Urenlig kat
Fra : Jan Andersen

Dato : 30-12-03 19:53

Hejsa.

Jeg har to neutraliserede hankatte, den ene er knap to år, den anden 4.
Sidstnævnte er begyndt at tisse rundt omkring, jeg kan ikke finde nogen
årsag til det, der er ikke skiftet kattegrus, og kattebakkerne er rene og
pæne, men aligevel gør han det rundt omkring.
Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op, jeg har være efter ham når jeg har
set at han har gjort det, men intet hjælper.
Eneste alternativ jeg har er at få ham aflivet, så derfor håber jeg at der
er nogen der har erfaring med at få det stoppet.

**Spamskiring fjern i email**

//Jan

Fra : anja rasmussen

Dato : 30-12-03 20:08

> [...]
> Eneste alternativ jeg har er at få ham aflivet, så derfor håber jeg at der
> er nogen der har erfaring med at få det stoppet.

Hej Jan...
Jeg ville få ham tjekket for urinvejsproblemer hos dyrlægen...dette er
ofte årsag til pludselig urenlighed....

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : zasha

Dato : 30-12-03 20:41

"Jan Andersen" <jeafjern@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.

> er nogen der har erfaring med at få det stoppet.
> //Jan

Hej Jan

Nu er jeg selv typen, der ikke giver så nemt op, så jeg har kæmpet mine
kampe med mine katte og gør det stadigvæk ind imellem.
Min hunkat får nogen perioder med tisse-flip. Som du, aner jeg ikke hvad der
udløser det, men jeg har da nogle små regler jeg bruger.
De (jeg har to katte) har to kattebakker, med hver sin slags grus/strøelse
i, så der er lidt for de skiftende sjæle.
De er overdækkede (bakkerne altså) og kattene har det med i perioder at
tisse op ad endevæggen, hvorfor de skal vaskes af ca. hver anden dag, eller
går det helt agurk.
Jeg har i lange tider IKKE brugt Catty kattestrøelse fra Kvickly (de er
vokset op med alle mulige slags kattegrus, da de var kattegrus testere for
FDB en overgang) men nu er det altså det ENESTE der dur for Mokken-Miver,
ellers tisser hun alle vegne.
(bruger pt. Catsan, da det var på vildt billigt tilbud i Kvickly, så jeg
opkøbte restlagret*G*)
Hun har på et tidspunkt fået en hormonindsprøjtning hos dyrlægen, da det var
værst, og det hjalp med det samme i over en måned :)
Når du så vasker af/gulv....jeg bruger "ecover" (købt i en helsekostbutik)
gulvsæbe, det synes jeg er langt bedre (og billigere og ufarligere) end
Rodalon.
Sluttelig sprøjter du en smule (for det er hundedyrt) felifriend/feliway der
hvor katten har haft tisset.
Her for nylig fandt Mokken-Miver ud af at hvis jeg ikke lukkede hende ud
lige så snart jeg stod op, ja, så kvitterede hun med at tisse op ad mit
skrivebord/computer. Det tog hende ikke mange dage at lære mig at lukke
hende ud. Hvis dine katte ikke kommer ud, s¨prøv at tage tisse-frederik op
og nus ham/leg med ham=opmærksomhed.
Det eneste du ikke må gøre, er at skælde ham ud/gøre han urolig. Tal stille
og roligt til ham hvis du griber ham på fersk gerning og bær ham ud til
kattebakken.
Hvis du "kun" har en åben kattebakke, så prøv at købe en lukket, eller sæt
en stor papkasse over bakken og skær en åbning i den, det kan være han gerne
vil være lidt i fred :)

Håber du bærer over med tisse-frederik, for det er da helt sikkert, at hvis
han IKKE er syg (det er det allerførste du skal sikre dig) så er det jo
fordi han forsøger at tortælle dig et og andet :)

Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi
http://hei.homepage.dk
http://chocolade.dk

Fra : zasha

Dato : 31-12-03 16:51

<klip>
> ....jeg bruger "ecover" (købt i en helsekostbutik)
> gulvsæbe, det synes jeg er langt bedre (og billigere og ufarligere) end
> Rodalon.
</klip>

Hovsa...det er til mit linoliumsgulv, til flise/klinke-gulv mv. bruger jeg
"uniren" fra Urtekram.
Rodalon, som jeg fornemmer mange anbefaler, synes jeg dels er for dyrt, dels
for giftigt, dels tisser min kat gladelligt på gulv vasket i Rodalon!

Fra : maz

Dato : 31-12-03 14:41

Jan Andersen wrote:
Sidstnævnte er begyndt at tisse rundt omkring, jeg kan ikke finde
> nogen årsag til det, der er ikke skiftet kattegrus, og kattebakkerne
> er rene og pæne, men aligevel gør han det rundt omkring.
Der er ALTID en årsag til urenlighed. Katte bliver *ikke* bare urenlige!

> Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op, jeg har være efter ham når jeg
> har set at han har gjort det, men intet hjælper.
Tjah.... DET hjælper i hvert fald ikke. Du risikerer bare at forværre
problemet, desværre.

> Eneste alternativ jeg har er at få ham aflivet, så derfor håber jeg
> at der er nogen der har erfaring med at få det stoppet.
Det var dog en syg bemærkning! Det første du har at gøre, er at tage katten
til dyrlægen ASAP. Og det er *altid* det første man skal gøre, når katten
bliver urenlig for at udelukke evt. sygdomme - uanset prisen! Det *er* dit
ansvar som katteejer!
Og så læs denne artikel, når du har haft katten til dyrlægen og udelukket
evt. sygdomme. Er det ikke sygdomme, så er det adfærdsproblemer:

/Maria

Fra : Jan Andersen

Dato : 31-12-03 16:06

Hejsa.

"maz" <mackiavelli@allmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og så læs denne artikel, når du har haft katten til dyrlægen og udelukket
> evt. sygdomme. Er det ikke sygdomme, så er det adfærdsproblemer:

Ok...tager ham til dyrlægen i det nye år. Jeg vil da også være ked af at
skulle af med ham, men at se et parket gulv blive ødelagt, og det er
det...det oster jo en hel del at få lagt et nyt.....og hvis han ikke fejler
noget, eller det ikke hjælper med det jag har kæst i artiklen og vil prøve,
så ser jeg ikke andre muligheder, jeg vil ikke ha mit hjem ødelagt af en
kat.

//Jan

Fra : maz

Dato : 31-12-03 16:31

Jan Andersen wrote:
> Ok...tager ham til dyrlægen i det nye år.
Godt - både for dig og katten :)

>Jeg vil da også være ked af
> at skulle af med ham, men at se et parket gulv blive ødelagt, og det
> er det...det oster jo en hel del at få lagt et nyt.....
Men et parketgulv er *ikke* et levende væsen, vel? Det er et gulv... Hér er
det katten, der lider.

I øvrigt.. Indtil du har haft ham til dyrlægen, så gør flg for at skåne ham
mest muligt: Hvis du ser ham besørge andre steder end i kattebakken: Løft
ham *normalt* op og bær ham ud i kattebakken. *Lad være* med at skælde ud
eller blive sur og du må *ikke* tage hårdt fat i ham. Katten er ikke dum -
han ved udmærket godt, hvor han *burde* besørge. Vask gulvet i Rodalon -
ikke Ajax. Og gå så *udenfor* og afreagér
Pointe: Jo mindre du skræmmer katten, jo større er chancerne for at han
bliver renlig igen. Ellers mister han fuldstændig tillid til og trygheden
ved dig..

>og hvis han
> ikke fejler noget,
Men det gør han! Spørgsmålet er bare hvad....

>eller det ikke hjælper med det jag har kæst i
> artiklen og vil prøve, så ser jeg ikke andre muligheder, jeg vil ikke
> ha mit hjem ødelagt af en kat.
Der er lang vej endnu - så tag det roligt. Aflivning er slet ikke løsningen.
Dyrlægen FØRST. Er der ingen sygdomme, smerter osv (forklar *grundigt hans
symptomer til dyrlægen*), så vend tilbage og spørg igen. Der er masser af
råd og vejledning at hente herinde. Og tænk så tilbage - hvordan var
hjemmet/tilværelsen, *før* katten blev urenlig.. Det kan være en lille bitte
ting, der har gjort ham urenlig. Er forholdet ml de to katte ændret, f.eks?
Godt nytår og god bedring med ham

/Maria

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 31-12-03 16:39

> [...]
prøve,
> så ser jeg ikke andre muligheder, jeg vil ikke ha mit hjem ødelagt af en

Hej Jan

Vores hunkat Dixie tissede også en overgang, der hvor hun ikke skulle. Især
på vores vasketøj
Vi prøvede lidt forskelligt (grusskifte bl.a) men intet virkede. Vi fandt ud
af at damen simpelthen ville ha' opmærksomhed.
Så hun bliver voldnusset, så tit hun ønsker det og mere til. Resultat...
Dixie tisser kun der hvor hun skal - i kattebakkerne *S*

Så måske jeres kat mangler ekstra opmærksomhed???

/Joan