Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
lave billede mindre i KB
Fra : Gaby

Dato : 30-12-03 06:56

Hej

Hvordan laver vi bedst vores billeder fra digital kameraet mindre størrelse
vil opload til en hjemmeside men de må kun fylde 150kb og vores er på ca.
550 (1600*1200) uden at kvaliteten bliver dårligere.

MVH
Gaby og Kim "Godt nytår til alle"

Fra : Knud Bonke

Dato : 30-12-03 07:22

:
[...]

Hej, og selv godt nytår
Hvis du reducerer et 1600x1200p billede til 150kb i samme dimension, bliver kvaliteten MEGET dårlig. Du kan lave billedet mindre,
f.eks. 300pixels i bredden, og samtidig have en rimelig kvalitet ved at komprimere moderat.
Da i sikkert gerne vil have beskåret og korrigeret billeerne inden de skal uploades, er det nemmeste at åbne dem i et eller andet
fotoprogram, som i sikkert har fået sammen med kameraet, rette dem til, og så gemme dem igen (nyt filnavn) i reduceret ("options"
el- lign.) størrelse, og en eller anden kvalitet. Nogle programmer skriver med det samme hvad de fylder, men ellers er der ikke
andet for end at prøve sig frem.
Det er s'gu' da meget nemt, ik'?
Knud

:
:

Fra : Ole C.

Dato : 30-12-03 11:17

Adobe Photoshop Elements 2 eller Adobe Photoshop har en funktion der hedder
"Imagesize" - aner ikke hvad de kalder den på dansk (DK versioner er sq for
dyre) - Vælg denne funktion og skriv så dine mål på billedet, derefter skal
du angive kvaliteten fra 1-12 (12 er den bedste) - du kan da i bunden under
slideren se hvor mange KB dit billede vil fylde. Det er selvfølgeligt bedst
at beskære dit billede til en mindre størrelse en 1600x1200 , dermed opnår
du mindre kvalitetestab i billedet. I dit tilfælde mangler du 50kb mindre..
der kan du f.eks ændre størrelsen til 1500x1125, hvilket skulle give dig de
50kb. Mangler der stadigt lidt går du bare længere ned.

Håber du forstod noget af denne "smøre" :) - Godt nytår !

Mvh.
Ole Condrup
www.condrup.dk

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 30-12-03 12:07

"Gaby" <sunshinespirit(FJERNDETTE)@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil opload til en hjemmeside men de må kun fylde 150kb og vores er på ca.
> 550 (1600*1200) uden at kvaliteten bliver dårligere.

Adobe Photoshop Elements 2 eller Adobe Photoshop har også en funktion der
hedder (Save for Web)
Et oprindeligt foto på 2272 x 1704 med en opløsning på 240 pix pr inch
reduceres til 25 % størrelse i sawe for web.
Giver en størrelse på 568 x426, og ved JPG medium en filstørrelse på 51 Kb,
og god kvalitet til web, men ubrugeligt til print.
Elements koster under 1000 kr, Photoshop ca10 gange så meget, (Elements er
rigeligt til de fleste)
Godt nytår
EA

Fra : Anders Pedersen

Dato : 30-12-03 12:31

On Tue, 30 Dec 2003 06:56:22 +0100, GabyFJERNDETTE wrote:

> [...]
> vil opload til en hjemmeside men de må kun fylde 150kb og vores er på ca.
> 550 (1600*1200) uden at kvaliteten bliver dårligere.

Prøv med det gratis program
mihov image Resizer
http://www.imageresizer.com
Her kan du gøre billedet mindre og ændre kvaliteten

Bruger du xp er der en funktion til det indbygget
--
Med venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 30-12-03 13:04

http://www.fotoportal.dk/artikler/billede_klar_til_internettet.aspx
Andre har allerede skrevet det, men er jo lidt ivrig efter at komme med mine
input også

Jan

Fra : Peter Holm

Dato : 30-12-03 15:14

Gaby wrote:
> [...]
> størrelse vil opload til en hjemmeside men de må kun fylde 150kb og
> vores er på ca. 550 (1600*1200) uden at kvaliteten bliver dårligere.

hvis du har windows xp, så er den allernemmeste måde at gøre det på, er at
maile billederne til dig selv.
Højreklik på filen i stifinder>Send to>Mail recipiant>Make all my pictures
smaller>vælg din egen mailadresse.

Du har nu sendt billedet til dig i en komprimeret udgave lige til at bruge
på din hjemmeside.

Mvh
Peter

Fra : Jensb

Dato : 30-12-03 16:03

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> smaller>vælg din egen mailadresse.
>
> Du har nu sendt billedet til dig i en komprimeret udgave lige til at bruge

Det er da temmelig besværligt at skulle maile det hele til sig selv. Så er
det da langt nemmere bare at indstallere det gratis Image Resize PowerToy
fra Microsoft :
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp

Så er det bare at markere alle billederne, højreklikke, og vælge resize.

Jens

Fra : Peter Holm

Dato : 30-12-03 19:32

Jensb wrote:
> [...]
> http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp
>
> Så er det bare at markere alle billederne, højreklikke, og vælge

ja, det er som man tager det. Jeg ville aldrig kunne forklare feks. min kære
gamler far, hvordan man installerer et program, end sige få det hentet, gemt
på hd, finde det igen på hd osv.......

Peter

Fra : Gaby

Dato : 30-12-03 20:06

Tak for alle svar har leget lidt med det i Adobe Photoshop Elements 2 som
var med hendes putter:) vi har haft vores A60 nu i en lille uge godt kamera
syndes jeg men har en masse at lære endnu, men det må komme med tiden.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-03 22:01

On Tue, 30 Dec 2003 06:56:22 +0100, Gaby wrote:

> [...]
> vil opload til en hjemmeside men de må kun fylde 150kb og vores er på ca.
> 550 (1600*1200) uden at kvaliteten bliver dårligere.

Du kan bruge convert, fx.:

'find . -name "*.jpg" -exec convert -resize 1024x768 {} {} \;'

På den måde får du opløsningen sat ned og derved mindre filstørrelser.

--
Martin Johansen [6000]

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 30-12-03 23:03

> Du kan bruge convert, fx.:
>
> 'find . -name "*.jpg" -exec convert -resize 1024x768 {} {} \;'
>
> På den måde får du opløsningen sat ned og derved mindre filstørrelser.

Nu ikke helt rigtigt, på denne måde vil den også sætte JPEG komprimeringen
op, prøv f.eks. 'convert billede.jpg billede.jpg' så bliver filstørrelsen
også sat ned, uden du ændrer opløsning.

--
Martin Kaltoft

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-03 23:05

On Tue, 30 Dec 2003 23:03:27 +0100, Martin Kaltoft wrote:

> Nu ikke helt rigtigt, på denne måde vil den også sætte JPEG komprimeringen
> op, prøv f.eks. 'convert billede.jpg billede.jpg' så bliver filstørrelsen
> også sat ned, uden du ændrer opløsning.

OK - sikker? Ikke at jeg skal betvivle det, men det lyder bare underligt,
at den ville ændre komprimeringen uden at blive bedt om det, og at den i
dit tilfælde ikke skulle gøre det.

Anyhow, det jeg bruger min streng til, er at få små filstørrelser og
mindre billeder til brug på web.

Så til spørgers problemstilling kan jeg godt se det er en skidt løsning
såfremt den virkelig ændrer på komprimeringen.

--
Martin Johansen [6000]