så bed min hund igen.
Fra : Rasmussen

Dato : 30-12-03 16:17

hej gruppe..

Øv, min hund har bidt endnu en nabo.. Hvad hulen gør jeg forkert. Det er kun
når det er mig der har fat i den anden ende af hundesnoren at det sker.

Han løber afsted (løber linen ud) logrende med halen, lige hen og napper
naboen i hånden så der nærmest gik hul.

Jeg kan ikke forestille mig at det bare er for at hilse, for så ville han
vel også have bidt hul i nogen af os andre..

Folk siger jo at hvis du holder alt for godt fast i snoren fordi du er
usikker på om han kan finde på det igen, så kan hunden mærke din usikkerhed
og så tror den du er bange. Derfor lod jeg linen være løs i dag, og så bed
han alligevel.

Det er snart lige i overkanten.... Der er indtil nu ikke sket noget
"alvorligt", men det er 4. gang han napper så hårdt i folk at der går hul.

Er der kun den slagne vej til dyrlægen eller hvad mener i.

Han er MEGET vagtsom i hjemmet og i haven. Jeg frygter nærmest for hvad der
kan ske hvis han slipper ud at haven når avisdrengen eller post kommer.

Det virker som om han fuldstændig mister besindelsen når der er nogen ved
vores dør. Også selv om han kender dem, så holder han først kæft når de ER
kommet ind...

Hilsen Birgit
cansuk

Fra : Holm

Dato : 30-12-03 18:41

"Rasmussen" <mormortil1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hej gruppe..
>
> Øv, min hund har bidt endnu en nabo.. Hvad hulen gør jeg forkert.

(klip)

Hej Birgit.

Svært spørgsmål !
Nu har jeg ikke rigtigt fulgt med , og ved ikke hvordan det gik for sig de
andre gange , eller hvilken hund du har ...
Træner du med ham i nogen klub ?

Jeg vil klart mene at du skal kontakte en hundekonsulent og få professionel
hjælp med det samme, ellers vokser problemet , og ender måske med en
aflivning .

Derudover vil jeg stærkt anbefale at du holder hunden i kort line , så den
ikke kan snuppe nogens hænder i farten !!
Det er utroligt vigtigt at den ved hvem der bestemmer , og at du / I selv
klarer paragrafferne , så han ikke skal være "leder" af flokken.
Mange hunde føler sig ekstra stærke når de har "mor" eller" far" i den anden
ende , og så kan de finde på at angribe fordi de har støtte bagved !

Tilsyneladende er han jo sluppet ret godt fra alle de gange han har
nappet/bidt , og det bekræfter ham jo bare i at det er ok !

Ring til en konsulent som kan sætte sig grundigt ind i sagen ellers går det
bare galt .

Held og lykke

Hilsen Holm

Fra : Is

Dato : 30-12-03 19:32

> Ring til en konsulent som kan sætte sig grundigt ind i sagen ellers går
det
> bare galt .
---

Det kunne måske være via DcH ?

se : http://www.dch-danmark.dk/index_konsulenter.htm

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Birgit

Dato : 30-12-03 19:48

Ja, jeg vil prøve at snakke med dem. Tak for tippet.

Hilsen Birgit

Fra : Birgit

Dato : 30-12-03 19:37

> Svært spørgsmål !
> Nu har jeg ikke rigtigt fulgt med , og ved ikke hvordan det gik for sig de
> andre gange , eller hvilken hund du har ...
> Træner du med ham i nogen klub ?

Det er en to år gammel Kerry Blue Terrier. De andre gange gik det næsten for
sig på samme måde. Jeg møder een nabo, siger hej, og lige efter springer
hunden op og napper. Nu er det fire gange han har gjort det.. jeg kan bare
slet ikke forstå det, for når han gør det ser han slet ikke ud til at være
spor sur eller ophidset. Han løber frem med logrende hale...

Og nej, jeg træner ikke i nogen klub, hele fejler er nok at jeg troede at
man bare kunne ha en hygge hund, som kunne være med i familielivet, og som
man kunne gå ture med. Jeg har ikke lyst til at træne med ham i flere timer
hver dag....

> Mange hunde føler sig ekstra stærke når de har "mor" eller" far" i den
anden
> ende , og så kan de finde på at angribe fordi de har støtte bagved !

Den første gang han bed, var det en mand som gik ind i vores køkken uden at
have fået lov.. Men det berrettiger jo ikke hundet til at nappe. Næste gang
er det måske en barn der kommer ind først.

Hilsen Birgit

Fra : Eifelvuf

Dato : 30-12-03 19:59

"Birgit" skrev d. 30-12-03 19:37 dette indlæg :
---- snip -------
> [...]
som
> man kunne gå ture med. Jeg har ikke lyst til at træne med ham i flere

Hej Birgit.

Du behøves ikke bruge "flere timer om dagen" for at få en bare
nogenlunde lydig hund. 1 gang om ugen i en time eller 2 i en-eller-anden
hundeklub - og så bare 5 minutter pr. dag - så er den ged hurtigt
barberet !

Det er vel nærmest det mindste man kan give sin hund af afveksling, er
det ikke ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 01-01-04 02:07

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
en-eller-anden
> hundeklub - og så bare 5 minutter pr. dag - så er den ged hurtigt

Ja det er da i al fald det mindste ... enig i at en ugentligtrænings
time er fint ...
og det skal så holdes vedllige i hverdagen .. og 5 min dgl .er for
mig at se
abslolut i underkanten ......og det burde være naturligt at man
træner med
hunden mens man går tur med den .. altså at traveturene med hunden
og
omfatter træning ... dertil kommer så at hunden har brug for daglig
aktivering i
form af hjernearbejde, næsearbejde og problemløsningsopgaver ... så
der går noget
mere end 5 minutter pr dag med træning og aktivering hvis man vil
have en
harmonisk og ikke understimuleret hund
hejhils fra Ami

Fra : Pwh

Dato : 01-01-04 11:10

Anne-Marie Prange wrote:
> [...]
>

> så der går noget
> mere end 5 minutter pr dag med træning og aktivering hvis man vil

Jeg er også af den overbevisning at hvis man ikke kan afse et par timer om dagen til sin hund,
så skal man helt lade værer med at få en, det kræver altså lidt mere end et akvarium ;)

/Jens

Fra : Claus

Dato : 01-01-04 11:43

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dagen til sin hund,
> så skal man helt lade værer med at få en, det kræver altså lidt mere end

Du har vist ikke haft saltvand hva ?

