Avlslinier??!
Fra : Louise Aborg

Dato : 19-04-01 21:30

Nu er tiden kommet til at lille Sif skal have en legekammerat. Kæresten har
endelig givet efter og nu er jagten igang.Vi er enige om at vi skal have en
Maincoon igen og er blevet tilbudt en killing efter rene avlslinier! Efter
hvad jeg har kunnet finde ud af betyder det at parringen er mellen
far/datter eller mor/søn. Jeg gyser ved tanken men er det almindeligt?? Det
er jo hvad jeg ville kalde indavl. Håber at I kan hjælpe mig. Skal man holde
fingerene langt væk fra en sådan killing eller ....
Med venlig hilsen Louise og Sif der savner en legekammerat.

Fra : marianne hellemose

Dato : 19-04-01 21:37

Hej Louise
Linie-avl kan være helt fint hvis det er en
opdrætter der ved hvad han/hun laver,
altså har sat sig ind i hvad der er i linierne
o.s.v. en registreret anerkendt opdr. vil
højst sansynlig vide det, men der er ingen garantier.

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-04-01 22:02

Hej Louise

Rene avlslinier betyder altså ikke nødvendigvis, at det er en indavlsparring
eller at katten som sådan er indavlet - i mine ører betyder det bare, at
alle linierne i katten er gode og sygdomsfri, og at killingen så nok også
ville være egnet til avl - det er ihvertfald sådan jeg, som opdrætter, ville
tolke den besked... Men har du set stamtavlen?? For så ville du jo
umiddelbart kunne se, om der er tale om en decideret indavlsparring. Hvordan
er du i øvrigt kommet på den tanke, at udtrykket "rene avlslinier" betyder
far/datter-parringer eller lign.?

Og ja, far/datter-, mor/søn-, bror/søster- osv. -parringer er
indavlsparringer... men indavl brugt med omtanke er en god måde at finde ud
af, om der er arvelige defekter mv. i linierne, så man kan stoppe dem. Og så
behøver der altså ikke nødvendigvis være tale om "tætte" parringer, for at
kat er indavlet! Også linieavl (altså hvor man har brugt nogle bestemte
linier flere gange) kan give store indavlsprocenter, som man ikke
umiddelbart kan se ud af stamtavlen, men skal bruge et opdrætterprogram for
at udregne.
Tætte parringer bliver jævnligt brugt i opdræt - først og fremmest for at
finde ud af, om linien har genetisk arvelige defekter eller til at
stabilisere ønskede kvaliteter - så det må siges ikke at være ualmindeligt.

Og selvom katten skulle vise sig at være ud af en indavlsparring, så behøver
katten jo ikke at fejle noget... Det er som sagt ret almindeligt, at der i
nogle racer er en endog ganske høj indavlsprocent (bl.a. i min race), og jeg
har selv haft en kat, som var resultat af en far/datter-parring - hun fejler
ihvertfald ikke noget som helst Da hun så skulle have killinger valgte
jeg naturligvis nogle linier, som slet ikke var i hendes stamtavle i
forvejen - altså en udavlsparring.

Men altså, check lige om du overhovedet har ret i, at det er en
indavlsparring før du beslutter dig - tal evt. med opdrætteren, der kan
fortælle dig om linierne osv.

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere
www.burmese.dk

Louise Aborg <aborg@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6VHD6.459$eY.237854@news101.telia.com...

Fra : Nina

Dato : 19-04-01 22:04

Der er en mulighed for at du kan finde både mor og far her og lave en test
parring, og derved se indavlsprocenten... men den siger ikke alt.
http://www.tdb.uu.se/cgi-bin/MCO

Vi er nogle stykker der har stukket næserne sammen omkring de høje
indavlsprocenter der ses hos nogle MCO-opdrætter, og derfor kender vi måske
noget til disse linier
Du er velkommen til skrive til mig, hvis du vil have hjælp til at vurdere
eller hjælp til at finde en killing med lav indavlsprocent.....
--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes