MS Windows
briani 27239
Opgrader 95 til 98 - Men den vil ikke :-(
Fra : *trads*

Dato : 30-12-03 19:43

Jeg har en bekendt der her win 95 og gerne ville have win 98 ( men
det er hans valg )

Han har så prøvet med en gl win 98 af min, at opgrader den - Men nej

Nu kommer det mærklige.

Smider Win 98 i , og den spør pænt om den skal opgrader hans win 95- JA- Den
scanner nu hans system - og skriver nu at det tager ca 30min bla bla bla og
at han får en bedre maskine med win 98 . bla bla bla Og trykker fortsæt.

Nu kommer den så og siger at den IKKE kan opgrader med den skive for der er
allerede et operativ system i.

??????????????????????????????????????????????????????????????

Hvorfor hunden gør den nu det ??

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-12-03 19:52

*trads* skrev i et indlæg på usenet:
> Nu kommer den så og siger at den IKKE kan opgrader med den skive for
> der er allerede et operativ system i.

Win98 findes i 2 versioner.

En til installering på PC'er uden system - og en til opgradering.

Du har formentlig den første.

Så formatter disken og installer den i stedet for at opgradere.

Så får du også ryddet op på disken

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-12-03 20:32

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev :

>Win98 findes i 2 versioner.
>
>En til installering på PC'er uden system - og en til opgradering.

Tre versioner.

En OEM, som kun kan installeres, hvis der ikke er et
operativsystem i forvejen (men man skulle kunne fifle sig ud af
det).

En opgraderingsversion.

En »fuld« version, som kan bruges som opgradering eller som
nyinstallation.
--
Knud

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-12-03 22:25

Knud Gert Ellentoft skrev i et indlæg på usenet:

> Tre versioner.
> En OEM, som kun kan installeres, hvis der ikke er et
> operativsystem i forvejen (men man skulle kunne fifle sig ud af
> det).

Åh - ja - du har ret - jeg huskede OEM-versionen, som en fuld version,
men det var det jo ikke helt.....

Jan

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 30-12-03 20:09

> "*trads*" skrev i en meddelelse...
> Jeg har en bekendt der her win 95 og gerne ville have win 98 ( men
> det er hans valg )
[snip]
Lige en lille ting som jeg lige ville dele med dig. Hvergang jeg installere Win98 på en
maskine, bruger jeg programmet 98lite(http://litepc.com/), med det program kan man fjerne
alt det som gør Win98 langsommmere end Win95. Med andre ord så får man hasigheden fra
Win95 og stabiliteten/sikkerheden fra Win98.
Der er en gratis version af programmet på siden. Jeg kan varmt anbefale dette lille program.

mvh. Torben

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-12-03 20:32

Hej *trads*, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Nu kommer den så og siger at den IKKE kan opgrader med den skive
> for der er allerede et operativ system i.

Har I prøvet at omdøbe Win95's Win.com (fx til Win.co_), som ligger i
Windows-folderen, inden I starter installationen?

Husk at det skal være i 'MS-DOS tilstand'.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-12-03 22:22

Rudi Stegen skrev i et indlæg på usenet:
> Har I prøvet at omdøbe Win95's Win.com (fx til Win.co_), som ligger i
> Windows-folderen, inden I starter installationen?
> Husk at det skal være i 'MS-DOS tilstand'.

Ja - det virker så vidt jeg husker - hvis ikke win.com er der, så kan
OEM-versionen godt.

Men så vidt jeg husker, så opgraderer den ikke - men inslallerer 98
oveni.

Altså man får ikke noget fra 95 med over i 98.

Og så kan man jo ligeså godt få ryddet op og formatteret drevet.

Eller husker jeg forkert ?

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 31-12-03 00:23

Hej Jan Vestergaard, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Ja - det virker så vidt jeg husker - hvis ikke win.com er der, så
> kan OEM-versionen godt.
>
> Men så vidt jeg husker, så opgraderer den ikke - men inslallerer
> 98 oveni.

Ja, man installerer oveni.

> Altså man får ikke noget fra 95 med over i 98.

Jo, en posefuld døde slagger (i.e. de filer fra Windows 95 som hverken
anvendes under Windows 98 eller hedder det samme).

En del filer hedder dog det samme, og hvad angår disse, spørger
installationsprogrammet svjh, at der ligger en ældre fil af samme
slags, og om man vil overskrive den med en nyere.

> Og så kan man jo ligeså godt få ryddet op og formatteret drevet.

Fordelen ved at installere oveni er jo, at man beholder sine
programmer, deres placeringer, opsætning... etc. Og man er fri for at
smide sine datafilers sikkerhedskopier over på harddisken efter
formatering, installation af Windows, installation af programmer...
etc.

Ulempen er, at man dels sviner med pladsen (jf. det med "døde filer"
ovenfor). Dels *kan* man komme til blande noget sammen, der *kan*
risikere at give underligheder i specielle situationer. Disse kan dog
normalt rettes til senere, hvis de skulle optræde.

Men der spildes plads.

--
Hygge fra Århus - Rudi