Claus

Fra : Pwh

Dato : 01-01-04 13:04

Claus wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du har vist ikke haft saltvand hva ?
>
> Claus

Næh, jeg har kun haf et med slørhaler og de brød sig ikke om at blive luftet :)

/Jens

Fra : Per

Dato : 30-12-03 21:02

On Tue, 30 Dec 2003 19:37:06 +0100, Birgit wrote:

> [...]
> slet ikke forstå det, for når han gør det ser han slet ikke ud til at være
> spor sur eller ophidset. Han løber frem med logrende hale...

Hej
Det er ikke særlig opmuntrende det jeg vil skrive til dig.
Min veninde fra Irland kender racen derfra, og der er de kendt for at kunne
blive bidske. Hun kender flere der er blevet aflivet efter at have bidt
deres ejer.
Jeg ville helt klart prøve adfærdskonsulenten, men måske prøve at forberede
min selv på at der måske ikke er nogen vej uden om en aflivning af hunden.

MVH Per, Odense

Fra : Birgit

Dato : 30-12-03 21:06

Min veninde fra Irland kender racen derfra, og der er de kendt for at kunne
> blive bidske. Hun kender flere der er blevet aflivet efter at have bidt
> deres ejer.

Hmm nej det lyder ikke rart, men mon ikke det er fordi der er så mange af
slagsen der ovre...

Her er det ikke ejeren, men indtil nu kun naboerne det er gået ud over

Jeg har ringet til en konsulent. Hun foreslog at jeg gik rundt med godbider
i lommen og så afledte hundens opmærksomhed når vi møder nogen på gaden.
men det er jo ikke sjovt at ha en hund man ikke kan stole fuldt ud på.

Hilsen Birgt
(som ALDRIG skal ha hund igen)

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-12-03 21:16

> i lommen og så afledte hundens opmærksomhed når vi møder nogen på gaden.
> men det er jo ikke sjovt at ha en hund man ikke kan stole fuldt ud på.
>
> Hilsen Birgt
> (som ALDRIG skal ha hund igen)

HEj Birgit

Syntes det er en trist parantes du har dig der

Selvfølgelig skal du da ha hund igen og du har jo oxo en nu. Du kan få DCH
konsulenterne til at komme ud til dig og rådgive dig, og så kunne du vel nok
afse tid til at tage til hunde træning en gang iom ugen med hunden ? Du får
en meget mere glad hund og du kan tro at de er trætte efter sådan en gang
træning

Mvh Martin

-- Og Kemba der glæder sig til at komme på træningsbanen igen til foråret --

Fra : Birgit

Dato : 30-12-03 21:25

> Syntes det er en trist parantes du har dig der
Ja, men jeg kan ikke bære at skulle aflive flere dyr, det er anden gang. så
det er nok mig der er noget galt med, og ikke hunden!

> [...]
nok
> afse tid til at tage til hunde træning en gang iom ugen med hunden ?

Ja, selvfølgelig, jeg vil da prøve at kontakte dem efter nytår..

Du får
> en meget mere glad hund og du kan tro at de er trætte efter sådan en gang
> træning

Sidst jeg var til træning havde vi hytten fyldt med lopper bagefter..

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 30-12-03 22:04

Hejsa Birgit

Jeg håber en konsulent kan hjælpe dig og hunden, træning er ejg sikker på
vil være en god die, og mod lopper så er det jo bare at bruge capstar eller
frontline i nakken hver 6 uge så er der ingen risiko for det

Tænker på at en Kerry blue jo er en hund med temperement efter hvad ejg har
hørt fra 2 andre jere *ss* og tænkte om din opdrætter ikke kan hjælpe med
gode råd / støtte evt. ?

MVH
Gitte
www.sacala.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-12-03 14:36

"Birgit" <bedstemortil1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja, men jeg kan ikke bære at skulle aflive flere dyr, det er anden gang.

> det er nok mig der er noget galt med, og ikke hunden!

Hej Birgit

Det lyder virkeligt som den trækker dig rundt ved næsen. Så som Michael
foreslår, så skal den sættes på plads, og det sådan at den forstår det. Som
du har bemærket, så er det ikke fordi der er forhold der virker truende
overfor dig. Men der er en masse forhold som virker truende for hunden.
Ikke sådan at forstå, at nogen truer din hund, men de truer med at stjæle
din opmærksomhed, og måske tilsnige sig en plads i hundens lille paradis.
Hvilket den på ingen finder interessant. Derfor er den godt igang med at
tilsnige sig den totale magt i og udenfor hjemmet. Hvis den, som jeg regner
med, er sådan ca en Irsk udgave af Australsk terrier, så vil en meget
bestemt opdragelse ganske givet gøre livet ikke så lidt lettere, og andre
mennesker vil være meget gladere for at hilse på dig, og besøge dig.

M.V.H.....Benny..

Fra : Is

Dato : 31-12-03 00:10

> [...]

> i lommen og så afledte hundens opmærksomhed når vi møder nogen på gaden.
> men det er jo ikke sjovt at ha en hund man ikke kan stole fuldt ud på.
Jeg håber da konsulenten sagde lidt mere - ikke fordi der er noget galt med
det , men - jeg tror der er mange andre ting du skal arbejde med også.

du skriver at du bare vil have en "hygge hund" , i har vel ikke hygget så
meget at det er hunden der er blever "flokfører"
hunden skal opdrages med kærlighed, men den skal også kende sin plads i
herakiet.

Hvor tit kommer der gæster/venner/ besøg i huset ? er hunden ellers vand til
at møde andre mennesker ude og hjemme.

Hunden løber frem og bider ??? Hvis der skal "hilses" så er det
flokføreren der hilser først !!! derfor ville jeg nok foreslå, når du møder
din nabo igen (hvis i stadig er på tale fod), så tag din hund "på plads" gå
hen til naboen, og måske dæk din hund af, og få dig så en kort snak med
naboen. Tag så din hund "på plads" igen , og fortsæt din tur. På den måde
mener jeg at du har sendt et klart signal til din hund, at det her har du
bare styr på, så har hunden ikke nødig at passe på dig.

Når noget gir succes, gir det lidt mere mod !! og en gang til, endnu mere
mod !!
Avisdrengen, posten, skraldemanden kommer , hunden gør lige et par gange og
fluks er de jaget på flugt. Hunden har haft en sejer.
Her må du også bortlede hundens opmærksomhen, så den ikke tror at det er den
der er årsag til at de flygter.
Har du en avisdreng der íkke er bange for hunde, kunne du måske udstyre ham
med en pakke hundekiks, så han kunne ha en godbid med til hunden sammen med
avisen, så tro jeg de ku blive gode venner.

Måske du også kan finde noget du kan bruge her :
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Hundeskolen/hund_hundeskolen.html

---

> Hilsen Birgt
> (som ALDRIG skal ha hund igen)
---
Man har et standpunkt, til man tager et nyt

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 01-01-04 04:36

> [...]
gaden.
> men det er jo ikke sjovt at ha en hund man ikke kan stole fuldt ud

Hej Birgit

Forslaget fra konsulenten er rigtig godt .. og han/hun fortalte
dig vel også hvordan du i begyndelsen skal aflede din hund
så snart du ser en person i skal møde .. ... altså mens personen
endnu er langt fra jer .. efterhånden vil hunden forbinde det at
møde en person med at få en godbid ... og altså fokusere på dig og
ikke personen i møder .. når denne øvelse fungerer vil du opdage at
du
efter nogen tid kan nøjes med at give en godbid når I er kommet
forbi
personen .. dog vil jeg anbefale dig samtidig med du bruger godbider
også
roser hunden .. altså gør det spændende for den at fokusere på dig
og
ikke personen i møder ...

Jeg kan varmt anbefale dig at lave kontaktøvelser med din hund ...
og disse øvelser
kan laves alle steder og altid og endda hjemme i lænestolen ... du
placerer en godbid mellem
læberne og foretager dig intet .. siger intet .. før i samme sekund
hunden kigger på dig .. så
falder godbidden ... jeg vil anbefale dig at begynde
kontaktøvelserne inde i huset hvor der ikke
er så meget der kan distrahere hunden .. og så når vovse har fundet
ud af hvad det drejer sig om
bruge kontaktøvelsen på traveture og i det hele taget bruge denne
øvelse mange gange dagligt og
i alle situationer .. Jeg har selv brugt og bruger stadig
kontaktøvelser flere gange dagligt på min hund.

Noget andet er at det at have hund er mere end blot traveture og
hygge .. det er noget med aktivering,
hjernearbejde, næsearbejde og beskæftigelse af hunden ... Hunden
skal for at være harmonisk være træt .. og det bliver den
ikke bare via motion .. der skal hjernearbejde , problemløsning og
næsearbejde til ... et spor f.eks trætter lisså meget som en times
gåtur ...

Jeg synes du skal følge konsulents råd i første omgang .. giver det
ikke effekt ville jeg hvis jeg var dig kontakte en hundepsykolog ..
og lade vedkommende besøge jer og se hunden i de situationer der
giver dig problemer ...

Jeg synes det er synd at du siger du aldrig vil have hund mere ...
hvis du er førstegangs hundeejer og har problem med din hund er det
imidlertid meget forståeligt at du siger sådan .. derfor mener jeg
at det er vigtigt at du gør alt menneskeligt muligt for at få løst
dit nuværende hundeproblem
med ønsket om et godt nyt år for dig og din hund sendes
hils fra Ami

Fra : Kimmi

Dato : 01-01-04 06:23

"Anne-Marie Prange" <ampm@ribe.bynet.dk> wrote in message
> [...]
> ikke effekt ville jeg hvis jeg var dig kontakte en hundepsykolog ..
> og lade vedkommende besøge jer og se hunden i de situationer der

Hej.

Hvis af en ellen anden mærkelig årsag det heller ikke give noget resultat,
hvad ville du så foreslå ?.

> [...]
> imidlertid meget forståeligt at du siger sådan .. derfor mener jeg
> at det er vigtigt at du gør alt menneskeligt muligt for at få løst

Helt enig!
mvh/kimmi

Fra : Birgit

Dato : 30-12-03 21:00

Sker der noget ved at lukke hunden ind i et andet rum når der kommer
gæster??

Så ville jeg slippe for meget hurlumhej, idet hunden går totalt agurk når
det banker på døren. Det virker som om han passer alt for meget på..

Hilsen Birgit

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 22:08

> Sker der noget ved at lukke hunden ind i et andet rum når der kommer
> gæster??

Nej, tværtimod. Det er faktisk en meget god ide. Så finder hunden ud af du
er lederen og du er den, der bekymre dig om ting, som dørklokken der ringer.
Som en eller anden også foreslog herinde, for et stykke tid siden, kan du
evt. smide, en håndfuld godbidder, i det andet rum, så hunden får noget
andet, at tænke på.

