Elforrude på mondeo - tilslutning???
Fra : Jesper

Dato : 30-12-03 19:37

Hej

Jeg har lige fået en elforrude i min ford mondeo, før var det bare en
almindelig. nu kunne jeg så godt tænke mig at få den sat til... nogen der
ved hvordan det gøres??

På forhånd tak
jesper

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 20:31

> Jeg har lige fået en elforrude i min ford mondeo, før var det bare en
> almindelig. nu kunne jeg så godt tænke mig at få den sat til... nogen der
> ved hvordan det gøres??

Tja du kan jo starte med at købe en kontakt og en sikring hos Ford. Så skal
der trækkes en masse ledninger ud til vinduets kontaktorer. Det hele ligger
under torpedostykket så der skal både plus og minus ud til disse ben. Med et
Ohm-meter kan du måle hvor forbindelserne skal være. Du skal bruge de ben
hvor der er størt modstand og så tilslutte + og - til dem....hele vejen hen
ad ruden.
Ledningerne skal ikke være særlig tykke, sådan en 0.25 kvadrat er nok til
hver af elementerne.

Ellers aner jeg ikke om din bil i forvejen har trukket ledninger fra
sikringsboksen ud til vinduerne.

Tja og så var der jo også lige et timer-relæ til at slå varmen fra efter en
5 min. skal nok også købes hos Ford. Du kan se i instruktionsbogen hvor
relæet skal sidde og det samme med sikringen.

Hvad gav du for sådan en rude?
Min skal også skiftes engang da den har fået en grim revne i sommers.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Jesper

Dato : 31-12-03 09:09

Tak for svaret

Ved faktisk ikke hvad den har kostet da det var den tidligere ejer der
betealte forruden...

Fra : jan

Dato : 01-01-04 11:08

> Ledningerne skal ikke være særlig tykke, sådan en 0.25 kvadrat er nok til
> hver af elementerne.

Mener du det helt alvorligt Tom ????
0.25 kvadrat til en el forrude
nu kender jeg ikke lige forbruget på en ford men på den VW jeg satte i for
3-4 uger siden var der et forbrug på 40 A det vil jeg meget stærkt trivle på
at 0.25 kvadrat ledninger kan holde til

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 11:35

> Mener du det helt alvorligt Tom ????

Ja

> [...]
> 3-4 uger siden var der et forbrug på 40 A det vil jeg meget stærkt trivle

Der er vel 10-20 ledninger á 0.25 kvadrat

Fra : Mogens...

Dato : 01-01-04 11:41

On Thu, 1 Jan 2004 11:35:18 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Der er vel 10-20 ledninger á 0.25 kvadrat

Nu har jeg kun set det på en Sierra, og hér var Den ganzen Mollevitten
samlet i venstre side. Der var ikke noget batteri af ledninger, som
iøvrigt havde en dimension af 1.5 kvadrat. De små "usynlige" tråde har
sikkert en "lav/mindre" dimension, da der jo helst skulle
afgives/-sættes noget varme...

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : HC

Dato : 01-01-04 13:05

> Der er vel 10-20 ledninger á 0.25 kvadrat
>
> --

Nix der er kun 2 eller 4 og de er 4 eller 6 kvadrat.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 16:52

> Nix der er kun 2 eller 4 og de er 4 eller 6 kvadrat.

Billede 23a i Haynes viser at der er flere og så er det kun det ene af
bundterne, i en 97' mondeo og det er også hvad der er i min
Men fra kontakten og ud til et eller andet samlingspunkt skal de såmen nok
være 4-6 kvadrat.

Fra : jan

Dato : 01-01-04 13:46

> til

> Ja

> på
>
> Der er vel 10-20 ledninger á 0.25 kvadrat

Hmmm nå ok som sagt har jeg kun monteret det på en VW hvor der kun var 2
ledninger til hele ruden en plus og en minus med et forbrug på 40 A og det
ville jo være svært at trække på en 0.25 kvadrat ledning

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 16:54

> Hmmm nå ok som sagt har jeg kun monteret det på en VW hvor der kun var 2
> ledninger til hele ruden en plus og en minus med et forbrug på 40 A og det
> ville jo være svært at trække på en 0.25 kvadrat ledning

Ved kontakten og/eller timerrelæet er de også væsentlig tykkede men det
sidste stykke er de ikke så tykke. Jeg vil dog ikke hænges op på om det er
0.25 eller 0.35 kvadrat men det er noget i den størrelse.

Fra : HC

Dato : 01-01-04 19:03

> Ved kontakten og/eller timerrelæet er de også væsentlig tykkede men det
> sidste stykke er de ikke så tykke. Jeg vil dog ikke hænges op på om det er
> 0.25 eller 0.35 kvadrat men det er noget i den størrelse.

Ledningerne til selve ruden er ifølge T.I.S 4 kvadrat

--
Mvh Hans Jensen
Ford Focus 2,0 med VDO 5000 Navigation

Fra : HC

Dato : 30-12-03 21:00

> Jeg har lige fået en elforrude i min ford mondeo, før var det bare en
> almindelig. nu kunne jeg så godt tænke mig at få den sat til... nogen der
> ved hvordan det gøres??

Hvis du er heldig er der ledninger til forruden, de ligger under plastik
torpedopladen som i lige har haft afmonteret.
Mener at det er lilla ledninger.
Så skal du bruge kontakt og et timer-relæ men det kan din lokale ford
mand nok klare.