Rhodesian Ridgeback
Fra : Pwh

Dato : 31-12-03 17:41

Er der nogen der kan øse af deres erfaringer/viden om en Rhodesian Ridgeback.

/Jens (der prøver at finde ud af hvilken makkerinde Tyson skal have)

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 01-01-04 17:24

Hej Jens,

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3ff2fc13$0$27467$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>...øse af deres erfaringer/viden om en Rhodesian Ridgeback.

Jeg tror måske det ville være lettere hvis du skrev lidt om hvilke
forestillinger du har om racen, og hvad det er du netop kan lide ved
en RR. Jeg har hørt meget forskelligt om racen. Nogle RR er
fuldstændig som det står i racebeskrivelsen, og har virkelig et mod af
en anden verden. Til gengæld har jeg mødt andre som virker meget sky
og forsigtige... Der vil jo altid være individuelle forskelle, og det
vil være sådan indenfor de fleste racer, at nogle linier er anderledes
end andre, og det kan i nogle tilfælde være ret store forskelle der er
på linierne.
Jeg tror ikke det er den nemmeste hund at træne.
Håber du forstår hvad jeg mener...det er jo "dagen efter" så helt klar
i hovedet er man nok ikke

> /Jens (der prøver at finde ud af hvilken makkerinde Tyson skal have)

Jamen hvad med at finde en mange til Tyson? Ham er du da ganske
tilfreds med så vidt jeg husker?

Mvh.

Mette

Fra : Pwh

Dato : 01-01-04 18:57

Mette N. S?rensen wrote:
> [...]
>
> Jeg tror måske det ville være lettere hvis du skrev lidt om hvilke
> forestillinger du har om racen, og hvad det er du netop kan lide ved

Jeg har faktisk ikke rigtigt nogen forestillinger om racen, det var derfor at
jeg søgte lidt info her i gruppen.

> Jamen hvad med at finde en mange til Tyson? Ham er du da ganske
> tilfreds med så vidt jeg husker?

Jeg kunne godt tænke mig at prøve en anden type hund næste gang,
det er da lidt kedeligt bare at få sig en mage til ;)
Efter at jeg har opdraget Tyson som er min første hund føler jeg mig også
lidt bedre rustet til at få en hund der måske er lidt mere krævende i sin opdragelse.

/Jens

Fra : KennelKipler

Dato : 01-01-04 23:01

"Pwh" skrev d. 31-12-03 17:41 dette indlæg :

Hej Jens,
En af mine tøsers bedste legekammerater er en ridgeback en ældre herre
på 10 år.
Nu er han lydig, forholdsvis.
Ejeren er tidligere vagtmand, og blev faktisk skuffet over hunden med
tiden. Tro nu endelig ikke at han ikke er glad for ham, men han havde
forventet sig noget andet.
Han troede der var mere vagt i den, men hunden tror bestemt at far selv
kan klare ærterne.
Nu kender jeg kun denne ene hund af den race, men ejeren har da fortalt
lidt.

Han kalder den en gravhund i forklædning.
Svær at træne ifht. schæfere.
Stikker tit af, selvom hunden er veltrænet.
Kan bestemt ikke med andre hanner, og går ikke af vejen for et
slagssmål.
Kan fint med tæverne.
Reserveret overfor fremmede. Men smelter når han først har lært en at
kende.

Jeg syns de virker som dejlige hunde, men man skal tage i betragtning at
man skal være kreativ når det kommer til træning, for ellers så keder de
sig.
Og jagtgenet er der, og de kan fa**** løbe hurtigt.
En hund som kræver meget motion for at fungere optimalt.

Det er kun hvad jeg ved fra ejeren og det indtryk jeg selv har dannet
mig, men da der jo er en del kenneler herhjemme og en udstilling i
februar, er der jo mulighed for selv at møde den ægte vare.

Mine tøser er helt forgabt i ham, men trods sin alder kan han også
stadig godt mande sig op.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Pwh

Dato : 02-01-04 23:53

KennelKipler wrote:
> [...]
>
> Hej Jens,
> En af mine tøsers bedste legekammerater er en ridgeback en ældre herre

Jeg har nu fået undersøgt lidt mere om racen på nettet og har fundet ud af at
det ikke er en hund for mig. Det var faktisk primært det de skrev på klubbens hjemmeside
om at mange ridgebacker endte deres dage under biler fordi at de har for meget af deres
jagtinstinkt i behold. Det kommer ikke til at harmonerer med at jeg helst vil have at min hund
ikke har snor på mere en højest nøvendigt.

/Jens

Fra : Michael Hjorth

Dato : 03-01-04 00:25

On Fri, 02 Jan 2004 23:52:37 +0100, Pwh wrote:

> [...]
> jagtinstinkt i behold. Det kommer ikke til at harmonerer med at jeg helst vil have at min hund
> ikke har snor på mere en højest nøvendigt.

Jeg tror det lidt overdrevet. Det er korrekt at der er fart over feltet og
man skal være indstillet på at de kan gå efter en fært, men det gælder jo
for mange racer og er i stor udstrækning et spørgsmål om opmærksomhed fra
din side.

Michael.

Fra : Jo-Ann

Dato : 04-01-04 17:46

Hej Jens!

Kan ikke lige huske RRK skulle have skrevet sådan på siden, men passer
jo nok når du nu har læst det.

Det er altså MEGET overdrevet! Der er ridgebacks som bliver kørt
ihjel, men helt sikkert ikke flere end af så mange andre hunde af den
type. Dem som gør det, er typisk hunde som ikke har lært at "blive" -
eller gå uden snor.

Jeg kender adskillige ridgebacks som går løse rundt på ejendommen. Jeg
har sågar lige "solgt" en hvalp som også skal det. Ja, og hvis man
lærer den det fra starten, så er det ikke noget problem. Nogle gør det
sågar uden at man lærer dem det, da det jo er medfødt i dem at "passe
på lejren".

Jeg ville ikke lade mig afskræmme af at have læst dette. Jeg har to
skrevet op til hvalpe som har mistet deres sidste hund (som ikke var
ridgeback) netop ved at de blev kørt ned. End ikke disse folk er
nervøse for det skal ske ved næste hund.

Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men er det i nærheden af mig, så er
du velkommen til at komme og se mine hunde. Jeg venter hvalpe sidst på
måneden, så hvis du venter 1½ måned, så kan du også komme og se
hvalpe. Om 1½ måned vil du dog ikke kunne købe en hvalp ved mig, men
jeg kan så henvise til andre.

Med venlig hilsen
Jo-Ann

Fra : Pwh

Dato : 04-01-04 19:51

Jo-Ann wrote:
> Hej Jens!
>
> Kan ikke lige huske RRK skulle have skrevet sådan på siden, men passer
> jo nok når du nu har læst det.

De har en hel Pdf fil hvor man kan læse en del om racen, det var der jeg læste det.
http://www.ridgebackklub.dk/skal.htm

> [...]
> ihjel, men helt sikkert ikke flere end af så mange andre hunde af den
> type. Dem som gør det, er typisk hunde som ikke har lært at "blive" -

Nu har nogle racer vel lettere ved at lærer at gå uden snor end andre går jeg ud fra.
Hvis de har for meget jagtinstinkt tilbage er det jo et problem med alle de katte og ræve
som der er her hvor jeg bor.

> [...]
> lærer den det fra starten, så er det ikke noget problem. Nogle gør det
> sågar uden at man lærer dem det, da det jo er medfødt i dem at "passe

Jeg har også læst andre steder på nettet at en Ridgeback er en meget selvstændig hund
som man ikke skal kunne forvente at 'kommanderer' med. Det skal ikke forståes sådan
at jeg skal gå og kommanderer med mine hunde, men jeg forlanger/forventer ubetinget lydighed.
Og hvis det er for svært at opnå med en Ridgeback så er det ikke en hund for mig.
Det ville også værer synd for den at skulle bo under forhold der måske strider mod dens natur.

> [...]
> måneden, så hvis du venter 1½ måned, så kan du også komme og se
> hvalpe. Om 1½ måned vil du dog ikke kunne købe en hvalp ved mig, men

Det var da et meget venligt tilbud du kom med der, jeg bor i Rødovre ved Kbh.
Men hvis det ikke er en race der passer til mig så er der ikke rigtigt nogen grund til
at gører mere ud af det for mit vedkommende. Jeg risikerer jo bare at blive forelsket i noget forkert ;)
Jeg skal heller ikke have hvalp før tidligts til foråret/sommer pgr mit arbejde.
Jeg er begyndt at undersøge lidt mere omkring Hvid Schæfer og Grand Danois,
det er nok nogle racer som passer bedre til mig.
Men kan du fortælle mig en anden historie omkring en Ridgeback end det jeg har kunnet finde på
nettet så vil jeg da ikke slå den helt ud af hovedet endnu.

/Jens

Fra : bettinaP

Dato : 05-01-04 14:36

> [...]
for mig.
> Det ville også værer synd for den at skulle bo under forhold der måske

det er på sin vis rigtigt, men absolut ikke ensbetydende med, at den ikke
kan trænes. Den forlanger bare at blive behandlet ordenligt og kræver helt
klart lidt mere forståelse end en schæfer, men den kan sagtens trænes, det
kræver bare lidt ekstra arbejde. Det tog mig et års tid at lære RRsprog
fremfor schæfersprog, men da jeg først havde fanget hvordan hovedet fungerer
på en RR blev det efter min mening langt mere interessant at træne end med
en schæfer.

Det er jo ikke ligefrem en border collie hvad lydighed angår, men min Mocka
var da fex langt bedre til at komme når der blev kaldt, ikke stikke af,
holde sig i nærheden, blive liggende i dæk, gå fri ved fod osv osv da hun
var bare ½ år, i forhold til de andre på samme alder på vores
hundetræningshold. Til gengæld tror jeg aldrig hun vil nå til at gøre det
"perfekt" med at sidde klinet ind til benet og konstant øjenkontakt som fex
en border. Der skal ikke meget ensformighed til før en RR begynder at
småkede sig og finder på noget andet at tænke på.
Hvad jagtinstinktet angår kan jeg godt nikke lidt genkendende til det. Min
første ridgeback havde jeg dog praktisk talt aldrig i snor og han stak ikke
af en eneste gang, uanset hvor hurtigt en kat løb over vejen. Mocka har lidt
mere tendens til døvhed pga sit udtalte jagtinstinkt, men den ene gang hun
har gået løs og frygtelig gerne ville smutte over vejen til en kat, kunne et
meget bestemt NEJ da holde hende tilbage.
Uanset hvilken race du vælger vil der vel altid være en del jagtinstinkt og
jeg vil da anbefale du aldrig nogensinde forventer ubetinget lydighed fra en
hund..så skal du nok anskaffe dig en robot i stedet

Jeg starter i Dansk brugshundeklub med hende onsdag aften hvis du har lyst
til at komme ud og hilse på? det er i hvert fald ikke langt væk hvis du bor
i rødovre. Vi træner ved for enden af Ejbyvej og Ejbybroen på vestvolden fra
18.-20.30 (sådan cirka har jeg hørt)

PS: dermed ikke sagt at Mocka er en superlydig hund på nogen måde, men det
er bestemt ikke fordi potentialet fejler noget, mere min dovenskab

held og lykke med jagten

BettinaP

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-01-04 14:38

"bettinaP" <bep@bep.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> PS: dermed ikke sagt at Mocka er en superlydig hund på nogen måde, men det
> er bestemt ikke fordi potentialet fejler noget, mere min dovenskab

Hej BettinaP

Min hund er bare super... Den adlyder ALTID

Øhhh...Når den vil

M.V.H.....Benny..