> Så ville jeg slippe for meget hurlumhej, idet hunden går totalt agurk når
> det banker på døren. Det virker som om han passer alt for meget på..

En anden god ide er, at starte øvelsen ved, at få venner eller familie til,
at ringe / banke på døren i starten, så kan du tage det mere afslappet, mens
du får guidet hunden i det andet rum. Sørg for, at forhold dig roligt imens,
ellers kan du risikere, at hunden bliver yderligere stresset.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Michael Nielsen

Dato : 31-12-03 04:04

Jamen Birgit for filen da, du skal en gang for alle sætte den hund på plads
så den ikke er det mindste i tvivl hvem der bestemmer (har komandoen) og det
gælder både i hjemmet (haven) og når du er ude med den. Jeg vil foreslå en
kraftig afretning ved en prof. hundetræner (gerne en der træner jagthunde)
og hvis det ikke hjælper er der kun en vej....desværre

Godt Nytår
Michael

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 31-12-03 13:27

Hej,

"Rasmussen" <mormortil1@hotmail.com> wrote in message news:<bss4uc$isr$1@sunsite.dk>...

> Øv, min hund har bidt endnu en nabo.. Hvad hulen gør jeg forkert. Det er kun
> når det er mig der har fat i den anden ende af hundesnoren at det sker.

Jeg kan godt huske det indlæg du skrev for cirka et år siden.."Hunden
bed, og jeg slog". Dengang blev der givet forskellige råd, bl.a. mht
træning og kontakt af adfærdskonsultenter, både DcH og DKK. Jeg kunne
godt tænke mig at vide noget om hvad du har arbejdet på i det år, der
er gået? Jeg mener du må jo ha' trænet med hunden i disse situationer,
for ellers kan det jo ikke komme som en overraskelse for dig, at
hunden gentager adfærden. Sådan en adfærd forsvinder ikke bare af sig
selv.

> Er der kun den slagne vej til dyrlægen eller hvad mener i.

Dengang skrev du, at hunden ville få EN chance mere, og denne er jo så
opbrugt...
Jeg tror du bliver nødt til at se i øjnene, at der bliver nødt til at
ske noget.
Situationen som den er nu er ikke holdbar.
Enten vælger du at træne med hunden mhp. at ændre denne adfærd. Eller
også skal du måske nå til en erkendelse om at dig og denne hund slet
ikke passer sammen. En hund er tryg når den kender sin plads, og
stoler på at lederen passer på den. Jeg tror ikke din hund er særlig
tryg og glad, og ville måske trives bedre et andet sted. Det ideelle
er naturligvis at du vælger at ofre tid og kræfter på hunden, så det
kan ende lykkeligt. Men hvis du ved, at du ikke vil bruge den
nødvendige tid på hunden, som der skal til for at den bliver til en
harmonisk hund, så er det bedre at den aflives eller kommer til et
hjem, som ved hvordan en Kerry blue skal håndteres.

Mvh.

Mette

Fra : Birgit

Dato : 31-12-03 14:33

> [...]
> for ellers kan det jo ikke komme som en overraskelse for dig, at
> hunden gentager adfærden. Sådan en adfærd forsvinder ikke bare af sig

Hmm ja, du har ganske ret, der er ikke sket en skid.. sorry. men som du også
skriver er det et år siden han gjorde det sidst. Så luller man sig ind i den
tro at det nok er gået over.

Min nabo ringede lige og fortalte at det ikke var særlig slemt. Det er et
lille nap med fortænderne, alt lille og lille, men havde han villet
pasificere hende rigtigt havde han jo nok bidt ordentligt. Og vi er også
begge enige om at han på ingen måde havde nogen agressiv adfærd da han
sprang frem mod hende..

Jeg kan da sagtens gå til træning mv, men det hjælper ikke når problemet er
at han forsvarer sit revir incl mig med næb og klør.

I alle andre situationer mener jeg ikke at han er førerhunden.

Han kan plads, sit og nej.. Lægger jeg en godbid foran ham og siger nej
tager han den ikke før jeg siger værsgo.

Men jeg vil nu tage mig meget gevaldigt sammen og trænde med godbider når
der kommer nogen... og have godbider med på tur foran hytten. men er det så
meningen at man skal gøre det resten af dens liv eller hur...

Hilsen Birgit R

Fra : Birgit

Dato : 31-12-03 15:37

Ja, nu har jeg talt med en del hundemennesker siden i går. De siger alle at
jeg skal være mere hård.

Hunden viger ikke fra mig, i hjemmet. jeg skal sørge for at lukke den ind i
et andet rum, så den ikke render rundt i r... på mig hele dagen..

Jeg skal lade den blive i det andet rum indtil gæsterne har været her et
stykke tid. Jeg skal når jeg går tur ha godbidder med og give den en masse
hvis vi møder folk her i nærheden af vores hus...

Alt det vil jeg selvfølgelig prøve..

At en Kerry Blue terrier er en skap hund der kræver en fast hånd, havde jeg
ikke på forhånd kunnet læse mig til. Har kigget på en masse hjemmesider om
Kerryblue terrier og der står ikke noget om det..

Kennelen som har den slags hunde har nu sagt at især hanhunde kan være meget
skrappe.... Det synes jeg jo så godt de kunne have fortalt mig inden jeg
købte hunden...

