Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedbehandlingsprogram
Fra : David Rasmussen

Dato : 30-12-03 12:11

Min svigermor spørger efter et godt billedbehandlingsprogram. Jeg ved at
Photoshop findes, men det er måske lidt overkill og så er det dyrt.
Hvilke alternativer findes der til en der (i hvert fald endnu ikke) er
power user på området? Det skal helst være gratis. Jeg har set dette
anbefalet: http://www.freeserifsoftware.com/serif/ph/ph5/index.asp
Men hvilke alternativer er der?

/David

Fra : Jens

Dato : 30-12-03 12:15

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> [...]
| Hvilke alternativer findes der til en der (i hvert fald endnu ikke) er
| power user på området? Det skal helst være gratis. Jeg har set dette

Kan du skrive et par stikord til hvilke billedbehandlings funktioner
programmet skal have?
Der findes + 1 million programmer, jeg har også nogle foreslag men
skriv lige et par ord om det.
Vh. Jens

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-12-03 14:17

Jens wrote:

> Kan du skrive et par stikord til hvilke billedbehandlings funktioner
> programmet skal have?
> Der findes + 1 million programmer, jeg har også nogle foreslag men
> skriv lige et par ord om det.

Alt hvad en svigermor på 50+ kan finde på? Det vigtige er ikke om det
har en milliard professionelle funktioner. Det er vigtigere at det har
de mest almindelige funktioner, og at det er brugervenligt på
svigermorniveau.

/David

Fra : Jens

Dato : 30-12-03 14:47

> [...]
| har en milliard professionelle funktioner. Det er vigtigere at det har
| de mest almindelige funktioner, og at det er brugervenligt på

Hvis hun forstår lidt engelsk eller er lærenem så synes jeg godt om
Compupic.
http://www.photodex.com/products/index.html
Det kan prøves gratis eller købes fra 25 $ - 75 $ (pro version)
Det er meget intuitivt og derfor let at bruge.
Har de mest almindelige funktioner som Zoom, Resize, Crop,
farvejusteringer etc.
Der ud over kan pro versionen lave picture Cd'er, slideshows, indexcards
etc. (en masse smarte og sjove ting...)
En smart funktion er muligheden for _trinløst_ at gemme sit billede i
forskellige jpeg kompressioner.
Specielt hvis programmet skal benyttes til at redigere billeder fra et
digitalkamera, synes jeg det er perfekt.

Skal det være mere raffineret findes der JASC Paint Shop pro - som et
billigt alternativ til Photoshop.
Men det er noget mere avanceret - specielt i version 8 som jeg prøvede
en trial af for nyligt.
http://www.jasc.com/products/paintshoppro/

Vh. Jens

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 30-12-03 12:30

http://www.fotoportal.dk/artikler/irfanview.aspx - denne er ofte på banen,
når det er i foto sammenhæng.
http://www.gimp.org - denne nævnes ofte som rigtigt tegneprogram.

Jan

Fra : Morten Bull

Dato : 30-12-03 17:21

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> wrote in message news:<bsrn9p$16b0$1@news.cybercity.dk>...
> http://www.fotoportal.dk/artikler/irfanview.aspx - denne er ofte på banen,
> når det er i foto sammenhæng.
> http://www.gimp.org - denne nævnes ofte som rigtigt tegneprogram.
>
> Jan

Paint Shop Pro er også ganske udemærket til billedredigering...

Venlig hilsen
Morten Bull
http://www.bull.frac.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 30-12-03 17:33

> Paint Shop Pro er også ganske udemærket til billedredigering...
>
> Venlig hilsen
> Morten Bull
> http://www.bull.frac.dk

Døde den ikke sammen med wordperfekt for mange år siden?
Måske man skulle prøve den igen.

Jan

Fra : emj

Dato : 30-12-03 18:15

On Tue, 30 Dec 2003 17:33:03 +0100, "Jan Emil Christiansen"
<info@webmasteren.dk> wrote:

>Døde den ikke sammen med wordperfekt for mange år siden?
>Måske man skulle prøve den igen.

Paint Shop Pro har aldrig haft noget med Wordperfect at gøre
overhovedet.
PSP er et avanceret billedbehandlingsprogram, som er fuld på højde med
PhotoShop, når det handler om billedebehandling.
Hilsen emj

Fra : Knud Bonke

Dato : 30-12-03 18:32

: PSP er et avanceret billedbehandlingsprogram, som er fuld på højde med
: PhotoShop, når det handler om billedebehandling.
: Hilsen emj
:
: --

.............Jeg har nu lidt svært ved at åbne RAW-billeder i PSP! Og en anden lille detalje
jeg mangler, er cloning fra et billede til et andet!

Hilsen Knud

Fra : emj

Dato : 30-12-03 19:08

On Tue, 30 Dec 2003 18:31:56 +0100, "Knud Bonke"
<bonkeREMOWE@privat.dk> wrote:

>............Jeg har nu lidt svært ved at åbne RAW-billeder i PSP!

Ja, det kan man desværre ikke.

>Og en anden lille detalje
>jeg mangler, er cloning fra et billede til et andet!

