luft.

Hvis du starter med en cola der er tæt på frysepunktet, så kan
boblerne få colaen til at fryse.

Niels

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Michael Zedeler

Dato : 01-01-04 21:21

Niels L. Ellegaard wrote:

> [...]
> og mål colaens temperatur i glasset. Nu vil du opdage at colaen i
> glasset er koldere en den omgivende luft.

Men vel at mærke en cola som har stået på hylden tilstrækkeligt længe
til at den har rumtemperatur...

> Hvis du starter med en cola der er tæt på frysepunktet, så kan
> boblerne få colaen til at fryse.

Så holder min snak om underafkøling ikke - fænomenet er noget som
optræder hvis vædsken er tæt på, men lige over frysepunktet. Det bør
være nemt at afprøve.

Det er jo det vi blandt andet diskuterede i vores projekt om termodynamik.

Suk. Jeg er blevet gammel.

Mvh. Michael.

Fra : Lars Poulsen

Dato : 01-01-04 18:00

On Thu, 1 Jan 2004 13:59:02 +0100, Lars Poulsen wrote:

1000 tak for de gode svar!!

Jeg har faktisk et tillægsspørgsmål.
Jeg har netop talt med de venner vi besøgte, og fik at vide at de
efterfølgende havde opdaget at samtlige sodavand var frosne i flaskerne,
med undtagelse af Cola'erne, der jo altså først begyndte at fryse til is i
det øjeblik kapslen blev vippet af.

Er der mon 'kølervæske' i Coca Cola siden de ikke fryser, mens 'nabovanden'
i kassen, f.eks. en Fanta, fryser til is?

Mvh

Lars