Godt nytår til jer alle

Hilsen Birgit

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-12-03 17:32

Hej igen Birgit

Tja, nogle er måske nok lidt sløve, når de skal fortælle om, præcist hvordan
deres race er, forstået på den måde, at dem som går efter denne race, for
det meste er klar over hvad de får. Så hænder det jo, at der sommetider
kommer nogle, som er faldet for udseendet, og ikke har hverken erfaringer,
eller viden om racen. Men ofte er det jo også sådan, at er man faldet, så
er man ikke let at snakke fra det ... Men rigtigt mange af de små
racer, skal faktisk have en strammere opdragelse end man sådan lige
forestillede sig. Men jeg tror også, at vi skal prøve at påvirke dig lidt
andre steder også.
Når du går til træning med hunden, så er det lige så meget dig, som hunden,
der er til træning. Din hund får lært noget, og du får lært noget, som i
helt klart begge kan bruge, og som forhåbentligt gøres jeres liv sammen,
langt mere givende, og ikke som nu, ganske krævende .. Jeg ved godt, at
det kan være svært, at skælde sådan et lille sødt kræ ud, når den nu står
der og siger " Var jeg ikke bare go'mor !! " Dine og hundens interesser er
jo ikke altid de samme.
Med hensyn til lopper...., Alle som holder hund eller kat, får af og til
lopper, det står vist ikke til at ændre. Bor man de rigtige steder, får man
dem uanset om man holder dyr eller ej. Nogle år er der mange, andre år ikke
så mange. Det er lige som skovflåt'en. Er der dyr nok, vælger de sådan et,
er der ikke, tager de sig gladeligt til takke, med enten en pensionist,
eller en politiker ... Lopper findes i naturen, og jo mere man færdes i
den, jo større er chancen for at få et par stykker med hjem, men sørger man
for at sprøjte, og det er jo max 2 gange pr år, så skulle problemet være til
at overskue.
Så jeg håber da ikke, at det har skræmt dig, til ikke at have hund, men som
du selv er inde på, så kan det jo være dig, det er galt med ...Her
gætter jeg på, du er alt for flink og overbærende. Du skal selvfølgelig
ikke blive en rappenskralde men hunden skal have sine grænser stukket ud, og
det skal gøres bestemt. Der er ting den IKKE må, og det håndhæves konsekvent
og prompte. Altså som jeg har dig lidt mistænkt for, du vil gerne, hvis der
skal skældes ud, gøre det, når i er alene ... Den du'r ikke. Møgfaldet
kommer, lige når det uønskede sker, det kan ikke udsættes til et mere
belejligt tidspunkt. Hunden skal være helt klar over, at dette her, var
ikke noget der bekom dig vel. Tænk på, at hunden kun kender to ting.
Behag, eller ubehag. Gør jeg det jeg skal, så får jeg behag, laver jeg
noget skidt, så får jeg ubehag. Så går den efter naboen, så skælder du ud,
og lyder meget meget vred, og hunden skal, når nu den er sluppet godt fra
det, flere gange, overgive sig totalt, inden du stopper. Det vil sige, den
skal rulle helt om på ryggen, og blotte sine sårbare områder. Alt andet, er
bare spil for galleriet. Det samme gælder scenariet når der kommer gæster.
Få nogle bekendte til at komme, som er forberedt på en højtråbende dame, på
indersiden af døren, som skælder en møgforkælet hund ud ... Det lyder
måske voldsomt, at skulle opdrage hunden nu, men det lyder jo ikke som om,
der ellers er de store problemer med hunden, ud over de par ting, så det
burde kunne rettes på relativ kort tid, men som du nok kan forstå, så er det
min opfattelse, at du skal lære at skrue bissen på, og være langt mere
konsekvent.
Undskylder det blev lidt langt, så jeg håber du havde tid til at læse det.

M.V.H.....Benny..

Fra : Birgit

Dato : 31-12-03 18:19

Tak for dit indlæg Benny, selvfølgelig har jeg tid. Jeg skruer straks bissen
på...

Godt nyt år.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-12-03 18:46

> Tak for dit indlæg Benny, selvfølgelig har jeg tid. Jeg skruer straks
bissen
> på...
>
> Godt nyt år.

I Lige Måde, og Held & Lykke med projektet.

M.V.H.....Benny..

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 01-01-04 04:56

"Benny Mortensen adsl.dk>" <bfm@tdc<fjern> skrev i en meddelelse
Det samme gælder scenariet når der kommer gæster.
> Få nogle bekendte til at komme, som er forberedt på en højtråbende
dame, på
> indersiden af døren, som skælder en møgforkælet hund ud ...

Du har på en måde ret .. dog .. hvis hunden gør fordi der er nogen
ved døren .. og
ejeren så også kæfter op vil der være den risiko at hunden ikke
opfatter ejerens ord
som skæld ud/en røffel .. men snarere som om at ejeren bakker den op
og hjælper med
at skælde ud .. det samme er tilfældet når hunde gør i haven og
ejeren skælder ud ...
hejhils fra Ami

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-01-04 03:57

"Anne-Marie Prange" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og hjælper med
> at skælde ud .. det samme er tilfældet når hunde gør i haven og

Hej Ami

Den chance burde ikke være til stede, da det jo er hunden, hun skal skælde
ud, ikke døren ...

M.V.H.....Benny..

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 01-01-04 04:49

> [...]
være meget
> skrappe.... Det synes jeg jo så godt de kunne have fortalt mig

Tja du har ret på en måde .. kenlen burde have sagt det .. men du
burde også have taget
turen til biblioteket og lånt nogle bøger omkring hunde og
raceegenskaber .. og gvet dig tid
til .. via bøger om raceegenskaber at finde den race som passede til
dig . .altså finde en race hvis krav
du kunne tilfredsstille .... det er og bli´r den kommende
hundeejers opgave at sætte sig ind i de forskellige
racers krav og behov inden man anskaffer en hund ..
hejhils fra Ami

Fra : Pwh

Dato : 01-01-04 11:15

> hundeejers opgave at sætte sig ind i de forskellige
> racers krav og behov inden man anskaffer en hund ..
> hejhils fra Ami

Ja, kors hvor ser man mange der har valgt en fulstændigt forkert race,
jeg tror tit at folk vælger ud fra udseendet eller hvad de tilfældigvis har set i fjernsynet.