Fra : brian

Dato : 06-01-04 00:38

> [...]
>i rødovre. Vi træner ved for enden af Ejbyvej og Ejbybroen på vestvolden fra

Allriiight... endelig bliver jeg indviteret til noget så ses vi
der, det er jo lige ved siden af oxbjerget ikke ? jeg siger til de
andre derovre med rotweilerne og pitbullerne, at der er bide og
angrebstræning på onsdag i Dansk brugshundeklub, så kommer vi sku lige
og hilser på der vi tager selv bideærmer og bidedragter med, og en
halv ko som beløning til hundene bagefter, ses onsdag

Fra : Pwh

Dato : 05-01-04 17:36

brian wrote:

> [...]
> og hilser på der vi tager selv bideærmer og bidedragter med, og en
> halv ko som beløning til hundene bagefter, ses onsdag

Hvad var den dybere mening med det indlæg, går Betinna da til bidetræning.

/Jens

Fra : bettinaP

Dato : 06-01-04 16:37

> Hvad var den dybere mening med det indlæg, går Betinna da til bidetræning.
>
> /Jens

ja jeg forstod den heller ikke lige
Har godt nok hørt at der indgår bidetræning i det brugshunde-grundkursus jeg
har meldt mig til, men da jeg spurgte træneren hvad det gik ud på rystede
han lidt på hovedet og sagde jeg ikke skulle lægge for meget i det. Det er
ikke med ærmer, kun en pølse og skal vist sammenlignes lidt med at lege
trækkeleg ....
Ja, Rødovre brugshundeklub ohar også deciderede hold der træner med ærmer og
dragter og hvad ved jeg, men det er så ikke lige det jeg kommer der for.
Men nu skal jeg passe på hvad jeg siger, for det har jeg overhovedet ikke
forstand på og det er på ingen måde derfor jeg har meldt mig til det kursus.
Det er fordi vi skal træne apportering (som for Mocka er et fremmedord),
spor, feltsøg og alt det andet sjove der nu ellers indgår i
brugshundetræning.

BettinaP

Fra : Pwh

Dato : 05-01-04 17:35

bettinaP wrote:
> [...]
> fanget hvordan hovedet fungerer på en RR blev det efter min mening
> langt mere interessant at træne end med en schæfer.

Jamen det lyder da ikke så afskrækkende, det er jo også fair nok at skulle
møde hunden lidt på dens premisser. Mht træning har jeg ikke planer om at gå i en klub,
det har ikke min interesse og jeg mener selv at jeg har opnået det jeg ville med Tyson
uden at gå til træning med ham. Jeg træner selvfølgelig selv med ham, men det er ikke
i alle de dicipliner som man skal igennem i en klub. Jeg fokuserer kun på de ting der er
væsentligt for mig at han kan, så det regner jeg da også med at kunne med den næste.

> [...]
> stikke af, holde sig i nærheden, blive liggende i dæk, gå fri ved fod
> osv osv da hun var bare ½ år, i forhold til de andre på samme alder

Det lyder opmuntrende, jeg må undersøge noget mere omkring den race.
Jeg har bare fået et, for mig, negativt indtryk af racen ved at surfe på de danske sider.
Men der er måske også mange der har en Ridge der synes det lyder smart at den er
åh så selvstændig og sin egen herrer, hvis de så samtidigt ikke gør for meget ud af
lydighedstræning så bliver resultatet jo også derefter uanset race.

> Til gengæld tror jeg aldrig hun vil nå
> til at gøre det "perfekt" med at sidde klinet ind til benet og
> konstant øjenkontakt som fex en border.

Det betyder heller ikke noget for mig om den kan det,
den skal komme hvergang når jeg kalder og blive hvergang jeg siger det til den.
Det skal ikke værer sådan at fordi at den har gang i noget mere spændende
så ski... den på hvad jeg siger. Det accepterer jeg simpelthen bare ikke.

> [...]
> jagtinstinkt, men den ene gang hun har gået løs og frygtelig gerne
> ville smutte over vejen til en kat, kunne et meget bestemt NEJ da

Det lyder da lovende.

> [...]
> jagtinstinkt og jeg vil da anbefale du aldrig nogensinde forventer
> ubetinget lydighed fra en hund..så skal du nok anskaffe dig en robot

Vendingen 'ubetinget lydighed' var nok ikke så velvalgt, det er mht
at komme og blive at jeg forventer ubetinget lydighed, og det er simpelthen
af rent sikkerhedsmæssige årsager.
Hunde der bliver for dresserede bryder jeg mig faktisk slet ikke om, det virker
en smule uværdigt på mig når man kan kommanderer rundt med et dyr som var det en robot.

> [...]
> lyst til at komme ud og hilse på? det er i hvert fald ikke langt væk
> hvis du bor i rødovre. Vi træner ved for enden af Ejbyvej og

Det næste stykke tid er jeg noget ophængt, så der får jeg ikke tid.
Men er det så hver Onsdag fremover at jeg kan møde dig der ??.

> held og lykke med jagten

Jeg siger mange tak.

/Jens

Fra : Michael Hjorth

Dato : 05-01-04 21:35

nOn Mon, 05 Jan 2004 17:34:37 +0100, Pwh wrote:

> [...]
> lydighedstræning så bliver resultatet jo også derefter uanset race.

Det er nu ikke mit indtryk at det er sådan det hænger sammen.
De Ridgebackejere jeg har mødt har alle gjort meget ud af lydighed,
det er en simpel nødvendighed med en hund af den størrelse.

Det er helt sikkert at en Ridgeback har et problem med den type træning
man ofte ser mange steder. Jeg gik f.eks. på et blandet hvalpemotivationshold
med min tæve, og det gik for det meste fint, men af og til kunne jeg ikke
få hende til at gøre noget som helst længere den aften. Det skyldes at
træningen ofte var samme tema det meste af tiden, og det går bare ikke.
Der kræves varieret træning så går det fint og hunden kan lære det meste
du vil have den til.

Michael.

Fra : Pwh

Dato : 06-01-04 16:41

Michael Hjorth wrote:

> Det er nu ikke mit indtryk at det er sådan det hænger sammen.
> De Ridgebackejere jeg har mødt har alle gjort meget ud af lydighed,
> det er en simpel nødvendighed med en hund af den størrelse.

Ok, det var også bare en tanke og ikke en anklage på nogen måde.

