/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kørsel med tiptronic
Fra : Henry


Dato : 31-12-03 12:18

Hej

Hvis man har en VW med tiptronic og man kører i tiptronic mode i 5 gear på
mortorvej med f.eks. 130 og laver en acceleration vil tiptronicen så lave en
kick-down eller blive i 5 gear? Jeg mener at gearkassen "overstyrer" direkte
dumheder men på motorvej ville det (efter min mening) være en fordel hvis
den blev i 5 gear.

PS. jeg har ikke prøvet tiptronic andet end på landevej og fik ikke lige
prøvet tiptronic funktionen.
mvh
Henry



 
 
Ukendt (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-12-03 12:24


"Henry" <henry@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:3ff2b045$0$9805$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

KLIP

Davs.

> Hvis man har en VW med tiptronic og man kører i tiptronic mode i 5
gear på
> mortorvej med f.eks. 130 og laver en acceleration vil tiptronicen så
lave en
> kick-down eller blive i 5 gear? Jeg mener at gearkassen "overstyrer"
direkte
> dumheder men på motorvej ville det (efter min mening) være en fordel
hvis
> den blev i 5 gear.

Jeg kører godt nok Volvo med GearTronic, men princippet er det samme.

Hvis du kører i manuel mode, er der intet der hedder kick-down.
Det er vel også derfor man vælger manuel mode.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Mogens... (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 31-12-03 12:30

On Wed, 31 Dec 2003 12:23:50 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Jeg kører godt nok Volvo med GearTronic, men princippet er det samme.

Måske... - nyeste Audi-version med 6 gear, Tiptronic:
Takket være de 6 gear i den automatiske gearkasse er der både meget
små spring mellem de enkelte gear og et relativt stort spring mellem
laveste og højeste gear. Samtidig er gearkassen i stand til at
overføre et meget højt drejningsmoment.

Som altid hos Audi kan gearene også skiftes manuelt i tiptronic
funktionen. Skiftefunktionen er som standard integreret i
sportslæderrattet, så man kan skifte gear uden at flytte hænderne fra
rattet.

Et dynamisk gearskifteprogram DSP analyserer løbende kørestilen og
tilpasser kontinuerligt skiftetidspunkterne. Desuden har gearkassen et
sportsprogram, som aktiveres ved at sætte gearvælgeren i position ”S”.


/Mogens

Pedersen (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Pedersen


Dato : 31-12-03 13:59

Hej Henry....

Vi havde for 1 år siden en Passat 1,8 T med Tiptronic automatgear.

Hvis man kørte 130km. og laver "kickdown" så går den ned i 3 eller 4 gear.
Bilen har tophastighed i 4 gear.. så hvis den blev i 5 gear kunne du ikke nå
tophastighed...

Den kører 120 i 2 gear.. bare så du har noget at sammenligne med...

Men det kommer jo nok an på hvilken motor det er med.. er det f.eks. en TDI
vil det sikkert være anderledes.. så er tophastigheden vel i 5 gear.. og den
vil sikket ikke geare ned og hvis den gør så måske blot til 4 gear...

Håber det svarer på dit spørgsmål.....



Ukendt (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-12-03 15:38


"Pedersen" <t@t.de> skrev i en meddelelse
news:bsuh6u$2g3l$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Håber det svarer på dit spørgsmål.....

Blot så jeg lige forstår det også.

Hvis TipTronic´en er sat i manuel mode og du kører 130 km/t i eks. 5
gear og træder speederen i bund.....så laver den manuelle mode en
kick-down ... er det rigtigt forstået..?

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Mogens... (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 31-12-03 15:40

On Wed, 31 Dec 2003 15:37:37 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Blot så jeg lige forstår det også.

Jeg lytter med

>Hvis TipTronic´en er sat i manuel mode og du kører 130 km/t i eks. 5
>gear og træder speederen i bund.....så laver den manuelle mode en
>kick-down ... er det rigtigt forstået..?

Enig - kan umuligt passe. Så går det manuelle jo fløjten, IMO...


/Mogens

Ukendt (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-12-03 15:44


"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:csn5vvcdud002u7l9vjpucma3lso4h78eo@4ax.com...