/Jens (der stadig ikke har bestemt sig for den næste race han skal have)

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 01-01-04 17:40

Hej,

"Birgit" <bedstemortil1@hotmail.com> wrote in message news:<3ff2d001$0$25802$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...

> [...]
> pasificere hende rigtigt havde han jo nok bidt ordentligt. Og vi er også
> begge enige om at han på ingen måde havde nogen agressiv adfærd da han

Ja, det er jo så nok et fortolkningsspørgsmål. Han har i hvert fald
udvist en ikke hensigtsmæssig adfærd.

> Jeg kan da sagtens gå til træning mv, men det hjælper ikke når problemet er
> at han forsvarer sit revir incl mig med næb og klør.

Hvorfor skulle det ikke hjælpe at gå til træning?? Til træning kan der
sørme også trænes dagligdagssituationer, som i dit tilfælde jo kan
være at andre folk går tæt forbi dig og hunden. Dér vil fordelen være
at det er med trænere til hjælp, og som kan korrigere dig til at gøre
det rigtige. Trænerne vil også kunne se signaler hunden udviser, som
du måske ikke selv er klar over.

> I alle andre situationer mener jeg ikke at han er førerhunden.
>
> Han kan plads, sit og nej.. Lægger jeg en godbid foran ham og siger nej
> tager han den ikke før jeg siger værsgo.

Ved du hvad...det kan min knap to årige hanhund også...og noget mere,
men jeg har alligevel store lederskabsproblemer med ham. Han tror
nemlig ikke at jeg har styr over situationen når der kommer andre
hunde, så det vil han selv klare, og laver derfor aggressive udfald.
Hvis din hund kan kommandoen plads, som altså betyder at hunden bliver
siddende ved siden af dig, UANSET hvad der sker og hvor mange
mennesker der går tæt forbi jer, så vil jeg da råde dig til at du
giver hunden den kommando, så den ikke farer frem mod naboerne,
gæsterne osv.

> Men jeg vil nu tage mig meget gevaldigt sammen og trænde med godbider når
> der kommer nogen... og have godbider med på tur foran hytten. men er det så
> meningen at man skal gøre det resten af dens liv eller hur...

Nu ved jeg ikke helt hvad det lige præcis er du vil gøre med de der
godbidder...altså hvis det du mener er, at du vil træne kontaktøvelser
med den, så den har fokus på dig og ikke andre mennesker, så er det en
god idé. Kun tiden vil vise om du skal fortsætte med dette resten af
livet. Det er i hvert fald en god start til at ændre den adfærd som
måske er blevet en vane.

Mvh.

Mette

Fra : Birgit

Dato : 01-01-04 18:11

Og vi er også

> Ja, det er jo så nok et fortolkningsspørgsmål. Han har i hvert fald
> udvist en ikke hensigtsmæssig adfærd.

Ja, det er jeg klar over, det er derfor jeg skriver her i gruppen!!

> [...]
> at det er med trænere til hjælp, og som kan korrigere dig til at gøre
> det rigtige. Trænerne vil også kunne se signaler hunden udviser, som

Hmm ja, men som jeg har fortalt er denne uhensigtsmæssige adfærd kun sket
her, i forbindelse med hundens eget område.. Jeg kan sagtens have den med i
byen i gågaden, her sker ikke det fjerneste..

> [...]
> mennesker der går tæt forbi jer, så vil jeg da råde dig til at du
> giver hunden den kommando, så den ikke farer frem mod naboerne,

Han kan selvfølgelig ikke kommandone plads, og så blive siddende uansat
hvad, det kan din jo heller ikke, så ville den jo ikke lave aggressive
udfald, hvis den bare sad pænt på plads indtil hunden var gået forbi..

> [...]
> god idé. Kun tiden vil vise om du skal fortsætte med dette resten af
> livet. Det er i hvert fald en god start til at ændre den adfærd som

Det jeg vil med de der godbidder er det jeg har skevet om længere oppe i
tråden. Som en hundevejleder rådede mig til. Hav masser af godbidder klar
når der kommer gæster og giv ham dem, så han glemmer sin uhensigtsmæssige
adfærd..

Jeg synes du lyder en lille smule fjendtlig.... men det er måske bare måden
jeg læser på?

Venlig hilsen
Birgit

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 01-01-04 19:20

> Ja, det er jeg klar over, det er derfor jeg skriver her i gruppen!!

Ja og der kommer jo en del gode råd, men det vil altså være det ultimative
at komme afsted til træning.

> Hmm ja, men som jeg har fortalt er denne uhensigtsmæssige adfærd kun
> sket her, i forbindelse med hundens eget område.. Jeg kan sagtens
> have den med i byen i gågaden, her sker ikke det fjerneste..

Nej endnu men hvad hvis han en dag hopper frem og bider et barn i ansigtet,
det drejer sig jo allerede nu om det faktisk er farlige situationer selv om
der ikke endnu er sket noget alvorligt, hvilket jeg er bange for kun er et
spørgsmål om tid !

> [...]
> uansat hvad, det kan din jo heller ikke, så ville den jo ikke lave
> aggressive udfald, hvis den bare sad pænt på plads indtil hunden var

Nej men det er jo en af grundene til hun træner aktivt med sin hund, der er
altså ting man ikke altid kan gøre alene, og da du selv siger er lidt "grøn"
i det med hund, så ville professionel træning da være en stor hjælp, det
kræver arbejde at have hund, andet kan man ikke forvente, det er som et
extra barn i familien.

