Validere
Fra : Lars Olesen

Dato : 30-12-03 13:30

Jeg har fulgt eksemplet på http://www.csszengarden.com/ og sat nogle
links i bunden af mit site, så jeg hurtigt kan tjekke de enkelte sider.
Jeg forstår imidlertid ikke, hvorfor linket til css-validering og 508 og
aaa ikke fungerer.

Jeg kan slet ikke få bobby til at vurdere www.vih.dk, og det undrer mig
lidt. Har jeg gjort noget forkert i hovedet af mine filer?

Jeg kan ikke validere stylesheetet, er det fordi det ikke importeres men
hentes med link rel?

--
Lars
www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk

Fra : Christian

Dato : 30-12-03 13:44

> Jeg kan ikke validere stylesheetet, er det fordi det ikke importeres men
> hentes med link rel?

Er det linket eller selve CSS'en den er gal med? hvis du skriver sådan her
burde det validere:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

og så ellers skriver valid CSS.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Olesen

Dato : 30-12-03 14:01

Christian wrote:
> Er det linket eller selve CSS'en den er gal med? hvis du skriver sådan her
> burde det validere:

Følgende:

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.vih.dk%2F&warning=1&profile=css2&usermedium=all

giver I/O Error: Invalid byte 2 of 3-byte UTF-8 sequence, når det er
igennem validatoren. Hvordan kan det være?

> og så ellers skriver valid CSS.

Det tror jeg da :)

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-01-04 13:10

Lars Olesen skrev:

> [...]
>
> giver I/O Error: Invalid byte 2 of 3-byte UTF-8 sequence, når det er
> igennem validatoren. Hvordan kan det være?

Giv den stylesheetet for sig selv. Hvis du ændrer til utf8 skal du bruge
entiteter i stedet for æøå osv, det er ikke 'sjovt'

Efter min mening er det en fejl i validatoren, men det korte af det
lange er at den ikke kan finde ud af xhtml med style og charset 8859-1

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-12-03 00:25

Lars Olesen skrev:

> giver I/O Error: Invalid byte 2 of 3-byte UTF-8 sequence, når
> det er igennem validatoren. Hvordan kan det være?

CSS-validatoren har problemer med kombinationen danske tegn +
iso-8859-1. Du kan enten lave siden som utf-8 eller konvertere alle
udvidede tegn til html-entiteter (&aelig;, &oslash; &aring; etc.)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Olesen

Dato : 31-12-03 00:42

> CSS-validatoren har problemer med kombinationen danske tegn +
> iso-8859-1. Du kan enten lave siden som utf-8 eller konvertere alle
> udvidede tegn til html-entiteter (&aelig;, &oslash; &aring; etc.)

Hvad er forskellen på iso-8859-1 og utf-8?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-12-03 00:56

Lars Olesen skrev:

> Hvad er forskellen på iso-8859-1 og utf-8?

Jeg kan ikke give et fyldestgørende svar - men grundlæggende er det
to forskellige tegnsæt. Iso-8859-1 er det mest almindelige i vores
del af verden, mens utf-8 er et langt større tegnsæt der indeholder
hele iso-tegnsættet og mange flere.

Man kan i en bedre editor vælge hvilket tegnsæt man vil gemme i -
og gemmer man som utf-8 (samtidig med at man angiver dette tegnsæt
i headeren), så kan css-validatoren fungere fint.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Olesen

Dato : 31-12-03 09:10

[snip svar]

Fandt lidt om det her:

http://design.emu.dk/artik/03/36-tegnsaet.htm

Men da jeg skiftede tegnsæt blev alle mine æ, ø og å'er til
spørgsmålstegn i Mozilla :(

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-12-03 14:25

Lars Olesen skrev:

> Men da jeg skiftede tegnsæt blev alle mine æ, ø og å'er til
> spørgsmålstegn i Mozilla :(

Tegnsættet i filen skal passe med den angivelse af tegnsæt du
bruger. Du skal altså både gemme filen utf-8 og ændre
tegnsætsangivelsen til utf-8.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-04 13:35

Jesper Brunholm skrev:

> Giv den stylesheetet for sig selv. Hvis du ændrer til utf8
> skal du bruge entiteter i stedet for æøå osv,

Der er ikke grund til at gå både med livrem og seler. Hvis man
gemmer filen som UTF-8, så behøver man ikke at omskrive æøå. Og
omvendt - hvis man erstatter udvidede tegn med html-entiteter (fx
&aelig;, &oslash; og &aring;), så er det ikke nødvendigt at bruge
utf-8.

> Efter min mening er det en fejl i validatoren, men det korte
> af det lange er at den ikke kan finde ud af xhtml med style og
> charset 8859-1

Hvis du sætter en parantes om x'et, så kan jeg tilslutte mig
udsagnet (det afgørende er ikke html-versionen, men kombinationen
af udvidede tegn og non-utf-tegnsæt).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-04 15:55

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Hvis du sætter en parantes om x'et, så kan jeg tilslutte mig
> udsagnet (det afgørende er ikke html-versionen, men kombinationen
> af udvidede tegn og non-utf-tegnsæt).

Jeg er bange for, det her er Jesper, der har ret:

Da hjemmesideskolens sider validerede som html 4.01, kunne Jigsaw validere
min css uden fejlmeldinger. Så snart jeg lavede det om til xhtml 1.0, ville
Jigsaw ikke længere godkende den samme css. Jeg skal derfor til at udskifte
samtlige æ'er, ø'er og å'er med de tilsvarende entiteter.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-04 16:18

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg er bange for, det her er Jesper, der har ret:

Du (og dermed Jesper) har ret - der er åbenbart forskel på xhtml og
html her. Mystifystisk.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov