Hvordan lærer jeg Miki at lade være med at~
Fra : Keld Nygaard

Dato : 31-12-03 09:49

Hej

Miki er en labrador på små 11 uger, der har boet hos os i en lille uges tid.
Han har været rigtig dygtig til at lære alle de ting som en lille hvalp nu
skal lære, men en ting kan jeg ikke få ham til at lade være med:
Jeg er hans tumlekammerat, og vi leger meget med hans bolde, gnave- og
trækketing. Desværre har han for vane at gumle løs på mine hænder og arme,
og selv om det ikke gør ret ondt, skal han lære at lade være.
Han har forstået at når vi siger "NEJ" gør han noget forkert, men det
hjælper bare ikke i denne sammenhæng.

Nogle idéer til hvordan jeg kan få ham til at holde op (ud over at lade være
med at lege med ham)?

/Nygaard

Fra : Thomas

Dato : 31-12-03 10:02

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk> wrote in

> Nogle idéer til hvordan jeg kan få ham til at holde op (ud over at
> lade være med at lege med ham)?

Vi har haft det samme "problem" med begge vores hvalpe da de var små og
jeg kan tydeligt huske de små syle!!
Det vi har gjort er at "skrige av" og afbryde legen. Det man efterligner
er det samme som hvalpene selv gør når de er for hårdhændede ved
hinanden. Det tager tid, men har den fordel at hunden også lærer at
mennesker er nogle meget ømskinnede væsener man ikke skal tage for hårdt
på!

--
Hilsen
Thomas

Koda: http://www.broeggerklanen.dk/koda
Runrig: http://www.broeggerklanen.dk/runrig
Spejder: http://www.1holme.dk
Arbejde: http://www.ibm.dk

Fra : Pia J

Dato : 31-12-03 10:05

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk> wrote in message
> Hej
>
> Miki er en labrador på små 11 uger, der har boet hos os i en lille uges
tid.

Det er ret normalt i den alder. En god metode er faktisk at stoppe legen
hver gang og vende ryggen til. Start med et højt hyl AAAV - hvis ikke det
virker, ignorer ham til han er faldet lidt ned (om du så skal op på en stol
så han ikke kan nå dig) - så lærer han hurtigt at når man bider, er der
ingen der gider lege. Så snart han stopper, kan du lege videre.

Men hvis du hidser ham op og tirrer og spæner rundt, så er du altså lidt
selv ude om det

Du kan også helt roligt tage et stykke legetøj og proppe i munden på ham
hver gang han tygger i dig.

Der er sikkert en som vil sige du skal løfte ham i nakkeskindet og ruske og
råbe fordi han tror hvalpen bider i dominans. Og så kommer der en vældig
diskussion om dette fordi ingen andre er enige i dette synspunkt

Hvalpe er som babyer, de smager på verden for at lære den at kende. Mere er
der ikke i det. Fuld af glæde og liv og gåpåmod.

:Pia

Fra : Jane

Dato : 31-12-03 10:38

Hejsa
Vi prøver at lære vores hunde ordet " slip ", nej er et negativt ord og vi
opdrætter og præger vores hunde ved positiv indlæring, dvs ros massere af
ros og gode positive oplevelser.
Hvis han bider i dig siger du Slip i det øjeblik han har sluppet så skal han
ha noget han er glad for ( godbidder, bolder elgn.) og så skal du sige
dyyyyygtig med en lys og overdreven venling stemme, så er jeg sikker på at
han skal lære det hurtigt.
Når han har lært ordet slip så er det nemt for jer at få ham til at slippe
ting og sager som han ikke må spise
Godt nytår og jeg håber det hjælper
Jane Mailund
www.kennelmailunds.webbyen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 10:47

On Wed, 31 Dec 2003 09:49:20 +0100, "Keld Nygaard" <keld@wapse.dk>
wrote:

> [...]
>trækketing. Desværre har han for vane at gumle løs på mine hænder og arme,
>og selv om det ikke gør ret ondt, skal han lære at lade være.

Som andre osse skriver, så skal man afbryde legen, når den bliver for
voldsom. Min store labdreng kan stadig godt gumle lidt på mig (han er
1½ år), men han bider aldrig til. Det du lærer hvalpen ved at lege med
den er bidehæmning. Når du hyler og stopper legen, såforstår hunden
vinket om, at dette gjorde ondt og det gider du ikke... men gi' den
lige en chance! Jeg mener, den er kun 11 uger gammel!
Du vil garanteret få mange rifter efter skarpe hvalpebisser, men det
er altså noget af det man må ta' med. Små børn river jo osse
sommetider, fordi de ingen anelse har om at det gør ondt på
modtageren. De kan osse finde på at bide og ikke mindst at hive en i
håret. Det gør jo osse ondt, men det hører med til at ha' børn.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Keld Nygaard

Dato : 01-01-04 11:19

> [...]
> modtageren. De kan osse finde på at bide og ikke mindst at hive en i
> håret. Det gør jo osse ondt, men det hører med til at ha' børn.

Hej allesammen

Tak for jeres gode råd. Jeg prøvede de første par dage at vende ryggen til
ham, mens jeg stadig sad på gulvet, hvilket blot resulterede i at han gik
til angreb på min milt istedet ...

Det ser ud til at virke, det med at forlade ham. Tidligere fortsatte han
angrebne på alt og alle når jeg gik, men efterhånden lader det til at han
falder til ro, når han kan se at legen går for vidt...

Det er helt forbavsende, hvor meget sådan en lille fætter kan lære på under
en uge...

/Nygaard

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-12-03 14:13

> [...]
> hjælper bare ikke i denne sammenhæng.
>
> Nogle idéer til hvordan jeg kan få ham til at holde op (ud over at lade

Hej Keld

Du kan vel nærmest sammenligne kræet, med et barn som er ved at få tænder,
så at gnubbe gummerne vil hjælpe dig af med en del af det. Men kun det som
gælder kløe. At den så også gerne vil guffe på alt, er jo ganske naturligt.
Den skal jo prøve det hele . Så når den vil gnaske i dig, tager du,
fire fingre under underkæben, og lægger tommelfingeren ind på tungen.
Det kan også gøres omvendt, tommelfingeren oven på snuden, og fire fingre op
og røre ganen. Ingen af delene syntes hunden er sjovt, og den vil efter
kort tid, finde noget den syntes er sjovere at gnaske i ( Som du
selvfølgelig husker at forsyne den med ).

M.V.H......Benny..