Funktionen mangler i alle tilfælde ikke.
Hilsen emj

Fra : Knud Bonke

Dato : 30-12-03 19:30

: >Og en anden lille detalje
: >jeg mangler, er cloning fra et billede til et andet!
:
: Funktionen mangler i alle tilfælde ikke.
: Hilsen emj

Undskyld, det var vist også en gammel udgave jeg stiftede bekendtskab med en gang, 6.0 tror jeg nok (
Knud

Fra : emj

Dato : 30-12-03 19:47

On Tue, 30 Dec 2003 19:30:16 +0100, "Knud Bonke"
<bonkeREMOWE@privat.dk> wrote:

>Undskyld, det var vist også en gammel udgave jeg stiftede bekendtskab med en gang, 6.0 tror jeg nok (

Man kan fint klone helt tilbage til version 4 i alle tilfælde, så mon
det overhovedet er PSP, du har prøvet.
Hilsen emj

Fra : Knud Bonke

Dato : 30-12-03 20:06

: Man kan fint klone helt tilbage til version 4 i alle tilfælde, så mon
: det overhovedet er PSP, du har prøvet.
: Hilsen emj
: --
Jeg har afgjort stiftet bekendtskab med PSP, udtalelsen om cloning fra et billede til et andet faldt i "dk.edb.grafik" (har ledt,
men fandt den ikke), og var en af grundene til at jeg ikke købte PSP. Nu har jeg adgang til PhotoShop cs gennem min arbejdsplads, og
klarer mig hjemme med PS-elements, som prismæssigt (og vel også ydelsesmæssigt) tåler sammenligning med PSP.
Er du sikker på du har ret med hensyn til min påstand: fra et billede til et andet?
Hilsen Knud

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-03 18:41

On Tue, 30 Dec 2003 12:29:54 +0100, Jan Emil Christiansen wrote:

> http://www.gimp.org - denne nævnes ofte som rigtigt tegneprogram.

Du giver mig associationer til Kpaint og deslige.. hvorfor mener du Gimp
er et tegneprogram fremfor et billedbehandlingsprogram?

//Martin Johansen

Fra : emj

Dato : 30-12-03 15:15

On Tue, 30 Dec 2003 12:10:34 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Min svigermor spørger efter et godt billedbehandlingsprogram.

Hun skal have Paint Shop Pro eller Photoshop Element.
Så enkelt er det faktisk

Hilsen emj

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-12-03 16:28

emj wrote:

> Hun skal have Paint Shop Pro eller Photoshop Element.
> Så enkelt er det faktisk

De koster mange penge? Det skal helst være gratis.

/David

Fra : emj

Dato : 30-12-03 16:35

On Tue, 30 Dec 2003 16:28:05 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>De koster mange penge? Det skal helst være gratis.

Så glem det.
Hilsen emj

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 30-12-03 18:11

emj" <emj@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Så glem det.

Hej

Kære Erling Møller Jensen (gæt), ville dit sprog være pænere og mindre
nedladende hvid du underskrev dig med dit navn ?
Du må huske på at det ikke er alle der interesserer sig for
billedebehandling i en sådan grad at de vil investere i et program der nok
er dyrere end deres kamera, når der nu findes flere gode gratis
alternativer.
Der blev jo også spurgt efter gratis/billige programmer. Du kunne jo også
havde skrevet at prisen kun er fra ca 600,-

Se:

http://www.pc-netto.dk/default.asp?ProductGuid=49230211&referrer=kelkoo

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : emj

Dato : 30-12-03 18:29

On Tue, 30 Dec 2003 18:11:17 +0100, "www.analogfoto.dk / L Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>Hej
>
>Kære Erling Møller Jensen (gæt), ville dit sprog være pænere og mindre
>nedladende hvid du underskrev dig med dit navn ?

Det er ikke hemmeligt, at jeg hedder Else-Marie Jeppesen, men at det
skulle betyde noget for mit skriv, om jeg hed Hugo eller emj, kan jeg
ikke få øje på.

> [...]
>billedebehandling i en sådan grad at de vil investere i et program der nok
>er dyrere end deres kamera, når der nu findes flere gode gratis

Det mest nedladende, jeg kan få øje på er sørme da en spørger, der
synes at et et gratis program er godt nok til hans svigermor.

>Der blev jo også spurgt efter gratis/billige programmer. Du kunne jo også
>havde skrevet at prisen kun er fra ca 600,-

Ja, det kunne jeg, men prisen for PSP, som er enhver svigermors drøm
koster vist omkring en tusse.
Hilsen emj

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-12-03 20:35

emj wrote:

> Det mest nedladende, jeg kan få øje på er sørme da en spørger, der
> synes at et et gratis program er godt nok til hans svigermor.

Nu ved du jo ikke hvad hun har brug for, og tilsyneladende heller ikke
hvad de gratis programmer kan. Der findes masser af glimrende gratis
software i denne verden.

/David

Fra : den glade dreng

Dato : 30-12-03 18:42

> De koster mange penge? Det skal helst være gratis.
>
> /David

hej

Hvis du vil ha fat i 2 gode programmer som kan det meste indenfor
det grundlæggende så download disse 2:

www.irfanview.com godt lille program, kan fås med dansk sprogfil
http://www.xnview.com/ det er også et godt program som kan lidt
mere end irfanview. Og er på dansk også. Begge er freeware.

Mit råd er at få fat på disse 2, prøve at arbejde med dem, og hvis så
man vil udvide sin billedbehandling efter et stykke tid, så investere de
penge et købeprogram koster

VH

Per

Fra : Soren Hedeby Sorense~

Dato : 31-12-03 10:12

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>De koster mange penge? Det skal helst være gratis.

Hvad med Image Analyzer http://meesoft.logicnet.dk/

mvh

Søren H. Sørensen, Viborg
(slet FJERN fra min e-mail adresse)