> [...]
> ikke.
> Der kræves varieret træning så går det fint og hunden kan lære det

Vil det sige at du ikke har nogen problemer med at få din Ridge til at lystre.
Jeg må da indrømme at jo flere jeg læser af de indlæg der er kommet på det sidste,
jo mere er jeg igen blevet tændt på et få en Ridge.

/Jens

Fra : Michael Hjorth

Dato : 07-01-04 01:16

On Tue, 06 Jan 2004 16:40:30 +0100, Pwh wrote:

> Vil det sige at du ikke har nogen problemer med at få din Ridge til at lystre.

Dem som har set mig og de andre ejere forsøge at kalde hver vores hvalp til
os på det Ridgebackhold jeg har gået på vil nok mene det er at tage munden lidt
for fuld. Men det er trods alt også hvalpe i lømmelalderen vi taler om her.
Når hun så kort efter gør fuldstændig som hun skal, ja så tror jeg igen på
at det bliver rigtigt godt når hun bliver voksen.

> Jeg må da indrømme at jo flere jeg læser af de indlæg der er kommet på det sidste,
> jo mere er jeg igen blevet tændt på et få en Ridge.

Det vigtigste er at du ikke forventer en hund som har samme temperament som
f.eks. en Retriever eller Schæfer, for så vil du blive skuffet.
Du må ud og se nogle Ridgebacks, aftal f.eks. et besøg hos en kennel, de vil
som regel meget gerne vise deres hunde frem.

Michael.

Fra : Pwh

Dato : 07-01-04 16:58

Michael Hjorth wrote:

> Dem som har set mig og de andre ejere forsøge at kalde hver vores
> hvalp til

Ok, en hvalp kan man ikke forlange total lydighed af ;)
Hvor gammel er din Ridge, og er det din første.

> Det vigtigste er at du ikke forventer en hund som har samme
> temperament som
> f.eks. en Retriever eller Schæfer, for så vil du blive skuffet.

Hvordan vil du beskrive det temperament jeg kan forvente.
Hvad fik dig til at vælge en Ridge frem for andre racer, hvis jeg må spørge.

> Du må ud og se nogle Ridgebacks, aftal f.eks. et besøg hos en kennel,
> de vil
> som regel meget gerne vise deres hunde frem.

Det lyder som en god ide.

/Jens

Fra : Michael Hjorth

Dato : 07-01-04 23:44

On Wed, 07 Jan 2004 16:57:35 +0100, Pwh wrote:

> Ok, en hvalp kan man ikke forlange total lydighed af ;)
> Hvor gammel er din Ridge, og er det din første.

10 måneder. Ja, det er min første Ridgeback.

> Hvordan vil du beskrive det temperament jeg kan forvente.
Læs min kommentar til det link du postede.
> Hvad fik dig til at vælge en Ridge frem for andre racer, hvis jeg må spørge.

Det må du da gerne

Vi (min kone og jeg) valgte en Ridgeback bl.a. fordi vi gerne ville have en
hund som havde et lidt mere selvstændigt væsen end vores gamle Labrador/
Dalmatiner blanding, som var af den type som ville hente pind eller bold
til den faldt om af udmattelse hvis den selv fik lov at bestemme (det
var en utroligt dejlig hund i øvrigt, men vi ville altså gerne prøve
noget andet).
Samtidig har vi kendt en engang som var en utroligt dejlig hund, og det
gjorde at vi begyndte at kigge efter Ridgeback da vores gamle hund døde.

Jeg har bestemt ikke fortrudt valget.

Michael.

Fra : Pwh

Dato : 08-01-04 16:39

Michael Hjorth wrote:

> 10 måneder.
Så må man vel nærmere kalde hende for en unghund, men jeg skal
heller ikke påstå at Tyson var helt lydig da han var 10 mdr (han er 20mdr nu)

> [...]
> til den faldt om af udmattelse hvis den selv fik lov at bestemme (det
> var en utroligt dejlig hund i øvrigt, men vi ville altså gerne prøve

Du har lige beskrevet Tyson (Lab/Schæfer) han er den største bold/pindenarkoman
der findes her i Rødovre ;) og det kan godt blive lidt trættende i længden.

/Jens

Fra : bettinaP

Dato : 06-01-04 16:43

> [...]
de ting der er
> væsentligt for mig at han kan, så det regner jeg da også med at kunne med

jeg træner nu også kun for sjov...både fordi jeg synes det er sjovt at
arbejde/lege lidt med min hundog fordi min hund synes det er herligt at få
lov at bruge hovedet lidt.
Det irriterer mig faktisk lidt at der er deciderede "kåringer" hos
Rødovre-klubben, men det er vel for at sikre et vis niveau før man rykker op
i klasserne....fair nok et eller andet sted.

> [...]
meget ud af
> lydighedstræning så bliver resultatet jo også derefter uanset race.

det er i hvert fald mit indtryk..hos nogen RR ejere er hunden totalt ulydig
i det daglige, men et pragteksemplar i en udstillingsring...så kan man jo
selv gætte hvad der har ejerens interesse. I andre tilfælde er det nærmest
lige modsat. Den kan sagtens trænes, det skal bare gøres på den rigtige måde
(konsekvens er helt klart et nøgleord)

> [...]
virker
> en smule uværdigt på mig når man kan kommanderer rundt med et dyr som var

jamen så er vi jo enige

> Det næste stykke tid er jeg noget ophængt, så der får jeg ikke tid.
> Men er det så hver Onsdag fremover at jeg kan møde dig der ??.

I hvert fald de næste 10 onsdage. Jeg har ikke gået hos Rødovre
brugshundeklub før, så nu prøver vi at se hvad de er for nogen, om der er
lidt mere udfordring i det end det hyggetræningshold på Vestegnens jeg er
havnet på. (og dermed ikke et ondt ord sagt om Vestegnens hundeskole, jeg
har bare den mest uinspirerende træner der kan opspores, og det blir altså
lidt kedelig i længden)

Fra : Pwh

Dato : 06-01-04 17:10

bettinaP wrote:

> det er i hvert fald mit indtryk..hos nogen RR ejere er hunden totalt
> ulydig i det daglige, men et pragteksemplar i en udstillingsring...så
> kan man jo selv gætte hvad der har ejerens interesse.

