Hjælp, min søn vil vide hvorfor
Fra : Marianne Feddersen

Dato : 29-12-03 19:13

Hej

Jeg beklager hvis spørgsmålet ikke hører hjemme her.

Jeg er klar over at farvens intensitet har at gøre med om man har
drukket vand nok, men hvad er det der giver den gule farve?
Håber at nogen kan hjælpe.

Marianne Feddersen

Fra : Bo Warming

Dato : 29-12-03 19:42

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er klar over at farvens intensitet har at gøre med om man har
> drukket vand nok, men hvad er det der giver den gule farve?

Det højrøde blod - det jernholdige hæmoglobin-protein - bliver i leveren
nedbrudt til bilirubrin-CHN-forbindelser, som ikke har komplext bundet jern,
men dog tilstrækkelig med cykliske, semi-aromatiske konjugerede
C=C-dobbeltbindinger til at farven bliver rødbrun. Som ses i leverens brune
galde. Men noget snupper nyrerne og koncentrerer op, og fortyndet brun er
gult.

Urinstof, urinsyre og de salte der er hovedparten af urintørstoffet er
farveløse, men "smadret blod-rødt" er gult.

Morgen-urin er mørkest, for vand-tilbageabsorbtion sker i nattens løb, og
vand og især vanddrivende spirituøse drikkevarer og kaffe, betyder lysegul
urin, hvor alt tørstof er meget fortyndet.
Gamle døende mennesker har mørke-gul/orange/lysebrun urin, men det skyldes
ikke nedbrydningsprocesser - kun at de ikke er motiveret for at drikke så
meget vand som os andre.

Jo mørkere urin, jo mere lugt - efter et par dage, når urinstoffet bliver
bakterielt nedbrudt til ammoniak, der især hos mænd får tilført særlig
individuel duft-kvalitet af steroid-nedbrydningsprodukter. Som ikke har med
farve at gøre.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 29-12-03 20:05

Bo Warming wrote:

Takker mange gange, så må jeg se om jeg kan forklare ham det (han er 6 år)

Marianne Feddersen

Fra : J. Nielsen

Dato : 29-12-03 23:02

On Mon, 29 Dec 2003 20:05:09 +0100, Marianne Feddersen <marianne@feddersen.dk>
wrote:

>Takker mange gange, så må jeg se om jeg kan forklare ham det (han er 6 år)

6 år? Så giv ham en Steen & Stoffer forklaring i stedet for; Fortæl ham a
tis er gult fordi de griske multinationale sodavandsfabrikker tilsætter
appelsinvand til drikkevandet for at gøre børn afhængige. De ville helst
tilsætte Cola, men det ville være for afslørende.
--

-JN-

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 29-12-03 23:14

J. Nielsen wrote:

> [...]
> appelsinvand til drikkevandet for at gøre børn afhængige. De ville helst
> tilsætte Cola, men det ville være for afslørende.

Det lyder som en meget mere logisk forklaring, det kan være jeg
prøver den i stedet. Han vil uden tvivl finde det mere underholdende og
jeg vil nyde synet at hans øjne, der bliver større og større indtil de
er ved at trille ud af hovedet på ham, hans mund der bliver mere og mere
åben indtil underkæben rammer gulvet. Jeg vil vide, at han vil have
grufulde mareridt om disse multinationale selskaber, der gør børn
afhængige af deres produkter. Jo, han skal helt sikkert have Steen &
Stoffer forklaringen

Marianne Feddersen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-12-03 20:22

Marianne Feddersen wrote:

> Jeg beklager hvis spørgsmålet ikke hører hjemme her.

Jamen det gør det bestemt.

> Jeg er klar over at farvens intensitet har at gøre med om man har
> drukket vand nok, men hvad er det der giver den gule farve?

SDE (Den Store Danske Encyklopædi) skriver: »Urins gule farve skyldes
galdefarvestofferne urokrom og urobilin.«

Galdestoffer får også æren på denne side:
http://www.suzy.co.nz/suzysworld/Factpage.asp?FactSheet=135

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 29-12-03 20:35

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
> galdefarvestofferne urokrom og urobilin.«
>
> Galdestoffer får også æren på denne side:

Takker for det fine link, det vil uden tvivl hjælpe mig når jeg skal til
at forklare det i morgen.

Marianne Feddersen