CO2
Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 30-12-03 21:20

Man kan få et system der hedder CaboPlus til akvariet...

Det er en plade med noget kul som man sender strøm igennem og så udvikler
det så CO2...
Er der nogen af jer her der har nogen ide om hvilken type kul der er tale
om...

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-12-03 23:23

"jabbe(4000)" <jabbe@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det så CO2...
> Er der nogen af jer her der har nogen ide om hvilken type kul der er tale

Det er af kul-typen, det sorte du ved... Nej, jeg aner det ikke. Tingesten
virker. Det er blot et spørgsmål om ikke der er for lidt tid til at der
opløses noget særligt i vandet. Og så er det et spørgsmål om pris. Jeg vil
anbefale en omvendt plastflaske uden hals, man fylder med en sodastream ell.
lign, eller i større akvarier, et egentligt CO2-anlæg med en større flaske.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 31-12-03 01:47

> [...]
ell.
> lign, eller i større akvarier, et egentligt CO2-anlæg med en større

Det var nu mest af nysgerrighed og om det var noget man bare kunne skaffe...

Personligt har jeg gær sukker og vand i en dund der står og bobler, og det
virker ganske glimrende...

Fra : Jens Harming

Dato : 31-12-03 12:00

Undskyld......
Et dumt spørgsmål....Hvad godt gør CO2 i akvariet ??

Hilsen fra en nysgerrig

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 31-12-03 12:47

Jens Harming wrote:
> Hvad godt gør CO2 i akvariet ??

Det samme som i luften, giver næring til planter.

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 01-01-04 04:16

> Et dumt spørgsmål....Hvad godt gør CO2 i akvariet ??

Der er ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar...
Jeg vil prøve at svare i stiv tilstand...

Planter leve af 3 ting.... Lort Lys og CO2(faktisk ligesom på jorden)
For planter kan gro skal der være nok af alle ting..
Dog er det sådan at hvis der er for meget af det kommer algerne..:(
Det er altså et opgave at ramme denne balance...

Fra : Bo Warming

Dato : 01-01-04 07:17

"jabbe(4000)" <jabbe@get2net.dk> wrote in message news:FjMIb.48
> Planter leve af 3 ting.... Lort Lys og CO2(faktisk ligesom på jorden)
> For planter kan gro skal der være nok af alle ting..
> Dog er det sådan at hvis der er for meget af det kommer algerne..:(

Karse, brøndkarse, basillikum og mange andre hurtigt-producerede
grønsagsplanter behøver kun lys, CO2 og vand.
De dyrkes i mineraluld, der ikke afgiver mineraler, men de bliver
selvfølgelig ikke mange uger gamle, hvis ikke der er lidt nitrat eller
ammoniak så de kan danne andet protein, end omdannelse af frøets protein.
Næstvigtist af de ca 30 gavnlige grundstoffer i lort eller pis, er kalium og
phosphat - og jern og svovl. Det sidste i stor mængde, hvis bønner eller kål
dyrkes.
Men hvad gavn mon sporstofferne gør - selen, mangan osv. Er der enzymer som
disse sjældne atomer indgår i, lissom jern indgår i blodets? Og kan planten
økonomisere med den smule, der var i frøet, hvis der kun sættes NPK-gødning
til det vand, der hældes på gartnerens mineraluld-minipotte?