Det kommer helt an på hvad det er du vil bruge godbiderne til ? er det til
at aflede opmærksomheden fra andre personer ? er det for at rose når han
ikke snapper folk eller hvad ? Der er mange spørgsmål i det

> [...]
> oppe i tråden. Som en hundevejleder rådede mig til. Hav masser af
> godbidder klar når der kommer gæster og giv ham dem, så han glemmer

Tja det tror jeg nu altså ikke helt på, for kan ikke se det fungere i
praksis, andet end han skal lukkes væk når der kommer gæster, eller er det
du vil have folk til at komme og ringe på og så fange hans opmærksomhed på
dig og lokke/belønne med godbidder der og så lukke folk ind ? Jeg har vist
ikke helt forstået det endnu.

MVH
Gitte
www.sacala.dk

Fra : Birgit

Dato : 01-01-04 20:46

> [...]
om
> der ikke endnu er sket noget alvorligt, hvilket jeg er bange for kun er et

Ja, det er jeg da også selv bange for.

> Nej men det er jo en af grundene til hun træner aktivt med sin hund, der
er
> altså ting man ikke altid kan gøre alene

JA, Jeg vil også starte til træning. Kan dog først begynde fra 1.2.04.

> [...]

> dig og lokke/belønne med godbidder der og så lukke folk ind ? Jeg har vist

Nej, det kan godt være du har ret. At jeg skal lukke ham helt væk når det
banker på. Problemet har jo været at han jo egentlig har opført sig pænt i
et langt stykke tid. så har jeg jo bare åbnet døren og så er der ikke sket
mere ved det. Derfor lod jeg ham og løbe naboen i møde, i forvisningen om at
der ikke skete noget.. Det er bare et problem der bider sig selv i halen.
For nu ved jeg jo at jeg aldrig kan stole på ham mere... Kan aldrig nogen
sinde mere lade ham hilse på andre mennesker her uden for min have, da jeg
ikke kan vide mig helt sikker på at der ikke sker noget og det er ikke rart.

Hilsen Birgit

Fra : Is

Dato : 01-01-04 23:37

> [...]
> sinde mere lade ham hilse på andre mennesker her uden for min have, da jeg
> ikke kan vide mig helt sikker på at der ikke sker noget og det er ikke

---
Se nu tiden lidt an - Hvis i gør et godt stykke arbejde , så går det nok.

Hvis du nu bag efter tænker over det, kunne du så ikke se på den måde hunden
opførte sig, da den løb frem og bed, var anderledes end når den løber frem
og siger "hej" ??? ( halen ? rejste børster ? m.m.)

Hvad gjorde naboen inden hun blev bidt ?? jeg mener : gik hun ? stod hun
stille ? sagde hun noget, ? bevægede hun hænderne ?

Jeg kan også fortælle at jeg er også blevet bidt af min nabos hund ! men det
var MIN skyld , jeg mener ikke at en hund gerne må bide , men jeg forstår at
den gjorde det.

Naboen kom gåden med kone , barnevogn, børn, og hund, jeg gik alene, mødte
dem, og da vi passerede hinanden sagde jeg pænt hej, og da jeg var ud for
hunden, stak jeg hånden lidt hen imod hunden, ikke for at røre den, men så
den lige kunne snuse. Det tolkede hunden anderledes, så jeg fik en
advarslen, hvilker resulterede i en blødende finger.
Da jeg kom hjem , sagde jeg ikke hvorfor min finger blødte, først da naboen
en halv time senere kom og undskyldte, og spurgte hvordan det gik, måtte jeg
gå til bekendelse og sige hvorfor der var et hul i min finger.

Og forresten - Godt nytår til alle.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 02-01-04 11:33

Hej,

"Birgit" <bedstemortil1@hotmail.com> wrote in message news:<3ff454b0$0$25805$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...

> Han kan selvfølgelig ikke kommandone plads, og så blive siddende uansat
> hvad, det kan din jo heller ikke, så ville den jo ikke lave aggressive
> udfald, hvis den bare sad pænt på plads indtil hunden var gået forbi..

Som Gitte allerede har skrevet, så er det jo netop derfor jeg træner
aktivt med min hund, og jeg kan eksempelvis fortælle, at jeg har taget
kontakt til etologisk institut (www.etologi.dk), fordi jeg har så
store problemer med min den ene hund, at jeg bliver nødt til at have
andre til at hjælpe mig.

> Jeg synes du lyder en lille smule fjendtlig.... men det er måske bare måden
> jeg læser på?

Det er ikke min mening at lyde fjendtlig, og jeg synes rent faktisk
det er synd for både din hund og dig. Det er grunden til at jeg har
valgt at bruge tid på at besvare dine indlæg. Jeg synes det er fair
nok at spørge dig om hvad du har brugt det sidste års tid på i forhold
til hundens træning, når du nu tidligere har skrevet et indlæg, der
stort set handlede om det samme, og hvor der blev givet en del råd som
er lig dem, der er blevet givet i denne omgang.

Mvh.

Mette

Fra : Kimmi

Dato : 02-01-04 09:52

"Mette N. S?rensen" <mealbas@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> mennesker der går tæt forbi jer, så vil jeg da råde dig til at du
> giver hunden den kommando, så den ikke farer frem mod naboerne,

Ja! så enkelt er det, lige ud af landevejen, så længe træningen omfatter
UANSET HVAD DER SKER.
Et meget fornuftig forslag Mette!
mvh/kimmi

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 31-12-03 18:31

On Tue, 30 Dec 2003 16:17:18 +0100, "Rasmussen"
> [...]

>når det er mig der har fat i den anden ende af hundesnoren at det sker.
>
>Han løber afsted (løber linen ud) logrende med halen, lige hen og napper

BRUG MUND kurv når du er sammen med andre før en eller anden tvinger
dig til at få aflivet hunden !
--

Mv.
Bo M Mogensen

"Puha badder badder." Ejwind K.

Fra : Ragna

Dato : 31-12-03 20:46

Hej Birgit!

