Ormekur forårsager opkast?
Fra : Morten Jensen

Dato : 31-12-03 00:53

Til morgen opdagede jeg de typiske hvide æg-segmenter (eller hvad de nu
hedder) fra en bændelorm omkring enden på min 2 årige han-huskat, som ikke
har opført sig anderledes end vanligt.
Jeg ringede derfor til dyrlægen, og hentede derefter en ormekur bestående af
2 stk. Drontal Vet (Bayer) i pilleform.
Iflg. pakken skal der doseres 1 pille pr. 4 kg. kat. Katten vejer 6 kg., men
jeg starter alligevel med kun 1 pille, som jeg knækker og gemmer i dens mad.

Kort tid efter (ca. 10 - 15 minutter) at den har spist maden, begynder den
at kaste al maden op igen. Ialt bliver det til 7 opkastninger indenfor ca.
10 minutter. De sidste gange er det naturligvis mest slim der kommer op, da
maven jo sikkert er ved at være tom. - Katten har aldrig kastet op før, mens
jeg har haft den (½ år), eller set det.
Opkastet indeholdt helt tydeligt bændelorm(e).

Ved nærmere eftersyn af madskålen viser det sig, at den kun har spist en
halv pille, da den anden halve ligger tilbage i skålen. - Umiddelbart efter
maraton-opkastningen er katten helt sig selv, og spinder og er glad. Den går
sågar igang med at spise igen (ikke af skålen med ormekuren).
Katten bor på landet, og render meget rundt ude, - så det er jo nærmest en
selvfølge at den skal få orm.

Men spørgsmålet lyder nu : Kan min kat ikke tåle denne ormekur? - Har andre
erfaret at en kat ikke kunne tåle visse ormekure?
Jeg kontakter naturligvis dyrlægen igen imorgen, - for jeg tør da ikke at
give katten mere Drontal Vet.

/Morten