Vi gætter nok på det samme ;)

> I andre
> tilfælde er det nærmest lige modsat. Den kan sagtens trænes, det skal
> bare gøres på den rigtige måde (konsekvens er helt klart et nøgleord)

Hvis konsekvens er nøgleordet, så kommer den til den rette, jeg bor alene
sammen med mine dyr, så det er kun mig der opdrager på dem.
Jeg har fra starten med Tyson brugt konsekvens som ledetråden i min
måde at opdrage ham på. Jeg tror også bare at en hund bliver snoskforvirret
oven i hovedet hvis det nogle gange skal værer på den ene måde og
nogle gange på en anden måde. En hund spekulerer jo ikke over om det man
beder den om er retfærdigt, og man skal jo ikke forklarer sig som overfor mennesker.

> jamen så er vi jo enige

Det var jeg også sikker på, jeg udtrykte mig bare på en dum måde ;)

> I hvert fald de næste 10 onsdage.

Inden for de næste 10 uger burde jeg kunne få tid.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 07-01-04 20:30

Jeg fandt denne beskrivelse af racen på nettet,
er det noget Ridgebackejere her i gruppen er enige i.
http://www.zumelis.dk/UK_the_right_dog.htm

/Jens

Fra : Michael Hjorth

Dato : 07-01-04 23:32

On Wed, 07 Jan 2004 20:30:21 +0100, Pwh wrote:

> Jeg fandt denne beskrivelse af racen på nettet,
> er det noget Ridgebackejere her i gruppen er enige i.
> http://www.zumelis.dk/UK_the_right_dog.htm

Jeg synes det lyder meget fornuftigt.

Jeg bed specielt mærke til at der nævnes at hunden både er tjenstvillig,
lærenem og stædig, hviket kan synes modstridende. Det rammer meget præcist
udfordringen ved at have en Ridgeback. Det betyder f.eks. at træning af en
Ridgeback bl.a. kræver mange og tilstrækkeligt interessant godbider.
Der står også at hunden er meget lydhør, dvs. man behøver sjældent at råbe
højt. Det kan jeg også nikke genkendende til, faktisk må man ikke råbe højt,
da hunden så bliver bange i stedet for at lystre. Hvis hunden er på gale
veje er det efter min erfaring ofte nok med et klart og tydeligt NEJ.
Jeg har også, som jeg har nævnt i et andet indlæg, mødt den "full stop"
tilstand som er beskrevet. Så er der ikke mere træning den dag.

Michael.

Fra : Pwh

Dato : 08-01-04 16:53

Michael Hjorth wrote:

> Jeg synes det lyder meget fornuftigt.

Ud fra den beskrivelse jeg fandt tror jeg ikke at en Ridge vil værer
et dårligt valg for mig.

> [...]
> rammer meget præcist udfordringen ved at have en Ridgeback. Det
> betyder f.eks. at træning af en Ridgeback bl.a. kræver mange og

Det må man så indrette sig efter. Bare at den kan trænes til at blive lydig,
jeg havde først fået det indtryk at det kunne man ikke forvente.

> Der står også at hunden er meget lydhør, dvs. man behøver sjældent at
> råbe højt. Det kan jeg også nikke genkendende til, faktisk må man
> ikke råbe højt, da hunden så bliver bange i stedet for at lystre

Det er også meget meget sjældent at jeg råber til Tyson, jeg synes at det er
en uvane når folk står og råber og skriger på deres hunde, de hører jo glimrende ;)
Jeg tror bare at man giver hunden en dårlig vane med kun at hører efter når man råber.
Fra starten jeg fik Tyson gjorde jeg også til en vane når vi gik tur kun at sige noget til
ham når jeg ville have ham til at gører noget. Jeg havde så den ide at han så hørte efter
når der endelig blev sagt noget, og det har vist sig at virke, Tyson reagerer prompte jeg siger
noget når vi går tur nu. Så en hund hos mig vil uanset race ikke blive
opdraget med råben og skrigen, det gider jeg bare ikke.

> Hvis hunden er på gale veje er det efter min erfaring ofte nok med et
> klart og tydeligt NEJ.

Det bør også værer tilstrækkeligt.

> Jeg har også, som jeg har nævnt i et andet indlæg, mødt den "full
> stop" tilstand som er beskrevet. Så er der ikke mere træning den dag.

Det er trods alt til at leve med ;)

/Jens (der takker mange gange for alle informationerne)

Fra : bettinaP

Dato : 08-01-04 13:40

> Jeg fandt denne beskrivelse af racen på nettet,
> er det noget Ridgebackejere her i gruppen er enige i.
> http://www.zumelis.dk/UK_the_right_dog.htm
>
> /Jens

, that it almost never uses a "head-on" approcah to things - in other words,
before engaging itself in a new/unknown situation or - activity, the dog
will try to evaluate, what the possible dangers and implications are, and
consequently, if the situation seems too dangerous, or too unclear, it will
not participate, or it will try to avoid the risk. This applies to a lot of
situations, and is the background for the caution, you often see in the
Ridgeback's behaviour, sometimes even looking like, and called,
"cowardness", which it is not - it is just a matter of securing survival, or
avoiding getting severely injured, also a matter of survival in wildlife.

det passer i hvert fald 100% på Mocka (men det gjorde det knap så meget på
min første RR). Hun skal altid lige se tingene an en ekstra gang inden hun
kaster sig ud i dem. Når hun har gjort det er der til gengæld ingen angst
eller "forsigtighed " at spore

The famous "aloofness" with strangers, mentioned in the breed-standard, is
of course somewhat associated with the above, and it should be there. If you
like a dog which is always extrovert, contact-seeking and very friendly to
all strangers, do not look for a Ridgeback. If you should happen to meet a
Ridgeback with these characteristics, it is not in accordance with the
breed-standard's specification of temperament. This trait of being distant
or reserved towards strangers, as you could also call it, means that
basically only the nearest family is loved, and all other visitors to your
home have to earn their interest and respect and - maybe - affection from
the dog. In general, initially the Ridgeback is just not interested, maybe
even retracting itself a bit, if contact from a stranger is attempted,
depending on the situation (people you meet on the street, people coming to
your home, do you know them already or don't you, are you with the dog or
not, the atmosphere in the situation, a.s.o.). This conduct is not always
making life easier, for example in the showring, where there's not always a
large tolerance for the typical Ridgeback-behaviour, thereby putting some
demands on the handler and the previous training of the dog

