Defekt toppakning opdaget efter 260 km - f~
Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 30-12-03 18:39

Sagen er den, at den gamle har købt en "nr. 2" bil til min moder. Der er
tale om en Fiat Punto 60 SLX fra 95 med ca. 200k på klokken. Bilen er
købt hos forhandler (altså ikke privat), og der er ikke blevet slået
noget af prisen ved handel (bilen er købt i ren handel).

Under prøveturen kørte bilen fint, og der var ingen mærkbare defekter
(så kan det selvfølgelig diskuteres, hvor meget, man har mulighed for at
opdage under en halv times prøvekørsel).

Sagen er nu den, at min fader allerede på hjemturen bemærker, at
Punto'en bruger lige rigeligt med vand, og nu hér efter ialt 260 km i
bilen, har han hos vores lokale mekaniker fået bekræftet sin mistanke -
toppakningen er sprunget.

- Dette er blevet forelagt forhandler, der indledte med at spørge min
fader "hvad han dog ville gøre ved det?". Forhandler mente ikke, at det
var hans problem. Det accepterede den gamle selvfølgelig ikke...
- Andet forsøg fra forhandler lød på, at han ville sende et
toppakningssæt (fåes for 300,-), og så skulle min fader selv betale for
montering. Heller ikke dette lød rigtigt i min fars ører (og heller ikke
mine - der er vel noget, der hedder reklamationsret, og her er sagen da
vist soleklar).
- Sidste "tilbud" fra forhandler lød på, at min far kunne køre ned til
forhandlerens hjemby (175 km fra, hvor vi bor - altså 175 km med en
defekt toppakning), hvor et bestemt værksted skulle ordne bilen.
Forhandler gav ikke udtryk for, at min far skulle betale noget. Dette
lød selvfølgelig fint (bortset fra den længere køretur med defekt
toppakning). Min far har sidenhen taget kontakt til det aktuelle
værksted for at aftale en nærmere tid - Her bliver han oplyst om, at der
er tale om en "halv-skade" reperation. Min far skal altså betale
halvdelen, hvilket forhandler ikke har oplyst om.

Er dette virkelig fremgangsmåden?

Håber på lidt input, da jeg (og min far, selvfølgelig) er rimelig
chokeret over behandlingen. Trods det, at der blot er tale om en bil til
33.000 kr, er loven om reklamationsret vel stadig gældende! Hvordan bør
vi reagere?

Mvh
Mandal

Fra : mofo

Dato : 30-12-03 18:55

> [...]
> chokeret over behandlingen. Trods det, at der blot er tale om en bil til
> 33.000 kr, er loven om reklamationsret vel stadig gældende! Hvordan bør

Da bilen efter din beskrivelse nok har haft defekten ved købet, er det
forhandleren der skal betale 100% efter min mening, da der jo er
garanti/reklamationsret på alt, også brugte biler. Transporten til
værkstedet derimod kan jeg ikke se er forhandlerens problem, den hænger du
nok selv på. Og i denne situation ville jeg nok få den transporteret, for
ikke at møde anklager om at man selv har forværret situationen osv.

Kan anbefale dig FDM juridisk afdeling, hvis du ikke allerede er medlem kan
et års kontingent være givet rigtigt godt ud, taler af erfaring

Claus

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 30-12-03 20:58

"mofo" <claus.fjerndette.@kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> ikke at møde anklager om at man selv har forværret situationen osv.

Transporten er selvfølgelig ingen problem, og var også forventet at være
"vores problem".

> Kan anbefale dig FDM juridisk afdeling, hvis du ikke allerede er
medlem kan
> et års kontingent være givet rigtigt godt ud, taler af erfaring

Det er værd at overveje!

Takker for input.

\Mandal

Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-12-03 21:53

Hej!

> [...]
> nok selv på. Og i denne situation ville jeg nok få den transporteret, for
> ikke at møde anklager om at man selv har forværret situationen osv.

Købeloven er ret klar på dette område: hvis der opstår en defekt på den vare
man har købt inden for 6 måneder er det forhandleren der skal bevise at
fejlen er opstået pga. forkert brug.

Se: http://www.fi.dk/ret/biler/fejl_paa_bilen/reklamationsret/

Så det er bare med at kræve at forhandleren retter fejlen eller lader
handlen gå tilbage. Transporten kan du evt lade falk klare (hvis du er
medlem) - det betyder ikke noget hvor langt der er.

-Thomas

Fra : Jan Riber

Dato : 30-12-03 22:37

"Thomas Jensen" <thomas@fjern.kauf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
defekt på den vare
> man har købt inden for 6 måneder er det forhandleren der

Den udlægning finder jeg ikke på den side du linker til?

Som jeg forstår købeloven, er den eneste forskel, at de
første 6 måneder, er det sælger der skal bevise at en fejl
ikke allerede var der ved købet, hvor bevisbyrden falder
over til køberen, de næste 18 måneder. I den formulering er
det næsten umuligt for en sælger at rende fra sit ansvar
hvis et eller andet problem opdages indenfor de første 6
måneder efter levering.

--
Venlig hilsen Jan
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-12-03 11:35

Hej !

> Den udlægning finder jeg ikke på den side du linker til?

Beklager:
http://www.fi.dk/ret/kobeloven/reklamation/deforste2aar/deforste6mdr/

> [...]
> det næsten umuligt for en sælger at rende fra sit ansvar
> hvis et eller andet problem opdages indenfor de første 6

Såddan kan det også formuleres - meningen vil blive den samme, forhandleren
skal sætte en ny toppakning i bilen uden beregening.

-Thomas

Fra : Jan Riber

Dato : 31-12-03 16:46

fejl

> Såddan kan det også formuleres - meningen vil blive den
samme, forhandleren
> skal sætte en ny toppakning i bilen uden beregening.

Så langt er vi enige..
Hvad jeg mener er bare det, at man endelig ikke må forveksle
købelovens reklamationret med en garantiordning. Garantien
dækker skader/hændelser der opstår efter levering. Det gør
relamationsretten ikke. Den er bare så finurlig indrettet at
såfremt der opstår et problem indenfor de første 6 måneder
og du holder på at fejlen har været der siden du overtog
bilen, er det faktisk umuligt for sælgeren at nægte at
bekoste udbedringen.
Hvad du IKKE må gøre, er at sige at fejlen først opstod 4
mdr. efter levering og nu skal sælger udbedre den kvit og
frit.

Correct me if i`m wrong

--
Venlig hilsen Jan
*Godt nytår*

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-12-03 18:58

"Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> skrev :

>Trods det, at der blot er tale om en bil til
>33.000 kr, er loven om reklamationsret vel stadig gældende! Hvordan bør
>vi reagere?

Købte i bilen kontant ?

anyway - den er da så klokkeklar som den overhovedet kan være

At prøveturen ikke viser fejlen, men hjemturen gør, fortæller da at
fejlen er regulær nok, og at forhandleren hænger på den

belær ham om købeloven.

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 30-12-03 20:59

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Købte i bilen kontant ?

Yep

> anyway - den er da så klokkeklar som den overhovedet kan være

Var også vores opfattelse...

> At prøveturen ikke viser fejlen, men hjemturen gør, fortæller da at
> fejlen er regulær nok, og at forhandleren hænger på den

*nikker*.avi

> belær ham om købeloven.

We will - ellers må FDM eller tilsvarende få æren!

Takker for input!

\Mandal

Fra : alexbo

Dato : 30-12-03 19:03

"Brian Fisker skrev

> Hvordan bør vi reagere?
Jeg formoder at din far ikke er i FDM.
Så er der den tunge vej over breve, sagfører, o.s.v.
Men man kan prøve noget andet, få en pris fra forhandlerens værksted, deraf
har forhandleren tilbudt at betale halvdelen.
Tal med jeres egen mekaniker om hvad han kan lave det for.
Det er bedre at betale ens eget værksted noget ekstra, og så få lavet det
ordentligt, end at skændes med en forhandler, det kan blive en langstrakt
affære.
I forbindelse med toppakningsudskiftningen kan man så få skiftet
tandrem,vandpumpe, og lign. så bilen er i bedre stand end før, så er pengene
ikke helt spildt.

Hvis man bare stamper i gulvet, og vil have forhandleren til at betale det
hele, er det ikke sikkert man kommer nogen vegne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 30-12-03 21:02

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg formoder at din far ikke er i FDM.

Nej, desværre ikke (endnu).

> Men man kan prøve noget andet, få en pris fra forhandlerens værksted,
deraf
> har forhandleren tilbudt at betale halvdelen.

Prisen hos forhandlers mekaniker og vores egen var næsten identiske
(2.700 kr)

> I forbindelse med toppakningsudskiftningen kan man så få skiftet
> tandrem,vandpumpe, og lign. så bilen er i bedre stand end før, så er
pengene
> ikke helt spildt.

Vi snakkede faktisk om, at det ville være en fordel i samme omgang at
betale for ny tandrem og vandpumpe...

> Hvis man bare stamper i gulvet, og vil have forhandleren til at betale
det
> hele, er det ikke sikkert man kommer nogen vegne.

Selvfølgelig ikke det hele (eksempelvis ny vandpumpe) - Men bilen bør
dog repareres på sælgers regning...

Takker for input.

\Mandal

Fra : Finn Andersen

Dato : 31-12-03 00:12

"Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> skrev i en meddelelse
>! Hvordan bør
> vi reagere?

Hej.
Prøv at klage til Forbrugerstyrelsen, www.fs.dk, de tager sig af klager på
brugtbilskøb op til 82000Kr.
M.V.H. Finn.

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 01-01-04 02:48

"Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> wrote in message
> [...]
> købt hos forhandler (altså ikke privat), og der er ikke blevet slået
> noget af prisen ved handel (bilen er købt i ren handel).

Sagen er ret klar med hensyn til hvad loven siger.