KLIP

> Enig - kan umuligt passe. Så går det manuelle jo fløjten, IMO...

Det ville jeg bestemt også mene.

Omvendt, hvis du kører auto mode på TipTronic´en ville det være en fejl,
såfremt du kører 130 km/t, den *ikke* laver en kick-down, når du træder
speederen i bund.

Men hvad ved jeg... der blot kører i Volvo med et plagiat af Porsches
patent ud i TipTronic.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Mogens... (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 31-12-03 15:51

On Wed, 31 Dec 2003 15:43:45 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Det ville jeg bestemt også mene.

Men hvorfor køre med det manuelt?

>Omvendt, hvis du kører auto mode på TipTronic´en ville det være en fejl,
>såfremt du kører 130 km/t, den *ikke* laver en kick-down, når du træder
>speederen i bund.
>Men hvad ved jeg... der blot kører i Volvo med et plagiat af Porsches
>patent ud i TipTronic.

Jow, jow... :)

Så iøvrigt igår en reportage på DSF fra trackday for tunere (!) på
Nürburgring. Det gik på at lave rekord på omgangstiden, hvilket næsten
lykkedes for Roland Asch i en 600 hk 911 bi-turbo.

Der var on-board kamera i vognen, hvorfor det var ret imponerende at
følge med i ulykken, der hændte netop, som RA var gået i 5. gear ved
250 km/t...........
(udskridning af bagenden i et blødt sving, hvor alle kører galt)

Bilen var specielt forsikret til arrangementet, og skaden løb op i
40.000 euro, blev der nævnt.


/Mogens

Ukendt (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-12-03 15:57


"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:97o5vvs4c6qk06hueph7vc859v7kj0fehs@4ax.com...

KLIP

> Men hvorfor køre med det manuelt?

Jeg kan fordel benytte manuel mode, hvis jeg i gennem længere tid har
kørt min vanlige morfarkørselstil.

Den "lærende gearkasse" (adaptive) kan ikke altid forstå at nu skal der
altså skiftes kørestil og bliver derfor i samme gear.

Den nye kørestil kan jeg derfor gennemtvinge med manuel mode.

Fortsætte jeg denne agressive kørerstil vil den "lærende gearkasse" selv
tilpasse sig de nye tider.

> Bilen var specielt forsikret til arrangementet, og skaden løb op i
> 40.000 euro, blev der nævnt.

Jeg har ikke set så meget fjernsyn, men det var da noget af en bule i
potten.

Selv med firhjulstræk kan man ikke overvinde fysikkens love...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Henry (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 31-12-03 15:53

> -post.tele.dk> wrote:
>
> >Blot så jeg lige forstår det også.
>
> Jeg lytter med
>
> >Hvis TipTronic´en er sat i manuel mode og du kører 130 km/t i eks. 5
> >gear og træder speederen i bund.....så laver den manuelle mode en
> >kick-down ... er det rigtigt forstået..?
>
> Enig - kan umuligt passe. Så går det manuelle jo fløjten, IMO...


Ja og nej, TT kunne tænkes at være så intelligent at i TT mode så er TT
primært manuelt betjent, dvs. man selv tipper når der skal skiftes gear op
og ned, men at den skifter ved over eller underskridelse af nogle grænser,
f.eks, ved det røde felt og hvis man f.eks. glemmer at gearer ned ved et
lyskryds, det ville da være elegant ik? Jeg er rimeligt sikker på at der er
en eller anden intelligens i den stil, men jeg er i tivl om den vil geare
ned hvis man klamper gaspedalen i bund eller om den bare fortsætter efter
bedste formåen (som jeg håber).

mvh
Henry



Ukendt (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-12-03 16:02


"Henry" <henry@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:3ff2e292$0$9747$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

KLIP

Kører du i højgear eller højere end 1. gear i manuel mode og du skal
holde for rødt ly eksempelvis.

Da vil TipTronic/GearTronic skifte ned til 1. gear, så du ikke selv skal
huske på *det*.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



N/A (31-12-2003)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 31-12-03 16:11



Ukendt (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-12-03 16:11


"Kim Bernhart" <kim_bernhart@XXXvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:bsuoi7$2u3h$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Der må en ud og prøve det for at give svaret.

Kan du ikke venligst nå det *inden* Dronningens Nytårstale...?...

Godt Nytår til dig også.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Pedersen (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Pedersen


Dato : 31-12-03 17:28



> Enig - kan umuligt passe. Så går det manuelle jo fløjten, IMO...
>
>


Ja det manuelle går af fløjten.... men der er jo heller ingen ide i at ligge
og sejtrække osv... der er kodet nogle faste grænser ind for hvornår den
tidligst / senest skal skifte... dette afhænger igen af hvordan bilen
køres....

Tim



Hit (01-01-2004)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 01-01-04 22:45

>>Hvis TipTronic´en er sat i manuel mode og du kører 130 km/t i eks. 5
>>gear og træder speederen i bund.....så laver den manuelle mode en
>>kick-down ... er det rigtigt forstået..?
>
>Enig - kan umuligt passe. Så går det manuelle jo fløjten, IMO...
>
>
>/Mogens

Det er faktisk tilfældet med BMW 5 trins Auto-box.

Hvis du futter af sted på motorvejen med 110 km/t, og vælger 5. gear
manuelt, og klasker pedalen i bund, så skifter den ned i 3. gear, men
den skifter ikke op i højere gear af sig selv efterhånden som farten
øges.

Hvis du kører i 5. gear manuelt, og lader farten droppe, så skifter
den ned i gear. Hvis du stopper helt op, altså holder stille, vil du
opdage, at den er i 1. gear, men når du skal igang igen, får du bare
red-line fart uden at den skifter op af sig selv.

Niels

Pedersen (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Pedersen


Dato : 31-12-03 17:26

Ja den manuelle mode laver en kick down... det er rigtigt....

Ellers har man jo andre muligheder....

Du kan vælge at fastlåse den i 1 eller 2 eller 3 gear... det har ikke noget
med man. mode at gøre.. men er en funktion som bruges når der f.eks. kører
med trailer / campingvogn... Så vil den ikke skifte til et højere gear...
men altid gå ned i gear.. hvis det man beder dem om er fysisk umuligt i det
gear den er i... eller bilen simpelthen ikke har godt at at køre med de
omdr. som den kører med i det gear...

Mvh Tim
"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff2df32$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Pedersen" <t@t.de> skrev i en meddelelse
> news:bsuh6u$2g3l$1@news.cybercity.dk...
>
> KLIP
>
> > Håber det svarer på dit spørgsmål.....
>
> Blot så jeg lige forstår det også.
>
> Hvis TipTronic´en er sat i manuel mode og du kører 130 km/t i eks. 5
> gear og træder speederen i bund.....så laver den manuelle mode en
> kick-down ... er det rigtigt forstået..?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn
>
>



Ukendt (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-12-03 17:33


"Pedersen" <t@t.de> skrev i en meddelelse
news:bsutb3$4ps$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Ja den manuelle mode laver en kick down... det er rigtigt....

Så forstår jeg ikke noget med meningen i manuel mode.

Manuel mode skulle netop *fastlåse* det pågældende gearvalg og *ikke*
overtage styringen på nogen måde.

I min Volvo er der et 'men'.

Kører du alt hvad remmer og tøj i 3. gear, tvangsskifter *computeren*
selv til 4. gear/trin.

Ønsker jeg at køre med kick-down, skal gearvælgeren (køremetoden, da det
er en computer der styrer gearkassen og ikke en bunke tandhjul) stå i
'automatic'.

Jeg har haft fornøjelsen at køre en del i Porsches modeller.

Ikke engang *de* skifter gear som du fortæller en VW gør det.

Men man skal aldrig sige aldrig.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn




Pedersen (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Pedersen


Dato : 31-12-03 17:38


> > Ja den manuelle mode laver en kick down... det er rigtigt....
>
> Så forstår jeg ikke noget med meningen i manuel mode.
>
> Manuel mode skulle netop *fastlåse* det pågældende gearvalg og *ikke*
> overtage styringen på nogen måde.
>
> I min Volvo er der et 'men'.
>
> Kører du alt hvad remmer og tøj i 3. gear, tvangsskifter *computeren*
> selv til 4. gear/trin.