Passer også ganske glimrende til min RR. Undtagelsen er så lige når de
sidder hjemme i sofaen. Der betragter hun den vist nærmest som en
forlængelse af møblet...beregnet til at lilgge behageligt henslængt ud over
*G*

The dog is very communicative and - especially - sensitive to signals of all
kinds. The positive effect is, that you need not exaggerate your
communication to get understood, so for example low volume on your voice
usually does it. Another - sometimes more problematic - effect is, that you
can not lie to the dog, play a role, pretend, whatever - it looks right
through you. If you go to an exhibition, or an obedience-test, or the like,
and you are nervous in the situation: Trying to pretend that you're not
nervous does not help. The dog will know about your mental condition, and
will of course be affected.

Igen rammer hun plet..i hvert fald med der RR jeg har kendskab til

Mental sensitivity is another trait of the Ridgeback, sometimes seemingly a
strange combination with the wilfulness and stubborness, also being parts of
the character, but it all relates to the function of the dog. What the
sensitivity means to you in the daily life is, that coarse handling of the
dog will very fast spoil the confidence from the dog, your leadership of the
dog, and your relation to the dog in general. Since the dog has an excellent
memory, nothing is forgotten, you can not erase it or "overwrite" it. Never
try to force your way with a Ridgeback - it will ruin the dog and your
relationship.

fuldstændig korrekt...og en af de mange årsager til jeg er faldet pladask
for racen

Stubborness, being a positive trait in some variants like perseverance or
persistence in combination with f.ex. hunting (in the pursuit or on the
bloodtrack), can be far less amusing in many other applications of the
trait, combined with the dog's wilfulness, typically: A walk in the rain: If
the dog does not like rain, and quite a few Ridgebacks don't, you need not
bother. The dog will not walk. If the dog goes into "overload" during
training-sessions or competitions, often caused by too many repetitions, or
demotivating leadership, you can experience the "full stop" condition. No
more action, or even response, save your energy.

HAHAHA...igen har hun ret. måske en anelse overdrevet, men det er bestemt
ikke helt forkert

The independence, also one of the major and necessary traits, referring to
original function, will become clearly visible, as soon as you are not in
control of the situation (the reference not being your perception of your
control, but the dog's perception). The effect usually is, that the dog
makes its own agenda, which can then be hard to change or break. This
applies to a lot of situations in daily life, during training, competitions,
hunting, etc.
Do not misunderstand this point: The Ridgeback is not a monster, tearing
around as soon as you are not dictating it what to do, not at all. The point
is just, that if you want a certain action/chain of actions, and the dog is
not convinced, that your way is the better, it will very likely find it's
own way. Also, if you want no action at all, and the dog finds a specific
action natural (chasing something, f.ex.), it's own judgement will prevail,
if you're not on top of the situation - in the dog's mind!

As a consequence of the above, you'll understand, that the Ridgeback is
obviously not a dog designed for "blind obedience", and this you have to
bear in mind when considering not only obedience-training, but all kinds of
activities for the dog. Not to make this look unnecessarily negative, it has
to be added, that the dog is intelligent, and learns fast, as long as you do
it the right way. From your side the necessary ingredients will be calmness,
patience, tolerance and firmness properly mixed, perseverance, a good sense
of humour, and brains.

En udemærket beskrivelse efter min mening: Kan tydeligt huske min første RRs
reaktion hvis jeg blev irriteret over hans manglende lyst til afdækning hvor
der var lidt for vådt og mudret. Jo mere jeg løftede stemmen jo mere kiggede
han bare på mig som om jeg var komplet idiot. Indtil jeg lige fik hidset mig
lidt ned og gav ham kommandoen på en "ordentlig måde". Nårh ja, så ku han da
godt finde ud af at dække *G*

jeg synes dog hun glemmer lidt at nævne, hvor meget en ridgeback elsker at
putte sig ind til dig, helst under en varm dyne, på et blødt underlag så tæt
på pejsen som overhovedet muligt. Det synes jeg bestemt ikke skal glemmes

Men vil iøvrigt give hende fuldstændig ret i, at en førstegangs-hundejer
´skal bevæge sig uden om en RR, for den er altså ikke helt så nem at
håndtere som fex en labrador, og hvis man ikke ved hvad man laver, vil den
sandsynligvis overtage førertrøjen

BettinaP

Fra : Pwh

Dato : 08-01-04 17:04

bettinaP wrote:

> [...]
> ikke helt så nem at håndtere som fex en labrador, og hvis man ikke
> ved hvad man laver, vil den sandsynligvis overtage førertrøjen

Nu er i så to her i gruppen der er rimeligt enige i den beskrivelse jeg fandt,
så jeg tror ikke at en Ridge vil værer en dårlig hund for mig alligevel.
Det bliver ikke min første hund, den skal værer makkerinde til Tyson (Lab/Schæfer 20mdr)
som jeg har haft fra hvalp og fået opdraget med et godt resultat, jeg har da tit fået af vide
af folk at de synes at han virker utroligt velopdragen, og det er han skam også uden at være en robot.
Jeg tvivler på at selv en Ridge vil få problemer med at vide at det er mig der
overhunden her i huset, hvordan det så bliver i forhold til Tyson er jo en anden sag.

/Jens (der takker mange gange for alle informationerne)

Fra : Pia J

Dato : 09-01-04 09:19

> Det bliver ikke min første hund, den skal værer makkerinde til Tyson
(Lab/Schæfer 20mdr)

En ting du lige skal vide Jens, en RR har ingen underpels som Tyson nok har.
Dvs. den er ret kuldskær i forhold til hvad du er vant til. Min labweiler
hopper fx. gerne i en isbelagt sø, tonser rundt og leger, pjaskvåd og bliver
ikke syg af den grund. Hvis I er til vintervejr skal du lige være klar over
at jeres kommende "lillesøster" muligvis ikke er enig... Men det er jo til
at købe frakker, også nogen der ikke ligner "pynt".

