Generator gået?
Fra : Martin T.

Dato : 31-12-03 00:16

Hejsa Alle

Min fars Mazda 626 2.0i 16v (årg. 89), gik i stå her den anden dag. Med
startstrøm fra et nødstrømsbatteri, starter den fint, men dør hurtigt. Al
lys (instrumentpanel, kabinelys og lygter) mister styrker. Ifølge den
tilkaldte autohjælp var det sikkert generatoren.

Jeg har målt på ledningerne til generatoren. Der sidder 2 ledninger i et
stik på generatoren, hvor den ene giver +12V og i den anden intet (har målt
mens stikket er ude af generatoren). Derudover sidder der en stor +12V
ledning skruet fast på siden af generatoren, der også giver strøm.

Ladelampen lyser ikke i instrumentpanelet ved tænding II.

Nogen der ved om der går en styrestrøm gennem pæren til generatoren på
nævnte Mazda? (er ikke klar over om alle biler bruger dette princip)

I det lille tidsrum den kan stå i tomgang med hjælp fra nødbatteriet, kan
jeg måle på batteriet, at der kun er 11,85V i systemet. Der bør jo være 13 -
14V, når generatoren kører.

Min far har investeret i en ny generator, men hvis det viser sig, at pæren
skal skiftes, bliver den returneret.

Nogle der har foreslag?

Jeg har også prøvet at føde +12V direkte fra batteriet til den anden ledning
i stikket, hvor der ikke var strøm, hvis der nu var tale om et kredsløb, men
her lyser pæren heller ikke.

Med bedste nytårshilsener, Martin T.

Fra : Lars

Dato : 31-12-03 00:49

"Martin T." <mt.infREMOVE@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa Alle

Klip

> [...]
> ledning skruet fast på siden af generatoren, der også giver strøm.
>
> Ladelampen lyser ikke i instrumentpanelet ved tænding II.

Hvis kullene i generatoren er slidt op, så magnetisere den ikke og vil ikke
lade, denne fejl betyder også ofte at ladelampe ikke lyser når tændning
sluttes, afhænger af bil fabrikat, kender ikke el diagrammet på madza. På
mange generatorer sidder kullene på laderegulator blokken monteret direkte
på generator.
Hvis der er seperat lade styring kan du evt med batteri frakoblet måle om
der er gennemgang fra kul 1 til gennem magnetiserings vikling kul 2 med
ohmmeter, der skal være ca 4 - 10 ohm i magnetiserings vikling incl kul,
hvis værdien er høj eller uendelig er det temmelig sikkert kullene.

Så jeg ville checke kullene før jeg skiftede komplet generator.

Lars

Fra : Martin T.

Dato : 01-01-04 21:44

"Lars" <fundernews@ofir.dk> wrote in message

Tak for info.

Det hjalp at skifte generatoren. Den gamle var helt nedslidt.

Nu spinder bilen som en mis :)

Mvh. Martin T.