Problemerne med din kerry blue minder mig om nogle af de hundetyper, der
blev fortalt om i en bog af Jan Fennell.
Bogen hedder "Hundelytteren", og der er nogle gode "case stories", hvor
ejerne af problemhunde fik hjælp til at manifestere sig som fører af flokken
og dermed få løst hundenes adfærdsproblemer.
Jan Fennell siger, at når en hund opfører sig som din, er den stresset over
at skulle udfylde rollen som flokfører, og at den bliver en meget gladere og
mere harmonisk hund, når styrkeforholdet er kommet på plads.
Prøv at læse bogen. Jeg er sikker på, at du vil genkende nogle ting og få
gode forslag til at arbejde dig ud af problemet.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Birgit

Dato : 01-01-04 18:21

> [...]
flokken
> og dermed få løst hundenes adfærdsproblemer.

Hej Ragna, jeg vil styrte på bilioteket i morgen og se om de har den..

Tak for rådet.

Hilsen birgit

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 02-01-04 11:03

Hej Birgit

Jeg har forsøgt at maile privat til dig men får mailen retur, jeg tror
jeg godt kan hjælpe dig med dit problem men du kan maile retur til mig
privat og også lige kigge på dette link og se om det har interesse ;
http://www.lemanszone.dk/jeannette/

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Kimmi

Dato : 03-01-04 11:00

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> jeg godt kan hjælpe dig med dit problem men du kan maile retur til mig
> privat og også lige kigge på dette link og se om det har interesse ;

Hej.
Jeg ser ikke rigtig noget på denne link, der kunne hjælpe Birgit, mig selv,
eller for den sags skyld andre. Helt fint at hjælpe en person, men hvorfor
ikke hjælpe mange, ved at komme med nogle gode råd her i NG, som jeg ved du
er i besidelse af.
mvh/kimmi

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 04-01-04 13:19

Hej Kimmi

Fordi hver gang man forsøger at råde og vejlede ender debatterne,
takket være enkelte elementer, med en hets, mudderkastning og drejning
af debatten, det er jeg SÅ TRÆT AF og derfor har jeg valgt at lade
andre kontakte mig for personlig vejledning og det er også nemmere at
demonstrere end beskrive på skrift.

Og så er det også nemmere og giver folk større hjælp når man kan
undervise andre der hvor de er kommet til end forsøge at skrive noget
generelt. Og hvis du ønsker hjælp med noget kan du jo bare tage
kontakt til mig, men hvis du allerede mener at der ikke er noget på
siden der kan give dig hjælp, så er det jo også svært at hjælpe

Håber det var svar nok...

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Kimmi

Dato : 05-01-04 15:34

> [...]
> af debatten, det er jeg SÅ TRÆT AF og derfor har jeg valgt at lade
> andre kontakte mig for personlig vejledning og det er også nemmere at

Hej Jeannette.
Helt bestemt det kan være svært at beskrive ting på skrift, men dog ikke
umuligt. Nu har du jo en hjemmeside, så hvis det skulle gå helt galt, kunne
du måske henvise folk til et lille film klip. Jeg mener bare, at henvise
folk til at skrive privat, ligesom ødelægger formålet med at have en NG.

> [...]
> kontakt til mig, men hvis du allerede mener at der ikke er noget på
> siden der kan give dig hjælp, så er det jo også svært at hjælpe

Min pointe var at Birgit, jeg eller andre ikke fandt noget svar på hendes
spørgsmål på din hjemmeside, og det er lidt synd for os alle, især når jeg
ved du har nogle guldkorn liggende. Så derfor Jeannette for mig er det ikke
så meget et spørgsmål om hvordan du kan hjælpe mig, for det kan du sikkert,
men noget om hvordan vi kan hjælpe ""i flertal"" hinanden her i NG.
mvh/kimmi

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 05-01-04 20:19

Hej igen Kimmi

Jeg forstår dig godt men jeg ved at der er flere her der har det samme
synspunkt som mig der ikke længere gider deltage i denne gruppe fordi
det ender med mudderkast og fordrejning af en tråd, jeg har ikke selv
deltaget længe netop af den grund og vil hellere kontakte folk privat
og gentage migselv xx antal gange end skrive hvad en mulig løsning
kunne være her.

Jeg forstår også godt hvor du vil hen, for ja jeg har mange gode fif
men jeg orker bare ikke at blive bekriget hver gang for hvert ord man
får skrevet, så min måde at hjælpe på bliver altså privat hvis nogen
vil have hjælp fra mig, sorry men af skade bliver man jo klogere...

Og så kan de elementer der vil fordreje og svine andre til så beholde
denne gruppe for sig selv..jeg gider ikke bruge tid på dette når jeg
kan bruge min tid på at hjælpe hunde og ejere i stedet på anden vis.

Og der er jo ingen der siger at du eller andre ikke kan offentliggøre
de råd og fif de får af mig eller andre privat, herinde det er der jo
ingen der kan have noget imod...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Kimmi

Dato : 07-01-04 15:54

> [...]
> deltaget længe netop af den grund og vil hellere kontakte folk privat
> og gentage migselv xx antal gange end skrive hvad en mulig løsning

Jeannette.
Der er vel ingen der siger at du behøver at deltage i mudderkastning, det er
vel noget du bestemmer selv. Man behøver ikke at svarer på sådanne indlæg.
At komme med at forslag og en mulig løsning er fint, andet behøver du ikke
at gøre, og det vil dermed være til gavn for alle.

> Og der er jo ingen der siger at du eller andre ikke kan offentliggøre
> de råd og fif de får af mig eller andre privat, herinde det er der jo
> ingen der kan have noget imod...

Nej det er der vel ingen der kan have noget imod, men tro du selv på at
nogen vill gøre det.
mvh/kimmi