Max på 7 mdr. med Issa (RR) 3 år: http://max.fantopia.com/images/7m03.jpg

:Pia

Fra : dpl

Dato : 09-01-04 10:51

Pia J wrote:

> [...]
> at jeres kommende "lillesøster" muligvis ikke er enig... Men det er jo til
> at købe frakker, også nogen der ikke ligner "pynt".

Hej Pia!
En god pointe!
Og noget jeg glemte at overveje, da vi i sin tid købte hund nr. to.

Nu har vi så en hund der ikke kan få vejret vådt og koldt nok, samt en
der mener at ude-liv er noget med at dase på en terrasse om sommeren i
fuld sol. Lidt af en udfordring til tider.

Så ja, Arthur (basset) ender også med at få "tøj" på her om vinteren, og
det ser egentlig ud til at pass ham fint.

Hilsen Dorthe
www.vildkat.dk

Fra : bettinaP

Dato : 09-01-04 13:51

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> at jeres kommende "lillesøster" muligvis ikke er enig... Men det er jo til
> at købe frakker, også nogen der ikke ligner "pynt".

god pointe

det tog mig lidt tid at overvinde "nej det ser simpelthen for latterligt ud"
før jeg fik købt en god frakke til Mocka, der ikke ser alt for
amerikansk-puddelejer-agtig ud og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Der
skal ikke meget regnvejr eller kulde til før hun ryster af kulde hvis hun
ikke har frakken på og det er sgu synd.

Småirriterende, men det opvejes af mange andre gode ting (synes jeg i hvert
fald)

Jeg kan desværre ikke lige finde et billede hvor hun har den på, men den er
vældig effektiv og har holdt glimrende i snart 2 år for 350,-. Det er godt
givet ud

BettinaP

Fra : Pwh

Dato : 09-01-04 17:29

> [...]
> Min labweiler hopper fx. gerne i en isbelagt sø, tonser rundt og
> leger, pjaskvåd og bliver ikke syg af den grund.

Det elsker Tyson også, der er faktisk et par stykker ved Damhussøen
der synes jeg er ond ved ham når han får lov til at bade i December.
Det mener jeg ikke der burde værer problemer med for ham når bare
jeg sørger for at holde ham i bevægelse bagefter, hunden elsker det jo ;)

> Hvis I er til
> vintervejr skal du lige være klar over at jeres kommende
> "lillesøster" muligvis ikke er enig... Men det er jo til at købe
> frakker, også nogen der ikke ligner "pynt".

Tja, så må vi ud og købe en frakke, ellers Ridgen må lade værer
med at gå med på de lange ture om vinteren hvis den ikke gider.

/Jens

Fra : Michael Hjorth

Dato : 11-01-04 23:46

On Fri, 09 Jan 2004 17:29:11 +0100, Pwh wrote:

> Tja, så må vi ud og købe en frakke, ellers Ridgen må lade værer med
> at gå med på de lange ture om vinteren hvis den ikke gider.

Her bør jeg nok lige nævne at min lige har været på tur ved
Vallensbæk strand her i eftermiddag sammen med 10-15 andre Ridgebacks, og
de havde det dejligt på trods af regn og blæst. Her forleden dag var
vi også ude at skovle sne sammen, dvs. jeg skovlede sne mens hun gøede
af sneskovlen og spredte mine bunker ud over fortovet igen, men det er
helt klart at hun syntes at sne er sjovt. Min oplevelse er at så længe
de er i aktivitet så fryser de ikke, men de kan ikke sidde stille, f.eks.
udenfor en butik, uden dækken.

En lille historie fra dagens tur kan måske i øvrigt illustrere en af
forskellene på en Ridgeback og andre hunde:
Der kom en Labrador spænende som synes det var sjovere at følges med
sådan en flok nye legekammerater end at gå tur alene med sin ejer. Når
han (ejeren) så ville have opmærksomhed fra sin hund tog han en pind op
viftede lidt med den og kastede den i vandet, så kom hans Labrador
buldrende direkte ud i vandet efter pinden og hen til ham. Det får du
IKKE en Ridgeback til. Vores hunde løb i grupper på 2-3 stykker efter
hinanden op over klitterne og tilbage igen, men ingen gik i vandet.

Michael.

Fra : Pwh

Dato : 12-01-04 17:07

Michael Hjorth wrote:

> helt klart at hun syntes at sne er sjovt. Min oplevelse er at så længe
> de er i aktivitet så fryser de ikke, men de kan ikke sidde stille,
> f.eks. udenfor en butik, uden dækken.

Jeg blev lige nervøs for at en Ridge var specielt sart, hun vil aldrig nogensinde
blive parkeret ude foran nogen butikker. Hvis det ikke ligefrem er fødevarerbutikker
tager jeg da bare Tyson med indenfor, de lurer lige en ekstra gang, men der er aldrig
nogen der har brokket sig.

> [...]
> IKKE en Ridgeback til. Vores hunde løb i grupper på 2-3 stykker efter
> hinanden op over klitterne og tilbage igen, men ingen gik i vandet.

Ja det er ikke alle hunde der er vilde med det vandpjaskeri ;) men jeg tror
nu at Tyson nok skal få lært selv en Ridge at vand faktisk er ski.. skægt ;)
Jeg har forøvrigt lige bestilt bogen 'RHODESIAN RIDGEBACK TODAY'
så jeg kan få det endeligt afgjort med mig selv. Og så er det måske bare med at finde
en hvalp der er klar til foråret/sommeren.

/Jens

Fra : Jo-Ann

Dato : 16-01-04 13:07

Det får du
> IKKE en Ridgeback til. Vores hunde løb i grupper på 2-3 stykker efter
> hinanden op over klitterne og tilbage igen, men ingen gik i vandet.

Hej Michael!

