Forsvundne æble-undermenuer!?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-01-04 12:23

Hej - godt nytår til jer alle!

Min bedagede Performa 6200 har valgt at markere årsskiftet med at droppe
undermenuerne til æble-menuen!
Iht. Apple-memuvalg kontrolpanelet er de ellers valgt 'Til' - men det
ignorerer 'puteren aldeles. Genstart har heller ikke hjulpet.

Nu er det selvfølgelig ikke verdens største katastrofe, men lidt
småirriterende - og 'mystisk' - er det da trods alt.

Så er der andet, der kan forsøges?

Jeg kører MacOS 8.1

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-01-04 14:19

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
> Nu er det selvfølgelig ikke verdens største katastrofe, men lidt
> småirriterende - og 'mystisk' - er det da trods alt.

Prøv at smide "Apple-menuvalg-indstillinger" ud - den ligger i mappen
"indstillinger" i "Systemmappe" (vent evt. med at tømme papirkurven) og
genstart.
Den burde danne en ny, frisk "Apple-menuvalg-indstillinger" - måske kan
det gøre det.

v.h
Martin

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-01-04 15:12

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:
> [...]
> genstart.
> Den burde danne en ny, frisk "Apple-menuvalg-indstillinger" - måske kan

Ja, det kunne det: Undermenuerne er på plads igen! :)

Tak for tippet - også til Erik Richard, jeg kigger på OtherMenu, når jeg
får bedre tid.

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-01-04 14:38

Hej Hans

Hans Henrik Hansen wrote:
> Hej - godt nytår til jer alle!

I lige måde!

> Min bedagede Performa 6200 har valgt at markere årsskiftet med at droppe
> undermenuerne til æble-menuen!

En af de 'sygdomme', som Apple _aldrig_ har gidet 'helbrede'..... Den
har jo været der lige fra System 7.0's dage.. - Apple er gang på gang
blevet fjort opmærksom på fejlen i 'Apple Menu-valg', - men de har
konsekvent ignoreret den... Jeg har af samme grund valgt helt at fjerne
AM fra mine systemer - med undt. af den på min gl. PB 165, hvor det
sjovt nok virker fint med 7.1.3...

> Iht. Apple-memuvalg kontrolpanelet er de ellers valgt 'Til' - men det
> ignorerer 'puteren aldeles. Genstart har heller ikke hjulpet.

Sæt den til 'Fra', genstart, - åbn mappen 'Indstillinger' og slet
indstillingsfilen til AM, - genstart nok en gang og genopbyg
skrivebordet med COM+ALT holdt nede under starten., så 'plejer' de at
komme igen...

> Nu er det selvfølgelig ikke verdens største katastrofe, men lidt
> småirriterende - og 'mystisk' - er det da trods alt.

Jeg synes, det er mere mystisk, at Apple har ignereret de flere tusind
henvendelser, de har fået omkring netop AM (og CloseView). - Apple har
endda indrømmet fejlene... - Det er de to eneste kontrolpaneler til de
gamle systemer, de overhovedet ikke har gjort neget ved de fejl, de er
'født' med... - AM's undermenuer - 'Seneste dokumenter' - 'Seneste
programmer' osv... forsvinder, og CloseView låser maskinen, h mn glemmer
at slå den fra ved nedlukning... ...Nå jo, de har da tilføjet noget
PPC kode til begge (OS 9.1) og tilføjet en 'size' resource, men det
hjælper jo ikke, når det er en skjult værdi, der kun kan ændres, hvis
man er fortrolig med brugen af en resourcemamager som ResEdit...

> Så er der andet, der kan forsøges?
> Jeg kører MacOS 8.1

Tja, ikke udover det, jeg allerede har foreslået først med at fjerne
indst.filen. .. Men hvis det er for at få funktionen i 'Vis seneste', så
kan du prøve med James W. Walkers 'OtherMenu 2.05'. Det er et fantastisk
værktøj, der, - selvom den ikke er videreudviklet i flere år nu, -
fungerer 100% fra og med System 7.1.0 til og med Mac OS 9.2.2 - vel at
mærke _uden_ fejl!! - Kombiner den med Finderpop 1.92 til at bevare de
hierakiske menuer samt genvejsmenuerne, så er du godt kørende. ...Nå jo,
- så kan du også lade være med at bruge 'Be Hierachic', - bruger du den,
så er det først, der går ged i det.... I Finderpop går du til fanebladet
'horo afkrydser nederste felt 'Use Finderpop hierachical Apple Menu'....
Du får ikke 'Seneste Dokumenter', 'Seneste Programmer' og 'Seneste
Mapper' i æblemenuen tilvest. Det får du til gengæld i OM menuen til
højre i arkivlinien.

Othermenu 2.0.5:
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/8025/OtherMenu-2.0.5.sit.bin>
Finderpop 1.92: