MS Windows
briani 27239
Dual boot med Win XP Home
Fra : Flemming Løvenhardt

Dato : 30-12-03 10:28

Jeg benytter Win XP Home og vil høre om jeg kan installere styresystemet 2
gange på samme harddisk.
De skal installeres hver for sig, da jeg bruger computeren bl.a. til
videoredigering og kun ønsker det ene styresystemet insatlleret med mit
videoredigeringsprogram og ikke andre programmer eller drivere. Det skyldes
at mit redigeringsprogram er meget følsomt og går i kuk hvis der er
installeret andet en styresystem og videoredigeringsprogrammet overhoved.
I givet fald at det kan lade sig gøre vil jeg meget gerne bede om lidt
anvisning da jeg er lidt af en newbee
På forhånd tak
Flemming Løvenhardt

Fra : Richard Thune

Dato : 30-12-03 11:09

Flemming Løvenhardt wrote:
> [...]
> installeret andet en styresystem og videoredigeringsprogrammet overhoved.
> I givet fald at det kan lade sig gøre vil jeg meget gerne bede om lidt
Først jo det kan lade sig gøre, men jeg behøver en masse mere
information om dit system for at kunne rådgive ordentligt.

Vil du have 2 stk xp på samme harddisk så bør du dele disken i 2
partioner, medmindre du investerer i partion magic kan det ikke gøres
uden at slette alt og begynde forfra.
Start installering af xp, slet alle partioner, opret en ny på halvdelen
af harddisken og installer xp der. Installer xp en gang til, opret
partion på resten af harddisk og installer xp der, xp opretter selv
startmenu.

Du laver videoredigering så du har et enormt pladsbehov overvej at købe
en harddisk til.
På samme måde bare installer xp på den nye og resten går af sig selv.

Overvej at skifte videoredigeringsprogram og nøjes med en xp.

RT

Fra : Flemming Løvenhardt

Dato : 30-12-03 12:14

Hej Richard
Richard wrote
> Først jo det kan lade sig gøre, men jeg behøver en masse mere
> information om dit system for at kunne rådgive ordentligt.

CPU Athlon 2800+
Ram 1 1 Gigabyte
Harddiske
1 på 37
1 på 80

> Vil du have 2 stk xp på samme harddisk så bør du dele disken i 2
> partioner, medmindre du investerer i partion magic kan det ikke gøres
> uden at slette alt og begynde forfra.
Ja, jeg vil opdele min disk på 37 Gbyte og så installere win på hver
partition - udover at opdele diske er der så noget som jeg skal tage hensyn
til når jeg installere XP?

> Overvej at skifte videoredigeringsprogram og nøjes med en xp.
Desværre, jeg bruger Premiere og der findes ikke et godt alternativ

Tak for hjælpen

Fra : Richard Thune

Dato : 30-12-03 12:23

Flemming Løvenhardt wrote:
> Ja, jeg vil opdele min disk på 37 Gbyte og så installere win på hver
> partition - udover at opdele diske er der så noget som jeg skal tage hensyn
> til når jeg installere XP?
Nej det mener jeg egentlig ikke, undtagen at være 100% sikker på at det
er den rigtige harddisk du sletter, det ville ikke være sjovt at slette
120 gb film. Du kan godt oprette 2 partioner under installationen af
første xp. Jeg ville også fjerne eller disable netværk på
premiereversionen medmindre du har behov for at hente opdateringer.
God fornøjelse
RT

Fra : Richard Thune

Dato : 30-12-03 12:40

ps.
Ja nu skrev jeg godtnok at der ikke var noget.
Men 37/2=18,5Gb som nok er i overkanten til winXP og premiere hvis du
har alle data på et andet drev, ved ikke hvad premiere kræver men 1 Gb
skulle kunne dække xp når du ikke installerer flere programmer.
En standard installation kræver 1,5Gb til sidefil og 1Gb til dvale, men
det anbefales at have sidefilen på et andet fysisk drev end win og så
vil de 2 xp installationer kunne dele sidefil og du kan slå dvale fra.
Jeg tror jeg ville vælge noget i retning af 4 (måske 5)Gb.
RT

Fra : Edmund

Dato : 31-12-03 08:40

Flemming Løvenhardt skrev:

> Ja, jeg vil opdele min disk på 37 Gbyte og så installere win på hver
> partition - udover at opdele diske er der så noget som jeg skal tage
> hensyn til når jeg installere XP?

Har du tit brug for at geninstallere XP, f.eks ved afprøvning af diverse
codec/programmer.
Så er det en god ide at dele disken i 3 dele C,D,E.
Så kan du have dine dokumenter, Outlook Express mappe, foretrukne, osv.
liggende på E, så man bare kan formatere C eller D uden at vigtige ting
går tabt.

Har du programmer til at tage backup af XP, f.eks Ghost eller
DriveImage?
En alternativ** mulighed er at starte XP på C-drevet, og så Zippe
indholdet på D-drevet( Kun mapperne "Documents and Settings",
"Programmer", "WINDOWS" )

** Min egen hjemmestrikkede metode, så det er på eget ansvar, for det
virker f.eks ikke hvis man starter XP på D og zipper C.
--
Mvh Edmund