Det er jeg nu ikke enig med dig i! Det er blot et spørgsmål om hvad
den er van til og om der er tilstrække meget "motivation for" at den
skal gå i vandet.

Jeg har solgt en hvalp som bor i Hamburg og han er hver eneste dag,
hele året rundt!! Ude og bade sammen med hans "storesøster" som er en
newfoundlænder. Sidste år var jeg med min egen hanhund nede og besøge
"brormand" og de gik begge i vandet og legede længe med en pind. Det i
bidende kulde!

Jeg var i starten af Januar ude og træne med min hanhund og det var
mildest talt meget koldt. Han sad i bilen og frøs. Han fik så sin
jakke på, og så var der ingen problemer i det mere. Her er et link til
Auri med sin jakke:
http://www.rhodesian-ridgeback.dk/IMG_0288.jpg

- hov, det blev lige "uredigeret" så tager nok lidt tid at hente.

Når jeg så har fortalt alt dette, så må jeg dog også indrømme at netop
dækøvelsen er noget af det jeg har haft gevaldige problemer med da jeg
gik til prøver med min tæve. Intet problem i tørvejr (der kan hun
sågar en 4 min's dæk med fører i skjul) men når det regnede eller
sneede, så var det ikke lige så godt.

Det var lige lidt om de kuldskære ridgebacks

Mvh
Jo-Ann

Fra : Michael Hjorth

Dato : 17-01-04 23:52

On Fri, 16 Jan 2004 04:06:47 -0800, Jo-Ann wrote:

> [...]
>
> Det er jeg nu ikke enig med dig i! Det er blot et spørgsmål om hvad
> den er van til og om der er tilstrække meget "motivation for" at den

Det er måske nok rigtigt, men der var i hvert fald ingen af hundende der
følte tilstrækkelig motivation for at gå i vandet den dag
Min Ridgeback har været ude at svømme en enkelt gang i sommer da jeg gik
i vandet, men hun løb ret hurtigt op på stranden og lagde sig i solen,
det passede vist bedre til hendes temperament.

> [...]
> newfoundlænder. Sidste år var jeg med min egen hanhund nede og besøge
> "brormand" og de gik begge i vandet og legede længe med en pind. Det i

OK, det det tyder på det ikke er helt umuligt for Jens at få en badende
Ridgeback

Michael.

Fra : Pwh

Dato : 18-01-04 10:29

> OK, det det tyder på det ikke er helt umuligt for Jens at få en
> badende Ridgeback
>
> Michael.

Det betyder såmænd ikke noget for mig om den gider at bade, men mon ikke
en hvalp vil fise efter den voksne ud i vandet når den ser hvor sjovt det er ;)
Om sommeren er Tyson nede og svømme i Damhussøen hver dag til stor
fornøjelse for ham selv og publikum ;)

/Jens

Fra : Michael Hjorth

Dato : 03-01-04 00:20

On Wed, 31 Dec 2003 17:40:54 +0100, Pwh wrote:

> Er der nogen der kan øse af deres erfaringer/viden om en Rhodesian Ridgeback.

Jeg har en, en tæve på 9 måneder.

Det er helt bestemt en dejlig hund, jeg har aldrig oplevet en hund som
er helt som den. Vi som har Ridgebacks har selvfølgelig valgt den netop
for dens personlighed og selvstædighed samtidig med at vi selvfølgelig
mener det er en af de smukkeste hunde der findes.

Ridgebacks er meget lærenemme, men da de også er meget selvstændige er
det ikke altid de lystrer selvom de udemærket ved hvad man mener.
Den er stor, løber MEGET hurtigt og har mange kræfter og kræver derfor meget
motion. Den er utroligt loyal over for dem den kender, men noget reserveret
over for fremmede. Med tilstækkelig socialisering kan den fint sammen med
andre hunde, men især hannerne kan blive lidt bissede hvis de ikke er vant til
andre hunde (men sådan er de jo med med de fleste racer).

Til sidst vil jeg foreslå dig at prøve at finde nogen i nærheden af dig
som har Ridgebacks og hilse på dem eller komme til et af Ridgebackklubbens
arrangementer, da det er den eneste måde at danne sig et indtryk af racen.

Michael.

Fra : Pwh

Dato : 03-01-04 10:51

Michael Hjorth wrote:

> Jeg har en, en tæve på 9 måneder.

Det er også en tæve jeg skal have næste gang.

> [...]
> for dens personlighed og selvstædighed samtidig med at vi selvfølgelig
> mener det er en af de smukkeste hunde der findes.

Det er også en af de flotteste hunde der findes, men det er bare ikke helt nok for mig ;)

> Ridgebacks er meget lærenemme, men da de også er meget selvstændige er
> det ikke altid de lystrer selvom de udemærket ved hvad man mener.

Det var også hvad jeg forstod ud fra klubbens hjemmeside, og ulydighed fra en
hund kan jeg altså ikke accepterer, så ud fra det er en Ridge nok ikke helt noget for mig.

> [...]
> men noget reserveret over for fremmede. Med tilstækkelig
> socialisering kan den fint sammen med andre hunde,

Det ville så ikke værer noget der ville blive et problem her, der er gode muligheder
for socialisering og den skal bare værer en 'enmandshund'.
Tyson er også en stor og stærk hund, så det afskrækker heller ikke,
og ham motionerer jeg også meget

> [...]
> som har Ridgebacks og hilse på dem eller komme til et af
> Ridgebackklubbens arrangementer, da det er den eneste måde at danne

Der boede en Ridge tæve her i kvarteret for et års tid siden, men de flyttede
da hun kun var en 6-7mdr gammel, en dejlig men meget bestemt dame ;)
Nej, jeg tror at jeg skal slå en Ridge ud af hovedet, det er også synd for hunden
hvis den ikke passer til mit temperament.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 04-01-04 00:50

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan øse af deres erfaringer/viden om en Rhodesian
Ridgeback.

> /Jens (der prøver at finde ud af hvilken makkerinde Tyson skal have)

Lige et link til en hjemmeside med RR

> http://www.rhodesian-ridgeback.dk/

Vh. Winther