Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
def. batteriklap på nikon 990
Fra : Jens Holm

Dato : 01-01-04 11:01

hej
Er ejer af en coolpix 990, som ret beset er en fed maskine. Desværre
knækkede to af de små tappe som låsepalerne på batteriklappen går ind under.
Gaffatape kan ikke holde lågen på plads fordi batterierne presser udad.
Irriterende. Kender nogen mon et fif? Der skulle gerne være mange gode
billeder i den endnu.
godt nytår.
Jens Holm

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-01-04 11:39

"Jens Holm" <hodi@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3ff3efe7$0$29358$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
[...]

Hej Jens
Mit coolpix 950 er blevet repareret 3 gange på garantien for den samme "svaghed". Et eller andet sted har jeg stadig min
"nødløsning" liggende, men med ord lyder den: Spænd et stykke 20x3 mm fladstål med et 6 mm hul til en skrue der skrues i gevindet
til stativ (M6), fast under kameraet, så det trykker helt yderst på batteridækslet. Pas på du ikke skruer i bund i gevindet og
ødelægger kamerahuset.
Det er lidt besværligt, fordi det skal fjernes ved cf-kortskift, men det virker.
Hvis jeg finder stumpen i løbet af dagen skal jeg gerne lægge et billede frem til demonstration.
Hilsen Knud

Fra : Børge Larsen

Dato : 01-01-04 18:01

"Knud Bonke" <bonkeREMOWE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
virker.
> Hvis jeg finder stumpen i løbet af dagen skal jeg gerne lægge et billede

Brug endelig ikke M6 gevind, så er det hele da først ødelagt. Stativgevind
er normalt altid 1/4" W (i sjældne tilfælde 3/8"W), altså et noget grovere
gevind end M6.

Hilsen Børge

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 01-01-04 21:25

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er normalt altid 1/4" W (i sjældne tilfælde 3/8"W), altså et noget grovere

Nemlig - altså ind til din (forhåbentligt) venlige foto-mand og kigge i hans
rodekasser - der er tit f.eks. gamle greb til ekstern blitz o.l., der har
liiige netop den skrue, du skal bruge. Og så får du endde en fin skrue med
"håndtag", så du ikke skal bruge værktøj hver gang du skifter batterier
Og jeg kan forstå at jeg skal passe godt på min Nikon 850 - hvis batterilåg
altid har gabt lidt når der er baterier i !

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-01-04 22:18

Lad mig lige forsvare mig mht. M6 / 1/4" gevind. Det er korrekt at det er 1/4" gevind der skal bruges, men hvis man som jeg har
vist på billederne, skruer bolten "i bund" med fingrene, og så spænder holderen til med fløjmøtrikken, risikerer man netop ikke at
ødelægge kamerahuset, og 1/4" gevind bliver ikke ødelagt af 2-3 "rynker" 6mm. (Modsat vej går det imidlertid IKKE, 1/4" skrue i 6mm
hul). Jeg har siddet og leget med stativskruer, og har ikke problemer med at bruge det rigtige 1/4" gevind, og holderen har været i
brug rigtigt mange gange. Den slags uheld sker jo altid når man er i gang langt væk fra hjemmet, ik'?
Forøvrigt bilder jeg mig ind at Nikons sidste reparation indebar at man satte helt ny indmad og dæksel i kameraet. Noget kraftigere
og måske 4 i stedet for 3, men det er et postulat, og jeg vil gerne have kommentarer, se:
http://www.wedebo.dk/fotoalbum_demo_2/Udstyr_og_demo/03_fotoside.htm
Hilsen Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-01-04 22:54

"Knud Bonke" <bonkeREMOWE@privat.dk> skrev :

Hej Knud!

Du giver nogle rigtige gode svar, men kunne man ikke formå dig
til at skrive nogle kortere linjer?

Det er lettere at læse linjer på 70 - 75 tegn.

Samtidig sker der det at når det er lange linjer så bliver
citeret tekst knækket, hvilket gør det mere besværligt at læse
svar på dine indlæg.

Tak.

--
Knud

Fra : Knud Bonke

Dato : 02-01-04 00:00

........ men kunne man ikke formå dig
: til at skrive nogle kortere linjer?

Noteret og taget til efterretning. Jeg
var egentlig ikke klar over det forholdt sig
således, men troede teksten blev brudt
automatisk (som i HTML) alt efter vinduets
størrelse/bredde
Hilsen Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-01-04 00:26

> [...]

>var egentlig ikke klar over det forholdt sig
>således, men troede teksten blev brudt
>automatisk (som i HTML) alt efter vinduets

Det gør det på en måde også, hvis man gør newsreadrens vindue
mindre, men så vil vinduet ofte blive for lille til at se
værktøjslinjerne.

Men det mest irriterende er at ved citering, så står det citerede
hulter til buller.

Eks. fra et svar på et af dine indlæg:

Tak fordi, du har ændret linjelængden.
--
Knud

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-01-04 13:02

Nu har jeg fundet nogle stumper og taget et billede, det letter forståelsen:
http://www.wedebo.dk/fotoalbum_demo_2/Udstyr_og_demo/01_fotoside.htm
Godt Nytår. Knud

Fra : \(2791\) Peder

Dato : 01-01-04 17:24

http://www.photoprojects.net/doorlatch.jpg

Fra : Jens Holm

Dato : 01-01-04 17:56

Tak for de gode råd!
Er egtl. lidt flov over at jeg ikke selv regnede ud at benytte
stativgevindet. Jeg spekulerede kun i lim og forstærkninger, men den anden
løsning er jo skudsikker.

Og så synes jeg i øvrigt at det er PINLIGT at lige netop Nikon præsenterer
en mekanisk svag løsning i et produkt i denne prisklasse. Der er langt til
Nikon FM.
Eller til min gamle bulede Contax 139Q, som har fået tæsk i 18-20 år , og
som stadig hænger sammen og virker upåklageligt
mvh
Jens Holm