> Ønsker jeg at køre med kick-down, skal gearvælgeren (køremetoden, da det
> er en computer der styrer gearkassen og ikke en bunke tandhjul) stå i
> 'automatic'.
>
> Jeg har haft fornøjelsen at køre en del i Porsches modeller.
>
> Ikke engang *de* skifter gear som du fortæller en VW gør det.
>
> Men man skal aldrig sige aldrig.
>


Nej det er jo rigtigt nok... nu vil jeg tage en tur i forældrernes VW Touran
med DSG gear... så vil jeg lige se hvordan den opfører sig.. det er samme
princip som tiptronic...

Mvh Tim



Hansen (01-01-2004)
Kommentar
Fra : Hansen


Dato : 01-01-04 15:39


> Kører du alt hvad remmer og tøj i 3. gear, tvangsskifter *computeren*
> selv til 4. gear/trin.
>> --
> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn
>
Det skulle den vel egentlig også gerne, før den når derud hvor cp stopper
indsprøjtningen. Forstår jeg dig ret, så er du kørt ud i omdrejninger i det
3. gear, så må den da hellere skifte for dig, end bare tage af.

Mvh
Hansen



Ukendt (01-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-01-04 16:57


"Hansen" <klods1962@"fjern"hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:piWIb.1812$HT1.636@news.get2net.dk...

KLIP

> Det skulle den vel egentlig også gerne, før den når derud hvor cp
stopper
> indsprøjtningen. Forstår jeg dig ret, så er du kørt ud i omdrejninger
i det
> 3. gear, så må den da hellere skifte for dig, end bare tage af.

Hvorfor det..?

Hvorfor gør den så ikke det samme i 1. og 2. trin..?

Her lukker omdrejningsbegrænseren blot af.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Hansen (01-01-2004)
Kommentar
Fra : Hansen


Dato : 01-01-04 19:49


"> Hvorfor gør den så ikke det samme i 1. og 2. trin..?
>
> Her lukker omdrejningsbegrænseren blot af.
>
> --
>>


Jeg håber du forstår, at det var på min behagelige spøg det må den
naturlivis ikke ske som udgangspunkt.

Men det må så være noget af koden i din vogn. På tiptronic kan du kan du
stort set få den sat til hvad du vil. Een af mine venners kæreste har en
audiTT, som også skifter selv, uanset hvilket trin den er sat i. Og det er
så vidt jeg ved lagt ind i koden, samtidig med noget chiptuning.
t
Mvh
Hansen



Ukendt (01-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-01-04 20:18


"Hansen" <klods1962@"fjern"hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:QYZIb.1871$8c7.1849@news.get2net.dk...

KLIP

> Jeg håber du forstår, at det var på min behagelige spøg det må den
> naturlivis ikke ske som udgangspunkt.

O.k.

> Men det må så være noget af koden i din vogn. På tiptronic kan du kan
du
> stort set få den sat til hvad du vil. Een af mine venners kæreste har
en
> audiTT, som også skifter selv, uanset hvilket trin den er sat i. Og
det er
> så vidt jeg ved lagt ind i koden, samtidig med noget chiptuning.

Principielt kan man jo programmere gearkassen til hvad som helst.

Princippet i de forskellige bilfabrikkers "tiptronic" ligger vel også i
selve computeren til gearkassen samt betjeningen af samme. Her tænkes på
mulighed for at skifte manuelt med gearstangen, kontakter i rattet eller
begge dele.

Min egen potte er jo ikke udlagt til "racerbil" og har derfor ikke en
sportsknap, der frakobler den adaptive del.

At jeg ind i mellem godt kunne bruge en sådan, da skiftene automatisk er
meget bedre, nå begge hænder bliver på rattet, er en helt anden
snak..

PS: Min chiptuning har ingen forbindelse til gearkassens computer. Det
er 2 helt forskellige indgange og chiptuningen koncentrerer sig
udelukkende og motorens management. Måske vi en dag ser styrebokse til
gearkasser, hvor brugeren selv kan sammensætte sit eget program, helt
ala de mere avancerede kameraer..

