Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
10x zoom, 16s lukketid og stjerner!
Fra : Thomas H.

Dato : 31-12-03 12:01

Jeg oplevede sgu noget spøjst, som jeg aldrig har set før. Når man tager
billeder med fuld tele, og 16 sekunders lukketid, når jorden alligevel at
dreje så meget, at stjernerne laver streger!

Eksempel kan ses her: www.snabelapunktumdk.dk/Stars.jpg

Godt nytår
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-12-03 12:17

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg oplevede sgu noget spøjst, som jeg aldrig har set før. Når man tager
> billeder med fuld tele, og 16 sekunders lukketid, når jorden alligevel at
> dreje så meget, at stjernerne laver streger!

Puha, så står solen også op i morgen

--
-Jens B.

www.fotolog.dk - Min personlige fotodagbog på nettet (inaktiv indtil det
nye år)

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 31-12-03 12:51

-snippe-
> Puha, så står solen også op i morgen

Adddd - betyder det, at vi så får mere *gyser* dagslys???

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 31-12-03 12:58

> Puha, så står solen også op i morgen

Jeg kan ikke garantere det, men noget tyder sgu på det!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-12-03 13:55

"Thomas H." wrote:

> Eksempel kan ses her: www.snabelapunktumdk.dk/Stars.jpg

Ja det er fandme uhyggeligt, at der er så meget fart på, og vi
har slet ikke tjek på hvem der styrer skidtet...

Prøv flg. opstilling:
- stativ
- analog kamera med widevinkel objektiv
- diasfilm med lav ASA/ISO (50, 64 eller 100)
- mindste blændeåbning (16 eller 22)
- lukker på B, eksponering 30, 60 og 120 minutter

Ret cemtrum i søgeren mod nordstjernen, og kør så løs, eneste
forudsætning er en stjerneklar nat, gerne en vinternat med frost-
vejr, der er luften klarest, man bør også søge ud på landet hvor
der ikke er "lysforurening" fra gadelygter og lignende.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-12-03 14:13

> Jeg oplevede sgu noget spøjst, som jeg aldrig har set før. Når man tager
> billeder med fuld tele, og 16 sekunders lukketid, når jorden alligevel at
> dreje så meget, at stjernerne laver streger!

Ja! det kan give nogle helt fantastiske billeder ved meget lange
lukkertider:

http://www.danheller.com/star-trails.html

--
Martin Kaltoft

Fra : Thomas H.

Dato : 31-12-03 14:35

"Martin Kaltoft" <martin@[nospam]nitro.dk> skrev i en meddelelse

> Ja! det kan give nogle helt fantastiske billeder ved meget lange
> lukkertider:
>
> http://www.danheller.com/star-trails.html

Okeeey, der kan jeg ikke helt være med

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-12-03 16:04

"Thomas H." wrote:

> Okeeey, der kan jeg ikke helt være med

Hvorfor ikke, jeg har jo lige bragt opskriften på hvordan den
type billeder kan laves...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 16:37

> Hvorfor ikke, jeg har jo lige bragt opskriften på hvordan den
> type billeder kan laves...!

Han har vel ikke nogle diasfilm som passer i sit olympus digital-kamera

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : A. Einstein

Dato : 01-01-04 16:29

"Martin Kaltoft" <martin@[nospam]nitro.dk> skrev i en meddelelse

> Ja! det kan give nogle helt fantastiske billeder ved meget lange
> [...]

WOW! Fed side!!!! :) Takker:).
Nu har jeg virkelig brug for en remote :(

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-01-04 14:46

On 2003-12-31, Thomas H. <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

> [...]
> billeder med fuld tele, og 16 sekunders lukketid, når jorden alligevel at
> dreje så meget, at stjernerne laver streger!

De skal nå 360 grader på 24 timer, dvs. 1.5 grad/time.

Et alm. 28-105mm zoom objektiv dækker 24 grader når zoomet
ind til 3x zoom (35mm equiv = 105mm).

Dvs en tur fra venstre til højre over midten skal tage
25/1,5 = 16 timer.

Hvis vi siger du har 2048 pixels på den brede led (ca. 3Mpix kamera)
så bevæger en stjerne sig 2048/16 = 128 pixels/time eller 2 pixels/sekund.

Det var så en simpel forklaring.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 01-01-04 15:16

On Thu, 1 Jan 2004 13:46:08 +0000 (UTC), Povl H. Pedersen wrote:

> så bevæger en stjerne sig 2048/16 = 128 pixels/time eller 2 pixels/sekund.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Der er vist mere end 60 sekunder i en time?

--

/Jesper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-01-04 19:15

On 2004-01-01, Jesper Rasmussen <news1@fuglsang-rasmussen.dk> wrote:

> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> Der er vist mere end 60 sekunder i en time?

Ups, skulle være minut.

Fra : Michael Jensen

Dato : 01-01-04 19:14

Hej

Jeg kan godt lide denne forklaring, men tror der er noget der ikke helt
stemmer.
Jeg har ingen mening om hvordan stjerner opføre sig, men lad os sige at
antagelserne her under er ok så..

De skal nå 360 grader på 24 timer, dvs. 15 grader / time

> Et alm. 28-105mm zoom objektiv dækker 24 grader når zoomet
> ind til 3x zoom (35mm equiv = 105mm).

Dvs en tur fra venstre til højre over midten skal tage
24/15 = 1.6 timer

>Hvis vi siger du har 2048 pixels på den brede led (ca. 3Mpix kamera)
1,6 time = 5760 sek.

så bevæger en stjerne sig 2048/5760 = 0,36 pixels/sek

16 sek lukketid giver altså 16*0,36 = 5,6 pixel

Om det så er det der ses på billede skal jeg ikke kunne sige, men bevæger
sig det gør de.

mvh.

Michael