Der er på brugte biler 2 års reklamationsret.
De første 6 måneder er det FORHANDLERS opgave at bevise at fejlen er opstået
efter salget.
De sidte 18 måneder er det KØBERS opgave at bevise, at fejlen var til stede
da bilen blev købt.

Uanset om så der står købt som beset, eller købt som reservedele, så kan en
forhandler der sælger til en privatperson ikke omgå denne lov. Han kan dog i
købekontrakten udpendsle fejl som "revne i forrude" eller "smadret baglygte"
hvorefter han så ikke hænger på den.

Så med mindre der i kontrakten stor "købt med defekt toppakning", så hænger
forhandleren på HELE regningen.

Hom han kan forlange, at du skal køre det halve rige rundt for at få det
laver, det ved jeg ikke, men jeg kunne forstille mig, at du skal sørge for
transport til forhandleren, og så må det være hans problem, hvis den skal
sendes til Uganda.

Ovenstående har jeg både læst på skift og hørt forklaret fra FDM´s jurister.

Jeg vil også helt klart anbefale at kontakte FDM og høre om man kan købe
lidt hjælp for et medlemsskab. De har for nogle år siden hjulpet mig med en
forhandler der havde solgt mig en Golf II med en motor der ikke kunne
forureningsdokumenteret til den årgang. Han tilbød mig efter lange kampe i
telefonen at lægge en anden motor i til syn. men hvad kan jeg bruge det til,
når den skal synes igen 2 år senere med samme forkerte motor. Efter en kort
snak med FDM ringede manden ydmygt tilbage og spurgte om jeg ville have en
anden bil eller pengene tilbage.

Man skal være opmærksomme på at ikke alle forhandlere er ude på at bryde
loven. Det kender den bare ikke.

Håber at det hjælper.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Soren Kuula

Dato : 01-01-04 04:31

Ole Frederiksen wrote:
> "Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> wrote in message

> Sagen er ret klar med hensyn til hvad loven siger.
>
> Der er på brugte biler 2 års reklamationsret.

Hej Ole,

hvad betyder reklamationsret egentlig .. ? Man har vel altid ret til at
være sur og klage :), så det må forhåbentlig betyde andet end det ?

--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 01-01-04 14:50

"Soren Kuula" <dongfangspam@bitplanet.net> wrote in message

> Hej Ole,
>
> hvad betyder reklamationsret egentlig .. ? Man har vel altid ret til at
> være sur og klage :), så det må forhåbentlig betyde andet end det ?

Det står beskrevet i købeloven, og giver en del rettigheder til en køber.
Man har jo altid ret til at klage, hyle eller smide sig på jorden og sparke
med arme og ben, men her er der tale om en ret til at få en fejl udbejdret.

"Reklamationsret" er en ret til at klage over OPRINDELIGE fejl og mangler
ved en købt vare. Altså ret til at få en fejl eller mangel rettet, hvis den
er til stede når handlen indgås.

Det kan være en bil med defekt toppakning, eller en bil der mangler et
reservehjul o.s.v.
Denne ret har man i 2 år, men det skal altså være en fejl der var til stede
på købstidspunktet. Som nævnt før så skal forhandleren de forste 6 måneder
bevise at fejlen ikke var der da bilen blev solgt. (oftest meget svært at
bevise).
De resterende 18 måneder skal køber bevise at fejlen var der da han købte
bilen. (også meget svært at bevise)

I tilfællet med defekt topppaktning skulle køber være rimeligt stillet, hvis
han klager indenfor de første 6 måneder. Efter de første 6 måneder kan det
blive meget svært at bevise at fejlen var der da han købte bilen.

Hvis en forhandler bruger ordet "Garanti", så er det noget der stiller køber
væsentligt bedre, da der her er tale om en ordning der også dækker hvis
bilen går i stykker EFTER handlen er afsluttet.

Hvis en forhandler giver 3 mdr. 100% garanti på motor og gearkasse, så skal
forhandleren påtage sig alle udgifter ved en evt, reperation/udskiftning
inden for de 3 måneder. Hvis der er 50% garanti skal man dele reningen.

Læs evt.

Købeloven: http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.pdf
eller gå ind på www.fs.dk og søg på "rekamationsret"

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : spuck

Dato : 07-01-04 10:45

Nu skriver du at der er 2 års reklamationsret på brugte biler. Gælder
dette også når bilen er købt privat, eller er det kun når bilen er
købt ved forhandler?

Søren

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-01-04 20:25

"spuck" <spuckok@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nu skriver du at der er 2 års reklamationsret på brugte biler. Gælder
> dette også når bilen er købt privat, eller er det kun når bilen er
> købt ved forhandler?

Jeg mener ikke det gælder ved handel med private. Jeg tør dog ikke lægge
hovedet på blokken.

MVH Niels

Fra : spuck

Dato : 08-01-04 10:21

Ok, tak for hjælpen..

Så vil jeg da ikke ringe til sælger og brokke mig :)