Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
læsning af EXIF
Fra : Martin Gleit

Dato : 31-12-03 11:15

findes der noget godt software der kan læse EXIF info selv efter at et
billede er blevet behandlet i Photoshop?...dvs ikke "exif reader"...

Fra : Knud Bonke

Dato : 31-12-03 11:33

: findes der noget godt software der kan læse EXIF info selv efter at et
: billede er blevet behandlet i Photoshop?...dvs ikke "exif reader"...
:
:
Canon levere i visse tilfælde in "File reader", eller akan du finde en ande, udmærket her:
http://www.takenet.or.jp/~ryuuji/minisoft/exifread/english/
Hilsen Knud

Fra : Martin Gleit

Dato : 31-12-03 11:35

det er netop exif reader du har linket til Knud...den kan ikke læse filer
der er blevet behandlet, hvilket er et must

Fra : [9000] Panacea

Dato : 31-12-03 11:45

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote in message
> det er netop exif reader du har linket til Knud...den kan ikke læse filer
> der er blevet behandlet, hvilket er et must
>
> "Knud Bonke" <bonkeREMOWE@privat.dk> wrote in message
> ande, udmærket her:

Har du overvejet at dine EXIF-data ikke findes mere efter at billedet er
"behandlet". Ikke alle billedmanipuleringsværktøjer bevarer EXIF-data!

Hvis du kan læse EXIF fra det oprindelige billede- men ikke fra det
"behandlede" er det nok din PS der gør noget forkert...

Peter

Fra : Knud Bonke

Dato : 31-12-03 11:47

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse news:3ff2a63d$0$28530$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
: det er netop exif reader du har linket til Knud...den kan ikke læse filer
: der er blevet behandlet, hvilket er et must

Ja, den misforstod jeg, den læser de originale data på filer der er blevet beskåret eller lignende. Jeg gemmer "altid" billeder med
det originale navn (f.eks IMG_2503 brahetrolleborg.psd), lige som jeg gemmer i mapper med samme nummer som de har fra kameraet +
dato. Så kan jeg da i hvert fald altid finde originale data.
Det er lidt gammeldags, men for mig fungerer det. Jeg kan straks på navnet se hvilket kamera de er taget med (Canon eller Nikon som
er mit udvalg i digital).
.......og så trænger mit tastatur vist til en grundig rensning (
Godt Nytår, Knud

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-12-03 14:16

> findes der noget godt software der kan læse EXIF info selv efter at et
> billede er blevet behandlet i Photoshop?...dvs ikke "exif reader"...

EXIF-data er ikke noget programmerne "gætter" sig til ud fra hvordan
billedet ser ud, det er noget kameraet skriver i JPEG-filen, og bliver de
overskrevet er de væk for altid, så et program med den funktionalitet du
søger findes ikke, og kommer aldrig til det.

--
Martin Kaltoft

Fra : Bjarne

Dato : 31-12-03 15:59

Hej

Jeg har kigget lidt på nogle gamle digitalbilleder med IrfanView og for mig
at se kan den godt se EXIF-data, selv fra gamle billeder der har været
igennem diverse billedebahandlingsprogrammer. Jeg kan dog ikke vurdere om
alle data er korekte, da nogle af kameraerne har været rimelig gamle og
måske derfor ikke laver alle oplysninger i filen.

I må undskylde mig hvis ovenstående er helt forkert, da jeg er rimelig ny
med alt det tekniske vedr. digital foto.

Godt nytår til alle

Bjarne