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Hansen (01-01-2004)
Kommentar
Fra : Hansen


Dato : 01-01-04 20:42


> > PS: Min chiptuning har ingen forbindelse til gearkassens computer. Det
> er 2 helt forskellige indgange og chiptuningen koncentrerer sig
> udelukkende og motorens management. Måske vi en dag ser styrebokse til
> gearkasser, hvor brugeren selv kan sammensætte sit eget program, helt
> ala de mere avancerede kameraer..
>

Min fejl at blande chiptuning og kodning af tipronic sammen, men det sker
dog fra samme boks og samme kabel til vognen-

Mvh
Hansen



Ukendt (01-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-01-04 22:18


"Hansen" <klods1962@"fjern"hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:WJ_Ib.1884$VJ1.1242@news.get2net.dk...

KLIP

> Min fejl at blande chiptuning og kodning af tipronic sammen, men det
sker
> dog fra samme boks og samme kabel til vognen-

Det gør ikke spor og det har du ret i

Du står/sidder jo med en PC enten stationær eller bærbar (det gør Volvo
i hvert fald til min) pakket ind i et skrummel af en mobil blikkasse

Indgangsstikket i potten giver dig således adgang til de forskellige
interne computere og det helt ned på radioniveau.

Det er faktisk uhyre interessant, hvad du kan styre og programmere i en
moderne vogn.

Hvis ikke jeg havde så mange andre interessante gøremål i min fritid,
kunne jeg sagtens "forfalde" til at lege med sligt...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Hansen (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Hansen


Dato : 02-01-04 16:56

>
> Hvis ikke jeg havde så mange andre interessante gøremål i min fritid,
> kunne jeg sagtens "forfalde" til at lege med sligt...
>

Det synes jeg også kunne være rigtigt sjovt og spændende, men jeg har på
fornemmelsen at producenterne holder de styresystemer/progammer der skal
til, meget tæt ind til kroppen - og måske ikke helt ved siden af, man kan
sikkert lave meget rod og mange små ulykker, hvis man prøver sig frem uden
viden og manual.

Mvh
Hansen



Ukendt (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-04 19:25


"Hansen" <klods1962@"fjern"hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:zwgJb.402$ZE5.147@news.get2net.dk...

KLIP

> Det synes jeg også kunne være rigtigt sjovt og spændende, men jeg har

> fornemmelsen at producenterne holder de styresystemer/progammer der
skal
> til, meget tæt ind til kroppen - og måske ikke helt ved siden af, man
kan
> sikkert lave meget rod og mange små ulykker, hvis man prøver sig frem
uden
> viden og manual.

Hvis du havde/fik ubegrænset adgang, så ubetinget ja.

Men man kunne også hindre dig i direkte ødelæggende opsætninger.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Olesen (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 31-12-03 16:11


"Pedersen" <t@t.de> skrev i en meddelelse
news:bsuh6u$2g3l$1@news.cybercity.dk...

> Den kører 120 i 2 gear.. bare så du har noget at sammenligne med...
>
> Men det kommer jo nok an på hvilken motor det er med.. er det f.eks. en
TDI
> vil det sikkert være anderledes..

Jeg vil meget gerne se den TDI, som kan løbe 120 i 2. gear, hehe..*S*....



Pedersen (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Pedersen


Dato : 31-12-03 17:21


>
> Jeg vil meget gerne se den TDI, som kan løbe 120 i 2. gear, hehe..*S*....
>


Ja ikke... 2 gear er jo nærmest bare til at sætte i gang med... 20 km /t
..... hehe... 1 gear er slet ikke til noget....

Tim



Jonas R. (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 02-01-04 10:20


"Henry" <henry@nomail.com> wrote in message
news:3ff2b045$0$9805$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
Davs

Altså i min mors audi A6 med triptronic. Hvis du har sat den til manuel
styring og du så trykker pedalen helt i bund, bliver den i det valgte gear.
Dog skifter den selv hvis du prøver at redline!

Jonas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408692
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste